Tohle je přesně důvod, proč se Piráti neměli tak hnát do vládních funkcí - fatální neznalost fungování státní správy a alespoň základní legislativy, která s tím souvisí, vede k velmi naivnímu pohledu na svět. Čeština má proto krásné úsloví: "Piráti si to představují jako Hurvínek válku". Citovaný příspěvek je toho krásným příkladem. Jde o směs nepravd způsobených neznalostí věci, nepřesností a záměny zbožných přání za realitu.
Marek.Krejpsky píše: ↑23 srp 2024, 06:22
Další nesporné pozitivum je možnost dohledu na všechna stavební řízení a jejich přesouvání k jinému úředníkovi - tedy skončí svévole úředníků kteří mohli nečinnosti řízení protahovat.
Naprostá neznalost jak legislativy, tak praxe - úředník nemůže svévolně protahovat svou nečinností řízení. Zákon mu dává jen omezený čas a pokud by časový limit překročil, hrozí mu velmi citelný postih. Takže úředníci si dávají velký pozor na to aby se to nestalo. Stavební řízení se protahují ze zcela jiných důvodů a jedním z nich je nutnost získat vyjádření DOSS - co že věc, na kterou "se nějak zapomnělo" (alespoň podle slov I. Bartoše v rozhovoru pro iDnes).
Marek.Krejpsky píše: ↑23 srp 2024, 06:22
Implementace softwarových řešení na celostátní úrovni je náročná kdekoliv na světě a DSŘ bylo úspěšně implementováno a funguje - i když je nutné pravidelně opravovat a přidávat funkce pro pohodlnější užívání a větší komfort uživatelů. Pravidelné aktualizace jsou běžné při vývoji softwaru a moderní přístupy AGILE jsou na tom dokonce z principu založený.
Záměna zbožného přání za realitu. ISSŘ nefunguje - to že byl nasazen nějaký systém, který má pár funkcí neznamená, že systém funguje. Myšlenka, že nasadím základ a pak budu přidávat funkce je ve veřejné správě naprosto zcestná - i když budu zavádět nový systém jako modulární a postupně, tak to musím navrhnout tak, aby se nenarušila kontinuita procesu jako celku. Co přesně v případě ISSŘ nefunguje.
Kromě toho je tento projekt jasným důkazem, proč projekty ve veřejné správě nemohou být řízeny agilně. Fungování veřejné správy je (zcela správně) striktně definováno legislativou. A to jak z pohledu obsahu, tak procesů a termínů. Takže u projektu ve veřejné správě jsou jasně daná kritéria - co, kdy a za kolik bude dodáno a přes to nejede vlak. Agilní metodiky se naopak hodí tam, kde je mi jedno, co dostanu, kdy to dostanu a kolik to bude stát - s vyhlídkou, že na konci může být něco lepšího, než jsem očekával na počátku.
Projekt ve veřejné správě musí být řízen některou z vodopádových technologií (nebo hybridních metodologií, které ale vrcholově mají nastaven vodopád). Představa, že by to mohlo být jinak jen dokládá naprostou neznalost prostředí veřejné správy.
Marek.Krejpsky píše: ↑23 srp 2024, 06:22
... proto se podařilo DSŘ cenu snížit z miliard na desítky milionů.
Zcela nepravdivá informace. Pokud bych to měl převést na něco, co je běžnému člověku bližší - potřebuji dodávku na převoz materiálu. Kouknu na leták a ejhle tam je cena v milionech, tak to se raději domluvím se sousedem odvedle a ten ji dodá za 37 tis. Sice je to fakticky jen rám se čtyřmi koly, místo volantu jsou dva provazy. Brzdy chybí, ale dal mi staré dobře podražené boty, takže mohu brzdit nohama. Motor sice chybí úplně, ale v některém z dalších upgradů se doplní.
Ano, původní tendr měl maximální cenu v řádu miliard Kč. Nicméně zdůrazňuji maximální - u tendrů tohoto typu je nakonec vítězná cena zhruba o třetinu nižší.
A ano, nový systém je za 37 mil. Kč, ale součástí dodávky není ani migrace dat (řádově stovky milionů korun), ani integrace na důležité systémy (stovky milionů korun), ani testování a dlouhodobá podpora pro QA (minimálně vyšší desítky milionů Kč). Dlouhodobá podpora (obvykle tak 40% z ceny zakázky). A mohu pokračovat dál.
Ano IS ve veřejné správě jsou drahá, zejména ty centrální. Ale z dobrých důvodů - a pokud té struktuře nákladů nerozumíte, tak dejte od IS pro veřejnou správu ruce pryč, protože pak to vede k paskvilům typu ISSŘ.
Marek.Krejpsky píše: ↑23 srp 2024, 06:22
Navíc bych se ptal jakou oni mají odbornost v IT, kolik podobných systémů v ČR státní správě kdo z nich viděl implementovat a ptal se proč dělají takové teatrální mediální výstupy, komu tím prospějí?
Pokud jde o Piráty, pak je očividné, že s žádným systémem ve veřejné správě zkušenost nemají (možná tak s webovými stránkami malé obce). Jinak by takový paskvil jako je ISSŘ vzniknout nemohl.