@Tereza.Hubackova
Mám otázku k dopravě v Praze - nejen co se týče okruhu, který už byl zmíněn výše, ale celkově dopravních problémů a možností jejich řešení. Orientuješ se v pražské situaci? A jaký na ni máš názor?
Praha podle mě těží ze své minulosti, zejména co se týče veřejné dopravy - lidé rádi využívají MHD, ačkoliv by mohla být ještě lepší a atraktivnější.
Co se týče infrastruktury:
A) železnice
1) Praze chybí tzv. průjezdná městská železnice, tedy železniční tunel, kam příměstské linky S zajedou, projedou s několika zastávkami pod centrem a pak zas prokračují do regionu. V Mnichově takový tunel zprovoznili v roce 1972 a nyní budují s ním paralelní druhý tunel, protože první již nestačí. Takový tunel mají i menší města. Bohužel "stratégové" Ministerstva dopravy tento tunel naplánovali někdy kolem roku 2050. Praha nesmí čekat až jí ho MD "milostivě" postaví, ale musí být aktivní a nabídnout i jeho spolufinancování, protože je v jejím zájmu a částečně bude řešit i čistě vnitropražské cesty.
2) železnice na letiště a na Kladno
Ačkoliv mě podpora tohoto projektu dostala v roce 2005 do politiky, dnes jsem názoru, že se jedná o projekt koncepčně zastaralý a překonaný, za mnoho peněz málo muziky. Pro město Kladno jsme před časem zpracovali alternativní projekt, který řešil úsek Kladno - letiště (viz prezentaci o něm http://www.cedop.info/blog/prednaska-o- ... -diametru/). Z hlediska Prahy a zejména Prahy 6 za problém považuji, že vzhledem k pomalosti i té modernizované železnice nedojde prakticky k přesunu lidí z aut do vlaku (dle výsledků dopravního modelu, který jsem měl k dispozici) a na Evropské a Patočkové nedojde ke snížení počtu aut. To je jistě promarněná příležitost a nepříliš uspěšná investice.
Praha 6 je v současnosti ráda, že ji železnice má zmizet pod zem, ale nemyslím si, že tunel tak, jak je navržen, má nějakou přidanou hodnotu (jinou než drahé protihlukové opatření). Trasuji-li tunel, tak si mohu dovolit přivést vlak do nové lokality, udělat někde podzemní zastávku pro novou obsluhu apod. Tady myslím, že investor měl jaksi klapky na očích. Podle mě se přímo nabízí, aby tunel vedl z letiště Ruzyně přímo směr Anděl, kde se zapojí do Nového spojení 2 (viz poslední snímek výše odkazované prezentace). Jízdní doba Kladno - centrum Prahy by nebyla plánovaných 29 minut ale 15 minut - z Kladna na Václavské náměstí. To by myslím od použití auta spoustu Kladeňáků odradilo.
3) VRTky aneb vysokorychlostní tratě
Budou-li dobře navrženy pomohou i regionální dopravě, pro cesty z Mělníka, Staré Boleslavi, Mladé Boleslavi atd. To ovšem nesmí MD vymýšlet jak projekty osekávat a snižovat jejich užitnou hodnotu. Také nesmí plánovat že VRT od Prahy skončí v Berouně a dál nic... Chtěl bych vypíchnout přístup středočeského organizátora IDSK, který takovéto využití tratí požaduje a prosazuje.
4) P+R parkoviště
čím více, tím lépe, čím dále od Prahy, tím lépe.
Středočeský kraj připravuje nová parkoviště i parkovací domy, ale troufám si říct, že potřeba nejsou tisíce míst, ale desetitisíce (srovnávám např. s Mnichovem).
(to be continued)