[CF 16/2021 - Volba vládního týmu] Lukáš Bartoň - školství

Archivní fórum pro historická speciální jednání a postupy celostátního fóra


Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Administrativní odbor
Příspěvky: 26151
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: politik, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 36906 poděkování
Dostal poděkování: 30041 poděkování
Kontaktovat uživatele:

[CF 16/2021 - Volba vládního týmu] Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od Vojtech.Pikal »

Prosím kandidáta Lukáše Bartoně navrženého republikovým předsednictvem na resort Školství o jeho kandidátskou řeč ve které zveřejní svou prezentaci kandidáta.
Dále bych chtěl požádat o odkaz na aktuální profil kandidáta na webu strany.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Vojtech.Pikal za příspěvek:
Michal.Ertl

Profil, Vedoucí AO; KaS, ZO; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.

Uživatelský avatar
Lukas.Barton
Republikový výbor
Příspěvky: 1915
Registrován: 29 říj 2012, 15:36
Profese: Učitel, vědec.
Bydliště: Mirošov (okr. Rokycany)
Dal poděkování: 758 poděkování
Dostal poděkování: 2230 poděkování

Re: Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od Lukas.Barton »

Vážené Pirátky, vážení Piráti,
vzdělání je hodnotou samo o sobě a vzdělávání je celoživotní proces. Vzdělávání již naštěstí není většinově vnímáno jako příprava na profesní uplatnění, ale jako příprava na život ve společnosti, jehož je profesní uplatnění součástí.


titulka.jpg
titulka.jpg (84.96 KiB) Zobrazeno 1939 x

Jsem rád, že jsem byl republikovým předsednictvem navržen jako jeden z kandidátů do vládního týmu a zde krátce mé představení:

Od roku 2012 jsem členem Pirátů, 7 let coby krajský předseda Plzeňského kraje, 4 roky v RV a od 2017 gesční poslanec pro oblast vzdělávání a sportu. Ve sněmovně jsem místopředsedou školského výboru a předsedou podvýboru pro regionální školství. Vedu poslanecký resortní tým školství a jsem spoluautorem pirátských vizí ve vzdělávání, našeho programu a vlastně téměř všech našich strategických dokumentů a výstupů za oblast vzdělávání. Záměrně uvádím spoluautorem, protože základem našeho úspěchu je týmová spolupráce, kolektivní rozhodování a společný tah na bránu.
Osobní profil zde: https://www.piratiastarostove.cz/kandid ... arton-phd/


Podrobnější životopis po rozkliku zde:
OFFTOPIC

Ing. Lukáš Bartoň, Ph.D.


Mám dlouhodobé zkušenosti z akademických samospráv, byl jsem členem a tajemníkem akademického senátu, členem kolegia děkana a také delegátem ve Sněmu Rady vysokých škol. Po absolvování jsem působil jako lektor i jako tvůrce výukových materiálů, působil jsem též jako vedoucí laboratoře strojní fakulty. Velmi dobře znám prostředí vysokých škol jak z pohledu studenta, který se aktivně podílel na školské samosprávě, tak z pohledu vyučujícího.

V rámci svého dosavadního politického působení aktivně vystupuji v pozici místopředsedy Výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Jsem předkladatelem novely školského zákona ponechávající volbu mezi maturitními předměty matematikou a cizím jazykem. Sněmovnou prošla vládní novela ve shodném znění. Jsem předkladatelem mnoha pozměňovacích návrhů k zákonu o pedagogických pracovnících a dalších návrhů a usnesení.

UKONČENÉ AKADEMICKÉ VZDĚLÁNÍ
2012: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta strojní, Obor Strojní inženýrství,
dosažený titul doktor.
2005: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta strojní, Obor Strojní inženýrství,
dosažený titul inženýr.


PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI politické:

2017 - 2021: poslanec na plný úvazek se specializací na oblast školství
Předseda Podvýboru pro regionální školství.
Místopředseda Výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
Člen Mandátového a imunitního výboru.
Člen Podvýboru pro vědu a vysoké školy.
Člen Podvýboru pro sport.
Člen Podvýboru pro mládež a volnočasové aktivity.
Předseda Meziparlamentní skupiny v rámci MPU: ČR - Korejská republika.

2013 až 2021: Předseda krajského sdružení Plzeňské kraje, 5x zvolen předsedou: (2013, 2015, 2016, 2018, 2020)
2013 až 2017: člen Republikového výboru Pirátů, 2x zvolen jako krajský zástupce
2013: Organizátor protestní demonstrace proti pochodu neonacistů Plzní.
2004: Hlavní organizátor studentských protestů v Plzni proti vedení a správy kolejí a menz. První masová demonstrace studentů v Plzni od roku 1989 mající za následek značné personální změny na nejvyšších manažerských postech univerzity.


PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI v oblasti akademických samospráv a poradních orgánů ministra:

Republiková úroveň:
2005-2008: delegát ve sněmu Rady vysokých škol, poradního orgánu ministra školství
2003-2005: zástupce delegáta ve Studentské komoře Rady vysokých škol, poradního orgánu ministra školství a vrcholné reprezentace studentstva

Univerzitní úroveň:
2012-2014: člen Akademického senátu Západočeské univerzity v Plzni; člen předsednictva Akademického senátu Západočeské univerzity v Plzni; tajemník Akademického senátu Západočeské univerzity v Plzni
2010-2011: člen Akademického senátu Západočeské univerzity; člen předsednictva Akademického senátu Západočeské univerzity; tajemník Akademického senátu Západočeské univerzity
2005-2011: šéfredaktor studentského informačního serveru Dioné
2009-2010: člen pracovní komise rektora pro prověření studia absolventů na Právnické fakultě
2005 a 2010: člen strategického týmu ZČU, vytvoření 2x pětileté strategie univerzity
2008-2009: člen komise AS ZČU pro studium a pedagogickou činnost
2003-2004: člen kolegia rektora ZČU

Fakultní úroveň:
2003-2007, 2010-2011: člen Akademického senátu Fakulty strojní
2006-2007: člen kolegia děkana FST
2005: člen strategického týmu Fakulty strojní

PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI vzdělávací:

2013-2017: Lektor tvorby technické dokumentace se specializací na geometrické tolerování programů Celoživotního vzdělávání Západočeské univerzity v Plzni pro doplnění vzdělání pracovníků firem, lektor firemních školení.
2005-2015: Výuka tvorby technické dokumentace, základů konstruování, částí a mechanismů strojů, vedení konstrukčních projektů studentů a závěrečných prací studentů na Katedře konstruování strojů Strojní fakulty Západočeské univerzity v Plzni
2009-2015: Vytváření výukových podkladů pro předmět tvorby technické dokumentace v rámci projektů OP VK na Strojní fakultě Západočeské univerzity v Plzni
2005-2008: Výuka CAD systémů pro tvorbu technické dokumentace (ProE) na Strojní fakultě Západočeské univerzity v Plzni

PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI vědecké a výzkumné:

2012-2017: Vedoucí laboratoře Zkušebna provozní pevnosti a únavové životnosti Regionálního technologického institutu Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni
2011-2013: Zavádění a systematizace firemních pravidel tvorby a vedení výkresové dokumentace a Externí konstruktér ve společnosti G-team a.s.
3 nejvýznamnější projekty a granty:
ZeEUS - Zero Emission Bus System (p.n. 605485) Seventh Framework Programme – FP7-TRANSPORT-2013-MOVE-1
TAČR (TE01020038) - Centrum kompetence drážních vozidel, WP3 – Skříně a karosérie.
OP VK (CZ.1.07/2.2.00/07.0235) – Inovace výuky v oboru konstruování strojů včetně jeho znalostní teoretické, metodické a počítačové podpory.
a další.
3 nejvýznamnější vědecké výstupy:
BARTOŇ, L. A new stand for fatique testing of pillars. In ICMD 2014. ČVUT v Praze: 2014. s. 3-6. ISBN: 978-80-01-05542-7
BARTOŇ, L., ČERMÁK, R., MATOUŠEK, J. Magnetic levitation models using FEM. In CADAM 2007. Rijeka: Zigo, 2007. s. 5-6. ISBN 978-953-7142-24-7
BARTOŇ, L. Flexibly Mounted Guide Units. In 53rd International Conference of Machine Design Departments. Brno: Brno University of Technology, 2012. s. 35-38. ISBN 978-80-214-4533-8
a další.

Cizí jazyky: Angličtina (B2)
Řidičský průkaz skupiny A a B, průkaz na vysokozdvižný vozík a jeřáb.


Před vstupem do politiky jsem byl akademickým a vědeckým pracovníkem, učil jsem na univerzitě i školil ve firmách. Vedl jsem laboratoř a výzkumný tým. Jsem připraven vést celý resort a prosazovat liberální politiku Pirátů. Velkou výzvou resortu školství je nastavení vnitřních procesů fungování ministerstva a jeho přímo řízených organizací. Prosazení změn v oblasti školství nevychází primárně z možnosti změny legislativy, ale z dlouhodobé práce s odbornou veřejností a prosazování změn tak, aby je přijali pedagogové za své. Kvalitu výuky nelze nařídit zákonem, tím lze nastavit legislativní rámec pro to, aby kvalita mohla vznikat, ale na kvalitě vzdělávání je třeba dlouhodobě pracovat na úrovni mezi učiteli. Dobrou školu nedělá budova ale pedagogický sbor. Investice do učitelů a podpora jejich rozvoje a předávání dobré praxe je cestou ke zvyšování kvality vzdělávání, na které bych chtěl pracovat. Jsem autorem legislativy, která dává zákonný automat pro platy učitelů. Zvýšení platů učitelů není řešením, ale nutnou podmínkou pro další vývoj. Zvýšení prostředků do školství také samo o sobě nic neřeší, ale prostředky musí být účelně vynaloženy na smysluplné věci. Právě v následujících letech se rozhodne o tom, zda tyto prostředky budou účelně vynaloženy, nebo zda je jen projíme.


Více o příkladu mých dokončených projektů a zkušeností s vedením po rozkliku zde:


OFFTOPICSeznam a popis dokončených projektů

Příprava na krajské volby, vypracování pravidel a plánu hry (viewtopic.php?f=89&t=48400)
Vypracování a nastavení pravidel pro fungování Pirátů v Plzeňském kraji jak ve volební kampani, tak po zvolení základní pravidla fungování zastupitelského klubu. Vytvořený systém přijalo předsednictvo i členská základna. Pravidla ošetřují sporná místa ve fungování volených zástupců Pirátů a daly jasné mantinely ale i oporu pro naše zastupitele. Dosud se potýkali naši zastupitelé na magistrátu s vakuem, kde každý měl nějakou představu o tom, jak by se měla zejména výběrová řízení konat. S novými pravidly, která jsem napsal pro fungování Krajského zastupitelského klubu, jsem neobdržel negativní zpětnou vazbu k navržené forměvýběrových řízení a jejich fungování.

Předložení zákona o vnitrozemské plavbě
Vypracoval jsem věcný návrh pro vodáky, nechal si zpracovat jeho paragrafovou podobu a předložil ho ve Sněmovně. Udělal jsem tak hned z kraje, takže se dostal na projednávání pléna a ve vyjednávání jsem byl schopen ho dotlačit až do Senátu, kde jsem bohužel narazil na krátkozrakost senátorského klubu ODS, který návrh potopil, ačkoliv s ním souhlasil.
nova.cz/TV noviny (https://bit.ly/3qoC6i5)

Předložení zákona o Paliativní péči a eutanázii
Přes jeden a půl roku trvající pracovní schůzky nad záměrem přinést zákon o eutanázii a vyslyšet tak přání některých umírajících lidí v posledním stádiu smrtelné choroby. Ačkoliv by jim mnohdy i zdravotní personál chtěl vyhovět, tak ze zákona nemůže a jsou nuceni je proti jejich vůli držet při životě v utrpení. Svoboda jednotlivce a respekt k přání umírajícího je zde absolutně popřeno a umírat se musí dle představ někoho jiného. Popsali a navrhli jsme mechanismy a kontrolní procesy a nechali legislativce zpracovat legislativní znění. V průběhu jsme přidali i zákonný nárok na paliativní péči, zatímco zákonný nárok na provedení eutanázie není a vše je postaveno na dobrovolnosti. Zákon je předložen ve Sněmovně.

Předložení zákona o obcích
Cílem návrhu je dát občanům nějakou formou informaci o tom, jak hlasuje, a tedy jak je zastupuje jimi volený zastupitel na obci či kraji, v zastupitelstvu i v radě. Občané mají právo vědět jak je jejich zástupci zastupují. Zákon je předložen ve Sněmovně.


Projekt (aktivita) dokončený ve spolupráci s resortním týmem
Zajištění vybavení pro online výuku na školách (https://redmine.pirati.cz/issues/31684)
Úspěšný projekt, kdy se nám podařilo dát dohromady návrh pořízení techniky pro distanční výuku. Návrh byl předjednaný do takové úrovně, že jsme věděli jaký je zájem od škol, jaké jsou možnosti trhu a jak proměnit peníze v techniku v relativně krátké době. Na školství v rekordní době. Narozdíl od vlády jsme druhou vlnu nevylučovali a připravovali se na ní. Povedlo se sjednotit všechny strany a odsouhlasit doprovodné usnesení, se kterým si šel ministr školství zažádat na vládu o peníze, které dostal. Nákup techniky se zdařil v relativně krátké době. I díky této iniciativě měli učitelé na čem učit na podzim 2020 a znásobil se fond techniky pro půjčování žákům.

Platy učitelů ( https://redmine.pirati.cz/issues/20315)
Půl roku trvající projekt, ve kterém jsme našli způsob, jak svázat minimální plat pedagogů s ekonomickým indexem, kterým je průměrná mzda v ČR. S promítnutím věkové struktury jsou pak platy i s nadtarifním ohodnocením stanoveny minimálně na 130 % průměrné mzdy v ČR. Návrh je formou pozměňovacího návrhu předložen k zákonu o pedagogických pracovnících a čeká na schválení.

Individuální vzdělávání - (https://redmine.pirati.cz/issues/8104)
Změna v udělování individuálního vzdělávání. Příprava věcného záměru, který má za výsledek udělení více pravomocí ředitelům v udělování individuálu. Zpracování legislativního znění a předlož jako pozměňovací návrh ke školskému zákonu. Návrh byl zamítnut.

Svobodný výběr maturitního předmětu (https://redmine.pirati.cz/issues/17306)
Vytvoření věcného záměru na ponechání svobodného výběru maturitního předmětu jako to bylo doposud. Ačkoliv vyhotovený záměr byl zamítnut, tak jsme přiměli ministerstvo k vypracování návrhu identického, který byl nakonec schválen a je v platnosti. Bez naší iniciativy by se tak nestalo.

vize Pirátů v oblasti školství - web (https://redmine.pirati.cz/issues/15666)
vytvoření samostatného webu s Vizemi v oblasti regionálního školství. Jádrem toho projektu byla zejména široká diskuse uvnitř strany a připomínkování našich vizí od stakeholders vně. Význam těchto vizí je důležitý zejména pro uvědomění si a ztotožnění se s ideovým zaměřením Pirátů v oblasti školství. Základem fungování týmu je, že všichni konkrétně víme, jaký je náš cíl, čeho chceme dosáhnout a pak je možné se bavit o formách a cestách jak daného cíle chceme dosáhnout.

Plus dalších 60 uzavřených projektů na redmine a dalších 33 projektů otevřených jen na redmine.


Zkušenost s vedením lidí

5 let vedoucím pracovníkem pracoviště na pozici Vedoucího laboratoře ve zkušebně provozní pevnosti a únavové životnosti Regionálního technologického institutu. Vedení výzkumného týmu celého pracoviště od technika po vědeckého pracovníka, plánování a přidělování práce, kontrola plnění úkolů, vedení a domlouvání výzkumných zakázek, odpovědnost za projekty. Systémové řízení práce, projektové řízení s prvky kontroly a jasnými kompetencemi, pravomocemi a odpovědností.
3 roky vedení poslaneckého pirátského resortního týmu v oblasti školství, zastupování při vedení širšího resortního týmu.
2 roky předsednictví Podvýboru pro regionální školství PSP.
přes 7 let předsednictví v krajském sdružení Pirátů, systematizace práce předsednictva, práce s členskou základnou, medializace a řešení sporů mezi lidmi.
10 let práce se studenty při hromadné výuce i na individuální úrovni, zaměření na přípravu výukových materiálů s cílem, kterým je snazší pochopení dané problematiky. Vedení studentů u projektů a závěrečných pracích s jasným harmonogram práce k docílení zdárného ukončení práce se všemi náležitostmi.
1 rok předsednictví Studentské komory AS ZČU a nejvyšší představitel všech studentů univerzity. Předsedání komoře.


Jednoduchá vize resortu v souladu s Pirátským programem

Plně se ztotožňuji s vizemi Pirátů v oblasti školství zveřejněných na https://vzdelavani2030.cz/, jichž jsem spoluautorem. Zveřejněná vize klade důraz především na modernizaci obsahu vzdělávání, zvyšování kvality škol, profesního rozvoje učitelů i ředitelů a posílení rozmanitosti vzdělávacího systému, která by umožnila více zohlednit specifické vzdělávací potřeby dětí a rodičovské veřejnosti obecně.

Považuji za důležité posilovat různorodost a rozmanitost a s tím i související prostupnost vzdělávacího systému tak, aby lépe reflektoval individuální vzdělávací potřeby dětí i poptávku rodičovské veřejnosti. Důležitou roli hraje podpora využívání inovativních a alternativních metod ve výuce, posilování individualizace výuky, podpora pestrosti vzdělávací a oborové nabídky stávajících škol a vznik nových škol v územích, kde je nabídka nedostatečná (s tím souvisí i posílení transparentnosti vyřizování žádostí o zápis do Rejstříku škol a školských zařízení). Priority pro rozvoj vzdělávací soustavy v regionech by měly zohledňovat priority rozvoje regionu jako celku (rozvoj lidských zdrojů, zaměstnanost, výzkumné a inovační strategie pro inteligentní specializace). V této souvislosti považuji za vhodné jít cestou zvyšování atraktivity a kvality vzdělávacích programů konkrétních oborů a zaměření odborného vzdělávání, které jsou z pozice zaměstnavatelů považovány z hlediska dostupnosti pracovní síly na trhu práce za nedostatkové a které jsou klíčové z hlediska přizpůsobení ekonomiky a společnosti trendům 4.0. (digitalizace). Z hlediska volby oboru a perspektivy následného pracovního uplatnění je rovněž žádoucí posilovat služby kariérového poradenství a jejich individualizaci.

Máme školy dobré a máme školy horší. Dobrou školu dělají dobří učitelé a dobré vedení školy. Proto je třeba průběžně pracovat na zvyšování atraktivity učitelské profese tak, aby do školství přicházeli další kvalitní a schopní lidé. To se netýká jen zvyšování platů, aby byl vstup do profese více motivující, ale i snižování administrativní zátěže (optimalizace a konsolidace datové politiky resortu, sdílení odborných kapacit apod.), rozvoje a posilování pregraduální přípravy učitelů (a to i ve vazbě na modernizaci obsahu vzdělávání a změny v RVP, podle kterých si školy připravují vlastní vzdělávací programy), rozvoje systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a rozšíření možnosti jejich profesního rozvoje. Zároveň považuji za nutné posílit profesní přípravu a rozvoj ředitelů škol, kteří by měli být leadery pedagogického týmu na škole. Z mezinárodních šetření vyplývá, že v České republice panují výrazné rozdíly ve výsledcích žáků. A to nejen napříč jednotlivými druhy škol, mezi regiony, ale i mezi žáky škol stejného druhu. V této souvislosti hraje významnou roli kvalita přípravy žáků i skutečnost, že se český vzdělávací systém vyznačuje vysokou mírou decentralizace a autonomie škol. Z hlediska zvyšování kvality škol a jejich dalšího rozvoje je proto nutné posilovat cílenou metodickou podporu školám v území, podporovat přenos dobré praxe mezi školami a identifikaci škol, které by byly nositeli dobré praxe.

Za zásadní považuji modernizaci obsahu vzdělávání a komplexní změnu rámcových vzdělávacích programů, které musí odpovídat potřebám vzdělávání pro 21. století. Úprava rámcových vzdělávacích programů by se měla zaměřovat na rozvoj gramotností (čtenářská, matematická, jazyková, finanční, informační nebo digitální) a dovedností potřebných pro život v moderní společnosti, nejen pro profesní uplatnění. Mezi takové dovednosti lze zařadit efektivní řešení problémů a hledání alternativních cest k jejich řešení, rozvoj kreativního a kritického myšlení, sociálních dovedností (týmová spolupráce, komunikace, schopnost vést a vyjednávat). Za důležité považuji posílení důrazu na aplikaci znalostí a dovedností v praxi a pochopení kontextu získaných znalostí.
Dalším důležitým tématem (a to i ve vazbě na aktuální situaci a zkušenosti s COVID-19) je z mého pohledu podpora a rozvoj digitálního vzdělávání a digitalizace ve školách. Využití digitální techniky ve výuce umožní posilovat rozvoj digitální gramotnosti žáků a rovněž přispěje ke zvýšení atraktivity vlastní výuky, která bude více interaktivní a žák bude aktivně zapojen do vzdělávacího procesu. Důležitým předpokladem je profesní příprava učitelů v oblasti využívání digitálních technologií ve výuce, tvorba a rozvoj výukových materiálů v digitalizovaném formátu, rozvoj a obnova technického zázemí a infrastruktury školy, zajištění cílené metodické podpory školám v oblasti využívání digitálních technologií ve výuce.

Již jsem zmínil, že je rovněž důležité posilovat atraktivitu výuky a motivaci žáků. Škola musí bavit! V tomto ohledu považuji za vhodné zaměřit se na zavádění aktivizujících metod ve výuce, podporu skupinové a kooperativní výuky, využívání experimentů a názorně-demonstračních metod, herních mechanismů. S tím souvisí i podpora zážitkové pedagogiky. Ta je podmíněna velikostí digitalizované databáze s “recepty” na experimenty, které pomohou učitelům experiment ve výuce uskutečnit a zaujmout s ním žáky, kteří se pak těší na další hodiny.

Ztotožňuji se s myšlenkou společného vzdělávání, je třeba ale celý systém podrobit revizi. To se týká především sjednocení praxe školských poradenských zařízení a vytvoření jednotného rámce pro poskytování podpůrných opatření, posílení a zkvalitnění přípravy pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci se SVP), a to i na úrovni podpůrných pozic na školách v oblasti společného vzdělávání (asistenti pedagoga, školní psycholog apod.). V případě podpůrných pozic je rovněž nutné řešit způsob jejich financování (aktuálně jsou tyto podpůrné pozice financovány z evropských zdrojů, což považuji za dlouhodobě neudržitelné). Oblast společného vzdělávání se netýká jen žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci se SVP), ale i nadaných a mimořádně nadaných žáků. V práci s nadanými žáky je potřeba rozvíjet především nástroje na jejich identifikaci a systematickou práci s nimi v rámci vzdělávacího procesu. Cílem je umožnit co nejvíce dětem možnost studia v běžné škole, ale na druhou stranu netrvat na jejich umístění do běžné třídy, pokud to tomu dítěti neprospívá. Je třeba individuálního přístupu k těmto dětem a navrhování řešení jim šitých na míru.

České regionální školství je jedno z nejvíce decentralizovaných v Evropě. Školy mají vlastní zřizovatele, jichž jsou tisíce, a ne vždy je zřizovatel tou osvícenou osobou, které leží na srdci především kvalitní školství v jeho obci. Zřizovatel dosazuje ředitele školy, který pak určuje směřování celé školy. Jsem zastánce větší profesionalizace ředitelů škol a jasného posílení pravomocí i odpovědnosti ředitele školy. Ředitel by měl mít prostor pro určování chodu školy, měl by být lídr pedagogického sboru a měl by mít volné ruce v sestavování pedagogické sboru. Zároveň musí být i plně odpovědný za chod celé školy a za kvalitu výuky. V této souvislosti je potřeba posílit metodickou podporu školám v oblasti zkvalitňování výuky a jejich rozvoje a rovněž posílit i roli nezávislého kontrolního orgánu (reforma České školní inspekce), který bude mít povinnost a pravomoci zasáhnout v případě zjištění nekvalitně poskytovaného vzdělávání. Zprvu jen radami a pomocí, později i pravomocí odvolat ředitele a ustanovení krizového managementu školy při dlouhodobém neřešení nekvality.

Plán nejdůležitějších konkrétních prvních kroků:

  • Primárně vychází ze strategie připravené užším týmem RT pro školství.
  • Rozdělení dlouhodobých a střednědobých úkolů a programových priorit do projektů a nadále postupovat systémem projektového managementu. Jako prioritní označit zejména ty, kde je vize Pirátů, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje školské soustavy a strategie 2030+ ve shodě a máme zde velké oblasti průniků.
  • Tam kde nejsme ve shodě, budu tlačit na zapracování Pirátských směrů do strategických dokumentů, zejména zapracování do Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje školské soustavy od roku 2023.
  • Ustanovení a zprovoznění odborných orgánů k revizím Rámcových vzdělávacích programů. Dodání konkrétního zadání pro provedení změn.
  • Osobní pohovory s cca 30 řediteli a vedoucími sekcí, kteří spadají do vrcholného managementu ministerstva a pokusit se je získat pro společnou vizi, získat si jejich důvěru a loajalitu. Docílit toho, že ministerstvo je v souladu s ministrem, nikoliv že ministr musí bojovat se svým ministerstvem.
  • Audit personálních a odborných kapacit, analýza procesů řízení Ministerstva školství a jeho přímo řízených organizací, a to včetně vymezení rolí a kompetencí. Vymezení rolí a kompetencí bylo dlouhodobě nejasné a vedlo k tříštění aktivit, neefektivnímu zapojení odborných kapacit apod. Na základě těchto kroků bude učiněno rozhodnutí o dalším rozvoji/restrukturalizaci stávajících přímo řízených organizací.

Člen vládního týmu musí být schopen prezentovat i vize a práci v médiích. Uvádím proto můj mediální impakt za poslední tři roky:

Po rozkliknutí zde:
OFFTOPICMediální impakt:
Z posledních výstupů:
Debata Studio čt 24: https://bit.ly/3bYCm1P
Otázky Václava Moravce: https://bit.ly/3kHip3J
DVTV: https://bit.ly/3kHTblL

Mediální výstupy v archivu přístupné na mém webu:
https://plzenskypirat.cz/blog/

Mediální report:_Export z media monitoringu NEWTON MEDIA od roku 2017

Četnost výstupů celkem (říjen 2017 - leden 2021): 4045

Typ média
- Tisk 652
- Rozhlas 35
- Televize 128
- Internet 3230

Počet výstupů na praha.pirati.cz: 43
Výsledky na pirati.cz/vysledky: 8 výsledků.



seminar.jpg
seminar.jpg (114.32 KiB) Zobrazeno 1939 x

Foto ze semináře k budoucnosti maturit, který jsem pořádal.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Barton za příspěvky (celkem 6):
David.Wagner, Jaroslav.Lainz, Jiri.Rezek, anon268, Michal.Ertl, Radek.Cernohous
Uživatelský avatar
Petr.Daubner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 306
Registrován: 03 lis 2017, 22:08
Profese: učitel
Bydliště: Praha 9 - Vysočany
Dal poděkování: 993 poděkování
Dostal poděkování: 960 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od Petr.Daubner »

Ahoj Lukáši,
Přiznám se, že pro mě je obtížné v Tvém příspěvku vysledovat nějaké konkrétní kroky. Nic ve zlém, to není útok, ale mě zajímají konkrétní opatření, ne všeobecné vize. Proto se Tě zeptám zcela konkrétně, stejně jako Vítka Šimrala, na věci, které mě jako středoškolského učitele zajímají nejvíc:

1) Maturity: Co státní maturity? Nechal bys je tak jak jsou? Zrušil bys je úplně? Nebo bys je výrazně upravil? A pokud ano, jak? Jaké je podle Tebe nějaké ideální schema? A co maturita z matematiky, měla by být povinná? Nebo nepovinná? Nebo povinná jen na některých typech škol?

2) Co osmiletá gymnázia? Zachovat, zrušit, nebo je potřeba udělat nějaké změny ve stávajícím systému?

3) Co přijímací zkoušky na SŠ? Měly by být jednotné nebo ne? Je potřeba provést nějaké změny v tomto ohledu?

Děkuji za Tvoje odpovědi.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Daubner za příspěvek:
Vit.Fux
Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1737
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
Bydliště: Počítky 3, 591 01
Dal poděkování: 4575 poděkování
Dostal poděkování: 4384 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od Milan.Dadourek »

Ahoj,
chtěl bych se tě zeptat na dvě věci, které mě trápí, a u nichž věřím, že jsou řešitelné v relativně rozumném čase:

1) Díky současné výuce na dálku jsem měl příležitost mnohokrát slyšet přístup různých pegadogů. Byl jsem nepříjemně zaskočen, že projev některých obsahuje běžně znevažování, jízlivosti, fauly, ba až obtěžování (třeba: "aha, Andrea zrovna vaří - a copak budeš mít k obědu, že bych se zastavil?" OFFTOPIC... intonaci zapsat neumím, ale asi si ji dovedeš doplnit - nebylo to milé). Zároveň mě zarazilo, že obecně pedagogové na střední škole spíše nezvládají pravidla slušné komunikace vůči studentkám a studentům, kteří jsou téměř dospělí nebo i plnoletí. (Přiznám, že v to řadím i tykání dospělým před třídou.) Myslím si, že to je špatná výchova k sebevědomému a slušnému společenskému vystupování našich dospívajících.
Co si o tom myslíš a co s tím?

2) V mnoha zemích jsou běžné školní autobusy. U nás školy sestavují rozvrh bez ohledu na linky veřejné dopravy - které jsou uzpůsobené hlavně potřebám fabrik. Děti z vesnic tak často už na prvním stupni odcházejí z domova před sedmou a vracejí se po třetí, na druhém stupni i po šesté. Není divu, že pak nemají k rodišti příliš vztah a mají slabé vazby k dětem ze sousedství. Je vůle s tím něco dělat?

Tito uživatelé poděkovali autorovi Milan.Dadourek za příspěvek:
Jan.Prokop

Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB

Uživatelský avatar
Milus.Kotisova
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 566
Registrován: 22 kvě 2014, 15:52
Profese: překladatelka, lektorka, publicistka
Dal poděkování: 733 poděkování
Dostal poděkování: 838 poděkování

Re: Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od Milus.Kotisova »

Ahoj Lukáši,
úvodní otázka ve vztahu zejména k důležitosti kvality pedagogického sboru, o kterém vícekrát ve svém textu mluvíš:

Mohl bys v této souvislosti (kvalitní pedagogický sbor) okomentovat změnu, která se odehrála na začátku roku v Tvé domovské univerzitě, konkrétně Tvé domovské Fakultě strojní, kde máš blízké kolegy a své pracoviště -- Zde došlo začátkem letošního roku k výměně vedení Katedry materiálů a strojírenské metalurgie, byl odejit docent Kříž a za něj dosazeni jako vedoucí Ing. Odehnal (tedy sotva splňuje kvalifikační požadavky), rok předtím údajně nezaměstnaný, a jako jeho zástupkyně figuruje Tvoje manželka Pavla Bartoň Klufová, která má jen pár let po završení doktorského studia, navíc je podle pracovníků katedry již v jiném stavu.
Jakým způsobem podle Tebe a Tvé manželky tato změna prospěla zkvalitnění pedagogického sboru a koncepčního rozvoje katedry?

Katedra: https://www.kmm.zcu.cz/lide/

Pro zajímavost dosluhující (v posledním období) děkan p. Edl byl v únoru zvolen prezidentem sdružení Czech Smart City Cluster: https://info.zcu.cz/clanek.jsp?id=3298& ... p53NzfTxlM


A další otázky jsou obecné jako pro všechny kandidáty na školství:

  1. Co školství/vzdělávání a hodnoty? S jakými hodnotami spojuješ rozvoj a budoucnost školství a společnosti? Myslím výchovu k hodnotám.

  2. Hraje v Tvé koncepci rozvoje/proměny školství nějakou roli tzv. formativní hodnocení/sebehodnocení?

  3. Jak ses konkrétně zasadil o uplatnění své vize vzdělávacího přístupu a celoživotního vzdělávání uvnitř Pirátské strany (pro samotné členy strany)?

  4. Jak hodnotíš koncept projektu Pirátské putovní univerzity: https://otazky.github.io/? Proč ses aktivně nepropojil s tímto inovativním projektem zdola?

"Jednej, jako by svobodný a plný rozvoj kteréhokoli člověka závisel na tvém jednání." (Agnes Hellerová)

* * *
milus.kotisova@volny.cz, 773 219 196
zakladatelka, ex-1. kurátorka Pirátské putovní univerzity
nových 5 kurátorů viz web PPU
* * *
O PPU: https://otazky.github.io/ (dočasné umístění webu)
Akce PPU: viewtopic.php?f=75&t=48598
FB skupina: https://www.facebook.com/groups/Piratsk ... Univerzita
Uživatelský avatar
Arnost.Stepanek
Příspěvky: 434
Registrován: 19 čer 2018, 10:27
Profese: Náměstek hejtmana KHK - školství a sport
Bydliště: Hradec Králové
Dal poděkování: 527 poděkování
Dostal poděkování: 726 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od Arnost.Stepanek »

Petr.Daubner píše: 27 kvě 2021, 20:14

Ahoj Lukáši,
Přiznám se, že pro mě je obtížné v Tvém příspěvku vysledovat nějaké konkrétní kroky. Nic ve zlém, to není útok, ale mě zajímají konkrétní opatření, ne všeobecné vize. Proto se Tě zeptám zcela konkrétně, stejně jako Vítka Šimrala, na věci, které mě jako středoškolského učitele zajímají nejvíc:

1) Maturity: Co státní maturity? Nechal bys je tak jak jsou? Zrušil bys je úplně? Nebo bys je výrazně upravil? A pokud ano, jak? Jaké je podle Tebe nějaké ideální schema? A co maturita z matematiky, měla by být povinná? Nebo nepovinná? Nebo povinná jen na některých typech škol?

2) Co osmiletá gymnázia? Zachovat, zrušit, nebo je potřeba udělat nějaké změny ve stávajícím systému?

3) Co přijímací zkoušky na SŠ? Měly by být jednotné nebo ne? Je potřeba provést nějaké změny v tomto ohledu?

Děkuji za Tvoje odpovědi.

Díky @Petr.Daubner za super otázky OFFTOPICa současně doplním OT postesknutí že naši poslanci jsou v odpovědích na ně zcela neviditelní
Doplním ji o dvě další otázky - a prosím odpovědi na obě v jedné (nedlouhé) větě:

  1. Proč máme na pozici ministra podpořit zrovna tebe?
  2. Jaké zásadní téma/inovaci/řešení chceš přinést do českého vzdělávání?
    Díky
Arnošt Štěpánek
**********************************************************
"Dobrý hráč hraje tam, kde je puk právě teď. Výborný hráč hraje tam, kde puk bude za chvíli"
Wayne Gretzky
RomanRous
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 116
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 21 poděkování
Dostal poděkování: 93 poděkování

Re: Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od RomanRous »

Zajímalo by mě, jak konkrétně a ideálně rychle chceš změnit RVP a následně jak vynutit změny ŠVP, aby to přimělo školy napříč spektrem (nejen ty, které chtějí) vyučovat méně zbytných znalostí(memorování) a současně zlepšovat dovednosti potřebné pro 21.století (chytré hledání informací a jejich pochopení, zpracování, analýza, prezentace) ?

Uživatelský avatar
Lukas.Barton
Republikový výbor
Příspěvky: 1915
Registrován: 29 říj 2012, 15:36
Profese: Učitel, vědec.
Bydliště: Mirošov (okr. Rokycany)
Dal poděkování: 758 poděkování
Dostal poděkování: 2230 poděkování

Re: Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od Lukas.Barton »

Petr.Daubner píše: 27 kvě 2021, 20:14

Přiznám se, že pro mě je obtížné v Tvém příspěvku vysledovat nějaké konkrétní kroky. Nic ve zlém, to není útok, ale mě zajímají konkrétní opatření, ne všeobecné vize. Proto se Tě zeptám zcela konkrétně, stejně jako Vítka Šimrala, na věci, které mě jako středoškolského učitele zajímají nejvíc:

Ono je to trochu dané tím, že jsem své vize promítl do našeho společného koaličního programu, do vizí Pirátů. Jsem osobou, která se bude držet programu a bude pracovat na jeho naplnění. Nebudu prosazovat vlastní vize, které by byly v rozporu s naším programem, resortním týmem, koaliční dohodou. Jsem příznivcem kolektivního rozhodování před autokratickým vládnutím. S trochou nadsázky by se dalo říci, že Piráti mají dát zadání a pak si vybrat kandidáta, který bude mít předpoklady toto zadání co nejlépe naplnit. Ideálně toho, kdo je sám vnitřně ideově zaměřený stejným směrem, který prosazuje náš resortní tým. Zároveň nechci veřejně vystupovat s projekty, které ještě nejsou dotažené do konce a řádně uvnitř prodiskutovány.

Petr.Daubner píše: 27 kvě 2021, 20:14

1) Maturity: Co státní maturity? Nechal bys je tak jak jsou? Zrušil bys je úplně? Nebo bys je výrazně upravil? A pokud ano, jak? Jaké je podle Tebe nějaké ideální schema? A co maturita z matematiky, měla by být povinná? Nebo nepovinná? Nebo povinná jen na některých typech škol?

Maturitám jsem se hodně věnoval během poslaneckého mandátu. Předložil jsem novelu školského zákona, aby zůstala volitelnost mezi matematikou a cizím jazykem, kterou převzalo MŠMT a nakonec prošla jako vládní návrh zákona. Nicméně se jedná o současný neutěšený stav je potřeba reforma v oblasti maturit, kterou jsme nejlépe popsali zde:
https://www.piratskelisty.cz/clanek-269 ... ni-zkousky
(Což neznamená, že se jedná o definitivní návrh, k tomu je ještě daleko.)

Petr.Daubner píše: 27 kvě 2021, 20:14

2) Co osmiletá gymnázia? Zachovat, zrušit, nebo je potřeba udělat nějaké změny ve stávajícím systému?

Víceletá gymnázia mají v současné době bohužel negativní vliv na druhý stupeň základních škol. Je za tím snaha rodičů určitého socioekonomického statutu zajistit svým dětem co nejlepší vzdělání, které vidí právě ve víceletých gymnáziích. Prohlubuje se tak nerovný přístup ve vzdělání a vnímání druhého stupně jako méně kvalitního oproti nižším stupňům víceletých gymnázií. Piráti však vždy měli v programu svobodnou volbu vzdělávací cesty a proto nejsem pro rušení víceletých gymnázií, tím bychom jim svobodu volby odebírali. Řešení vidím v posílení kvality základních škol tak, aby rodičovská veřejnost vůbec neměla potřebu dávat dítě na víceleté gymnázium jen z důvodu, že si myslí, že tam dostanou kvalitnější vzdělání. Každá spádová škola musí nabídnout svým žákům kvalitní vzdělání a rozvinout jejich potenciál na maximum.

Petr.Daubner píše: 27 kvě 2021, 20:14

3) Co přijímací zkoušky na SŠ? Měly by být jednotné nebo ne? Je potřeba provést nějaké změny v tomto ohledu?

Osobně nemám moc JPZ rád, jedná se o standardizované testy, které dají pouze odpověď na to, jak je žák připraven na tento test. JPZ však mohou odstranit možnou protekci a dát tak jistou objektivitu do toho, kdo bude přijat. Zároveň však nezajistí posouzení dalších aspektů žáků, jeho předpoklady k dalšímu studiu, dovednosti nezjistitelné testem, osobnost, motivaci atd. Jsem rád, pokud školy využívají toho, že k JPZ mohou zohledňovat jen z 60 %. Je však plno škol, které je berou ze 100 % a nechtějí dělat žádné vlastní výběrové řízení. Z mého pohledu, a je to k diskusi, bych raději JPZ zachoval jako dobrovolný test, po kterém mohou sáhnout školy, které nechtějí dělat vlastní přijímací řízení a více je rozšířil na prozkoumání různých gramotností studentů a jejich předpokladů k dalšímu studiu. Dokážeme-li ovšem takové testy udělat, Cermat ve mně moc důvěry nevzbuzuje.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Barton za příspěvky (celkem 2):
Petr.Daubner, David.Wagner
Uživatelský avatar
Lukas.Barton
Republikový výbor
Příspěvky: 1915
Registrován: 29 říj 2012, 15:36
Profese: Učitel, vědec.
Bydliště: Mirošov (okr. Rokycany)
Dal poděkování: 758 poděkování
Dostal poděkování: 2230 poděkování

Re: Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od Lukas.Barton »

Milan.Dadourek píše: 30 kvě 2021, 08:52

Ahoj,
chtěl bych se tě zeptat na dvě věci, které mě trápí, a u nichž věřím, že jsou řešitelné v relativně rozumném čase:

1) Díky současné výuce na dálku jsem měl příležitost mnohokrát slyšet přístup různých pegadogů. Byl jsem nepříjemně zaskočen, že projev některých obsahuje běžně znevažování, jízlivosti, fauly, ba až obtěžování (třeba: "aha, Andrea zrovna vaří - a copak budeš mít k obědu, že bych se zastavil?" OFFTOPIC... intonaci zapsat neumím, ale asi si ji dovedeš doplnit - nebylo to milé). Zároveň mě zarazilo, že obecně pedagogové na střední škole spíše nezvládají pravidla slušné komunikace vůči studentkám a studentům, kteří jsou téměř dospělí nebo i plnoletí. (Přiznám, že v to řadím i tykání dospělým před třídou.) Myslím si, že to je špatná výchova k sebevědomému a slušnému společenskému vystupování našich dospívajících.
Co si o tom myslíš a co s tím?

Kauza "Andrea zrovna vaří" mě minula a nevím o co jde. Co se týče respektu k ostatním, slušném chování, sociálním a společenským kompetencí, tak to již dnes RVP ZV obsahuje. Tyto kompetence si mají žáci osvojit, logicky by je měli mít i samotní vyučující, ředitel i škola by měla aktivně vytvářet kulturu prostředí. Otázkou tedy zůstává, nakolik jsou jednotlivé školy ve výuce a vedení k těmto kompetencím úspěšní a důslední. Zde bych opět zdůraznil předávání dobré praxe mezi školami, kterou máme v programu.

Milan.Dadourek píše: 30 kvě 2021, 08:52

2) V mnoha zemích jsou běžné školní autobusy. U nás školy sestavují rozvrh bez ohledu na linky veřejné dopravy - které jsou uzpůsobené hlavně potřebám fabrik. Děti z vesnic tak často už na prvním stupni odcházejí z domova před sedmou a vracejí se po třetí, na druhém stupni i po šesté. Není divu, že pak nemají k rodišti příliš vztah a mají slabé vazby k dětem ze sousedství. Je vůle s tím něco dělat?

Na jedné straně jsou autobusy u větších skupin, ale mnoho vzdálených oblastí, kde jsou žáci v počtu jednotlivců by situaci dobře řešilo "organizace svozu alternativní dopravou", typicky osobní auto jednoho z rodičů, starosty, jednoho z úředníků či učitelů mající stejnou cestu. Zde to však musí být legislativně ošetřené (odpovědnost, pojištění, hrazení nákladů, uvolnění zaměstnavatele,...a mnoho "ale"). Ve výsledku by doprava, na které by se podíleli polo-dobrovolníci v polo-zaměstnaneckém vztahu by stála daleko méně, než nasazování prázdných linkových autobusů či školních autobusů a bude přinášet i větší komfort pro žáky. Nicméně zde se jedná pouze o myšlenku, kterou jsme mnohdy rozvíjeli, ale propracované až do realistického návrhu nic nemáme. Každá obec by však měla mít vyřešenou dopravu do své spádové školy.

Uživatelský avatar
Lukas.Barton
Republikový výbor
Příspěvky: 1915
Registrován: 29 říj 2012, 15:36
Profese: Učitel, vědec.
Bydliště: Mirošov (okr. Rokycany)
Dal poděkování: 758 poděkování
Dostal poděkování: 2230 poděkování

Re: Lukáš Bartoň - školství

Příspěvek od Lukas.Barton »

Milus.Kotisova píše: 30 kvě 2021, 10:53

Mohl bys v této souvislosti (kvalitní pedagogický sbor) okomentovat změnu

Ne, nemohl, od roku 2017 se naplno věnuji práci poslance a na univerzitu nedocházím a pana vedoucího jsem v životě neviděl. Vedoucí kateder na fakultě jsou jmenováni na základě výběrových řízení. Prošel-li někdo výběrovým řízením, tak splňoval kvalifikační požadavky.

Milus.Kotisova píše: 30 kvě 2021, 10:53

Tvoje manželka ..., navíc je podle pracovníků katedry již v jiném stavu.

Do mé manželky a jejího stavu ti nic není. Nech mou rodinu na pokoji.

Zamčeno

Zpět na „[Archiv]“