Čau lidi,
zahajuji rozpravu k návrhu odpovědi k této předběžné otázce. Rozpravu bych nechal běžet do 29.7., 20:00 a pak zahájil hlasování.
Otázka:
Považuje se hlasování o doplnění kandidátky dle § 8 odst. 6 Volebního řádu za osobnostní hlasování ve smyslu čl. 6 odst. 6 Stanov?
Návrh odpovědi:
Nejedná-li se o primární volby, pak hlasování kteréhokoliv orgánu o usnesení, jehož výstupem je vydání rozhodnutí ve věci organizačního obsazení určitého místa či míst v orgánech či obdobných uskupeních, na které se vztahuje působnost strany, nebo podpůrné rozhodování mající bezprostřední vliv na rozhodování o organizačním obsazení, je osobnostním hlasováním ve smyslu čl. 6 odst. 6 Stanov.
Odůvodnění:
V první řadě RK připomíná, že institut předběžné otázky neslouží k posuzování řádnosti konkrétních sporných situací vyvstalých v rámci běžného stranického provozu, ale k vyjasňování případných nejasností ve výkladu stranických předpisů či překlenutí existujících mezer v předpisech. Zde učiněné podání obsahuje abstraktní otázku zaměřenou na vyjasnění smyslu předpisu, ovšem argumentace konkrétní situací pokrývá téměř celý rozsah podání. RK proto zejména pro účely budoucích případných předběžných otázek uvádí, že na tuto otázku neodpovídá ve vazbě na konkrétní tazatelem vykreslenou situaci, kterou není zmocněna v rámci toho řízení jakkoli posuzovat, ale výlučně ve vazbě na abstraktně položenou výkladovou otázku.
Přejdeme-li k samotnému předmětu otázky, Stanovy stanovují povinnost tajného hlasování CF a oblastních fór u osobnostních hlasování a primárních voleb, popř. pokud o to požádá kterýkoliv člen daného fóra. Ustanovení je v případě osobnostního hlasování a primárních voleb zacíleno na zajištění svobody hlasování v personálních záležitostech. Stanovy samy o sobě pojem osobnostní hlasování nedefinují, pojem primární volby je zachycen v § 8 Volebního řádu, dle kterého se za primární volby považuje volební proces, do kterého se smí zapojit předem neomezená množina kandidátů splňujících předem stanovené podmínky kandidatury, a na jehož základě orgán zpravidla vybírá v rámci jednoho volebního aktu z větší množiny kandidátů. A contrario k této definici pak je nutné za osobnostní hlasování považovat kterékoliv hlasování v personálních záležitostech, které nesplňuje uvedené znaky primárních voleb, ovšem kde je výsledkem hlasování rovněž změna v organizačním obsazení určitého místa či míst ve stranickém orgánu či obdobném uskupení. Např. bude-li se jednat o výběr kandidátů z jakkoli předem uzavřené množiny kandidátů (kupř. je-li zařazení kandidátů do procesu volby plně odvislé od vůle hlasujícího orgánu).
Analogicky k výkladu RK podaného v řízení o předběžné otázce #24290 je ze osobnostní hlasování třeba označit rovněž podpůrné procesní rozhodování, které má bezprostřední vliv na samotné hlasování týkající se daného místa jako je např. rozhodování o nominaci kandidátů, neboť v těchto případech je zájem na svobodě rozhodování totožný jako v případě samotného hlasování o obsazení předmětného orgánu. Rovněž je za osobnostní hlasování nutné považovat jakékoliv typy personálních rozhodnutí spadajícího do působnosti určitého orgánu bez ohledu na to, zda se jedná o obsazování přímo stranických orgánů, nebo jiných uskupení (např. koaličních orgánů, kandidátních listin, vyjednávacích týmů atp.)
Postup dle § 8 odst. 6 Volebního řádu je proto nutné označit za osobnostní hlasování, neboť v daném postupu příslušné fórum nerozhoduje v primárních volbách, a tedy výběr nemusí probíhat z předem otevřené množiny kandidátů, ovšem výsledkem rozhodování je obsazení kandidátní listiny, která představuje uskupení osob, o jehož formaci rozhoduje příslušné fórum.