Zdravím kolegové Piráti.
Prolog
Před samotným textem bych se rád doznal k faktu, že i když jsem se vždy považoval za Piráta, duší jsme byl vždy pirát Bukanýr. Z tohoto důvodu mi dovolte, Vám kteří neznáte pojem Bukanýr, osvětlit význam tohoto pirátského, historického termínu.
Bukanýr
Termín bukanýr byl převzat ze španělského bucanero a pochází z karibského arawackého slova buccan, dřevěného rámu, na kterém Tainos a Caribové pomalu opékali nebo udili maso. Z toho bylo odvozeno francouzské slovo boucane a odtud název boucanier pro francouzské lovce, kteří pomocí těchto rámů udili maso divokého dobytka a prasat na Hispaniole . Angličtí kolonisté poangličtili slovo boucanier na bukanýr .
Sto let před Francouzskou revolucí bukanýři na námořních trasách fungovali v duchu pravidla svoboda, rovnost a bratrství. V bukanýrském táboře byl kapitán volen a mohl být sesazen hlasy posádky. Posádka, nikoli kapitán, se rozhodovala, zda zaútočí na konkrétní loď, nebo na flotilu lodí. Mezi bukanýry panoval silný duch. To jim v kombinaci s ohromujícím počtem umožnilo vyhrávat bitvy a nájezdy. Nějakou dobu také mezi bukanýry existoval systém sociálního pojištění, který zaručoval odškodnění za zranění z bitev dle předem stanovených pravidel.
A nyní tedy, zpověď bukanýra
Bod 1) Proč jsem tuto diskusi začal
Bod 2) Proč jsem ji začal, jak jsem ji začal
Bod 3) Proč otvírám určitá témata
Bod 4) Která témata otevřu
Bod 5) Jsem jen člověk, jsme jen lidé
Bod 1) Proč jsem tuto diskusi začal
Ve zkratce: Protože klíčové informace lidé nevědí, obraz strany je tím pádem zkreslený, volič a straník tápe, dezinformátor a manipulátor má pré.
V posledních týdnech zažívám neustále se opakující dejavu. Mnoho našich voličů mi pokládá elementární otázky "proč" a já se neustále opakuji a opakuji. Šokem pro mne bylo zjištění, že ne jen naši voliči, ale samotní straníci nemají plné informace o dění které se v posledních měsících dynamicky vyvíjí. Všimnul jsem si, že koluje mnoho hoaxů, že příčiny, nebo aspoň přiblížení k podstatě problému je skoro nulové a v éteru často lítají jen zkratkovité marketingové narativy, které některé našeho voliče doslova ubíjejí.
Z tohoto důvodu jsem došel k závěru, jako insider, že dojíždíme na naši výkladní skříň zvanou "transparence". Strana která si tento termín vzala jako jeden ze stěžejních v rámci její politické agendy, právě na tomto tématu dojíždí. Z mého pohledu pirátská transparence narazila na zdi marketingu, kdy negativní zprávy, naše stranické chyby, se staly trezorovou záležitostí uzavřených jednání s argumentem, že negativní zprávy v rámci transparentního jednání můžou mít negativní odraz na obraz stany. Sic souhlasím, že tento argument je relevantní, okamžitě dodávám, že je relevantní JEN z krátkodobého hlediska. Naopak z dlouhodobého hlediska je toto omezení transparence KLÍČOVÝM bugem který brání našemu rozvoji a konzervuje problémy z důvodu absence sebereflexe. A právě v těchto dnech dochází ve straně k prolomení časové bariéry mezi krátkodobým užitkem omezení transparence a dlouhodobými negativními dopady na fungování strany. Právě ten neklid a narůstající počet otázek bez odpovědí naznačuje, že období "profitu" z krátkodobého řešení právě končí.
Jako člen RV, který se účastnil mnoha uzavřených jednání, jsem byl v posledních týdnech svědkem naprosté dezinterpretace mnohých předvolebních a povolebních kroků právě z důvodu, že negativní informace se mnohdy zcela zamlčely a mnozí účastníci uzavřeného jednání absenci těchto informací využili, nebo dokonce i zneužili, ve svůj prospěch právě cílenou dezinterpretací těchto událostí, které posluchač neměl a nemá jak si ověřit.
Bod 2) Proč jsem ji začal, jak jsem ji začal
Ve zkratce: Tam kde zvítězil marketing nad obsahem, je marné používat čistě obsah a sterilní rovinu akademické diskuse. Obsah tedy dnes obstojí jen v tom případě, pokud drží v ruce klacek zvaný marketing.
Na úvod tohoto bodu jedna záležitost. Kdo mne zná delší dobu tak ví, že jsem byl vždy člověk co dával a dává váhu zejména na obsah, nikoli na formu. Záznamy na mé projevy, kdy s mnohými kolegy ze strany upozorňují, že marketing (forma) naprosto dominuje nad programem (obsahem), že do marketingu se dávají násobky prostředků ve srovnání s prostředky pro odborné zázemí strany, to vše je lehce dohledatelné. To, že já sám se nerad nějak přehnaně prezentuji je o mne také známo, že lidé z mého kraje mne musí mnohdy heverem dotáhnout k prezentaci dílčích kroků na čem pracuji, to je taky známo, stačí se poptat. Leta fungování ve straně jsem se rovněž choval v duchu "špinavé prádlo se pere doma". Jenže jsem zjistil, že "doma" jaksi chybí pračka. Po letech diskusí v uzavřených jednáních, projednávání mnohých citlivých témat diskrétně, jsem došel k závěru, že "domácí pračka" je jen nástroj jak oddalovat řešení problému v časovém horizontu až do stavu naprostého vyhnití. Jenže i když tuto rovinu, řekl bych korektních a slušných vztahů, léta držím, snažím se prosazovat obsah nad formou, musím dnes uznat, že marketing je velice silný nástroj.
Jak silný je to nástroj jsem si ověřil zejména v posledním období. Jak to vypadá v realitě? Uvedu takový obecný příklad, scénář.
Všemi klasickými postupy které jsou známy, se snažíte buď kontaktovat dotyčné, nebo se snažíte dlouhodobě řešit určitou problematiku. Bohužel zjišťujete, často po skutečně dlouhém čekání a konstantní ignoraci adresáta, že jste mimo záběr pozornosti. Z druhé strany pokud daný problém, záležitost, vykopnete veřejně a je jedno zda formou rozhovoru do novin před volbou předsednictva, nebo bulvárně ostrým postem na FB, máte okamžitě o pozornost postaráno. Najednou začnou pípat smsky od honorace, volá honorace, najednou je čas řešit, najednou máte pozornost. Marketing a jeho oboustranné ostří ...
Teď si sami vezměte, kolik z Vás by si přečetlo za pár minut od zveřejnění můj post zde na fóru? Impact jednoho příspěvku na FB je v marketingovém měřítku mnohem větší a ne jen v marketingovém. S novináři, s kterými jsem měl možnost mluvit i mimo záznam, jsem mnohdy diskutoval o našem fóru. Drtivá část mi řekla, že jej nečte. Že je tam moře balastu, je to čtení pro masochisty, většinou dostanou od někoho "tipa" (čti link přímo na vlákno do fóra).
Takže proč jsem napsal post na FB? Jednoduše proto, protože vím, že tohle je nyní naše stěžejní místo, naše posvátná kráva zvaná marketing. Chceš pozornost honorace, chceš aby skutečně reagovala a ne jen tě odsouvala stále dál a dál? Nechceš dojet na to, že jsi prostě jen slušný a slušnost je pro některé z vedení spíše slabost, než přednost? Tak bohužel ti nezbývá než hrát tak jak hrají ostatní. Pokud je pro někoho stěžejní marketingově vytvořený obraz, skoro až sebeklam, pak jediná možnost jak ho přitáhnout k akci je mu do toho obrazu jednoduše vstoupit.
'
Ano, ten post byl obyčejný kalkul na kterém se mi dokázalo, že už dávno nefunguje svět tak, jak bychom si mnozí přáli. Forma nad obsahem zvítězila, musíme tedy nyní činit kroky formou.
Bod 3) Proč otvírám určitá témata
Ve zkratce: Protože bez znalosti mnohých událostí si nelze udělat skutečný úsudek o celku.
Ve straně vznikla určitá tabu, nebo spíše místa v naší historii kdy skutečný obraz věcí zná jen pár desítek vyvolených. Zbytek je odkázaný často na šeptandu a interpretaci jednotlivců, kteří v ten moment mohou informaci buď předat, nebo v nejhorším případě i zneužít. Tohle ve spojení s omezením transparence v duchu zamezení negativních dopadů na obraz strany, má za výsledek, že někteří lidé ve straně jsou stále považováni za dokonalé stratégy (i po naprostém debaklu), někteří za osvícené lidi s širokým přehledem (i když doopravdy jde často spíše o proslovy ptydepe verze 3.11).
Zároveň zde fungují témata která máme přímo v programu a proto si myslíme, že tyto témata se nás netýkají. Syndrom "pod svícnem je největší tma" funguje i u nás ve straně a tak mnohá témata se vůbec neotvírají, nebo s vědomím a panickou hrůzou, že když chceme s něčím bojovat, tak těžko můžeme být toho problému zároveň nositelem.
To vše uzavírají témata nad samotným fungováním strany. Nad obrazem struktur strany z roviny předpisové, kdy vše má v rámci předpisů nějaké gesce, pravomoci, povinnosti a druhý obraz, ten víc skutečný, z reálné praxe, který ukazuje JAK doopravdy v reálu strana funguje, kdo ji skutečně vede, kdo takříkajíc po bukanýrsku určuje "co je cílem plavby" aneb kdo a jak skutečně určuje priority.
Bod 4) Která témata otevřu
Na úvod. Zastavení plánuji v součtu deset, dnes představím prvních pět. Každé zastavení bude námětem k diskusi od jedince, člověka. Názor je tedy subjektivní a já sám jej nestavím nad názory jiných. Co však těmito tématy sleduji je otevření několika tabu-témat, tedy otevřená diskuse nad mnohými skutečnostmi, které dnes deformují vnímání vnitrostranické reality, protože mnohdy nejsou široce známy. Druhý důvod je čistě taktický a jeho zveřejnění si nechám jako část obsahu jednoho ze zastavení.
Zastavení první - Kauza Turów aneb pád deminima a smrt Don Quijota
Zastavení druhé - Marketingová virtuální realita aneb jak si lichvář tvrdě vybírá své politické úroky
Zastavení třetí - Povolební narativ zrady vs dnešní amnézie aneb ztrátou sebereflexe k světlým zítřkům
Zastavení čtvrté - Nepotismus aneb to se nás zcela určitě netýká!
Zastavení páté - Vnitrostranický způsob boje aneb sorry jako, ale budeme dál kamarádi, jů?
Bod 5) Jsem jen člověk, jsme jen lidé
Ve zkratce: Nejsem superman, nejsem mesiáš, nejsem děd vševěd, jsem omylný člověk co se snaží žít ve společnosti, ne ji ovládat.
V tomto bodě chci říci, že já sám jsem velmi nedokonalá osoba. Vím, že chybuji a toto vědomí mi neustále připomíná abych dvakrát měřil a jednou řezal. Jsem názoru, že chybami se člověk učí a proto je pro mne chyba, jak by řekl klasik, uhelný kámen pokroku. Výše zmíněná zastavení tedy představuji jako zamyšlení se nad chybami a tedy možnost se poučit a jít dál zas o něco zkušenější. To vše však potřebuje ke zdárnému cíli upřímnou sebereflexi.
A ano, Jakub Michálek je ten člověk u kterého sebereflexe je, dle mého názoru, na bodu mrazu. Člověk který sic na veřejnosti a do strany se snaží o líbivý marketing, však pod pláštíkem vnitrostranických procesů ukazuje naprosto odlišnou tvář člověka, který jede dál svou a aby se neřeklo, ještě přitlačí na pilu.
Rád bych na závěr řekl, že Jakubu Michálkovi budu věnovat celé zastavení šesté a to zejména z důvodu, že z profesního hlediska zkušeného politika (nikoli politické líbivé tváře pro voliče) je pro mne Jakub unikát který převyšuje ostatní lidi ve straně o parník, včetně Ivana Bartoše. Bohužel tento parník, pro mou osobu, pluje naprosto opačným směrem, směrem daleko daleko od námořních tras v duchu pravidla svoboda, rovnost a bratrství.
Děkuji za pozornost a brzy u prvního zastavení.
Pirátům, Bukanýrům ZDAR !!!