To je určitě úvaha pozitivním směrem, nicméně nejsem si jist, zda ji lze aplikovat v globálnějším měřítku. Lze ji však maximálně podpořit - tím, že např. podpoříme práci z domova nebo práci v místech bydliště. Jenže jsou i práce, které na dálku prostě dělat nejde. A upřímně, dobře, zde mluvím trochu pokrytecky, protože za prací ani studiem jsem se nikdy nestěhoval ani daleko nedojížděl (a to docela cíleně), jenže jsem Pražák, takže to nebylo těžké. Pokud bych se měl rozhodnout mezi prací, která mě bude nějak naplňovat, ale znamená hodinu dojíždění tam a hodinu zpět, nebo prací v místě, která mě ale bude od rána do večera štvát, asi bych přeci jen radši obětoval ten čas.Jan.Licka píše: ↑17 črc 2019, 23:05 Ještě jedna úloha, kterou by si měl podle mě v hlavě provést každý, kdo dojíždí. Současný stav dopravy je z velké části daň za to, že nejsme schopni ohodnotit náš neproduktivní čas.
Vlastní příklad: ročně najedu 50 000 km, s průměrnou rychlostí kilometr za minutu (zůstaňme optimisty). Můj pracovní čas generuje 300 korun za hodinu. Pokud by takovou hodnotu měl i můj čas strávený za volantem, spálím přesuny v autě ročně život za čtvrt milionu korun ...
Krysí kolečko hypotéky "na domeček snů" a jejího doživotního splácení skrze dojíždění za většími penězi, aby si člověk realizoval sen, který nemá kdy užít ... To je asi největší droga, v které současná společnost jede. Proto se osobně v osobní dopravě zasazuji o Nedopravu (zenový přístup ). Když nemusíš, tak nemusíš. Pracovat v docházkové vzdálenosti znamená žít déle, žít lépe, žít s rodinou.
Ovšem téma neproduktivního a produktivního využití času je v dopravě mnohem širší - a velmi zásadní. Jde i o volbu konkrétního druhu dopravy. Pokud dojíždím svým autem, tak je můj čas zcela neproduktivní , ve chvíli, kdy dojíždím veřejnou dopravou, která má určitou kvalitu, mohu přinejmenším odpočívat nebo si číst (a je asi nastejno, zda si čtu doma nebo v autobuse), připravovat se na jednání, případně i řešit maily nebo v ideálním případě pracovat na počítači a podobně.
Pokud se nic nezměnilo, tak snad dokonce třeba ve Švýcarsku mají v oficiálním vyhledávači dopravy vždy srovnání produktivního a neproduktivního času auto × vlak × letadlo, aby si uživatelé snadno uvědomili, že letadlem nebo autem sice budou na místě rychleji, ale pokud pojedou vlakem, promarní ve výsledku méně času.