Prosím kandidáta Lukáše Bartoně navrženého republikovým předsednictvem na resort Školství o jeho kandidátskou řeč ve které zveřejní svou prezentaci kandidáta.
Dále bych chtěl požádat o odkaz na aktuální profil kandidáta na webu strany.
[CF 16/2021 - Volba vládního týmu] Lukáš Bartoň - školství
- Vojtech.Pikal
- Administrativní odbor
- Příspěvky: 26151
- Registrován: 19 srp 2010, 23:45
- Profese: politik, informatik
- Bydliště: Olomouc
- Dal poděkování: 36906 poděkování
- Dostal poděkování: 30041 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
[CF 16/2021 - Volba vládního týmu] Lukáš Bartoň - školství
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvek:
- Michal.Ertl
Profil, Vedoucí AO; KaS, ZO; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.
- Lukas.Barton
- Republikový výbor
- Příspěvky: 1915
- Registrován: 29 říj 2012, 15:36
- Profese: Učitel, vědec.
- Bydliště: Mirošov (okr. Rokycany)
- Dal poděkování: 758 poděkování
- Dostal poděkování: 2230 poděkování
Re: Lukáš Bartoň - školství
Vážené Pirátky, vážení Piráti,
vzdělání je hodnotou samo o sobě a vzdělávání je celoživotní proces. Vzdělávání již naštěstí není většinově vnímáno jako příprava na profesní uplatnění, ale jako příprava na život ve společnosti, jehož je profesní uplatnění součástí.
Jsem rád, že jsem byl republikovým předsednictvem navržen jako jeden z kandidátů do vládního týmu a zde krátce mé představení:
Od roku 2012 jsem členem Pirátů, 7 let coby krajský předseda Plzeňského kraje, 4 roky v RV a od 2017 gesční poslanec pro oblast vzdělávání a sportu. Ve sněmovně jsem místopředsedou školského výboru a předsedou podvýboru pro regionální školství. Vedu poslanecký resortní tým školství a jsem spoluautorem pirátských vizí ve vzdělávání, našeho programu a vlastně téměř všech našich strategických dokumentů a výstupů za oblast vzdělávání. Záměrně uvádím spoluautorem, protože základem našeho úspěchu je týmová spolupráce, kolektivní rozhodování a společný tah na bránu.
Osobní profil zde: https://www.piratiastarostove.cz/kandid ... arton-phd/
Před vstupem do politiky jsem byl akademickým a vědeckým pracovníkem, učil jsem na univerzitě i školil ve firmách. Vedl jsem laboratoř a výzkumný tým. Jsem připraven vést celý resort a prosazovat liberální politiku Pirátů. Velkou výzvou resortu školství je nastavení vnitřních procesů fungování ministerstva a jeho přímo řízených organizací. Prosazení změn v oblasti školství nevychází primárně z možnosti změny legislativy, ale z dlouhodobé práce s odbornou veřejností a prosazování změn tak, aby je přijali pedagogové za své. Kvalitu výuky nelze nařídit zákonem, tím lze nastavit legislativní rámec pro to, aby kvalita mohla vznikat, ale na kvalitě vzdělávání je třeba dlouhodobě pracovat na úrovni mezi učiteli. Dobrou školu nedělá budova ale pedagogický sbor. Investice do učitelů a podpora jejich rozvoje a předávání dobré praxe je cestou ke zvyšování kvality vzdělávání, na které bych chtěl pracovat. Jsem autorem legislativy, která dává zákonný automat pro platy učitelů. Zvýšení platů učitelů není řešením, ale nutnou podmínkou pro další vývoj. Zvýšení prostředků do školství také samo o sobě nic neřeší, ale prostředky musí být účelně vynaloženy na smysluplné věci. Právě v následujících letech se rozhodne o tom, zda tyto prostředky budou účelně vynaloženy, nebo zda je jen projíme.
Jednoduchá vize resortu v souladu s Pirátským programem
Plně se ztotožňuji s vizemi Pirátů v oblasti školství zveřejněných na https://vzdelavani2030.cz/, jichž jsem spoluautorem. Zveřejněná vize klade důraz především na modernizaci obsahu vzdělávání, zvyšování kvality škol, profesního rozvoje učitelů i ředitelů a posílení rozmanitosti vzdělávacího systému, která by umožnila více zohlednit specifické vzdělávací potřeby dětí a rodičovské veřejnosti obecně.
Považuji za důležité posilovat různorodost a rozmanitost a s tím i související prostupnost vzdělávacího systému tak, aby lépe reflektoval individuální vzdělávací potřeby dětí i poptávku rodičovské veřejnosti. Důležitou roli hraje podpora využívání inovativních a alternativních metod ve výuce, posilování individualizace výuky, podpora pestrosti vzdělávací a oborové nabídky stávajících škol a vznik nových škol v územích, kde je nabídka nedostatečná (s tím souvisí i posílení transparentnosti vyřizování žádostí o zápis do Rejstříku škol a školských zařízení). Priority pro rozvoj vzdělávací soustavy v regionech by měly zohledňovat priority rozvoje regionu jako celku (rozvoj lidských zdrojů, zaměstnanost, výzkumné a inovační strategie pro inteligentní specializace). V této souvislosti považuji za vhodné jít cestou zvyšování atraktivity a kvality vzdělávacích programů konkrétních oborů a zaměření odborného vzdělávání, které jsou z pozice zaměstnavatelů považovány z hlediska dostupnosti pracovní síly na trhu práce za nedostatkové a které jsou klíčové z hlediska přizpůsobení ekonomiky a společnosti trendům 4.0. (digitalizace). Z hlediska volby oboru a perspektivy následného pracovního uplatnění je rovněž žádoucí posilovat služby kariérového poradenství a jejich individualizaci.
Máme školy dobré a máme školy horší. Dobrou školu dělají dobří učitelé a dobré vedení školy. Proto je třeba průběžně pracovat na zvyšování atraktivity učitelské profese tak, aby do školství přicházeli další kvalitní a schopní lidé. To se netýká jen zvyšování platů, aby byl vstup do profese více motivující, ale i snižování administrativní zátěže (optimalizace a konsolidace datové politiky resortu, sdílení odborných kapacit apod.), rozvoje a posilování pregraduální přípravy učitelů (a to i ve vazbě na modernizaci obsahu vzdělávání a změny v RVP, podle kterých si školy připravují vlastní vzdělávací programy), rozvoje systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a rozšíření možnosti jejich profesního rozvoje. Zároveň považuji za nutné posílit profesní přípravu a rozvoj ředitelů škol, kteří by měli být leadery pedagogického týmu na škole. Z mezinárodních šetření vyplývá, že v České republice panují výrazné rozdíly ve výsledcích žáků. A to nejen napříč jednotlivými druhy škol, mezi regiony, ale i mezi žáky škol stejného druhu. V této souvislosti hraje významnou roli kvalita přípravy žáků i skutečnost, že se český vzdělávací systém vyznačuje vysokou mírou decentralizace a autonomie škol. Z hlediska zvyšování kvality škol a jejich dalšího rozvoje je proto nutné posilovat cílenou metodickou podporu školám v území, podporovat přenos dobré praxe mezi školami a identifikaci škol, které by byly nositeli dobré praxe.
Za zásadní považuji modernizaci obsahu vzdělávání a komplexní změnu rámcových vzdělávacích programů, které musí odpovídat potřebám vzdělávání pro 21. století. Úprava rámcových vzdělávacích programů by se měla zaměřovat na rozvoj gramotností (čtenářská, matematická, jazyková, finanční, informační nebo digitální) a dovedností potřebných pro život v moderní společnosti, nejen pro profesní uplatnění. Mezi takové dovednosti lze zařadit efektivní řešení problémů a hledání alternativních cest k jejich řešení, rozvoj kreativního a kritického myšlení, sociálních dovedností (týmová spolupráce, komunikace, schopnost vést a vyjednávat). Za důležité považuji posílení důrazu na aplikaci znalostí a dovedností v praxi a pochopení kontextu získaných znalostí.
Dalším důležitým tématem (a to i ve vazbě na aktuální situaci a zkušenosti s COVID-19) je z mého pohledu podpora a rozvoj digitálního vzdělávání a digitalizace ve školách. Využití digitální techniky ve výuce umožní posilovat rozvoj digitální gramotnosti žáků a rovněž přispěje ke zvýšení atraktivity vlastní výuky, která bude více interaktivní a žák bude aktivně zapojen do vzdělávacího procesu. Důležitým předpokladem je profesní příprava učitelů v oblasti využívání digitálních technologií ve výuce, tvorba a rozvoj výukových materiálů v digitalizovaném formátu, rozvoj a obnova technického zázemí a infrastruktury školy, zajištění cílené metodické podpory školám v oblasti využívání digitálních technologií ve výuce.
Již jsem zmínil, že je rovněž důležité posilovat atraktivitu výuky a motivaci žáků. Škola musí bavit! V tomto ohledu považuji za vhodné zaměřit se na zavádění aktivizujících metod ve výuce, podporu skupinové a kooperativní výuky, využívání experimentů a názorně-demonstračních metod, herních mechanismů. S tím souvisí i podpora zážitkové pedagogiky. Ta je podmíněna velikostí digitalizované databáze s “recepty” na experimenty, které pomohou učitelům experiment ve výuce uskutečnit a zaujmout s ním žáky, kteří se pak těší na další hodiny.
Ztotožňuji se s myšlenkou společného vzdělávání, je třeba ale celý systém podrobit revizi. To se týká především sjednocení praxe školských poradenských zařízení a vytvoření jednotného rámce pro poskytování podpůrných opatření, posílení a zkvalitnění přípravy pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci se SVP), a to i na úrovni podpůrných pozic na školách v oblasti společného vzdělávání (asistenti pedagoga, školní psycholog apod.). V případě podpůrných pozic je rovněž nutné řešit způsob jejich financování (aktuálně jsou tyto podpůrné pozice financovány z evropských zdrojů, což považuji za dlouhodobě neudržitelné). Oblast společného vzdělávání se netýká jen žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci se SVP), ale i nadaných a mimořádně nadaných žáků. V práci s nadanými žáky je potřeba rozvíjet především nástroje na jejich identifikaci a systematickou práci s nimi v rámci vzdělávacího procesu. Cílem je umožnit co nejvíce dětem možnost studia v běžné škole, ale na druhou stranu netrvat na jejich umístění do běžné třídy, pokud to tomu dítěti neprospívá. Je třeba individuálního přístupu k těmto dětem a navrhování řešení jim šitých na míru.
České regionální školství je jedno z nejvíce decentralizovaných v Evropě. Školy mají vlastní zřizovatele, jichž jsou tisíce, a ne vždy je zřizovatel tou osvícenou osobou, které leží na srdci především kvalitní školství v jeho obci. Zřizovatel dosazuje ředitele školy, který pak určuje směřování celé školy. Jsem zastánce větší profesionalizace ředitelů škol a jasného posílení pravomocí i odpovědnosti ředitele školy. Ředitel by měl mít prostor pro určování chodu školy, měl by být lídr pedagogického sboru a měl by mít volné ruce v sestavování pedagogické sboru. Zároveň musí být i plně odpovědný za chod celé školy a za kvalitu výuky. V této souvislosti je potřeba posílit metodickou podporu školám v oblasti zkvalitňování výuky a jejich rozvoje a rovněž posílit i roli nezávislého kontrolního orgánu (reforma České školní inspekce), který bude mít povinnost a pravomoci zasáhnout v případě zjištění nekvalitně poskytovaného vzdělávání. Zprvu jen radami a pomocí, později i pravomocí odvolat ředitele a ustanovení krizového managementu školy při dlouhodobém neřešení nekvality.
Plán nejdůležitějších konkrétních prvních kroků:
- Primárně vychází ze strategie připravené užším týmem RT pro školství.
- Rozdělení dlouhodobých a střednědobých úkolů a programových priorit do projektů a nadále postupovat systémem projektového managementu. Jako prioritní označit zejména ty, kde je vize Pirátů, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje školské soustavy a strategie 2030+ ve shodě a máme zde velké oblasti průniků.
- Tam kde nejsme ve shodě, budu tlačit na zapracování Pirátských směrů do strategických dokumentů, zejména zapracování do Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje školské soustavy od roku 2023.
- Ustanovení a zprovoznění odborných orgánů k revizím Rámcových vzdělávacích programů. Dodání konkrétního zadání pro provedení změn.
- Osobní pohovory s cca 30 řediteli a vedoucími sekcí, kteří spadají do vrcholného managementu ministerstva a pokusit se je získat pro společnou vizi, získat si jejich důvěru a loajalitu. Docílit toho, že ministerstvo je v souladu s ministrem, nikoliv že ministr musí bojovat se svým ministerstvem.
- Audit personálních a odborných kapacit, analýza procesů řízení Ministerstva školství a jeho přímo řízených organizací, a to včetně vymezení rolí a kompetencí. Vymezení rolí a kompetencí bylo dlouhodobě nejasné a vedlo k tříštění aktivit, neefektivnímu zapojení odborných kapacit apod. Na základě těchto kroků bude učiněno rozhodnutí o dalším rozvoji/restrukturalizaci stávajících přímo řízených organizací.
Člen vládního týmu musí být schopen prezentovat i vize a práci v médiích. Uvádím proto můj mediální impakt za poslední tři roky:
Foto ze semináře k budoucnosti maturit, který jsem pořádal.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Barton za příspěvky (celkem 6):
- David.Wagner, Jaroslav.Lainz, Jiri.Rezek, anon268, Michal.Ertl, Radek.Cernohous
- Petr.Daubner
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 306
- Registrován: 03 lis 2017, 22:08
- Profese: učitel
- Bydliště: Praha 9 - Vysočany
- Dal poděkování: 993 poděkování
- Dostal poděkování: 960 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lukáš Bartoň - školství
Ahoj Lukáši,
Přiznám se, že pro mě je obtížné v Tvém příspěvku vysledovat nějaké konkrétní kroky. Nic ve zlém, to není útok, ale mě zajímají konkrétní opatření, ne všeobecné vize. Proto se Tě zeptám zcela konkrétně, stejně jako Vítka Šimrala, na věci, které mě jako středoškolského učitele zajímají nejvíc:
1) Maturity: Co státní maturity? Nechal bys je tak jak jsou? Zrušil bys je úplně? Nebo bys je výrazně upravil? A pokud ano, jak? Jaké je podle Tebe nějaké ideální schema? A co maturita z matematiky, měla by být povinná? Nebo nepovinná? Nebo povinná jen na některých typech škol?
2) Co osmiletá gymnázia? Zachovat, zrušit, nebo je potřeba udělat nějaké změny ve stávajícím systému?
3) Co přijímací zkoušky na SŠ? Měly by být jednotné nebo ne? Je potřeba provést nějaké změny v tomto ohledu?
Děkuji za Tvoje odpovědi.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Daubner za příspěvek:
- Vit.Fux
- Milan.Dadourek
- Rozhodčí komise
- Příspěvky: 1737
- Registrován: 11 pro 2017, 18:11
- Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
- Bydliště: Počítky 3, 591 01
- Dal poděkování: 4575 poděkování
- Dostal poděkování: 4384 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lukáš Bartoň - školství
Ahoj,
chtěl bych se tě zeptat na dvě věci, které mě trápí, a u nichž věřím, že jsou řešitelné v relativně rozumném čase:
1) Díky současné výuce na dálku jsem měl příležitost mnohokrát slyšet přístup různých pegadogů. Byl jsem nepříjemně zaskočen, že projev některých obsahuje běžně znevažování, jízlivosti, fauly, ba až obtěžování (třeba: "aha, Andrea zrovna vaří - a copak budeš mít k obědu, že bych se zastavil?"
Co si o tom myslíš a co s tím?
2) V mnoha zemích jsou běžné školní autobusy. U nás školy sestavují rozvrh bez ohledu na linky veřejné dopravy - které jsou uzpůsobené hlavně potřebám fabrik. Děti z vesnic tak často už na prvním stupni odcházejí z domova před sedmou a vracejí se po třetí, na druhém stupni i po šesté. Není divu, že pak nemají k rodišti příliš vztah a mají slabé vazby k dětem ze sousedství. Je vůle s tím něco dělat?
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Milan.Dadourek za příspěvek:
- Jan.Prokop
Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB
- Milus.Kotisova
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 566
- Registrován: 22 kvě 2014, 15:52
- Profese: překladatelka, lektorka, publicistka
- Dal poděkování: 733 poděkování
- Dostal poděkování: 838 poděkování
Re: Lukáš Bartoň - školství
Ahoj Lukáši,
úvodní otázka ve vztahu zejména k důležitosti kvality pedagogického sboru, o kterém vícekrát ve svém textu mluvíš:
Mohl bys v této souvislosti (kvalitní pedagogický sbor) okomentovat změnu, která se odehrála na začátku roku v Tvé domovské univerzitě, konkrétně Tvé domovské Fakultě strojní, kde máš blízké kolegy a své pracoviště -- Zde došlo začátkem letošního roku k výměně vedení Katedry materiálů a strojírenské metalurgie, byl odejit docent Kříž a za něj dosazeni jako vedoucí Ing. Odehnal (tedy sotva splňuje kvalifikační požadavky), rok předtím údajně nezaměstnaný, a jako jeho zástupkyně figuruje Tvoje manželka Pavla Bartoň Klufová, která má jen pár let po završení doktorského studia, navíc je podle pracovníků katedry již v jiném stavu.
Jakým způsobem podle Tebe a Tvé manželky tato změna prospěla zkvalitnění pedagogického sboru a koncepčního rozvoje katedry?
Katedra: https://www.kmm.zcu.cz/lide/
Pro zajímavost dosluhující (v posledním období) děkan p. Edl byl v únoru zvolen prezidentem sdružení Czech Smart City Cluster: https://info.zcu.cz/clanek.jsp?id=3298& ... p53NzfTxlM
A další otázky jsou obecné jako pro všechny kandidáty na školství:
Co školství/vzdělávání a hodnoty? S jakými hodnotami spojuješ rozvoj a budoucnost školství a společnosti? Myslím výchovu k hodnotám.
Hraje v Tvé koncepci rozvoje/proměny školství nějakou roli tzv. formativní hodnocení/sebehodnocení?
Jak ses konkrétně zasadil o uplatnění své vize vzdělávacího přístupu a celoživotního vzdělávání uvnitř Pirátské strany (pro samotné členy strany)?
Jak hodnotíš koncept projektu Pirátské putovní univerzity: https://otazky.github.io/? Proč ses aktivně nepropojil s tímto inovativním projektem zdola?
* * *
milus.kotisova@volny.cz, 773 219 196
zakladatelka, ex-1. kurátorka Pirátské putovní univerzity
nových 5 kurátorů viz web PPU
* * *
O PPU: https://otazky.github.io/ (dočasné umístění webu)
Akce PPU: viewtopic.php?f=75&t=48598
FB skupina: https://www.facebook.com/groups/Piratsk ... Univerzita
- Arnost.Stepanek
- Příspěvky: 434
- Registrován: 19 čer 2018, 10:27
- Profese: Náměstek hejtmana KHK - školství a sport
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal poděkování: 527 poděkování
- Dostal poděkování: 726 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lukáš Bartoň - školství
Petr.Daubner píše: ↑27 kvě 2021, 20:14Ahoj Lukáši,
Přiznám se, že pro mě je obtížné v Tvém příspěvku vysledovat nějaké konkrétní kroky. Nic ve zlém, to není útok, ale mě zajímají konkrétní opatření, ne všeobecné vize. Proto se Tě zeptám zcela konkrétně, stejně jako Vítka Šimrala, na věci, které mě jako středoškolského učitele zajímají nejvíc:1) Maturity: Co státní maturity? Nechal bys je tak jak jsou? Zrušil bys je úplně? Nebo bys je výrazně upravil? A pokud ano, jak? Jaké je podle Tebe nějaké ideální schema? A co maturita z matematiky, měla by být povinná? Nebo nepovinná? Nebo povinná jen na některých typech škol?
2) Co osmiletá gymnázia? Zachovat, zrušit, nebo je potřeba udělat nějaké změny ve stávajícím systému?
3) Co přijímací zkoušky na SŠ? Měly by být jednotné nebo ne? Je potřeba provést nějaké změny v tomto ohledu?
Děkuji za Tvoje odpovědi.
Díky @Petr.Daubner za super otázky
Doplním ji o dvě další otázky - a prosím odpovědi na obě v jedné (nedlouhé) větě:
- Proč máme na pozici ministra podpořit zrovna tebe?
- Jaké zásadní téma/inovaci/řešení chceš přinést do českého vzdělávání?
Díky
**********************************************************
"Dobrý hráč hraje tam, kde je puk právě teď. Výborný hráč hraje tam, kde puk bude za chvíli"
Wayne Gretzky
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 116
- Registrován: 02 čer 2018, 20:11
- Profese: IT
- Dal poděkování: 21 poděkování
- Dostal poděkování: 93 poděkování
Re: Lukáš Bartoň - školství
Zajímalo by mě, jak konkrétně a ideálně rychle chceš změnit RVP a následně jak vynutit změny ŠVP, aby to přimělo školy napříč spektrem (nejen ty, které chtějí) vyučovat méně zbytných znalostí(memorování) a současně zlepšovat dovednosti potřebné pro 21.století (chytré hledání informací a jejich pochopení, zpracování, analýza, prezentace) ?
- Lukas.Barton
- Republikový výbor
- Příspěvky: 1915
- Registrován: 29 říj 2012, 15:36
- Profese: Učitel, vědec.
- Bydliště: Mirošov (okr. Rokycany)
- Dal poděkování: 758 poděkování
- Dostal poděkování: 2230 poděkování
Re: Lukáš Bartoň - školství
Petr.Daubner píše: ↑27 kvě 2021, 20:14Přiznám se, že pro mě je obtížné v Tvém příspěvku vysledovat nějaké konkrétní kroky. Nic ve zlém, to není útok, ale mě zajímají konkrétní opatření, ne všeobecné vize. Proto se Tě zeptám zcela konkrétně, stejně jako Vítka Šimrala, na věci, které mě jako středoškolského učitele zajímají nejvíc:
Ono je to trochu dané tím, že jsem své vize promítl do našeho společného koaličního programu, do vizí Pirátů. Jsem osobou, která se bude držet programu a bude pracovat na jeho naplnění. Nebudu prosazovat vlastní vize, které by byly v rozporu s naším programem, resortním týmem, koaliční dohodou. Jsem příznivcem kolektivního rozhodování před autokratickým vládnutím. S trochou nadsázky by se dalo říci, že Piráti mají dát zadání a pak si vybrat kandidáta, který bude mít předpoklady toto zadání co nejlépe naplnit. Ideálně toho, kdo je sám vnitřně ideově zaměřený stejným směrem, který prosazuje náš resortní tým. Zároveň nechci veřejně vystupovat s projekty, které ještě nejsou dotažené do konce a řádně uvnitř prodiskutovány.
Petr.Daubner píše: ↑27 kvě 2021, 20:141) Maturity: Co státní maturity? Nechal bys je tak jak jsou? Zrušil bys je úplně? Nebo bys je výrazně upravil? A pokud ano, jak? Jaké je podle Tebe nějaké ideální schema? A co maturita z matematiky, měla by být povinná? Nebo nepovinná? Nebo povinná jen na některých typech škol?
Maturitám jsem se hodně věnoval během poslaneckého mandátu. Předložil jsem novelu školského zákona, aby zůstala volitelnost mezi matematikou a cizím jazykem, kterou převzalo MŠMT a nakonec prošla jako vládní návrh zákona. Nicméně se jedná o současný neutěšený stav je potřeba reforma v oblasti maturit, kterou jsme nejlépe popsali zde:
https://www.piratskelisty.cz/clanek-269 ... ni-zkousky
(Což neznamená, že se jedná o definitivní návrh, k tomu je ještě daleko.)
Petr.Daubner píše: ↑27 kvě 2021, 20:142) Co osmiletá gymnázia? Zachovat, zrušit, nebo je potřeba udělat nějaké změny ve stávajícím systému?
Víceletá gymnázia mají v současné době bohužel negativní vliv na druhý stupeň základních škol. Je za tím snaha rodičů určitého socioekonomického statutu zajistit svým dětem co nejlepší vzdělání, které vidí právě ve víceletých gymnáziích. Prohlubuje se tak nerovný přístup ve vzdělání a vnímání druhého stupně jako méně kvalitního oproti nižším stupňům víceletých gymnázií. Piráti však vždy měli v programu svobodnou volbu vzdělávací cesty a proto nejsem pro rušení víceletých gymnázií, tím bychom jim svobodu volby odebírali. Řešení vidím v posílení kvality základních škol tak, aby rodičovská veřejnost vůbec neměla potřebu dávat dítě na víceleté gymnázium jen z důvodu, že si myslí, že tam dostanou kvalitnější vzdělání. Každá spádová škola musí nabídnout svým žákům kvalitní vzdělání a rozvinout jejich potenciál na maximum.
Petr.Daubner píše: ↑27 kvě 2021, 20:143) Co přijímací zkoušky na SŠ? Měly by být jednotné nebo ne? Je potřeba provést nějaké změny v tomto ohledu?
Osobně nemám moc JPZ rád, jedná se o standardizované testy, které dají pouze odpověď na to, jak je žák připraven na tento test. JPZ však mohou odstranit možnou protekci a dát tak jistou objektivitu do toho, kdo bude přijat. Zároveň však nezajistí posouzení dalších aspektů žáků, jeho předpoklady k dalšímu studiu, dovednosti nezjistitelné testem, osobnost, motivaci atd. Jsem rád, pokud školy využívají toho, že k JPZ mohou zohledňovat jen z 60 %. Je však plno škol, které je berou ze 100 % a nechtějí dělat žádné vlastní výběrové řízení. Z mého pohledu, a je to k diskusi, bych raději JPZ zachoval jako dobrovolný test, po kterém mohou sáhnout školy, které nechtějí dělat vlastní přijímací řízení a více je rozšířil na prozkoumání různých gramotností studentů a jejich předpokladů k dalšímu studiu. Dokážeme-li ovšem takové testy udělat, Cermat ve mně moc důvěry nevzbuzuje.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Barton za příspěvky (celkem 2):
- Petr.Daubner, David.Wagner
- Lukas.Barton
- Republikový výbor
- Příspěvky: 1915
- Registrován: 29 říj 2012, 15:36
- Profese: Učitel, vědec.
- Bydliště: Mirošov (okr. Rokycany)
- Dal poděkování: 758 poděkování
- Dostal poděkování: 2230 poděkování
Re: Lukáš Bartoň - školství
Milan.Dadourek píše: ↑30 kvě 2021, 08:52Ahoj,
chtěl bych se tě zeptat na dvě věci, které mě trápí, a u nichž věřím, že jsou řešitelné v relativně rozumném čase:1) Díky současné výuce na dálku jsem měl příležitost mnohokrát slyšet přístup různých pegadogů. Byl jsem nepříjemně zaskočen, že projev některých obsahuje běžně znevažování, jízlivosti, fauly, ba až obtěžování (třeba: "aha, Andrea zrovna vaří - a copak budeš mít k obědu, že bych se zastavil?"
). Zároveň mě zarazilo, že obecně pedagogové na střední škole spíše nezvládají pravidla slušné komunikace vůči studentkám a studentům, kteří jsou téměř dospělí nebo i plnoletí. (Přiznám, že v to řadím i tykání dospělým před třídou.) Myslím si, že to je špatná výchova k sebevědomému a slušnému společenskému vystupování našich dospívajících.
Co si o tom myslíš a co s tím?
Kauza "Andrea zrovna vaří" mě minula a nevím o co jde. Co se týče respektu k ostatním, slušném chování, sociálním a společenským kompetencí, tak to již dnes RVP ZV obsahuje. Tyto kompetence si mají žáci osvojit, logicky by je měli mít i samotní vyučující, ředitel i škola by měla aktivně vytvářet kulturu prostředí. Otázkou tedy zůstává, nakolik jsou jednotlivé školy ve výuce a vedení k těmto kompetencím úspěšní a důslední. Zde bych opět zdůraznil předávání dobré praxe mezi školami, kterou máme v programu.
Milan.Dadourek píše: ↑30 kvě 2021, 08:522) V mnoha zemích jsou běžné školní autobusy. U nás školy sestavují rozvrh bez ohledu na linky veřejné dopravy - které jsou uzpůsobené hlavně potřebám fabrik. Děti z vesnic tak často už na prvním stupni odcházejí z domova před sedmou a vracejí se po třetí, na druhém stupni i po šesté. Není divu, že pak nemají k rodišti příliš vztah a mají slabé vazby k dětem ze sousedství. Je vůle s tím něco dělat?
Na jedné straně jsou autobusy u větších skupin, ale mnoho vzdálených oblastí, kde jsou žáci v počtu jednotlivců by situaci dobře řešilo "organizace svozu alternativní dopravou", typicky osobní auto jednoho z rodičů, starosty, jednoho z úředníků či učitelů mající stejnou cestu. Zde to však musí být legislativně ošetřené (odpovědnost, pojištění, hrazení nákladů, uvolnění zaměstnavatele,...a mnoho "ale"). Ve výsledku by doprava, na které by se podíleli polo-dobrovolníci v polo-zaměstnaneckém vztahu by stála daleko méně, než nasazování prázdných linkových autobusů či školních autobusů a bude přinášet i větší komfort pro žáky. Nicméně zde se jedná pouze o myšlenku, kterou jsme mnohdy rozvíjeli, ale propracované až do realistického návrhu nic nemáme. Každá obec by však měla mít vyřešenou dopravu do své spádové školy.
- Lukas.Barton
- Republikový výbor
- Příspěvky: 1915
- Registrován: 29 říj 2012, 15:36
- Profese: Učitel, vědec.
- Bydliště: Mirošov (okr. Rokycany)
- Dal poděkování: 758 poděkování
- Dostal poděkování: 2230 poděkování
Re: Lukáš Bartoň - školství
Milus.Kotisova píše: ↑30 kvě 2021, 10:53Mohl bys v této souvislosti (kvalitní pedagogický sbor) okomentovat změnu
Ne, nemohl, od roku 2017 se naplno věnuji práci poslance a na univerzitu nedocházím a pana vedoucího jsem v životě neviděl. Vedoucí kateder na fakultě jsou jmenováni na základě výběrových řízení. Prošel-li někdo výběrovým řízením, tak splňoval kvalifikační požadavky.
Milus.Kotisova píše: ↑30 kvě 2021, 10:53Tvoje manželka ..., navíc je podle pracovníků katedry již v jiném stavu.
Do mé manželky a jejího stavu ti nic není. Nech mou rodinu na pokoji.