Je školství reformovatelné ?

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
RomanRous
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 116
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 21 poděkování
Dostal poděkování: 93 poděkování

Re: Je školství reformovatelné ?

Příspěvek od RomanRous »

eladar píše: 02 čer 2021, 13:24

Stanovit obsah a způsob kontroly je věcí státu, ne VŠ.

Už vidím tu pasivní rezistenci celých vysokoškolských sdružení, když jim obsah bude určovat stát - byť s jejich konzultací. Odhaduju, že když to bude takhle shora (bez vnitřní motivace VŠ), tak to bude trvat roky. A než to propadne na většinu SŠ a nakonec i ZŠ, tak to budou další roky.

Konec memorování možná není odpovědí na otázku CO?, ale určitě je odpovědí na otázku JAK URČITĚ NE. RVP dává jiné možnosti, ale státní školy na ně kašlou. Když má ředitel možnost vybrat si něco, co jejich učitelé už desítky let zvládají, proč by je měl vzdělávat v něčem, co zatím neumí (informatické dovednosti). Navíc učebnice jsou napsané jako jasný seznam otázek a odpovědí. To se snadno kontroluje. Tak proč shánět něco jiného.

Fakt věřím, že i my jako rodičové ve státní škole dokážeme základní CO navrhnout, společně s JAK. Chceme dovednosti, ne namemorované informace. Dovednost je i JAK (najít, zpracovat, pochopit, nememorovat). A určitě i na ZŠ najdu odborníky, kteří to navrhnou ještě líp než my hloupí rodičové, a že to té budoucí dohodě na "CO" s VŠ jen prospěje (už budou mít zespodu našlápnuto).
... jenže pak jako člen školské rady přijdu za dalšími členy školské rady (tady z ODS) a ti jsou spokojeni, protože výsledky příjmaček na SŠ jsou nadprůměrné :-( Měnit nikdo nic nechce ani na ZŠ, které stát řídí mnohem pevněji než VŠ.

ok_Sauron
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 58
Registrován: 19 úno 2020, 11:04
Profese: metodik
Dostal poděkování: 17 poděkování

Re: Je školství reformovatelné ?

Příspěvek od ok_Sauron »

Nestihl jsem zatím vše dočíst, možná se už někde řešilo..

MŠMT připravuje, respektive už rozjíždí, rozsáhlou revizi RVP. První koncepční výstupy mají být připravené již během roku 2021. Součástí revize má být i metodologická podpora včetně (částečné) individualizace výuky. Možná by bylo možné některé zde prezentované myšlenky do revize zakomponovat.

Monitoruje tuto oblast někdo oficiálně? I s přihlédnutím k volbám a možné změně ministrů?

Tito uživatelé poděkovali autorovi ok_Sauron za příspěvek:
eladar
RomanRous
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 116
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 21 poděkování
Dostal poděkování: 93 poděkování

Re: Je školství reformovatelné ?

Příspěvek od RomanRous »

Ono možná záleží i na tom, kdo se stane ministrem. Mám pocit, že ani u Pirátů tohle není jednotné a asi rozhodnou volby kandidáta na ministra. Koneckonců proto se my příznivci a ostatní tady takhle do krve hádáme, že třeba někdo nějakej přístup podpoří ;-)

Třeba Lukáš Bartoň odpověděl ve svém fóru (pro mě) celkem optimisticky: viewtopic.php?f=1516&t=57370&start=10
... ale naopak pro @eladar je jeho odpověď asi špatně -> jeho kandidát to není ...

Tito uživatelé poděkovali autorovi RomanRous za příspěvek:
eladar
eladar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 469
Registrován: 04 bře 2021, 11:42
Dal poděkování: 180 poděkování
Dostal poděkování: 349 poděkování

Re: Je školství reformovatelné ?

Příspěvek od eladar »

RomanRous píše: 04 čer 2021, 09:11

Ono možná záleží i na tom, kdo se stane ministrem. Mám pocit, že ani u Pirátů tohle není jednotné a asi rozhodnou volby kandidáta na ministra. Koneckonců proto se my příznivci a ostatní tady takhle do krve hádáme, že třeba někdo nějakej přístup podpoří ;-)

Třeba Lukáš Bartoň odpověděl ve svém fóru (pro mě) celkem optimisticky: viewtopic.php?f=1516&t=57370&start=10
... ale naopak pro @eladar je jeho odpověď asi špatně -> jeho kandidát to není ...

Význam tohoto vlákna (a několika souvisejících) cítím úplně stejně. Jde o to představit různé pohledy a argumenty, které je podporují a současně očekávám, že zazní protiargumenty a budou pojmenovaná rizika. Jde o výměnu myšlenek a jejich tříbení. Pokud z toho někdo něco převezme a využije - pak to je jen dobře. Ale nebereme to (alespoň já to tak neberu) jako jedinou správnou pravdu.

Ano, je pravda, že jsem velmi skeptický, pokud jde o současnou mánii "aktualizovat RVP". A ty důvody jsou dva:

  • Dokud se nezmění způsob hodnocení "na výstupu", tedy JPZ u ZŠ a Maturita u SŠ, pak jsou všechny změny RVP jen cvičením, u kterého je pravděpodobnější, že stav zhorší než že by ho zlepšilo

  • Změny dělají "akademici" totálně odtržení od potřeb praktického života. A podle toho výsledek vypadá. To, co by mělo být obsahem RVP, by především měli určit ti, kterých se to týká především - tj. ti, kdo budou na získaných znalostech stavět. Ať už jde o školy, zaměstnavatelé a i samotní absolventi. Ale rozhodně ne akademici žijící ve své slonovinové věži. Pak se nemůžeme divit, že nám celý systém vzdělání zvrhl do "vzdělávání pro vzdělávání" a proč se tak dramaticky míjí s běžným životem.

Někdy si říkám, že by se měly vzít ze škol (základních a gymnázií) typické testy pro jednotlivé předměty a dát je těm, co pracovali na současných RVP. Právem očekávám, že by to skončilo velkým výbuchem. A i u učiva základních škol bych se moc divil, pokud by akademici dokázali testy celkově napsat lépe než na trojku. Možná by to poskytlo velmi očistnou zpětnou vazbu.

Nejsem členem Pirátů, takže do výběru kandidáta nemám co mluvit. A ani nechci - je to výsostné rozhodnutí strany samotné.
Nicméně poměrně do hloubky vidím do způsobu fungování MŠMT (a nejen jeho). Jak bych to tak řekl. Myslím, že by řadě kandidátů vůbec neuškodilo shlédnout britský seriál: "Jistě, pane ministře." Fungování ministerstva si představují jako Hurvínek válku (a netýká se to jen resortu školství)

Zrovna Lukáš Bartoň ale působí dojmem člověka, který má poměrně rozumnou představu o tom, jak řízení resortu funguje. Na druhou stranu je to důvod, proč jeho odpovědi na otázky mohou působit málo "aktivisticky" a sexy. Nicméně aktivisty jsme ve vedení MŠMT už měli a výsledky jejich působení byly dost pochmurné.

Ale znovu - nejsem členem Pirátů a proto se necítím oprávněn jakkoli mluvit do výběru jejich kandidátů na vrcholná místa ministerstev.

Tito uživatelé poděkovali autorovi eladar za příspěvky (celkem 2):
Vaclav.Fortik, RomanRous
RomanRous
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 116
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 21 poděkování
Dostal poděkování: 93 poděkování

Re: Je školství reformovatelné ?

Příspěvek od RomanRous »

eladar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 469
Registrován: 04 bře 2021, 11:42
Dal poděkování: 180 poděkování
Dostal poděkování: 349 poděkování

Re: Je školství reformovatelné ?

Příspěvek od eladar »

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/nad ... aci_klf

To je přesně důvod, proč jedním z témat, o kterých mluvím, je zrovnoprávnění klasické výuky a on-line výuky (alespoň tam, kde není třeba praxe). A proč pokládám za tak důležitou možnost vícerychlostního vzdělávání.

Tito uživatelé poděkovali autorovi eladar za příspěvky (celkem 3):
V__, RomanRous, Jan.Halasz
marenamat
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 33
Registrován: 29 led 2020, 13:43
Profese: programátorka a amatérská právnička
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 29 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Je školství reformovatelné ?

Příspěvek od marenamat »

eladar píše: 04 čer 2021, 11:19

Ano, je pravda, že jsem velmi skeptický, pokud jde o současnou mánii "aktualizovat RVP". A ty důvody jsou dva:

  • Dokud se nezmění způsob hodnocení "na výstupu", tedy JPZ u ZŠ a Maturita u SŠ, pak jsou všechny změny RVP jen cvičením, u kterého je pravděpodobnější, že stav zhorší než že by ho zlepšilo

  • Změny dělají "akademici" totálně odtržení od potřeb praktického života. A podle toho výsledek vypadá. To, co by mělo být obsahem RVP, by především měli určit ti, kterých se to týká především - tj. ti, kdo budou na získaných znalostech stavět. Ať už jde o školy, zaměstnavatelé a i samotní absolventi. Ale rozhodně ne akademici žijící ve své slonovinové věži. Pak se nemůžeme divit, že nám celý systém vzdělání zvrhl do "vzdělávání pro vzdělávání" a proč se tak dramaticky míjí s běžným životem.

Výstupní hodnocení je větší problém, než se zdá. Reálně by se dalo říct, že svého druhu pilotní jsou některé svobodné školy (Donum Felix, Erazim), které umožňují v rámci RVP téměř cokoliv. Jenomže jakmile žák dojde cca do půlky osmého ročníku, tak mu dojde, že ve skutečnosti vůbec nejde o to, co umí, ale o konkrétní nabušené znalosti z češtiny a matematiky, a to zcela bez ohledu na obor.

To, že změny dělají akademici, by mě tolik netrápilo. Oni by je veskrze měli dělat v pozici koordinátora – ale musejí dostat adekvátní zadání. Současné zadání vypadá zhruba jako "je to přecpaný, vyškrtejte to" – ale že by se někdo zamyslel nad koncepcí, to moc ne.

Mi by se obecně líbilo dotáhnout myšlenku jednotné přijímací zkoušky a společné maturity až tam, kde to mají třeba v Británii. Tam si prostě žák na konci druhého stupně navolí svoje oborové předměty (v libovolném počtu vyšším než 3) a složí z nich zkoušku (GCSE), kterou pak použije jako přijímací argument na další stupeň – a úplně stejně pak mezi třetím stupněm a vysokou školou fungují A-levels. A pak by si technické lyceum řeklo, že teorie literatury pro ně není tak důležitá, a místo toho by požadovali matematiku, fyziku a chemii, zatímco klasické gymnázium by požadovalo třeba češtinu, angličtinu a dějepis.

Tito uživatelé poděkovali autorovi marenamat za příspěvky (celkem 3):
Oldrich.Dosedel, eladar, Jan.Halasz

Prosazujeme úrovňové vzdělávání ve školách. Žáci mají absolvovat výuku, která odpovídá jejich individuálním znalostem a dovednostem, ne vnucené tempo.

Odpovědět

Zpět na „Školství“