Vážení členové CF,
děkujeme moc za Vaši úžasnou pomoc, díky které jsme vycizelovali návrh 2.0.
Pro pořádek jen odkážu na původní vlákno ke změně předpisu a na společné upravené znění v návrhu V-W 1.0.
Přikládáme tedy již opřipomínkované paragrafované znění, do kterého jsme se snažili zapracovat všechny sebrané připomínky, chci poděkovat i všem členům odborům a kanceláře, kteří nám s tím také pomáhali.
(Podtrženě jsou vyznačeny všechny změny a žlutě změny oproti předchozí verzi.)
Úvodem:
Vážené Celostátní fórum,
předkládáme komplexní změnu Předpisu o zřízení odborů a komisí včetně doprovodných změn.
Hlavním účelem této změny je odstranění duplicit a zvýšených nákladů na provoz a zároveň zlepšení fungování odborného aparátu strany jako celku. Věříme, že každý v současné struktuře se upřímně snaží o co nejlepší výsledky pro Piráty, ale současná organizace z níže uvedených důvodů vytváří brzdy a duplicity v systému a nejasnost v odpovědnostech, aniž by tím byla dostatečně zvýšena kvalita či odpovědnost fungování.
Současné rozvržení odborného aparátu je přes dílčí reformy poměrně starého data a vychází z ideových dokumentů švédských pirátů, které nejsou zcela aplikovatelné na realitu 20. let 21. století v České republice, a také ze snahy zapojit dobrovolníky do fungování odborného aparátu strany, což se až na výjimky dnes již také neděje. Praktickým důsledkem trvání těchto podmínek je značně podvázaný výkon stranického aparátu spolu s extrémní závislostí na několika úzkých hrdlech v systému. Právě pro dobrovolníky náš současný model zjevně také nefunguje vůbec ideálně.
Nechtěli jsme zacházet do detailních podrobností, ale byli jsme požádáni o konkrétní příklady problémů, jež se dnes vyskytují a které spočívají v konfiguraci současného systému. Zdůrazňujeme tedy, že nejde o žádná lidská pochybení, ale o příklady “chyby systému”, která není opravitelná nebo jen obtížně a za použití mimořádných zdrojů, které mohou být alokovány jinde. Smyslem toho tedy není kritizovat ničí výkon práce a prosím, aby nikdo následující příklady takto nevnímal. Tento seznam problémů najdete v samostatném dokumentu zde.
Červenou nití, která se vine prostřednictvím téměř jakéhokoli úkolu, systému anebo zadání (souhrnně projektu) je následující:
- chybí jasné vedení projektu, které by jej tlačilo vpřed a bylo odpovědné za splnění
- chybí přidělené zdroje, které dnes jsou přidělovány na základě dobré vůle a nastavení priorit jednotlivých zúčastněných
- veškerá komunikace i postup je z principu zdlouhavý
- projekty jsou vyhodnocovány jen nahodile a nehledají se příležitosti pro zlepšení
- pokud už je do věci vztaženo RP, tak ne proto, aby stanovilo hlubší priority, ale proto aby “pískalo férovku” tam, kde se odbory nedomluví samy
- nejasné rozdělení odpovědnosti znemožňuje vyhodnocení práce jinak než “mysleli to asi dobře”
A ještě jednou připomenu, nic výše řečeného není kritikou žádné osoby, dokonce ani odboru samotného, stejně tak nejde o nějaký vyčerpávající výskyt problémů, ale jen o pouhou ilustraci toho, jak se věci mají.
Řešením této situace není tedy další tvorba strategie, ale odstranění úzkých hrdel systému, které jsou jasně identifikovatelné, trvalé a systémové. Proto největším problémem není volba vedoucích, to by samo o sobě působilo jen menší potíž, hlavním problémem je existence samostatných odborů, které si primárně zajišťují vlastní provoz, potřeby a náplň a jen následně pokračují v globální náplni práce pro stranu. Na ještě vyšší úrovni je pak ale tento problém při vyjednávání rozpočtu. Jednotlivé odbory musí od RP a RV získávat přísliby zdrojů, což vede k vzájemnému soupeření o cenné zdroje a přirozené organizační snaze pro sebe získávat funkce a zdroje, na ostatní vrhat povinnosti a ceny. I při nejlepší vůli všech zúčastněných se pak místo sestavování rozpočtu s jasným strategickým cílem opakuje nakonec kompromisní “budeme pokračovat v tom, co bylo”. Obzvláště v hubených letech kdy bude třeba hodně investovat do kampaní to není dobrý způsob jak chystat rozpočet.
Zároveň to není situace, kterou by RP dokázalo vyřešit, a která a priori není způsobena jejich časovým vytížením. I pokud bychom totiž měli 5 členů RP, co na full time řeší jen stranu, tak by naráželi na stejný problém a mohli by ho řešit jen díky použití nástrojů přímého převzetí správy, což by nejen nebylo dlouhodobě udržitelné, ale vyvolalo by to i oprávněný odpor.
V čem tedy spočívá návrh této změny a čeho má dosáhnout?
- Kompetence a zdroje administrativního, mediálního, personálního a část technického odboru se převedou pod kancelář strany, kde nově vzniknou tři oddělení - interní, marketingové a provozní.
- Zavádí se nové pojistky, kromě mimořádného přezkumu CF získá RV právo veta ke jmenování nejen vedoucího kanceláře, ale i oddělení, které také bude vybírat RP a ne vedoucí sám.
- Dále se kladou striktní požadavky na neutralitu všech členů kanceláře ve vnitrostranickém působení, zavádí se neslučitelnost těchto vedoucích s funkcemi na celostátních úrovních a v oblastních předsednictvech.
- Zároveň se odstraňuje podmínka na nestranickost vedoucího.
- Přidává se záruka transparentního fungování kanceláře, její organizaci jinak vnitřním předpisem nastaví RP. RP získává široké možnosti jak si kancelář přeorganizuje podle své volby.
- Zůstanou zachovány ty části odborů, které byly schopny kolem shromáždit dobrovolníky, tedy vývojová část technického odboru. Ten by navíc nebylo ani možné zrušit obratem bez dalšího.
- Problematika předsedání CF se přesouvá z působnosti monokratického AO a zavádí volbu komise předsedajících. Toto řešení zajišťuje, že předsedající budou mít jasnou legitimitu a podporu členstva.
- Zavádí se úřad ombudsmana, který nebyl doposud nijak definován, stanoví se základní úkoly a nezávislost, ke které přispěje i způsob výběru skrze schválení RK.
- Technické změny - přečíslování paragrafů a uvedení pořadí dle vyjmenování týmů.
Kancelář strany tak bude tvořit odborný profesionální aparát, který podléhá RP a v rámci něhož se odehrává podpora samotného provozu strany a jejich hlavních úkolů. Ta má být depolitizována a fungovat neutrálně směrem dovnitř strany.
Kancelář tak bude mít nově kromě svého vedoucího i tři oddělení, ne které bude členěna. Náplň těchto oddělení stanoví předpisem RP, ale samotná oddělení nebude moci zrušit (ale bude je moci členit na sekce a podobně), bude jim moci přidělovat kompetence, určovat zdroje atd. Vnímáme to jako dobrý kompromis mezi vysokou mírou flexibility (jak si RP naplní oddělení je na ní) a nutným minimálním zadáním “toto má řešit kancelář strany”.