Vážené celostátní fórum, Pirátky a Piráti,
předkládáme vám návrh koaliční smlouvy mezi koalicemi Pirátů a Starostů a SPOLU včetně koaličního programu, který je výsledkem finálního vyjednávání z 2. 11. 2021. Jde o završení projednání koaliční smlouvy poté, co jsme v souladu s povolební strategií a předvolebními sliby vyjednali se STAN podmínky naší účasti ve vládě.
Ve volbách volilo naši koalici přes 830 tisíc občanů, z toho přes 600 tisíc voličů bylo spokojeno s kandidátkou tak, jak jsme se na ni dohodli, nebo kroužkovalo kandidátky a kandidáty Pirátů. Zodpovědnost vůči těmto lidem jsme přes zklamání z kroužkování brali nesmírně vážně a jako Piráti jsme postupovali tak, jak jsme slíbili před volbami. Bude na každém z nás, členů Pirátské strany, abychom výsledek vyjednávání a perspektivu vládního angažmá informovaně a celkově posoudili.
Při zvážení výhod a nevýhod obou variant rozhodneme, jakou roli budou Piráti hrát na celostátní úrovni po další 4 roky, zda půjde o roli vládní či opoziční. K tomu vám nyní předkládáme podstatné informace. Prosím, abyste je pečlivě prostudovali a zvážili, protože se jedná o závažné rozhodnutí.
Koaliční program
Do koaličního programu se nám ve vyjednávání podařilo dostat řadu věcí v plné podobě, jak je navrhly vyjednávací týmy, v některých tématech jsme museli hledat kompromisy s dalšími čtyřmi stranami. Sblížení pozic již před volbami do dvou programů vyjednávání podle mého názoru výrazně usnadnilo.
Koaliční program ve výsledku obsahuje například následující podstatné pirátské priority:
protikorupční opatření jako jsou veřejná evidence dotací, rozklikávací rozpočet na úroveň faktur, nezávislost státních zástupců a ochrana oznamovatelů korupce; dále korespondenční volby, zlepšení podmínek pro registrované partnery či ochranu obětí domácího a sexuálního násilí, program na osekání byrokracie,
zahraniční orientaci na státy s liberální demokracií, závazek plnit maastrichtská kritéria s důrazem na sociální citlivost při provádění nezbytných reforem, valorizaci slevy na poplatníka či jasné závazky proti odklánění zisků do daňových rájů,
jasné sliby v oblasti digitalizace, včetně dostupnosti nových digitálních služeb, zřízení nové centrální autority, zabránění závislostem na dodavatelích a podpory dostupnosti kódu za veřejné peníze, zodpovědný přístup ke kybernetické bezpečnosti, dezinformacím a hybridním hrozbám,
přihlášení se k spoluzodpovědnosti ČR za klima planety, využití příležitostí nabízených Green Dealem, zastavení projektu Dunaj-Odra-Labe, větší podporu ekologického zemědělství a biodiverzity, rychlejší odklon od uhlí, konec podpory biopaliv 1. generace,
modernější náplň vzdělávání, konkrétní slib peněz do školství a kultury, implementaci evropského práva do autorského zákona s důrazem na práva uživatele,
Celkově lze program označit za mírně pokrokový, s liberálními i konzervativními prvky, středopravý a mírně vstřícný k Evropské unii.
Zvu vás, abyste se seznámili s jeho výtahem nejpodstatnějších částí (vkládám jako přílohu) nebo plnou verzí (příloha č.3 koaliční smlouvy).
Rozdělení zodpovědností za resorty
Navzdory ožehavým událostem kolem dokumentace o porušení koaliční smlouvy v kampani se nám podařilo zachovat jednání věcná, v souladu s povolební strategií a deklarovaným úsilím společně ukončit vládu Andreje Babiše a dokončit „deagrofertizaci“ státu. Tyto soukromé zájmy totiž prorostly do fungování státu a bude spousta práce oligarchův holding opět oddělit a Piráti mohou hrát dokončení tohoto úkolu velkou roli.
Koalici Pirátů a Starostů připadnou tyto resorty: místní rozvoj s digitalizací (jejíž ukotvení je ještě předmětem dalšího jednání), zahraničí, legislativa, vnitro, průmysl a obchod, školství a evropské záležitosti. Poslední čtyři ze jmenovaných připadnou STAN. Pirátům tedy připadnou resorty: místní rozvoj s digitalizací, zahraničí, legislativa.
Faktem je, že do vyjednávání jsme šli s jinými preferencemi, které zahrnovaly pouze digitalizaci a zbylé resorty jsou výsledkem složitých jednání. Významnou roli ve vyjednávání měl náš požadavek na férové zastoupení ve vládě, se kterým jsme uspěli a odcházíme z vyjednávání se slušným zastoupením co do počtu členů. Sluší se říci, že přes tvrdé jednání bylo i několik klíčových okamžiků, kde nás koaliční partner podpořil.
Výsledné portfólio resortů charakterizujeme následovně:
K realizaci našeho programu v digitalizaci potřebujeme takový post ve vládě, který bude mít autoritu koordinovat ostatní resorty. Ideálně by nemělo být zřizováno nic nového, protože by to rok trvalo a nic bychom nemohli odpracovat. Proto se patrně vydáme cestou kombinace převedení koordinační části úseku digitalizace z ministerstva vnitra na Úřad vlády a nejvýznamnějších státních digitalizačních podniků. Toto řešení bylo potvrzeno i konzultací s odborníky v dané oblasti a legislativci. Takto budeme mít kapacitu vše začít řešit ihned, s využitím již existujících mechanismů.
Smysl dává spojení s místním rozvojem, který umožňuje mít k dispozici resort a pilotovat na něm některé kroky v digitalizaci, být ve velmi úzkém kontaktu s občany, objíždět regiony České republiky, řešit bydlení, stavební zákon, dotace a zajistit odstranění střetu zájmů z pozůstatku minulé vlády. Slabým aspektem může být získání dostatečné autority vůči ostatním resortům, aby se výsledky dostavily, a přebudování aparátu tak, aby nebyl závislý na nežádoucích zájmech (bývalý premiér či stavební lobby). Vysoká kompetence celého týmu bude nezbytností.
K tomu jsme připojili resort zahraničí, kde můžeme prezentovat obrat k evropským demokraciím, na rozdíl od dosavadního vztahu k Číně a Rusku. Také budeme moci ukázat Piráty jako stranu, která má respekt v zahraničí a hájí zde nejen ekonomické a kulturní vztahy, ale také tradiční českou politiku lidských práv. Ministr zahraničí je významnou a viditelnou postavou. Spolu s dalšími vysokými ústavními činiteli se tak výrazně obrací poměry určující zahraniční politiku naší země. Slabým aspektem je poněkud užší vazba řady lidí na ministerstvu na ČSSD a do určité míry omezený bezprostřední dopad jeho činnosti na občany.
Gesci legislativy a předsedy Legislativní rady vlády (LRV) jsme vyhodnotili jako užitečný doplněk, který nám byl dodatečně nabídnut v rámci celé řady ústupků a různých záložních variant uspořádání vlády. Tato pozice je slabší v tom, že nemá samostatné ministerstvo, ale je součástí Úřadu vlády. Ministr je typicky právník (v minulosti například P. Rychetský či J. Dienstbier) a buď současně řídí ministerstvo spravedlnosti, nebo nemá vlastní ministerstvo (historicky 12 případů českých vlád). Oba přístupy jsou obvyklé. Logika spočívala v tom, že chceme dát dohromady ministry za Piráty jako tým, který dokáže reagovat na všechny významné návrhy na vládě napříč resorty a zachytit největší problémy, a může tak zbylým členům vládního týmu „krýt záda“. V rámci LRV se totiž kontroluje, že legislativa je smysluplná a odpovídá mezinárodním standardům hodnocení dopadů regulace. Navíc se zde dá realizovat slib snižování byrokratické zátěže občanů, dodržování zákonnosti opatření proti koronaviru, ochrany ústavnosti a lidských práv atd. Nevýhodou je kromě menšího zázemí také menší atraktivita resortu směrem k veřejnosti.
Skutečnost, že naše portfolio obsahuje dva standardní resorty a jeden poloviční resort lze vzhledem k vyjednávací síle ve sněmovně pochopit. A opakuji, že co do počtu členů vlády je naše zastoupení více než důstojné.
V souladu s ústavními zvyklostmi i usneseními celostátního fóra navrhne personální nominace předseda každé koaliční strany, tedy i Pirátů, Petru Fialovi; nominace zatím nejsou uzavřené a nejsou projednané příslušnými orgány. Nicméně lze vycházet z veřejně známých odhadů zevnitř stran, např. zde a zde. Nominace za Piráty stále řešíme na platformách vládního týmu a resortních skupin. S variantami vás seznámím v průběhu této diskuse v nejbližších dnech.
V průběhu vyjednávání jsme konzultovali kroky s referenční skupinou, která také obdržela podrobnější důvěrné informace o vyjednávání. Stejně tak jsme průběžne informovali i k tomu určené zástupce z řad RV.
Koaliční smlouva
Samotná koaliční smlouva obsahuje programovou preambuli a program jako přílohu a také koaliční mechanismy. Z nich se sluší uvést, že každá koalice má právo označit některý tisk jako tisk vyžadující koaliční shodu a takový tisk je přijat, jen pokud ho podpoří většina členů vlády za obě koalice. Přitom máme odsouhlasené usnesení koaliční rady Pirátů a STAN, že se v tomto ohledu budeme podporovat (to jest oba subjekty mohou požadovat, aby byl návrh koaličně dohodnutý) a nebude docházet k přehlasování. To je tedy mechanismus ochrany proti přehlasování většinou, protože si všichni uvědomují, že členové vlády k sobě musí mít důvěru, pokud chtějí 4 roky spolupracovat. Koaličně dohodnuté tisky budou podpořeny všemi subjekty ve sněmovně a budou mít před ostatními tisky přednost. V případě neshod je možnost vyvolat dohodovací řízení a pozastavit sporný krok na 30 dnů.
Koaliční smlouva je hlavně politický dokument, který pohromadě drží důvěra, ale zcela otevřeně i veřejné mínění. Řada dalších věcí bude řešena koaličními orgány (například vymezení kompetencí resortů či struktura vedení ministerstev) a je dohoda, že do dosažení shody nebudou prováděny žádné výrazné změny, např. v personáliích v gescích ministrů.
Prosazení a uplatnění klouzavého mandátu
V povolební strategii Pirátů a Starostů jsme uvedli: „V případě platnosti klouzavého mandátu preferujeme, když se členové vlády vzdají postu poslance a budou se soustředit na vedení resortu.“ Pozorně také vnímáme obavy, které v této souvislosti zaznívají. Ve vládním koaličním programu se objevuje opatrná formulace o diskusi o dobrovolném klouzavém mandátu s opozicí a Senátem, a to z důvodu nutnosti získat na tuto ústavní změnu podporu opozice (která to podporovala i minulé volební období) a Senátu (kde se k tomu část staví rezervovaně, ale spíše z důvodu snahy o užší dialog zohledňující potřeby horní komory). Proto se hodláme soustředit na to, abychom v souladu s předvolebními sliby klouzavý mandát prosadili. Díky tomu bychom získali jako náhradní poslankyni minimálně kolegyni a expertku na životní prostředí Evu Tylovou.
Návrh novely Ústavy zahrnující klouzavý mandát připravíme a pokusíme se pro něj vyjednat podporu do 6 měsíců od jmenování vlády. Je třeba na rovinu říci, že do té doby nevidíme jako reálnou jinou možnost, než fungovat jako ostatní strany. Naopak by nebylo moudré si nechat podsunout něco jiného, než jsme měli v programu, tedy že mají naše výrazné osobnosti zvolené ve volbách okamžitě po vstupu do vlády rezignovat na mandát ve sněmovně, protože to by akorát motivovalo naše soupeře se nás potom zbavit jako to podobně proběhlo již na několika městských částech v Praze a toto opakovat nechceme.
Jaké má vstup do koalice výhody a nevýhody?
Výhody:
Nevýhody:
Jaké výhody a nevýhody by mělo jít do opozice?
Výhody:
Byli bychom jediná demokratická strana v opozici, dobrá alternativa pro voliče z „demokratického tábora“, tedy našeho potenciálu, s perspektivou pro příští volby
Nevýhody:
Předpokládám, že pro a proti budou zaznívat i v průběhu diskuse, ať již od jednotlivců tak i konsolidovaně.
Obě varianty postupu předkládáme jako rovnocenné. Většina rozhodne, kterou cestou se vydáme. My toto rozhodnutí budeme respektovat.
Žádáme však, abyste prošli všechny dostupné materiály včetně zvážení argumentů oponentů, diskutovali věcně a korektně a rozhodli se informovaně.
Děkujeme vám za veškerou podporu a ohled, kterými jste nám v nejnáročnější době horké kampaně i povolebních vyjednávání pomohli.
Ivan
PS V pondělí (18:00), ve středu (19:00) a čtvrtek (19:00) proběhnou diskusní Pirate TV. Dotazy položené zde v diskusi pak budeme zodpovídat za vyjednávací tým vždy 1x denně. Referenční skupina, vyjednávači programových částí či jednotlivé resortní týmy pak dle svých možností.