Děkuji za zahájení.
Vezmu to trochu obšírněji, protože považuji za důležité si připomenout, proč máme v kodexu zákaz kumulace poslanec-ministr, a nyní budeme projednávat výjimku kvůli velice specifické situaci.
Ministr, pokud má jít o kvalitní plnohodnotný výkon funkce, je fulltime práce.
Poslanec, pokud má jít o kvalitní plnohodnotný výkon funkce, je rovněž fulltime práce.
I koaliční poslanec je fulltime práce, a je považována za stejně náročnou, neb je stejně ohodnocena. (Ač jsme byli přesvědčováni, že koaliční pooslanci jsou tu hlavně od toho, aby hlasovali pro vládní návrhy.)
Pokud je koaliční poslanec zároveň ministrem, už nejde o plnohodnotný výkon poslanecké funkce, ani z hlediska legislativy (omezení práce ve výborech). Ano, je to kompenzováno tím, že dostává jen ministerský plat. Ale poslanecké práce je tolik, že si občané zaslouží mít 200 plnohodnotných poslanců.
Dále jsme se dozvěděli, že je prý žádoucí, aby ministři měli mandát z voleb. Sami jsme ovšem demonstrovali opak tím, že jsme na zamini vyslali Honzu Lipavského, který ve volbách skončil až šestý(!) pod čarou. A navíc jsme do vládního týmu poslali minimálně tři osoby, které ve volbách do sněmovny vůbec nekandidovaly, takže kdybychom obsazovali odpovídající ministerstva, též by to bylo lidmi bez poslanecké funkce.
A také je třeba si uvědomit, že od ministrů požadujeme jiné schopnosti než od poslanců. A volič je obvykle rád, když si vůbec dokáže vybrat, kdo ho má reprezentovat jako poslanec - množství voličů, kteří kandidující ještě posuzují i optikou, zda by se hodili též do vlády, je IMHO hodně malé.
Tolik ke kumulaci poslanec-ministr obecně. Nyní ke konkrétní situaci Ivana jako ministra. Při schvalování vstupu do vlády (která má ale dost hlasů ve sněmovně i bez nás) jsme byli přesvědčováni, že je důležité, aby předseda strany byl ve vládě. Nicméně jednak je to variace na Hlavu XXII (při lednové volbě předsedy jsme pro změnu byli přesvědčováni, že je důležité, aby Ivan obhájil, protože je ve vládě), a také nám TOP09 předvedla, že to až tak důležité není (její předsedkyně není ve vládě). Ivan též před hlasováním CF přislíbil, že svou kumulaci vyřeší.
Jsme navíc v tak specifické situaci, že by nám nepomohlo ani zavedení klouzavého mandátu. Náhrada za Ivana je totiž ze STAN a její hodnoty jsou těm našim velice vzdálené.
Takže CF výraznou většinou schválilo naši účast ve vládě (s Ivanem jako ministrem), čehož důsledkem je trvající porušování našich principů a kodexu zastupitele. Proto si myslím, že by CF mělo definitivně v samostatném jednání (tedy bez bloudění v houštině rozsáhlé novelizace kodexu s různými vpašovanými záludnostmi) rozhodnout, zda za této konkrétní komplikované situace je ochotno udělit Ivanovi jednorázovou výjimku. (Věřím, že jsme dostatečně poučeni a už se do žádné sněmovní koalice nepohrneme - a pokud se do příštích voleb podaří prosadit i ten klouzavý mandát, tak nás už podobný problém v budoucnu nepotká.)