Děkuji @Vojtech.Pikal, že strávil mnoho času nad nevděčnou a chvályhodnou prácí nad aktualizací kodexu.
Chtěl bych se ale vyjádřit ke kapitole 7 odst. 7:
Klub může ve výjimečných a odůvodněných případech odsouhlasit výjimku z těchto pravidel, je-li to v nejlepším zájmu strany. Důvodnost udělení výjimky může být na základě návrhu příslušného předsednictva přezkoumána orgánem, který schválil volební program, nebo rozhodčí komisí.
Chápu potřebu vyjádřit možnost výjimky, politika je velmi pestrá a je správně, že bychom se neměli stát otroky vlastních pravidel. Může docházet k situacím, kdy doslovné trvání znamená opak smyslu těchto pravidel. Nicméně neméně důležitá je i účelovost těchto výjimek, kdy zároveň nemůžeme dopustit, aby byl kodex děravý jako cedník. Snadno se totiž může najít klub či dokonce kluby, které si odhlasují neplatnost půlky kodexu. A ano, máme zde rozhodčí komisi, nicméně rozhodčí komise nemůže být stavěna do role, kdy je sama v podstatě první instancí, kde se daná věc řeší, a to sice proto, že máme velkou míru spojitosti mezi místním předsednictvem a zároveň členy zastupitelského klubu. Ti by pak si po udělení výjimky dost často sami museli posoudit, zda je výjimka OK. Jde zde evidentní střet zájmů, kdy to dané předsednictvo nenechá své forum schvalovat a tím pádem se danou věcí nemůže zabývat příslušné forum. A i pokud ano, tak je zde významný průnik mezi klíčovými osobami zastupitelského klubu a fora místního sdružení.
Ano, máme zde princip subsidiarity, nicméně subsidiarita není a nemůže být nadřazena střetu zájmů. A zde bychom vytvořili pravidlo, které v sobě má zabudováno (díky našim počtům a struktuře) vytváření příležitostí pro systémovou podjatost. Zároveň je důležité zmínit, že by daná situace dříve či později mohla vést ke stavu, kdy si místní klub (a potažmo jeho předsednictvo) vytvoří situace, která je škodlivá pro samotné principy strany (například si odsouhlasí, že příjem daru v hodnotě milion korun je OK a následně nějaký hned někdo přijme) a nebyla by možná preventivní reakce, která by dané situaci zabránila, RK by ji pouze mohla napravit, nicméně škoda by již byla učiněna. A jak jsem uvedl, nelze z RK dělat prvoinstanční přezkumný plošný orgán, prve by danou věc mělo řešit naše samotné primární nastavení (analogicky máme např. jednací a volební řád, který dává poměrně dost jasné parametry a RK příležitost zabývat se skutečnými komplikovanými otázkami a ne běžným provozem).
Navrhuji proto změnit odstavec na jednu ze tří následujících variant:
A
Klub může ve výjimečných a odůvodněných případech odsouhlasit výjimku z těchto pravidel, je-li to v nejlepším zájmu strany. Výjimka musí být následně schválena příslušným předsednictvem krajského sdružení v případě obecních zastupitelů, v ostatních případech musí výjimku schválit republikové předsednictvo. Důvodnost udělení výjimky může být na základě návrhu příslušného předsednictva přezkoumána orgánem, který schválil volební program, nebo rozhodčí komisí.
B
Klub může ve výjimečných a odůvodněných případech odsouhlasit výjimku z těchto pravidel, je-li to v nejlepším zájmu strany. Výjimka musí být následně schválena příslušným krajským fórem v případě obecních zastupitelů, v ostatních případech musí výjimku schválit celostátní fórum. Důvodnost udělení výjimky může být na základě návrhu příslušného předsednictva přezkoumána orgánem, který schválil volební program, nebo rozhodčí komisí.
C
Klub může ve výjimečných a odůvodněných případech odsouhlasit výjimku z těchto pravidel, je-li to v nejlepším zájmu strany. Důvodnost udělení výjimky může být na základě návrhu příslušného předsednictva předsednictva krajského sdružení přezkoumána orgánem, který schválil volební program příslušným krajským fórem v případě obecních zastupitelů, v ostatních případech na základě návrhu republikové předsednictva celostátním fórem, nebo rozhodčí komisí.