Petr.Vileta píše: ↑24 zář 2021, 17:47A už je tu opět ona lenost, kdy už větší část nově prodávaných kol jsou elektrokola.
Tohle je trochu nepochopení problému... pokud kolo nepokládáš za sportovní náčiní, ale za dopravní prostředek, tak přidělat na něj přiměřený elektromotor je dnes asi stejná samozřejmost, jako v první řadě byly šlapky a řetěz, později přehazovačka. Elektrokolo je zajímavý fenomén, protože víc než auta, proti kterým přeci jen není úplně pohodlné za kažého počasí, je především alternativou k MHD: protože je fakticky rychlejší, i když počítám jen asistenci do 25 km/h a ne třeba rychlejší jízdu z kopce, tak tramvaj se prodírá městem průměrně 22 km/h (zastávky, křižovatky a obecně dopravní zácpa). Elektrokolo je tedy zajímavým vynálezem, které leží v žaludku jak prodejcům aut (protože marže na podstatně levnějším dopravním prostředku budou prostě nižší - jsou to nižší nákady na 1 km, takže celkově nic dobrého pro růst ekonomiky), tak stoupencům MHD (nakonec MHD, to je masivní veřejná zakázka, to taky živí spoustu lidí, jako ty auta). Elektrokolo je vzpourou individuality proti společnosti, proti oběma jejím krajním podobám (tedy jak hra automobilistů a jejich průmyslu, tak hra na hromadnou dopravu, kterou hraje veřejný sektor). Je zvláštním způsobem nenáviděné - pro sportovce nesportovní (viz řeči o lennosti), pro motorkáře pomalé a málo sexy, pro ekology přeci jen moc elektrické, atd. Ale je to podle mě budoucnost: individuální mobilita, která neomezuje svobodu ostatních, neohrožuje je na životě, nesápe se po penězích z jejich daní....
Petr.Vileta píše: ↑24 zář 2021, 17:47
No a já jsem prostě příznivcem technického pokroku, evidentně je nás víc, asi dokonce většina, tak proč mají naše svobody končit u začátku svobod nějakých neandrtálců, kteří pokrok odmítají? Nebudeme jezdit auty, nebudeme létat letadly, ani do kosmu, nebudeme vysílat rádiové vlny, nebudeme vyrábět elektřinu ... zpátky na stromy a celé znovu.
Ale já jsem proboha taky pro technický pokrok... chudácí neandrtálci, možná bylii oni ve své éře vyspělejší větví lidstva, včetně raných technologií doby kamenné, takže si nezaslouží, jak si je pořád všichni berou do úst
S létáním letadly je to složitější: létat budeme, ale jak často a proč? odkud kam? Člověk, který rád cestuje, dnes jinou možnost, než letadlo, v podstatě nemá. Ostatní alternativy cestování na velké vzdálenosti vymizely. Rychlost dopravy na velké vzdálenosti před námi elegantně maskuje smutný fakt, že my si už ani nemůžeme dovolit cestovat pomalu. Náš čas je drahý, dovolená krátká a tudíž si nemůžeme dovolit čas strávený cestováním, všechny úspory z rozsahu jsou soustředěné do energeticky náročného letectví a alternativy v podstatě zanikly.
Není to rozhodně o tom vrátit se "zpátky na stromy" (i když takový treehouse by bylo krásné bydlení . Je o o tom, aby existovala pluralita technologií pro různé účely, aby skuktečné náklady jednotlivých technologií nebyly maskovány úvěrovým financováním, které je ve skutečnosti mocenskou hrou (které aerolilnky dnes skutečně vlastní svoje letadla? všechna letadla stejně patří leasingovým společnostem...).
Návrat k netechnologické společnosti je málo pravděpodobný, ale nemůžeš někoho, kdo chce méně aut ve městech obvinit z toho, že je proti "technickému pokroku". Auta ve skutečnosti poslední desetiletí zas tak zásadní technický pokrok nepředstavují. Snaží se absorbovat spoustu elektroniky, ale místo, aby třeba měla zásadně menší spotřebu, což by s dnešními , tak strašně nabobtnala.
Ve skutečnosti, když vidím někoho po Praze jet na elektrické jednokolce (disclaimer: sám jsem na tom nikdy nejel, ale nevypadá to složitě) a u toho držet v ruce mobilní telefon, tak mám tedy daleko větší pocit technického pokroku, než když vidím dvoutunové SUV. Technický pokrok je třeba ukrytý v satelitní navigaci.. no jo, jenže právě díky té navigaci často v podstatě ani jinou technologii dopravy než chůzi nepotřebuju, protože zjistím, kde sem, a že místo, kam se potřebuju dostat, je často naprosto za rohem....
Myslím, že lidé z mliionových měst, jako u nás jen Praha, dřív dospějí k nějakém prozření, že ten vývoj jde špatným směrem... ale to prostě není anti-technologický sentiment, to je spíš snaha uchopit svůj životní styl zpátky do vlastních rukou a nenechat si nějaký podsunout. Nevím, kolik Pirátů se vnímá jako součást téhle změny, protože jsme takový docela pestrý proud, ale podle mě neudržitelnost dnešního životního stylu, v celé řadě aspektů, není nutně odporem k jakýmkoliv technologiím a voláním po návratu na stromy.
Spousta venkovanů, kteří Praze vyčítají volání po omezení aut ve městech, samozřejmě současně úkoluje svoje vlastní regionální politiky, aby byly urychleně dokončeny silniční a dálniční obchvaty obcí a malých měst. V těchto mítech ale obchvat vyřeší dobrých 90% problémů souvisejích s dopravou - zatímco v Praze, i kdybychom obchvat konečně dokončili, to vyřeší pouze 10% problémů. Přistěhovalci v první generaci,okouzlení ruchem velkoměsta, často problém nevnímají tak intenzivně, jako stálí obyvatelé měst.
Podle mě je to celé jedno velké nepochopení toho, proč se lidi ve městech hromadí. Důvody minulosti, jako bylo např. soustředění pracovní síly pro reálnou výrobu, dnes minimálně zčásti pominuly. Motivací k životu ve městě je dnes spousta aktivit, ke kterým auto v zásadě není potřeba - a tedy odložit to auto někde na okraji města může být stejně samozřejmé, jako třeba odložit kabát v šatně, když jdeš do divadla... taky nezačneš vykřikovat, že šatnářka chce lidi vrátit do pravěku a zakázat jim nosit kabáty. To, že auto asi není hlavní součástí evropského velkoměstského životního stylu - to přece samo o sobě fakt není nic "proti technologickému pokroku"...