Martin.Martin píše: ↑26 lis 2023, 17:18Vážené CF,
inspirován potřebou (viz viewtopic.php?p=860429#p860429 ), předkládám k podumání tuto anketu přímo se vztahující k plánované zítřejší školské stávce.Nechť anketa.
Přátelé, již jsem k tomuto tématu psal v jiném vlákně, ale přikládám pro informaci i sem. Ve světle této ankety považuju za důležité mít k dispozici i kontext situace, ve které jsme:
V prvé řadě bych chtěl zdůraznit, že nijak nezpochybňuji stávku jako takovou. Řada obav škol a zmiňovaných rizik je zcela legitimní. To se týká především zásahu do rozpisu finančních prostředků podle odučených hodin (tzv. PHmax) a ufinancování pozic nepedagogických pracovníků, kteří ve školách zajišťují provoz. A právě i z těchto důvodů jsme se v rámci úterního koaličního jednání snažili společně s ministrem školství Mikulášem Bekem vyjednat rozpočet ministerstva školství na příští rok tak, abychom to byli schopni vyřešit a rozumně pokrýt, a to i s ohledem na minimalizaci případných negativních dopadů na kvalitu výuky. To se v zásadě povedlo. Dohoda je taková, že na to využijeme část finančních prostředků ze 4 mld., které dostaneme z rozpočtové rezervy z kraje nového roku (1 mld. Kč z toho jde ještě vysokým školám).
Co to konkrétně znamená:
Návrh rozpočtu původně počítal s nutností škrtu cca 17 tis. pozic nepedagogických pozic. S využitím finančních prostředků z rozpočtové rezervy se nakonec počítá s ukončením financování max. 8 tis. v současnosti neobsazených míst.
Zásah do rozpisu financí školám bude výrazně měkčí než v původní navržené variantě (PHmax bude pro školy na úrovni 95 %, předchozí varianta počítala s 94 % pro ZŠ a 85 % pro SŠ). Tato úprava by se tak nakonec měla dotknout výrazně méně škol (na ZŠ jde asi o 600 úvazků z celkového počtu přes 70 tis. úvazků učitelů).
Faktem ale je, že ty peníze z rezervy jsme měli původně přislíbené třeba na navyšování kapacit škol a do budoucna nám budou chybět. Tady považuju za klíčové, aby k tomu bylo výhledově otevřeno koaliční jednání s cílem zajistit dodatečné prostředky.
V souvislosti se stávkou a vznesenými požadavky je důležité uvědomit si několik věcí:
Za minulých vlád byly ve školství zavedeny docela zásadní změny ve financování, u kterých se nikdo neobtěžoval řešit jejich dlouhodobou udržitelnost nebo možnost regulace (jelo se v režimu po nás potopa, who cares). Za posledních 5 let nám tak v systému vzniklo cca 40 tis. nových pozic. Principiálně to není špatně, ale je to v nepoměru k tomu, co jsme schopni reálně ufinancovat. Zvlášť v době, kdy dojde ke zpomalení ekonomiky a nárůstu inflace. Každopádně budeme muset ten systém upravit, abychom ho byli schopni řídit a nejel dál na autopilota.
Školství je jedním ze 4 resortů, kde se prostředky v rozpočtu pro příští rok navýšily (rozpočet školství meziročně vzroste o 8 mld. Kč). Všude jinde budou klesat, abychom snížili tempo zadlužování státu. Všichni bychom si asi přáli dostat tam více peněz, ale už tento fakt je při hledání koaliční shody o dalším případném navýšení dost limitující.
Mezi obavy škol patří i změna ve financování asistentů pedagoga od roku 2025 a riziko snížení jejich úvazků. Tady bych zdůraznil, že koalice zatím neučinila žádné politické rozhodnutí o tom, jak by se konkrétně mělo financování asistentů pedagoga změnit. V této věci stále probíhají jednání. Za Piráty je klíčové, aby výsledný návrh adekvátně reflektoval specifika škol a lokální situaci (např. v sociálně vyloučených lokalitách).
Závěrem bych snad ještě dodal, že i v takto emočně vypjaté situaci považujeme za klíčové vést se všemi relevantními partnery a aktéry konstruktivní a férový dialog. I proto se nemůžeme ztotožnit s některými výroky našich koaličních partnerů, včetně premiéra, které zbytečně přilévají olej do ohně a současnou situaci bagatelizují.