CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Celostátní fórum tvoří všichni členové a je nejvyšším orgánem Pirátské strany.


Moderátor: Predsedajici

Pravidla fóra

Na celostátním fóru se vyjadřujte slušně a k věci. Nepřístojnosti budou vykázány do samostatného vlákna.
Než napíšete nový příspěvek, zamyslete se, zda má takovou hodnotu, aby ho musely číst stovky lidí.

Zamčeno
Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 24137
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: politik, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 33536 poděkování
Dostal poděkování: 26851 poděkování
Kontaktovat uživatele:

CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Vojtech.Pikal »

Zahajuji jednání celostátního fóra ve věci schválení koaliční smlouvy o účasti České pirátské strany ve vládě České republiky (dle § 45 (b) JdŘ).

Jednání je zahájeno na základě návrhu republikového předsednictva (plné znění):

Republikové předsednictvo:
5) předkládá koaliční smlouvu ke schválení Celostátnímu fóru v referendu podle § 27 (c) Jednacího řádu Celostátního fóra, k uzavřenému jednání z důvodu odstínění vnějších medíálních tlaků na výsledek,

Projednávané usnesení tedy zní:

Celostátní fórum schvaluje koaliční smlouvu o účasti České pirátské strany ve vládě České republiky.

Smlouva je uložena ve složce na Mraku přístupné pouze členům, kam budou ukládány také veškeré relevantní materiály pro toto jednání.

Návrh je předložen v souladu s § 27 c) JdŘ jako materiál vyjednaný se 3. stranami k projednání v referendu. Další návrhy usnesení v této věci v tuto chvíli nejsou a předkládání dalších není přípustné. Začíná rozprava a lhůta na rozmyšlenou, která má trvat nejméně dva dny a potrvá do 11.11.2021 včetně. Další jednání bude též probíhat na souvisejících telekonferencích (PirateTV), viz souhrnný příspěvek.
Hlasování proběhne elektronicky korespondenčně na hlasovacím systému strany Helios, a to od 12.11. 2021 10:00 do 15.11. 2021 22:00.

Na základě návrhu (opřeného o podporu členského podnětu) je jednání uzavřené(viz § 6 (2) JdŘ), to znamená, že rozpravu může číst a vystupovat v ní pouze členstvo, OFFTOPICpřípadně registrovaní příznivci, kteří jsou celostátním fórem zvoleni do celostátní funkce. Prosím dodržujte uzavřenost tohoto jednání, zejména názorů, které zde zazní a materiálů které budou dány k dispozici. Důvody uzavřenosti pominou po rozhodnutí celostátního fóra v projednávané věci.

Jednání zahajuji jako člen administrativního odboru a pověřený místopředseda, rád se o roli předsedajícího podělím, pokud by byl zájemce.

Úvodní slovo náleží @Ivan.Bartos jako vedoucímu vyjednávacího týmu. Stejně tak jemu a největšímu odpůrci náleží nárok na závěrečné slovo. Tato slova společně s dalšími materiály předloženými relevantními týmy budou odkázána na stránce hlasování, pokud budou doručeny včas.

Prosím nyní nechtě čas pro úvodní slovo.

We can dance!, like Jellyfish
člen týmu RP, AO, ZO, FT; vedoucí MRT Demokracie
Profil|fb| Tel: 776635258
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“[1]

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 24137
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: politik, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 33536 poděkování
Dostal poděkování: 26851 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Vojtech.Pikal »

Souhrnný příspěvek
Podklady
Podklady jsou nahrávány sem: https://mrak.pirati.cz/f/3014385

Úvodní slovo
Závěrečné slovo Navrhovatele, a Odpůrce

Vysílání Pirate TV k představení smlouvy
K představení smlouvy také proběhli tři Pirate TV, které můžete shlédnout v Archivu: (1) Smlouva celkově a Programová oblast Spravedlnost, Vnitro , Digitalizace; (2) Programové oblasti Sociální věci a Zdravotnictví; Místní rozvoj, Životní prostředí a Zemědělství; a Zahraníči, Evropa, Obrana; (3) Programové oblasti Školství a Kultura; a Finance, Průmysl a Doprava.

Součástí diskuze bylo upřesnění personálního obsazení*, z diskuze vyplynulo, že MMR+IT by obsadil jako vicepremiér Celostátní lídr Ivan Bartoš, MZV člen vládního týmu v dané gesci Jan Lipavský, a pozici člena vlády s gescí k LRV budeme navrhovat dodatečně, z osob mimo pirátské poslance. Toto není součástí usnesení.
*) OFFTOPICpodle bodu 6. postupů Pravidel pro nominace

Možnosti hlasování
V rozhodujícím hlasování je možno vybírat z následujících možností:

  • Celostátní fórum schvaluje koaliční smlouvu o účasti České pirátské strany ve vládě České republiky.(= PRO návrh)
  • ukončení jednání bez usnesení.(= PROTI návrhu)
  • odročení věci na řádné jednání Celostátního fóra

Možnost věc odročit republikovému výboru byla vyřazena jako nepřijatelná, jelikož se jedná o rozhodnutí vyhrazené celostátnímu fóru.

Procedurálně bylo odhlasováno, že návrh budeme hlasovat jako zásadní, tedy pro schválení je potřeba podpory 60 %.

Procedura
Do role pomocných předsedajících byly jmenovány Alice Hamalová, Georgia Hejduková a Míša Nepejchalová.
k časovému průběhu viz Harmonogram
Procedurální záležitosti jsou odděleny sem: viewtopic.php?f=1542&t=58896

Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvky (celkem 9):
Pavel.Knezik, Vladimir.Vapenik, Eva.Ticha, Jan.Zavadil, Marcel.Kolaja, Karel.Karika, Petr.Vyhnal, Zdenek.Zak, Karel.Nejedlik

We can dance!, like Jellyfish
člen týmu RP, AO, ZO, FT; vedoucí MRT Demokracie
Profil|fb| Tel: 776635258
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“[1]

Ivan.Bartos
Předseda strany
Příspěvky: 10196
Registrován: 11 čer 2009, 09:44
Profese: Senior Oracle Database Engineer / Functi
Bydliště: U Botiče 1390/3, Praha 4 - Michle, 14000
Dal poděkování: 4183 poděkování
Dostal poděkování: 17289 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Ivan.Bartos »

Vážené celostátní fórum, Pirátky a Piráti,

předkládáme vám návrh koaliční smlouvy mezi koalicemi Pirátů a Starostů a SPOLU včetně koaličního programu, který je výsledkem finálního vyjednávání z 2. 11. 2021. Jde o završení projednání koaliční smlouvy poté, co jsme v souladu s povolební strategií a předvolebními sliby vyjednali se STAN podmínky naší účasti ve vládě.

Ve volbách volilo naši koalici přes 830 tisíc občanů, z toho přes 600 tisíc voličů bylo spokojeno s kandidátkou tak, jak jsme se na ni dohodli, nebo kroužkovalo kandidátky a kandidáty Pirátů. Zodpovědnost vůči těmto lidem jsme přes zklamání z kroužkování brali nesmírně vážně a jako Piráti jsme postupovali tak, jak jsme slíbili před volbami. Bude na každém z nás, členů Pirátské strany, abychom výsledek vyjednávání a perspektivu vládního angažmá informovaně a celkově posoudili.

Při zvážení výhod a nevýhod obou variant rozhodneme, jakou roli budou Piráti hrát na celostátní úrovni po další 4 roky, zda půjde o roli vládní či opoziční. K tomu vám nyní předkládáme podstatné informace. Prosím, abyste je pečlivě prostudovali a zvážili, protože se jedná o závažné rozhodnutí.

Koaliční program

Do koaličního programu se nám ve vyjednávání podařilo dostat řadu věcí v plné podobě, jak je navrhly vyjednávací týmy, v některých tématech jsme museli hledat kompromisy s dalšími čtyřmi stranami. Sblížení pozic již před volbami do dvou programů vyjednávání podle mého názoru výrazně usnadnilo.

Koaliční program ve výsledku obsahuje například následující podstatné pirátské priority:

  • protikorupční opatření jako jsou veřejná evidence dotací, rozklikávací rozpočet na úroveň faktur, nezávislost státních zástupců a ochrana oznamovatelů korupce; dále korespondenční volby, zlepšení podmínek pro registrované partnery či ochranu obětí domácího a sexuálního násilí, program na osekání byrokracie,

  • zahraniční orientaci na státy s liberální demokracií, závazek plnit maastrichtská kritéria s důrazem na sociální citlivost při provádění nezbytných reforem, valorizaci slevy na poplatníka či jasné závazky proti odklánění zisků do daňových rájů,

  • jasné sliby v oblasti digitalizace, včetně dostupnosti nových digitálních služeb, zřízení nové centrální autority, zabránění závislostem na dodavatelích a podpory dostupnosti kódu za veřejné peníze, zodpovědný přístup ke kybernetické bezpečnosti, dezinformacím a hybridním hrozbám,

  • zkrácení insolvencí na 3 roky pro podnikatele i nepodnikatele a zjednodušení mnohonásobných exekucí (bez závazku k teritorialitě), základní parametry důchodové reformy a podporu částečných úvazků,

  • přihlášení se k spoluzodpovědnosti ČR za klima planety, využití příležitostí nabízených Green Dealem, zastavení projektu Dunaj-Odra-Labe, větší podporu ekologického zemědělství a biodiverzity, rychlejší odklon od uhlí, konec podpory biopaliv 1. generace,

  • modernější náplň vzdělávání, konkrétní slib peněz do školství a kultury, implementaci evropského práva do autorského zákona s důrazem na práva uživatele,

  • regulaci návykových látek podle vědeckých poznatků a omezení nadužívání represe u trestných činů, které nemají takovou společenskou škodlivost.

Celkově lze program označit za mírně pokrokový, s liberálními i konzervativními prvky, středopravý a mírně vstřícný k Evropské unii.
Zvu vás, abyste se seznámili s jeho výtahem nejpodstatnějších částí (vkládám jako přílohu) nebo plnou verzí (příloha č.3 koaliční smlouvy).

Rozdělení zodpovědností za resorty

Navzdory ožehavým událostem kolem dokumentace o porušení koaliční smlouvy v kampani se nám podařilo zachovat jednání věcná, v souladu s povolební strategií a deklarovaným úsilím společně ukončit vládu Andreje Babiše a dokončit „deagrofertizaci“ státu. Tyto soukromé zájmy totiž prorostly do fungování státu a bude spousta práce oligarchův holding opět oddělit a Piráti mohou hrát dokončení tohoto úkolu velkou roli.

Koalici Pirátů a Starostů připadnou tyto resorty: místní rozvoj s digitalizací (jejíž ukotvení je ještě předmětem dalšího jednání), zahraničí, legislativa, vnitro, průmysl a obchod, školství a evropské záležitosti. Poslední čtyři ze jmenovaných připadnou STAN. Pirátům tedy připadnou resorty: místní rozvoj s digitalizací, zahraničí, legislativa.

Faktem je, že do vyjednávání jsme šli s jinými preferencemi, které zahrnovaly pouze digitalizaci a zbylé resorty jsou výsledkem složitých jednání. Významnou roli ve vyjednávání měl náš požadavek na férové zastoupení ve vládě, se kterým jsme uspěli a odcházíme z vyjednávání se slušným zastoupením co do počtu členů. Sluší se říci, že přes tvrdé jednání bylo i několik klíčových okamžiků, kde nás koaliční partner podpořil.

Výsledné portfólio resortů charakterizujeme následovně:

K realizaci našeho programu v digitalizaci potřebujeme takový post ve vládě, který bude mít autoritu koordinovat ostatní resorty. Ideálně by nemělo být zřizováno nic nového, protože by to rok trvalo a nic bychom nemohli odpracovat. Proto se patrně vydáme cestou kombinace převedení koordinační části úseku digitalizace z ministerstva vnitra na Úřad vlády a nejvýznamnějších státních digitalizačních podniků. Toto řešení bylo potvrzeno i konzultací s odborníky v dané oblasti a legislativci. Takto budeme mít kapacitu vše začít řešit ihned, s využitím již existujících mechanismů.

Smysl dává spojení s místním rozvojem, který umožňuje mít k dispozici resort a pilotovat na něm některé kroky v digitalizaci, být ve velmi úzkém kontaktu s občany, objíždět regiony České republiky, řešit bydlení, stavební zákon, dotace a zajistit odstranění střetu zájmů z pozůstatku minulé vlády. Slabým aspektem může být získání dostatečné autority vůči ostatním resortům, aby se výsledky dostavily, a přebudování aparátu tak, aby nebyl závislý na nežádoucích zájmech (bývalý premiér či stavební lobby). Vysoká kompetence celého týmu bude nezbytností.

K tomu jsme připojili resort zahraničí, kde můžeme prezentovat obrat k evropským demokraciím, na rozdíl od dosavadního vztahu k Číně a Rusku. Také budeme moci ukázat Piráty jako stranu, která má respekt v zahraničí a hájí zde nejen ekonomické a kulturní vztahy, ale také tradiční českou politiku lidských práv. Ministr zahraničí je významnou a viditelnou postavou. Spolu s dalšími vysokými ústavními činiteli se tak výrazně obrací poměry určující zahraniční politiku naší země. Slabým aspektem je poněkud užší vazba řady lidí na ministerstvu na ČSSD a do určité míry omezený bezprostřední dopad jeho činnosti na občany.

Gesci legislativy a předsedy Legislativní rady vlády (LRV) jsme vyhodnotili jako užitečný doplněk, který nám byl dodatečně nabídnut v rámci celé řady ústupků a různých záložních variant uspořádání vlády. Tato pozice je slabší v tom, že nemá samostatné ministerstvo, ale je součástí Úřadu vlády. Ministr je typicky právník (v minulosti například P. Rychetský či J. Dienstbier) a buď současně řídí ministerstvo spravedlnosti, nebo nemá vlastní ministerstvo (historicky 12 případů českých vlád). Oba přístupy jsou obvyklé. Logika spočívala v tom, že chceme dát dohromady ministry za Piráty jako tým, který dokáže reagovat na všechny významné návrhy na vládě napříč resorty a zachytit největší problémy, a může tak zbylým členům vládního týmu „krýt záda“. V rámci LRV se totiž kontroluje, že legislativa je smysluplná a odpovídá mezinárodním standardům hodnocení dopadů regulace. Navíc se zde dá realizovat slib snižování byrokratické zátěže občanů, dodržování zákonnosti opatření proti koronaviru, ochrany ústavnosti a lidských práv atd. Nevýhodou je kromě menšího zázemí také menší atraktivita resortu směrem k veřejnosti.

Skutečnost, že naše portfolio obsahuje dva standardní resorty a jeden poloviční resort lze vzhledem k vyjednávací síle ve sněmovně pochopit. A opakuji, že co do počtu členů vlády je naše zastoupení více než důstojné.

V souladu s ústavními zvyklostmi i usneseními celostátního fóra navrhne personální nominace předseda každé koaliční strany, tedy i Pirátů, Petru Fialovi; nominace zatím nejsou uzavřené a nejsou projednané příslušnými orgány. Nicméně lze vycházet z veřejně známých odhadů zevnitř stran, např. zde a zde. Nominace za Piráty stále řešíme na platformách vládního týmu a resortních skupin. S variantami vás seznámím v průběhu této diskuse v nejbližších dnech.

V průběhu vyjednávání jsme konzultovali kroky s referenční skupinou, která také obdržela podrobnější důvěrné informace o vyjednávání. Stejně tak jsme průběžne informovali i k tomu určené zástupce z řad RV.

Koaliční smlouva

Samotná koaliční smlouva obsahuje programovou preambuli a program jako přílohu a také koaliční mechanismy. Z nich se sluší uvést, že každá koalice má právo označit některý tisk jako tisk vyžadující koaliční shodu a takový tisk je přijat, jen pokud ho podpoří většina členů vlády za obě koalice. Přitom máme odsouhlasené usnesení koaliční rady Pirátů a STAN, že se v tomto ohledu budeme podporovat (to jest oba subjekty mohou požadovat, aby byl návrh koaličně dohodnutý) a nebude docházet k přehlasování. To je tedy mechanismus ochrany proti přehlasování většinou, protože si všichni uvědomují, že členové vlády k sobě musí mít důvěru, pokud chtějí 4 roky spolupracovat. Koaličně dohodnuté tisky budou podpořeny všemi subjekty ve sněmovně a budou mít před ostatními tisky přednost. V případě neshod je možnost vyvolat dohodovací řízení a pozastavit sporný krok na 30 dnů.

Koaliční smlouva je hlavně politický dokument, který pohromadě drží důvěra, ale zcela otevřeně i veřejné mínění. Řada dalších věcí bude řešena koaličními orgány (například vymezení kompetencí resortů či struktura vedení ministerstev) a je dohoda, že do dosažení shody nebudou prováděny žádné výrazné změny, např. v personáliích v gescích ministrů.

Prosazení a uplatnění klouzavého mandátu

V povolební strategii Pirátů a Starostů jsme uvedli: „V případě platnosti klouzavého mandátu preferujeme, když se členové vlády vzdají postu poslance a budou se soustředit na vedení resortu.“ Pozorně také vnímáme obavy, které v této souvislosti zaznívají. Ve vládním koaličním programu se objevuje opatrná formulace o diskusi o dobrovolném klouzavém mandátu s opozicí a Senátem, a to z důvodu nutnosti získat na tuto ústavní změnu podporu opozice (která to podporovala i minulé volební období) a Senátu (kde se k tomu část staví rezervovaně, ale spíše z důvodu snahy o užší dialog zohledňující potřeby horní komory). Proto se hodláme soustředit na to, abychom v souladu s předvolebními sliby klouzavý mandát prosadili. Díky tomu bychom získali jako náhradní poslankyni minimálně kolegyni a expertku na životní prostředí Evu Tylovou.

Návrh novely Ústavy zahrnující klouzavý mandát připravíme a pokusíme se pro něj vyjednat podporu do 6 měsíců od jmenování vlády. Je třeba na rovinu říci, že do té doby nevidíme jako reálnou jinou možnost, než fungovat jako ostatní strany. Naopak by nebylo moudré si nechat podsunout něco jiného, než jsme měli v programu, tedy že mají naše výrazné osobnosti zvolené ve volbách okamžitě po vstupu do vlády rezignovat na mandát ve sněmovně, protože to by akorát motivovalo naše soupeře se nás potom zbavit jako to podobně proběhlo již na několika městských částech v Praze a toto opakovat nechceme.

Jaké má vstup do koalice výhody a nevýhody?

Výhody:

  • Naplnění předvolebních vyjádření o preferované účasti ve vládě se SPOLU

  • Možnost realizovat náš program dle vyjednaného programového prohlášení, viz výše

  • Možnost posílit kompetence našich osobností, dát šanci dalším dobrým kandidátům do různých rolí a vnímání kompetence u voličů

  • Snadný přístup k informacím

  • Významný aparát k práci a zviditelnění naší práce

  • Větší pozornost a relevance pro média, kde můžeme prezentovat naše témata

  • Možnost naučit se pohybovat v nejnáročnějším politickém prostředí, plném velké zodpovědnosti a komplexních problémů a nabrat tak mnoho nových zkušeností

Nevýhody:

  • Vrcholné politické prostředí může být toxické a může “semlít" i poctivého a schopného člověka, naše důvěra může být opět zklamána

  • Vyšší riziko selhání našich lidí nebo ulpění chyb koaličních partnerů

  • Malý počet lidí v poslaneckém klubu, jejich angažmá ve vládě a vysoký počet dalších jmenovaných rolí kladou značné nároky na zodpodvědnost jeho členů a konzultace

  • Ztráta plné svobody v prezentaci názorů s ohledem na nutnost dělat při vyjednáváních kompromisy

  • V koaličních poměrech máme blokační menšinu jen jako koalice Pirátů a Starostů, nikoliv samostatně, což se odráží do slabšího

Jaké výhody a nevýhody by mělo jít do opozice?

Výhody:

  • Byli bychom jediná demokratická strana v opozici, dobrá alternativa pro voliče z „demokratického tábora“, tedy našeho potenciálu, s perspektivou pro příští volby

  • Jednoduchý způsob, jak počínání vlády bez velké odpovědnosti kritizovat a využívat jejich politických chyb

  • Menší riziko selhání našich lidí nebo ulpění chyb koaličních partnerů

  • Menší riziko nevýraznosti v rámci vlády (splynutí s ostatními stranami) a omezení energického náboje našeho brandu

  • Čas na zpracování frustrace, zklamání a emocí z kampaně a našich výsledků ve volbách

Nevýhody:

  • V dané konstelaci bude patrně menší šance prosadit návrhy z opozice (koaliční smlouva by umožňovala každé koaliční straně náš opoziční návrh zablokovat)

  • Naše možnost zaměstnávat kvalitní lidi na práci by byla výrazně limitována pouze na několik lidí ve sněmovně (aktuálně ani nemáme vstup pro řadu lidí na karty do sněmovny)

  • Počet 4 poslanců s malým aparátem znamená nutnost se ve vysoké míře hlasovat podle STAN, tedy budeme opozicí, která hlasuje podle vlády

  • V opozici bychom byli spolu s ANO a SPD, ovšem se 4 poslanci budeme mít výrazně menší přístup do médií

  • Ustrnutí na současné úrovni, ovšem s menšími lidskými a finančními zdroji

  • Těžko předvídatelná reakce veřejnosti, vykreslení jako nespolehlivých partnerů, kteří nechtějí převzít zodpovědnost; nutnost všech stran vést nové vyjednávání.

Předpokládám, že pro a proti budou zaznívat i v průběhu diskuse, ať již od jednotlivců tak i konsolidovaně.

Obě varianty postupu předkládáme jako rovnocenné. Většina rozhodne, kterou cestou se vydáme. My toto rozhodnutí budeme respektovat.
Žádáme však, abyste prošli všechny dostupné materiály včetně zvážení argumentů oponentů, diskutovali věcně a korektně a rozhodli se informovaně.

Děkujeme vám za veškerou podporu a ohled, kterými jste nám v nejnáročnější době horké kampaně i povolebních vyjednávání pomohli.

Ivan

PS V pondělí (18:00), ve středu (19:00) a čtvrtek (19:00) proběhnou diskusní Pirate TV. Dotazy položené zde v diskusi pak budeme zodpovídat za vyjednávací tým vždy 1x denně. Referenční skupina, vyjednávači programových částí či jednotlivé resortní týmy pak dle svých možností.

Přílohy
Výtah z vládního programu.pdf
(93.66 KiB) Staženo 63 x
předseda Pirátů
ivan.bartos@pirati.cz
Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 2514
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 3481 poděkování
Dostal poděkování: 3582 poděkování

Re: CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Dan.Lestina »

Komu by se nešlo přihlásit do uzavřené složky na mraku přístupné jen členům, koaliční smlouva je taky zde veřejně přiložená k tiskovce ODS: https://www.ods.cz/clanek/21841-koalice ... ni-smlouvu

Nerad se hlásím k nějakým proudům, ale i proto rozhodně podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

Uživatelský avatar
Lukas.Hejduk
Kontrolní komise
Příspěvky: 571
Registrován: 16 říj 2012, 22:37
Profese: bookmaker, IT developer
Bydliště: Praha - Zličín
Dal poděkování: 1148 poděkování
Dostal poděkování: 2439 poděkování

Re: CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Lukas.Hejduk »

Vážené CF! Ahoy!

Poznámka na úvod:
OFFTOPICV první řadě dovolte omluvu za možné překlepy a stylistickou nedokonalost. Smolil jsem to na mobilu. A ano, napsal jsem si to dopředu :) že budeme jednat bylo jasné dopředu a většina materiálu už je taky chvíli dostupna

Teď na počátku celé diskuse se výrazně klomim k tomu hlasovat proti vstupu do vlády.
Ačkoli jsem se snažil a stále snazim držet otevřenou mysl a připouštět si i opačnou variantu, zatim je to pro mě vcelku jasné rozhodnutí.
Zkusim v několika bodech napsat proč.

Slibuji, že se v rámci svých možností (jsem na dovolené) pokusím přečíst a zamyslet se nad každým názorem, který tu zazní pro vstup do vlády. Pokorně bych i proponenty vstupu do vlády poprosil, ať udělají to stejném s mým příspěvkem a dalšími proti.

1) tahle vláda nepřinese potřebnou zmenu
Snaha odstranit babiše od moci nebyla důvodem proč jsem vstoupil k pirátům a nebyla důvodem, proč jsem u nich už přes pět let setrval.
Nemyslím si ani, že samotný babiš je nejzásadnější problém čr. Děsí mě množství našich členů i lidi obecně, kteří mají pocit, že když babiš a jeho pátá kolona jen shodou okolností a vinou neferoveho volebního systému (proti uzavírací klauzuli jsme dřív bojovali) nevyhrál volby, tak je celý problém oligarchizace a ohrožení demokracie vyřesen.
Tahle země úplně zuřivě potřebuje obrovskou reformu v mnoha oblastech jako transparence, digitalizace, boj s chudobou, klima, bydlení, dluhové vyloučení a další.
to jsou všechno témata, která jsem si myslel, že piráti chtějí řešit a chtějí v nich radikální změny.
Jsem ovšem přesvědčen, že je absolutně naivní a absurdní představa, že tyhle změny bude provádět primárně pravicová a konzervativní vláda. Část věcí, které by měly být našimi prioritami, se (logicky) nedostala ani do programu vlady. V prosazeni těch, co tam jsou, v nějaké normální podobě z větší části nevěřím.
Náš význam v této koalici bude extrémně nízký, koalice nás k ničemu nepotřebuje. ukazuje to už rozdělení ministrů - v koaliční smlouvě to bylo 2,25:1, pak se mluvilo o rozdělení v poměru 50/50 a nyní už neplatí ani to. Takhle to bude s přístupem ke všemu.
Osobně jsem si jakž takž dokázal představit koalici s ods a konzervativní pravici jako nutné zlo pro poražení babiše. Koalici ve které budou Piráti dominovat, dávat na stůl liberální a umírněnou agendu a ods a spol maximálně korigovat.
Jak bych se stavěl k situaci, kdy by hrstka pirátských poslanců byla nutná ke vzniku vlády nevím. Ale tu situaci naštěstí neresime.


2) Proč pořád (ne)posloucháme ty stejné lidí?

Koalici sice odhlasovaly 4/5 strany, ale je naprosto jasné, že absolutně zásadní vliv měl přístup známých a viditelných členů strany a jejich podpora koalici. A tak jak působením na členy skrz svoji přirozenou popularitu, tak i skrz vytvoření mediálního narativu. Část lidí (včetně mě) hlasovala pro schválení čistě proto, že neschválení by byl velký mediální fuck up. Část lidí (opět včetně mě) to prostě brala tak, že teď mají dlouhodobí opinion leaderi ve straně a ve vysokých funkcích prostor, ať se tedy ukáže, jak to bude fungovat podle jejich představ. Potud v pořádku.
Dnes víme, že to nezafungovalo a byl z toho totální fail. Nejen že Piráti téměř zmizeli z parlamentu, ale i výsledek koalice je mizerný. I to se může stát.
Po tom všem bych ale očekával úplně jinou míří sebereflexe, než jakou zatim vnimam. A to jak ze strany dotyčných, tak i ze strany te skupiny členů, co jim bezmezně důvěřovala a důvěřuje dál.
Pokud se názory a predstavy Ivana, Olgy, Jakuba, Mikiho a mnoha dalších ukazaly jako úplně špatně, očekával bych od nich, že se primárně budou věnovat vlastní sebereflexi, než že se rozhodnou tlačit další kontroverzní a rozdělující prvek.
Oceňuji třeba neutrální znění výkopu, který zde zazněl od Ivana. Postrádám tento ton u něj i jiných lidí zvláště ve chvíli, kdy hovoří do médií.
Rád bych obecně dopřál mnohem více slechu lidem,kteří varovali pred koaličním failem.

3) wtf personalie - velmi souvisí s bodem 2

Část textu jsem si napsal dopředu, vnímám informaci, že o našich personaliich se ještě jedna a pokud to dopadne jinak, tak prosím příslušnou část tohoto bodu ignorujte
Musím říct, že co mě fakt rozpalilo je výběr našich lidí do vlády. Přijde mi to jako totální nepochopení situace ve straně a odtrzeno od reality a názoru nemalý části členský základny.
Naivně jsem doufal, že nebude nominován žádný z předních protlacovatelu koalice a žádný z poslanců, kteří se mají věnovat práci ve sněmovně. Ale budiž, chápu že tam je Ivan. Fajn. Kumulaci budou řešit jiní.
Ale zbylé nominace mi přijdou jako fakt velky úlet.
V první řadě Jakub Michálek. Jde o jednoho z nejvíc kontroverzních členů strany. Už dva roky zpátky při obvinění že šikany se ukázalo, jak moc polarizující osobnost to je. Tehdy nezískal ani většinovou podporu členů. Zároveň je to jeden z největších proponentu koalice, který svym přístupem do médií spoluvytvářel narativ, jak moc je koalice potřeba. Za současnou situaci nese velkou odpovědnost.
Zároveň v celém minulém období jednoznačně patřil k nejviditelnějším tvářím strany, určitě do top 4 (za kterou je obří propast). Z této pozice se téměř nedostal do sněmovny a výsledek jeho preferenčních hlasů tě září reflektorů a mediálním možnostem opravdu neodpovídal. Pro srovnání řadový poslanec Ondra Profant (navíc pranýřován pro jeden výrok o paprdech) dopadl skoro stejně.
Za daných podmínek bych očekával v lepším případě rezignaci, v horším brutální poslaneckou práci tak, abych to odčinil. Rozhodně ne vykopnuti do vyšší pozice.
Co se Honzy Lipavského týká, tak tam nominaci nechápu už vůbec. Snad nad rámec toho, že veřejne prosazuje věci, které se boji říkat i současné vedení. Naposledy například, že podporuje centralizaci strany, nabourání rozdělení moci ve straně, přetvoření RP v silový orgán atd.
Nemyslím si, že jako poslanec zahraničního výboru odváděl nějakou mimořádně špatnou práci a s jeho geopolitickými názory vezsinove nemám problém.
Ale ve volbach totálně vyhořel. Pokud se nepletu tak dostal nejmenší (!) procento preferenčních hlasů ze všech znovu kandidujících poslanců. Pirátsti voliči ho tedy nijak masivně ve vysokých funkcích nechtějí.
Chápu, že se věnoval tématum zamini, ale nějaký uber nenahraditelný odborník to taky není.
Samozrejme i on patřil mezi masivní podporovatele koalice a i on nese za výsledek velkou zodpovědnost. Opět tedy nerozumím potřebě ze všech exposlancu a dalších členů posunout člověka do ultravyznamne funkce cloveka, co opakovaně prokázal špatný usudek a ještě pohořel u voličů.
O tom, že chceme do vlády nebo vedení sněmovny poslat 3/4 našeho poslaneckého klubu a v něm si nechat 1 (slovy JEDNOHO) poslance do výboru...to je fakt majstrstyk. Chudák Klára.

4) wtf ministerstva
Jak už jsem psal. Původně mělo být (bez ohledu na výsledek!) rozdělení 2,25:1. Pak se říkalo 1:1. Teď je to sice formálně 4:3, ale z toho jsou dva sranda rezorty (viz níže). Já chápu, proč to tak chce STAN, potažmo SPOLU. Vůbec ale nechápu, že Ivanovi stojí za to se ponižovat a v médiích furt opakovat, jak je to férový dělení. Protože fakt nevěřím, že si to doopravdy myslí. A předkládat to tak členský základně považuju za výsměch. Všichni víme, že hlasy koalice pocházejí většinove ze strany pirátských voličů. To by samo o sobě mělo vést k úplně jiném rozdělení.
Beru mmr a digitalizaci. Ale legislativa je tradiční vladni přívěsek pro vyslovený úředníky nebo pokud potřebuješ jednu vládní funkci pro někoho navíc.
Zamini při existenci ministerstva pro EU záležitostí už někde dobre popsal (tuším) Tibor Vansa jako ministerstvo pro boj s Ruskem. Já bych přidal ještě ministerstvo pro bilaterální smlouvy s Beninem a Kambodžou.
Nejen že velká část současné agendy zamini se prostě týká EU, zároveň se skrz EU řeší i další zahraniční věci. Jde tak o úplně vykastrovaný a málo významný rezort.

5) make data driven politika great again aneb příklady koalic

Tohle by měl být skoro nejdůležitější bod. Chceme se rozhodovat na základě dat ze jo.
Takže existují jasné a analogické příklady k naší situaci. Tedy k situaci, kdy dramaticky menší strana vstupuje do vlády se stranou/stranami ideologicky nekompatibilnim a zároveň nepomerne větší.
V případě US-DEU 2002, zelených 2006 i socdem 2017 to skončilo tragicky. A to nejen s ohledem na jejich budoucí volební výsledky, ale i na dlouhodobý program, který prosazovali a na zájmy jejich původních voličů.
Neznám opačný příklad (klidně se nechám poučit). Zároveň rozhodně netvrdím, že opozice stoprocentne neskončí stejně špatně (fakt nevím). Ale všechna data z analogických situaci ukazují, že vládní angažmá = průšvih.

6) účelem politických stran je prosadit program, ne být za každou cenu ve vládě
Tohle jsem slyšel mnohokrát. Že hlavním ucelem voleb a pol. stran je být ve vládě a máme do ní vstoupit jen pokud to bude trochu možné.
To je omyl. Hlavním účelem je prosadit politický program. A to minimálně jeho větší část. K tomu samozřejmě může vést vládní angažmá. Logicky. Ale pokud nemá strana potřebnou sílu na prosazení svých zásadních programových priorit, pak je mnohem lepší strategie nekompromitovat se kontroverzní účast ve vlade, získat si důvěru autentickou konstruktivní opoziční práci a za 4 roky se vrátit mnohem silnější a v potřebné kondici pro prosazeni vlastniho programu v případně vládě.
To je myslím pozice ve které teď přesně jsme.

7) 4 poslanci jsou málo na vše, nejen opozici
Tohle taky slyším pořád. A je to naprostá pravda. 4 poslanci jsou na opoziční práci šílene málo. Ale řeknu vám tajemství. Oni čtyři poslanci jsou málo na úplně cokoli. S jedním realnym ministrem, dvěma sranda ministry a dvěma vládními poslanci na tom budeme blbe úplně stejně. Furt nebudeme schopni pokrýt většinu agendy, furt budeme mít problém s tim že musíme sakra prioritizovat, fakt nás nikdo nebude k ničemu potřebovat.
A je úplně jedno, jestli budeme tajtrlikovat ve vládě a nebo se budeme pokoušet o opozici. Sami jsme si to pokazili, sami si to teď vyzereme. Tak jako tak to bude sakra očistec.

8) a teda nakonec i ten vládní program
Určitě se k němu budou vyjadřovat jiní. Za mě jsou tam pozitivní i negativní věci. To co ale vnímám jako klíčové je, že je tam hrozně vaty, je to vágní a bez konkrétních slibu. Není to nejhorší dokument, jaký bych si dokázal představit. Ale pokud se někdo rozhodne podpořit vládu jen na základě tohoto nekonkrétního textu, tak to vnímám jako naivitu.
Vzhledem ke všemu výše popsanému reálné nevidím příliš pravděpodobné, že se podaří zrealizovat nejnadějnější pasáže PP.

Obecně přiznávám, že jsem asi nebyl připraven po tragickém výsledku voleb vládni angažmá aktivně podpořit.
Dokázazu si ale představit situaci, kdy se proto němu nebudu aktivně vymezovat. Ci se treba zdržím.
Představoval jsem si, že se vzpamatujeme, do vyjednávání vezmeme lidi kteří tak zásadně neprotlacovali koalici, donutime stan dodržet koaliční smlouvu v poměru ministrů a tím získáme zajímavé rezorty, do vlády nedáme poslance a hlavní architekty koalice a prosadíme konkrétní programové závazky do PP.
Neříkam, že jsem takový scénář očekával. Ale nevylučoval jsem ho.
Nic takového ale nenastalo, takže zatím se výrazně klomim k hlasu proti. A čekám na diskusi.

A doufám, že se konečně probereme že sna, že uděláme z Pirátů konformní catch-all stranu, jejímz jediným cílem je zbavit se oligarchy.

Podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

/ironie/ Člen inkviziční komise pro mučení Prahy /ironie/
KK, dejte vědět, kdykoli můžu s něčím vnitrostranickym pomoct.

+420 777 2I2 272

Uživatelský avatar
Tibor.Vansa
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 607
Registrován: 25 kvě 2016, 16:05
Profese: analytik kreditního rizika v bance
Dal poděkování: 282 poděkování
Dostal poděkování: 1036 poděkování

Re: CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Tibor.Vansa »

Vážené fórum, z pozice člena finančního týmu uvádím svůj názor na koaliční program v oblasti financí.

Přestože vyjednané znění považuji vzhledem k vítězství SPOLU a prioritám ODS za přijatelný výsledek vyjednávání, jde o zbabělý pravicový populismus, zamlčující chybějící strategii konsolidace veřejných financí a z toho plynoucí nutné důsledky. Stávající strukturální deficit je způsoben nejen dlouhodobým špatným hospodařením státu, ale do velké míry i nepřiměřeně radikálním zrušením superhrubé mzdy, odsouhlasené společně hnutím ANO a ODS. Ač si koaliční program klade na prvním místě otázku stabilizace veřejných financí, zmenšení schodku ponechává především na inflaci. Skrze návrh na posílení fiskální ústavy se tváří jako fiskálně zodpovědný, sám ale nenabízí konkrétní návod, jak zpomalit tempo, kterým k jeho limitům míříme. I přes existující brutální strukturální deficit program obsahuje konkrétní požadavky na snížení daní, konkrétní požadavky na nárůst výdajů, aniž by poskytoval stejně konkrétní návrhy na zlepšení příjmové nebo výdajové stránky. Nejenže je neobsahuje koaliční smlouva, ale ani na interních jednáních nedokázali zástupci SPOLU přednést věrohodný plán, jak smlouvu přetavit do rozpočtových opatření. Z veřejných vyjádření budoucího ministra financí navíc zaznívá spousta řešení, které však nejsou obsaženy v této koaliční smlouvě - prodej ČEZu, částí české pošty a kde čeho. SPOLU se přitom zdaleka nemuselo omezovat na naše programové návrhy, lze dohledat návrhy řady seriózních ekonomů na úpravu daňového mixu, které by pomohly dostat finance blíže vyváženému stavu. Nesmíte však být zakopáni v ideologických pozicích.

Z pozitivních bodů bych vypíchl lepší daňové podmínky pro částečné úvazky a razantní formulaci pro exekuce. Za pozitivní lze označit prosazení formulací, formálně zajišťující sociální citlivost a umírněnost. Bez dostatečných příjmů a ve výrazně pravicové vládě je však jejich interpretace velkou otázkou. Podařilo se prosadit nad očekávání podrobné formulace týkajících se boje s daňovými úniky. Stanjura je jako osoba nejspíše nejméně problematický z nominantů ODS, ale i tak moc nevěřím, že si toto téma vezme za své a že nezůstane na papíře. Za dostatečně konkrétně formulované a proto i prosaditelné považuji pouze požadavky na zvýšení transparence.

Za velmi nešťastné považuji, že budoucí premiér dokola opakuje mantru, že každý podnikatel umí ušetřit 6% výdajů, a proto každý ministr bude muset ušetřit 6% skrze běžné výdaje. Velmi brzo se zapomnělo, že stát nelze řídit jako firmu. Je iluzorní se domnívat, že běžné výdaje lze ve státní správě najednou osekat o 6%, obzvláště ve chvíli, kdy se očekává 7% inflace. Řada výdajů je často vázaná nevypověditelnými víceletými smlouvami, vendor-lockiny atd. Jejich velká část je pseudomandatorní - firma se může rozhodnout, že nějakou službu nebude poskytovat, nebo výrazně ořeže její rozsah a kvalitu. V případě státu je nutné změnit legislativu, která ji danou činnost ukládá. SPOLU toto opět veřejně slibuje, aniž by bylo ochotno uvést konkrétní příklady, v koaliční smlouvě mimo EET opět nic takového nenajdete. Obávám se, že ministři za SPOLU tohoto snižování budou dosahovat podobně jako v komunálu - podezřelým prodejem majetku, outsourcingem činností za nevýhodnou cenu, a následné vydávání tohoto jednorázového příjmu za úsporu v běžných nákladech, a budou nás tlačit, abychom postupovali stejně.
SPOLU má navíc v koaliční smlouvě ustanoven nárůst výdajů pro obranu o více než 50%, u kterého není jasné, čím bude kryt. Udržení úrovně platů ve školství rovněž nedovolí snížit rozpočet školství. Šetření bude muset probíhat silně disproporčním způsobem, o konkrétním rozdělení však není ve smlouvě ani čárka. A je na snadě, kdo to odskáče nejvíce - ministerstva spadající pod stranu, kterou nikdo k ničemu nepotřebuje. Seškrtáním rozpočtu na provoz lze ministerstvo úspěšně paralyzovat a ministra znemožnit. Domnívám se proto, že digitalizace státní správy by na tom byla ve výsledku lépe, pokud by zůstala pod Rakušanem a jeho MV, kam nyní spadá, než když mu pod námi osekají finance na kost, přestože Ivan IT rozumí podstatně více. Obdobnou obavu mám v případě ODS tlačené redukce úředníků o 10%, aniž by kdy řekli, kdo je všechno úředník.

ODS se ohání ušetřením 100 miliard u neinvestičních dotací podnikatelským subjektům, nevíme ale, kde přesně a co tam počítají. Cca 30 miliard jde na obnovitelné zdroje neboli soláry, jež bych velmi rád redukoval, ale v programu o tom není zmínka a ve sněmovně sedí dost poslanců, kteří jsou v tom zainteresovaní. Celé to škrtnout ale nepůjde kvůli riziku arbitráže. Dále v programu není zmíněno, že omezíme dotace velkým agroholdingům - reálně z toho ale více než 5 miliard z 35 na společnou zemědelskou politiku nevytlučeme, i kdybychom chtěli. Dalších 10 mld. představují náklady na útlum hornictví a revitalizace brownfieldů, odstraňování následků těžby uranu, operační program pro podnikání a inovace, podpora zaměstnávání hendikepovaných. Tam brát moc nelze. Dost z těchto dotací je kofinancováno z EU - je otázka, jestli je škrtat, nebo spíše účelněji a transparentněji využívat.

Spolu s možnými dalšími výdaji na COVID, řešení krize s cenami energii atd. se obávám, že kontinuální ideologická kampaň SPOLU zadělává na velké koaliční spory, ve kterých budeme mít téměř nulové zastání.

Nyní menší výtky.
Mrzí mne odmítnutí vstupu do ERM, mohlo by to nyní výrazně snížit náklady na obsluhu státního dluhu i usnadnit financování firmám.
Plošně snížit DPH u výstavby a rekonstrukcí je spíše úlitba do marže developerům, než opatření zvýšující dostupnost bydlení (aneb Sekyrovi se dlouhodobá podpora KDU musela vyplatit). Už dnes jde 80% procent výdajů na podporu bydlení vyšší střední vrstvě skrze slevy na hypotéky, definice sociálního bydlení je dost nevyhovující, uvítal bych celkovou revizi systému podpory bydlení. .
Mrzí mne neprosazení digitální daně. Mohli bychom alespoň vrátit zpět sníženou sazbu za naftu, když spotřební daně budou zohledňovat škodlivost

Ještě bych se vrátil k fiskální ústavě a formulaci, že upravíme výdajové pravidlo, aby nebylo možné zvyšovat vládní výdaje bez ohledu na naše rezervy a hospodářskou situaci. Jsem zastánce toho, aby šlo o ústavní zákon, nebo aby se deficit rozpočtu pokaždé schvalova vyšším kvórem. Ale musí to být formulováno tak, aby šlo provozovat proticyklickou politiku, a šetřit především v konjuktuře, což nyní není. Dále mám obavy z toho, že vláda stanoví daňové brzdu - strop daňového břemene příliš nízko. Sama však bude plnění příjmů bude sanovat rozprodejem majektu, kdežto na další vládu už žádný majetek nezbyde.

Závěrem - neobsahuje to nic vyloženě nepřijatelného, ale formulace jsou gumové, není jasné, kde se bude šetřit, a dlouhodobě je to fiskálně nezodpovědné.

K ostatním programovým bodům se vyjádřím pouze tak, že mne zarazila absence jakéhokoliv postoje k řešení COVIDu. Sestavení 28 členého týmu, ve kterém není žádný sociolog, žádný odborník na kominikaci apod. je podle zásadním nepochopením toho, co bylo na postupu předchozí vlády špatně, a má nakročeno k hromadnému alibismu a profesní slepotě.

Úvahu, zda do vlády jít, stále promýšlím a dám do samostatného postu.

Uživatelský avatar
Jiri.Rezek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 5075
Registrován: 23 čer 2009, 19:35
Profese: výzkumný pracovník
Bydliště: Sokolovská, Plzeň
Dal poděkování: 1773 poděkování
Dostal poděkování: 2750 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Jiri.Rezek »

Ahoj,
já jsem názoru, že vytloukat chybu chybou není správné. Pokud se nyní jeví, že jít do koalice se STAN byla z pohledu strany (nikoliv nutně obyvatel ČR) chyba, což jde asi nyní těžko zpochybnit, tak nejít do vlády by byla arcichyba. Měli bychom se držet povolební strategie.

Cílem vyjednávání o vládě bude dosáhnout co nejširšího naplnění priorit koalice Pirátů a Starostů a jejího volebního programu a zajistit pro tento účel co nejlepší obsazení potřebných postů ve vládě a Poslanecké sněmovně.

Snad nikdo nemohl předpokládat, že program bude zcela kompatibilní z Pirátským - nestalo by se tak ani při lepším výsledku koalice, který byl IMHO řádný průser (na to se občas ve víru hledání chyb, proč máme jen 4 poslance, zapomíná).
V programu koalice jsou věci, které jsou nám blízké - v programu Digitalizace, Školství, Místního rozvoje, korespondenční volby,...)
Z výše důvodů naši neúčast na vládě považuji za špatnou, netaktickou a mediálně sebevražednou.

Jsem tedy PRO vstup do vlády - a jejího opuštění, když se ukáže, že koaliční partneři nedělají, co ve koaliční smlouvě slibují.

  1. místopředseda KS Plzeňský kraj tel.: 72tri 175 03devet
Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 2514
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 3481 poděkování
Dostal poděkování: 3582 poděkování

Re: CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Dan.Lestina »

Jak jsme na tom prosím se stanovisky dalších RT k vyjednanému programu, které jsme do včerejška dodělávali?
Mám za to, že na čtení podkladů vrhnou dost jiné světlo, doporučuji všem na ně počkat.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Dan.Lestina za příspěvky (celkem 3):
Michaela.Nepejchalova, Ondrej.Kalis, Robert.Magni

Nerad se hlásím k nějakým proudům, ale i proto rozhodně podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

Uživatelský avatar
Martin.Sterba
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 431
Registrován: 01 dub 2018, 15:20
Profese: manažer on-line komunikace
Bydliště: Praha 8 - Libeň
Dal poděkování: 791 poděkování
Dostal poděkování: 579 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Martin.Sterba »

Ivane, a všichni ostatní z vyjednávacích týmů, zasloužíte DÍK! Chápu, že to nebylo jednoduché.

Jednoduše. Vládní projekt určitě podpořím, protože to máme zkusit! Pokud v té vládě nebudeme, dopadneme jako ČSSD a Zelení zcela určitě.

Být v opozici akorát ukáže, že jsme téměř milionu lidí lhali, když jsme jim říkali, že se chceme podílet na vládě a být součástí změny. Ano, není to ideální. To víme všichni. Ale nevím, jak bych se podíval našim voličům na Praze 8 do očí v případě, že budeme mimo tu vládu. Měl bych jim snad říct: "Sorry, ale my radši půjdeme do opozice, jsme tam jen čtyři. Radši nebudeme vidět a budeme brečet, že nás vykroužkovali."? V komunálních volbách nám odchod do opozice rozhodně nepomůže a tu pozitivní změnu, kterou jsme třeba v Praze s naší vládou začali v roce 2018 dělat, budeme moci za rok vzít a hodit do koše. Protože voliči nám nebudou věřit, když teď, když můžeme, tak si to najednou mnozí rozmýšlíme. Radši tedy pak svůj hlas hodí někomu jinému. A to já nechci.

Nebude to lehké, na druhou stranu, kdo se bojí nesmí do lesa!

Mgr. Martin Štěrba | předseda MS Praha 8 & lídr pirátské kandidátky v komunálních volbách v Praze 8
+420 732 408 769 | www.fb.com/sterbamartin | www.twitter.com/sterbamartin
martin.sterba@pirati.cz

Uživatelský avatar
Tomas.Guth.Jarkovsky
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 346
Registrován: 01 pro 2017, 11:10
Profese: student IT, asistent poslance
Dal poděkování: 264 poděkování
Dostal poděkování: 1005 poděkování

Re: CF 28/2021 Schválení účasti na vládě

Příspěvek od Tomas.Guth.Jarkovsky »

Jiri.Rezek píše: 08 lis 2021, 13:28

Měli bychom se držet povolební strategie.

To je odvážné tvrzení.

Do vlády rozhodně nebudeme vstupovat z pozice slabého hráče s minimální možností korigovat rozhodnutí silnějších členů vlády.

Během povolebního vyjednávání budeme konstruktivním a rozumným partnerem, nehodláme ale ustupovat z našich základních hodnot a programových priorit.

Nedovolíme hromadění funkcí na plný úvazek.

+420 778 111 487
Tomas.Guth.Jarkovsky@pirati.cz
Podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

Zamčeno

Zpět na „Celostátní fórum“