Tohle je další věc, která mi na dnešní době nepřestává fascinovat: já třeba chodil do školy a ze školy pěšky, už od první třídy. V pozdějších ročnících si pamatuju opakované incidenty s dětmi sraženými na přechodu auty. Výsledek? Děti se dnes vozí do školy autem, aby je nesrazilo auto.
Dnešní životní styl nedává smysl z celé řady hledisek... dřív lidi skutečně potřebovali být každý den fyzicky na pracovišti, kde se skutečně odehrávala nějaká dělba práce na fyzické úrovni: buď se něco vyrábělo, nebo i kancelářské profese byly závislé na posouvání lejster ze stolu na stůl. Tohle prostě v digitální éře není potřeba a zvyklosti předchozího kancelářsky-ekonomického uspořádání společnosti se pouze emulují, aniž by byly doopravdy potřeba.
Potřeba individuální dopravy je dost relativní. Stále více lidí např. nejezdí nakupovat a objednává si doručení zboží z e-shopu domů. Logistika zboží je ale taky forma hromadné dopravy (a používají se na to i kola).
Obecně ale otázka Pražského okruhu není tolik o individuální dopravě, jako o odchýlení nákladní a tranzitní dopravy skrz centrum. Odradit mimopražské od dojíždění do Prahy autem je záslužná činnost, ale potřeba dokončit okruh s tím prakticky nesouvisí. Je ale pravda, že ve stávajícím trasování přitáhne tranzitní dopravu blíž k Praze, ale problém je, že dálnice jí k Praze už stejně stahují, a dopravní zácpy na Štěrboholské radiále a dokončené části okruhu zejména třeba mezi D5 a D4 jsou prostě neúnosné. Naprosto všechny regiony mimo Prahu v podstatě trvají na dostavbě dálniční sítě; jenže ta dálniční sít je centralizovaná, většina dálnic směřuje do Prahy, a dokončování té sítě přitahuje další provoz. Nasměrovat to všechno na jižní fragment okruhu prostě technicky nejde. I kdyby se někdo rozhodl stavbu dálnic utnout (ano, v podstatě se už za pár desetiletí ukážou zbytečné, protože životní styl se zásadně změní) - tak stejně i to, co je už hotové, způsobí okolo Prahy kolaps. Okruh představuje aspon nějakou naději, že auta směžující do centra aspon urazí po okruhu nějakou část cesty, než se do toho centra vrhnou - a nebudou se snažit o průjezd do protilehlých čtvrtí, který je dnes pořád nejsnažší přes centrum.
Proč některé lidi nejde vytáhnout z aut a posadit do vlaků příměstské dopravy, to je velká záhada. Je to generační záležitost, třeba rodiče (boomeři) jezdí na chatu zásadně autem, já jsem z generace X a je mi nepříjemné jezdit zbytečně sám autem a dávám přednost vlaku, kolu, nebo jejich kombinaci (i za cenu, že budu mít na té chatě o půl hodinu mín času na kratochvíle typu sekání trávníku, že . Ale myslím jsem ve své generaci stále ještě vyjímka a navíc řeším jen sebe a ne rodinu. Je otázka, jak se ty preference změní u ještě mladší generace... v té mojí je odchylka od většinového životního stylu pořád ještě projevem excentričnosti, co se týče toho, jak moc konzumní jsou ti ještě mladší, tak tam podle mě vznikají už silně vyhraněné bubliny....
Každopádně, i když se podaří individuální automobilovou dopravu hodně omezit a ponechat jí spíš jako rodinou, tak okruh kolem Prahy stále ještě bude potřeba. Ty kamióny je možná nějaká šance elektrifikovat, ale rozhodně ne zrušit. Na železnici se možná něco přenést podaří, ale současně s tím, jak se odkláníme od těžkého průmyslu ke spotřebnímu zboží a službám, tak toho, co se dá vozit po celých vagonech a vlacích, bude stejně ubývat. Za cenu obrovského úsilí by snad některé trendy šlo zbrzdit, ale nejspíš ne zvrátit...