Ahoj,
jelikož se již průběžně schází krajský programový tým a vyhodnocujeme, jak se dařilo naplňovat nás volební program z roku 2020 a připravujeme priority na rok 2024, vkládám odkaz na tabulku s mým návrhem vyhodnocení jednotlivých bodů (je to k dispozici a případně i na posouzení někoho zvnějšku ).
Podle legendy, zeleně jsou problémy již řešené či vyřešené, žlutě to je stále v řešení a červeně jsou problémy snadno neřešitelné či vyhodnocené k neřešení.
Nad rámec toho si dovolím svůj pohled, kdybych měl vypíchnout 5 priorit:
(1) Podpora kraje míří stejným způsobem do různých zaměření škol, opustil se koncept podpory především technických a řemeslných oborů
(Příkladem je zrušení stipendií výhradně pro žáky na vybraných učebních oborech a nastavení motivačních opatření pro žáky všech středních škol)
(2) Přizpůsobili jsme nabídku středoškolských vzdělávacích oborů na školách tak, aby vyhovoval očekávání uchazečů o studium, vzdělávání bylo dostupné a reflektovalo potřeby společnosti (nikoliv jen trhu práce)
(V loňském roce jsme navýšili kapacity jihlavského gymnázia a oboru Energetik na třebíčské průmyslovce, zavedli pedagogický obor v Telči a nyní připravujeme zápis lyceí v Jihlavě a Žďáru nad Sázavou)
(3) Vytváříme identitu škol a připravili jsme jasný plán modernizace školských objektů na následující desetiletí, aniž bychom omezili dostupnost vzdělávání v regionu
(Názvy sloučených škol zpravidla vznikly technokraticky pouhým spojením názvů původních škol, např. VOŠ, OA a SOUT Chotěboř, nově SŠ TECH, z původních 6 objektů dojde k optimalizaci do 3, které budou zkapacitněny a zmodernizovány)
(4) Definovali jsme standard ICT na školách a chceme ho naplnit, za tímto účelem jsme podali žádost o evropskou dotaci, tedy považujeme za standard, aby ve všech školách byl dostupný vysokorychlostní internet, připojení eduroam a současně došlo naplněný ke standardu kybernetického zabezpečení.
(5) Nastavení transparentního financování sportovních organizací, kdy došlo k odstranění duplikovaného financování (překryv Fondu Vysočiny a "Všesportovního kolegia"), orientace sportovních dotačních programů primárně na menší spolky (obce mohou žádat i v jiných dotačních programech, např. "POV", a mají dostupnější i jiné zdroje financování)
Pro následující období navrhuji primárně se zabývat těmito oblastmi (pořadí nereflektuje priority, je to výčet několika myšlenek):
- Pokračování v inovaci oborové struktury tak, aby střední školy nabízely studijní obory reflektující priority vzdělávací politiky a nejnovější trendy (např. rozvoj lyceí),
- Zajištění dostupných poradenských služeb na školách a školských zařízení (zajištění a vzdělávání metodiků školních psychologů a speciálních pedagogů), metodická práce s třídními učiteli a metodiky prevence,
- Vytvoření nabídky leadership vzdělávacích programů pro vedoucí pracovníky ve školství, tj. především pro ředitele a zástupce ředitelů v oblasti soft skills,
- Nabídka programů síťování a podpory začínajících učitelů
- Vyhodnocení strategie transformace vybraných dětských domovů (především těch, které ještě sídlí v zámeckých budovách), naplnění standardu péče o děti v dětských domovech,
- Zachování zřizovatelské působnosti vzhledem ke speciálním a praktickým školám ze strany kraje, analýza potřeb území (např. rozšíření tříd či zápis PŠ),
- Příprava vzdělávacích aktivit na podporu rozvoje angličtiny u žáků, například zajištění školení učitelů (CLIL, jazykové vzdělávání) a metodik implementace do nejazykových předmětů,
- Podpora studentských start-upů (spolupráce s učiteli, lektory, VŠ a firmami) a podnikavosti na školách
Budu rád za připomínky, komentáře, podněty, díky moc!