Vážení kolegové,
předkládám k rozpravě návrh odpovědi ve věci PO 44905
Věc navazuje na uzavřenou stížnost 45089, kde bylo jako součást řešení do budoucna domluveno zodpovězení této PO. Nutno ovšem podotknout, že mezi tím došlo ke změně § 5 PČP a k zániku AO. (Řešení PO bylo pozastaveno po dobu běhu uvedené stížnosti.) PO ovšem nemá sloužit k řešení historických sporů, nýbrž k výkladu aktuální nejednoznačnosti předpisů, proto se odpověď bude vztahovat k nynějšímu znění § 5 PČP.
K zodpovězení PO se přikláním, ačkoliv znění předpisu tehdy ani dnes ve skutečnosti nevzbuzuje přílišné pochyby a běžně by tedy podobná PO byla odmítnuta. Proběhnuvší spor však imho ukazuje, že bude vhodné postavit výklad najisto.
Otázka:
Vážená RK,
prosím o vyjasnění, jestli je možné uplatňovat ustanovení §5 Pravidel pro členy a příznivce i na jakékoliv další žádosti o členství v daném MS. Tedy jestli při podezření na podvodný nábor lze na základě rozhodnutí AO a KK i en bloc pozastavit přijímání všech budoucích členů do rozhodnutí KK, případně RK.
S ohledem na změny předpisů uvádím současné znění, kterým se RK při řešení otázky zabývala:
Pravidla pro členy a příznivce (PČP):
§ 5 Zákaz podvodného náboru členů
(1) Podvodným náborem je přijetí za člena osoby, která nepodporuje politické cíle strany (čl. 3 odst. 8 písm. a) St) nebo jinak uvádí stranu při jejím přijímání za člena v omyl, zejména
a) vůbec politické cíle strany nezná,
b) vstupuje do strany jen kvůli slibu neoprávněné výhody nebo převážně kvůli takovému slibu,
c) vstupuje do strany jen s cílem ovlivnit osobnostní hlasování nebo převážně s takovým cílem,
d) uvádí při vstupu nepravdivé skutečnosti nebo podstatné skutečnosti zamlčuje.
(2) Podvodný nábor členů se zakazuje. Pokud má člen strany důvodné podezření z podvodného náboru (například jde o přijetí vyššího počtu nových zájemců o členství v daném sdružení), navrhne kontrolní komisi přezkoumání toho, zda zájemce o členství opravdu splňuje podmínky podle stanov.
(3) Pokud přezkoumání probíhá na návrh nadřízeného předsednictva nebo o to požádá kontrolní komise, do pravomocného rozhodnutí kontrolní komise nebo rozhodčí komise kancelář přezkoumávané členství pozastaví.
Odpověď:
Kancelář sama přistoupí k pozastavení členství dle §5 odstavce 3 PČP, pokud je toto členství přezkoumáváno pro podezření z podvodného náboru na návrh nadřízeného předsednictva.
Kancelář pozastaví přezkoumávané členství také na žádost KK.
Kancelář ani KK nemohou pozastavit neurčitý okruh (nových) členů ani přijímání členů.
(K takovému omezení práv oblastního sdružení může dojít pouze na základě předpisu či rozhodnutím RK (například předběžným opatřením) či příslušného krajského rozhodčího orgánu).
Odůvodnění:
PČP původně hovořila o Administrativním odboru, na který se ptá i tazatel. Ten byl mezitím zrušen a v PČP nahrazen kanceláří. Proto se RK v odpovědi nevyjadřuje k AO, nýbrž ke kanceláři.
Ze znění § 5 odstavce 3 PČP jednoznačně vyplývá, že kancelář má pozastavit členství, které je přezkoumávané na návrh nadřízeného předsednictva. Je přitom zřejmé, že myšleno je předsednictvo nadřízené vůči předsednictvu, které člena přijalo. Podmínka pro pozastavení členství je splněna podle názoru RK již samotným podáním návrhu tohoto předsednictva na přezkoumání určitého členství, a to k rukám KK (viz odstavec 2 téhož § 5). Řízení je totiž zpravidla zahájeno podáním a tedy od tohoto okamžiku „běží“. Žádoucí v této situaci je, aby navrhující předsednictvo o svém návrhu informovalo i kancelář, nicméně předpis to nepožaduje a povinnost pozastavit ukládá kanceláři. Přezkoumávání následně běží, dokud není v souladu s předpisy ukončeno - např. odložením KK.
Dále § 5 odstavec 3 opravňuje KK, aby vyvolala pozastavení přezkoumávaného členství tím, že o pozastavení požádá kancelář. Tato žádost se však může vztahovat pouze k přezkoumávanému členství, tedy konkrétnímu členovi či několika konkrétním členům. Kancelář nemůže na základě KK pozastavit neurčitý okruh členství či všechna budoucí členství. Takový zásah by totiž znamenal omezení oprávnění oblastního předsednictva (plynoucí z článku 7 odstavce 5 písmene c) Stanov), k čemuž KK není oprávněna.
Na okraj RK dodává, že pro takové omezení by byla nutná jasná opora v předpisu nebo rozhodnutí rozhodčího orgánu (RK či krajský rozhodčí orgán dle článku 7 odstavce 8 Stanov), případně předběžné opatření RK dle článku 13 odstavce 3 písmena c).
Na základě předpisu CF by bylo možné úplné či částečné převzetí této působnosti krajským či republikovým předsednictvem (viz článek 5 odstavec 3 písmeno c). Omezit předsednictvo v přijímání členů, případně mu uložit určitý postup či podmínky, by mohlo také fórum téhož oblastního sdružení s ohledem na jeho oprávnění úkolovat svoje předsednictvo (článek 7 odstavec 4 písmeno d a písmeno e Stanov).
EDIT: Vypuštěna poslední věta (obiter dictum nepodstatné pro danou PO)
"Krajský předpis by mohl klást určité podmínky či omezení místním předsednictvům s ohledem na jednoznačnou podřízenost místních sdružení (viz článek 5 odstavec 2 Stanov ve spojení s článkem 6 odstavec 2 věta druhá za středníkem)."