Na celostátním fóru se vyjadřujte slušně a k věci. Nepřístojnosti budou vykázány do samostatného vlákna. Než napíšete nový příspěvek, zamyslete se, zda má takovou hodnotu, aby ho musely číst stovky lidí.
Návrh je v souladu s usnesením celostátního fóra předložen do měsíce, tedy do 24. 12. (máme dokonce dva dny foršus), v referendu a jako zásadní.
Republikové předsednictvo je v tomto případě oprávněno předložit návrh v referendu, jelikož se předkládá ke schválení dokument vyjednaný se třetími stranami. (viz § 27 c JdŘ)
Návrh usnesení zní:
Celostátní fórum České pirátské strany schvaluje předloženou koaliční smlouvu pro volby do poslanecké sněmovny konané v roce 2021 mezi Českou pirátskou stranou a hnutím Starostové a nezávislí.
Jelikož jednáme v referendu (zrychleném jednání), neregistruji jiné návrhy usnesení a ani nelze jiné návrhy předkládat.
Doba na rozmyšlenou je u zásadních návrhů 10 dní. Rozprava tedy potrvá do začátku rozhodujícího hlasování: do pátku 8. 1. 2021, 10:00.
Úvodní slovo za navrhovatele, jímž je republikové předsednictvo přednese Ivan Bartoš.
Právo na závěrečné slovo přísluší Navrhovateli a Odpůrci s největší podporou (kterého bychom určili tedy 7. 1.)
Závěrečná slova budou odkázána v hlasování.
Hlasování pak bude následovat od 8. 1., 11:00 - 12. 1. 2021, 8:00. (Shodou okolností, 9. 1. zasedá celostátní fórum.)
Možnosti hlasování:
- Pro návrh
- Odkázání k projednání republikovému výboru
- Odročení na řádné jednání CF
- Ukončení jednání bez přijetí usnesení
Profil, Vedoucí AO; člen KaS; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci „Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.
Profil, Vedoucí AO; člen KaS; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci „Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.
23. listopadu 2020 obdrželo Republikové předsednictvo mandát od Celostátního fóra vstoupit do vyjednávání o předvolební koaliční spolupráci s hnutím STAN. Mandát, který jsme od Vás obdrželi, byl velmi silný a o to víc cenný. Zavázal nás k tomu, abychom se s odhodláním, respektem a pokorou vůči našemu potenciálnímu partnerovi pokusili vyjednat podmínky budoucí koaliční smlouvy, které budou výhodné pro Piráty, a které budou zároveň zohledňovat, a nikoli potlačovat, možnosti a volební potenciál této předvolební koalice a to takovým způsobem, který bude v konečném důsledku výhodný pro celou Českou republiku.
Hned v prvním týdnu ustanovilo RP vyjednávací tým (ve složení Ivan Bartoš, Olga Richterová, Jakub Michálek, Lukáš Černohorský, Petr Fojtík), jehož složení mělo reflektovat co nejširší záběr z hlediska stranických orgánů, politických zkušeností a odborných znalostí. Vyjednávací tým rovněž ustanovil tzv. referenční skupinu (ve složení Martin Jiránek, Jiří Rezek, Jan Tempel, Zuzana Klusová, Tomáš Koláčný, Blanka Lednická, Martin Šmída, Daniel Mazur, Michal Gill), se kterou vyjednávací tým pravidelně projednával vývoj vyjednávání a snažil se precizovat nejdůležitější aspekty koaliční smlouvy. Troufnu si říct, že mnoho podnětů, které jsme dostali od referenční skupiny jako zpětnou vazbu bylo přínosných. Dokladem toho je skutečnost, že některé z těchto připomínek byly do koaliční smlouvy zapracovány.
Po úvodní seznamovací schůzce s hnutím STAN v jejich sídle (26. listopadu) začal poměrně náročný proces vyjednávání. Kromě hlavních vyjednávacích týmů za obě strany (5+5) byly utvořené pracovní skupiny, které separátně, ale ve spolupráci, řešily dílčí parametry koaliční smlouvy. Mnohočetná jednání vedly především skupiny k programu, kandidátním listinám, finanční dohodě nebo spolupráci v Poslanecké sněmovně a vládě. Proces vyjednávání probíhal takřka na dennodenní bázi (interně nebo se STAN) a to včetně všech víkendů. Ale to už je v náročných obdobích pirátským zvykem, který dobře známe.
Okolnosti průběhu vyjednávání
Vyjednávání bylo doprovázeno atmosférou nárůstu sil obou uskupení v rámci současného rozložení politické mapy Česka. To bylo a stále je patrné především při pohledu na průběžně zveřejňováné průzkumy veřejného mínění. Ty jsou charakteristické nárůstem hnutí STAN nad úroveň 10 %. I když Piráti v průzkumech dosahují také trvale dobrých výsledků (rovněž jsme zaznamenali pro nás rekordních 20%). Do jednání jsme vstoupili s vědomím úspěchu hnutí STAN v krajských volbách, které znamenaly etablování Starostů v krajských radách a zisk čtyř hejtmanských postů, včetně jednoho “společného” v Olomouckém kraji, který mě obzvlášť těší. Tento objektivní fakt, obě strany dle svého nejlepšího uvážení při společném jednání zohledňovaly a dosáhly přijatelného rozdělení pro obě strany.
Základní parametry Koaliční smlouvy - Kodex spolupráce
Jak vyplývá z přílohy č. 2 koaliční smlouvy (kodex spolupráce), tak spolupráce v rámci koalice bude založena na rovném partnerství zohledňujícím podporu obou koaličních stran, které budou respektovat vnitřní mechanismy druhého partnera. Nejvyšším orgánem koalice bude koaliční rada, která se schází ve formátu dvou až pěti členů ve stejném počtu za každou koaliční stranu. Koalice bude kandidovat do Poslanecké sněmovny se společným programem, který vychází z programových východisek uvedených v příloze č. 1. Každá strana bude vedle koaličního programu prosazovat své vlastní programové priority, pokud nejsou se společným programem v rozporu. Práce na společném programu budou pokračovat po podepsání této smlouvy.
Obě strany budou nominovat na kandidátní listinu důvěryhodné a kompetentní osobnosti. Povinností kandidáta bude se zdržet jakékoliv výzvy, přímé či nepřímé, veřejné či osobní, ke kroužkování. Koaliční strany se zavazují nenavrhovat na spodní místa kandidátní listiny osobnosti se zjevným záměrem získat preferenční hlasy a změnit tak dohodnutý poměr na volitelných místech, zejména osobnosti stojící mimo struktury jedné z koaličních stran. Případné výhrady dle předchozí věty bude před umístěním kandidáta na kandidátní listinu řešit koaliční rada.
Koaliční strany se dohodly, že po volbách vytvoří samostatné poslanecké kluby, které budou postupovat jednotně při vyjednávání o zastoupení koaličních stran ve vedení Poslanecké sněmovny a v jejích orgánech. Postupovat společně budeme ve vyjednáváních o vládní koalici, v hlasováních o důvěře vládě, o státním rozpočtu a dle dohody případně o dalších důležitých zákonech v rámci společného programu.
Koaliční rada sestaví již před volbami vládní tým, který bude přednostně zvažovat vhodné nominace na funkci člena vlády za koalici, a to na základě nominací obou koaličních stran. Kandidátem koalice na předsedu vlády je celostátní lídr Pirátů, kandidátem na místopředsedu vlády je celostátní lídr STAN.
Programové vize, priority koalice a programová východiska
V rámci bodu programové vize bylo cílem vyjednávacích týmů dohodnout se na programových prioritách a východiscích. Ty budou součástí koaliční smlouvy a budou v následujících měsících rozpracovány do programu koalice, pokud bude koaliční smlouva schválena.
Odborné týmy poskytly nejdůležitější body pro jednání a zároveň jsme nejednali o tématech, která nejsou v rámci strany dostatečně prodiskutovaná a tudíž bude vhodnější je ponechat do procesu tvorby programu. Vyjednávací tým vycházel z přehledu a citovaných materiálů v usnesení Republikového předsednictva ze dne 18. listopadu a zohlednil připomínky STAN.
Návrh jsme konzultovali s vedoucími odborných týmů a s referenční skupinou. Velkou část našich požadavků se nám podařilo prosadit: Například alternativy ve vzdělávání, moderní regulace návykových látek či referenda. V několika okruzích jsme formulace upravili nebo doplnili (např. u role obcí, veřejných zakázek, silnice 3. a 4. třídy, obecného referenda), případně změnili pořadí bodů. Také jsme se dohodli, že společný text bude zahrnovat rovné manželství.
Dohoda je jako celek je vyvážená a přesvědčivá a podtrhuje naši kompetenci vést stát a dát lidem naději zlepšení.
Mandáty a složení kandidátních listin
Jednání o složení kandidátních listin a rozložení mandátů bude pro obě strany důležitým a nelehkým úkolem, jak uváděla analýza pro volby 2021. Do jednání jsme vstupovali s požadavkem jedenácti lídrů pro Piráty a tří lídrů pro STAN, tedy přibližný poměr 3:1. Zároveň bylo třeba zohlednit aktuální trendy v podobě průzkumů i proběhlých krajských voleb. Jedním faktorem je dlouhodobý trend volebních průzkumů (např. za poslední rok nebo 6 měsíců), který bude oscilovat kolem poměru 3:1, do toho vstupuje také trend posledních 2-3 měsíců a již výše zmíněné posilování Starostů, kde se poměr snižuje k úrovni kolem 2:1, ale i níže (viz např. průzkum Medianu z 30. listopadu, kde jsme měli 14 % a STAN 10,5 %).
Podle současných průzkumů čtyř relevantních agentur je za poslední čtvrtrok průměrný součet preferencí obou subjektů stoupající, v současné době se pohybuje na úrovni 26,5 %.
Další proměnnou, která vstupovala do jednání byly také celkově získané hlasy ve volbách do PS 2017, kdy Piráti získali 543 tis. hlasů a STAN 262 tis. hlasů, což je poměr mírně nad úrovni 2:1, byť po přepočtu na mandáty jsme na úrovni 3,6:1. V neposlední řadě je potřeba zohledňovat princip spojenectví. Zájmem obou stran je fungující koalice na bázi rovnocenného partnerství, bez předsudků a především bez podmínek, které by tu či onu stranu stavěly do podřízené až přehlíživé role, což by v konečném důsledku ohrožovalo vzájemnou důvěru na jednotlivých úrovních obou členských základen a nebylo dobrým vzkazem pro voliče.
Proto si myslím, že dohoda o počtech lídrů, která je v poměru pro Piráty 10 a pro STAN 4 je dobrou a racionální dohodou, která bude zohledňovat relevantní sílu a také známost předsedy STAN Víta Rakušana. Ten bude usilovat o pozici lídra v Středočeském kraji, ze kterého jednak pochází, a ve kterém zanechal hlubokou stopu ať už profesně, tak politicky. Pro Piráty a mne osobně to znamenalo vnitřní diskusi o migraci do jednoho z krajů. Při tomto uvažování jsme opět zohledňovali celou řadu faktorů, které budou jak v zájmu Pirátů, tak v zájmu dobra koalice.
K Ústeckému kraji mám dlouhodobý a blízký vztah a bude mi ctí se právě v něm ucházet o nové hlasy. Celou věc jsem průběžně diskutoval s krajským sdružením. Jedná se o kraj, ve kterém se zrcadlí problémy České republiky a není náhodou, že v roce 2017 zde výrazně uspělo hnutí ANO se 7 získanými mandáty a také SPD se 2 mandáty. Je to smutné, ale ukázalo se, že vládní hnutí ANO za poslední 3 roky žádným výrazným způsobem nepomohlo tomuto kraji vymanit se z periferní pozice směrem k lepší budoucnosti. Nesmírně se těším na setkání s občany Ústecka a nemyslím si, že je troufalé tvrdit, že bychom zde chtěli získat až 5 mandátů, z čehož by minimálně 3 měly připadnout Pirátům (a některé z nich chceme vzít právě konkurenčnímu ANO).
Kromě Středočeského kraje budou mít STAN lídra v Libereckém, Plzeňském a Olomouckém kraji.
Co se týče rozložení dalších míst na kandidátkách, tak zde přikládám pro přehlednost výňatek z části 4 koaliční smlouvy.
“Piráti a STAN se dohodly na následujícím klíči pro rozložení kandidátních listin ve volebních krajích:
Hlavní město Praha
1.-2. Piráti, 3. STAN, 4.-6. Piráti, 7. STAN, 8.-10. Piráti, 11. STAN, 12.-15. Piráti a dále podle zipu* Středočeský kraj
1. STAN, 2.-3. Piráti, 4. STAN, 5.-6. Piráti, 7. STAN, 8.-9. Piráti, 10. STAN a dále podle zipu Jihočeský kraj
1. Piráti, 2. STAN, 3.-4. Piráti, 5. STAN a dále podle zipu Plzeňský kraj
1. STAN, 2.-4. Piráti, 5. STAN a dále podle zipu
Karlovarský kraj
1. Piráti, 2. STAN a dále podle zipu Ústecký kraj
1.-2. Piráti, 3. STAN a dále podle zipu Liberecký kraj
1. STAN, 2. Piráti a dále podle zipu Královéhradecký kraj
1. Piráti, 2. STAN, 3.-4. Piráti, 5. STAN a dále podle zipu Pardubický kraj
1. Piráti, 2. STAN, 3.-4. Piráti, 5. STAN a dále podle zipu Kraj Vysočina
1. Piráti, 2. STAN a dále podle zipu Jihomoravský kraj
1. Piráti, 2. STAN, 3.-6. Piráti, 7. STAN, 8.-9. Piráti, 10. STAN a dále podle zipu Olomoucký kraj
1. STAN, 2.-4. Piráti,5. STAN a dále podle zipu Zlínský kraj
1. Piráti, 2. STAN a dále podle zipu Moravskoslezský kraj
1.- 3. Piráti, 4. STAN, 5.-7. Piráti, 8. STAN a dále podle zipu
* Je-li uvedeno, že kandidátní listina se dále sestaví podle zipu, znamená to, že za posledním zmíněným místem z kandidátní listiny následuje kandidát druhé koaliční strany a od tohoto místa se již kandidáti obou koaličních stran střídají až do konce kandidátní listiny po jednom místě.”
Během celého procesu vyjednávání o kandidátních listinách jsme byli v úzkém kontaktu se všemi předsednictvy krajských sdružení a pokud na obou stranách dovolil čas, tak také se všemi členy v daném kraji. Proběhly desítky, nebo spíš stovky telefonních hovorů s našimi lidmi, desítky schůzek - interních nebo společných za účasti zástupců STAN. Jsem přesvědčen, že jsme pro Piráty vyjednali dobré podmínky pro všechny kraje, které zajišťují při solidním výsledku koalice minimálně takový počet mandátů, jako kdybychom šli do voleb samostatně. Během vyjednávání jsme samozřejmě museli reflektovat reálnou sílu hnutí STAN v některých krajích, včetně výsledků posledních voleb (2020, 2017). Jsem optimista a věřím, že například v Libereckém kraji budeme schopni dosáhnout stejného počtu mandátu i při koaličním postupu. Já osobně proto v kraji, ze kterého pocházím, udělám ve volební kampani maximum, a věřím že nejen já. V rámci naší strategie budeme klást důraz na kampaně v krajích (není to jen LBK), kde jako koalice usilujeme o tzv. mezní mandáty, a které získáme pokud bude koalice úspěšná.
Ještě bych rád zmínil v rámci tohoto důležitého bodu tři aspekty.
Prvním z nich je pozice velkých krajů. Jak již bylo řečeno, tak za předpokladu dobrého volebního úspěchu si Piráti sáhnou na více mandátů než při samostatném postupu. A nejedná se pouze o Praha a další velké kraje. Tento fakt ovšem vede k tomu, že by na základě dohody o finančních podmínkách (viz níže) velké kraje mohly být vnitrostranicky znevýhodněni při přerozdělování financí plynoucí z finančních příspěvků. Jako příklad uvedu Jihomoravský kraj, kde při celkovém počtu např. 6 získaných mandátů by Piráti měli získat 5 a STAN 1, což by v rámci finančního vyrovnání mělo odpovídat poměru 5:1. Parametry finanční dohody se vztahují ke koalici jako celku (vysvětlím níže), nicméně chci zde všechny ubezpečit, že jsme na tento potenciální rozkol mysleli a bude ošetřen vnitrostranicky. Pokud bychom se tento důležitý aspekt snažili vtělit do koaliční dohody, celou věc by to výrazně zkomplikovalo a nebylo by jednoduché dojít k rozumnému a pro obě strany přijatelnému závěru.
Za druhé, charakter kandidátek na druhých až pravděpodobně volitelných místech (záleží na krajích) u ostatních krajů. V rámci již zmíněného partnerství jsme STANu přenechali více druhých míst než s čím jsme do toho původně šli. Důvod byl poměrně jednoduchý. Posunem kandidáta STAN na druhé místo jsme neohrozili pravděpodobnost zvolení dalšího Piráta na kandidátce. K tomu jsme totiž získali mnoho atraktivních míst na dalších volitelných místech v mnoha krajích. Vzhledem k tomu, že chceme ve volbách uspět, tak si myslím, že dosažení těchto dalších mandátů je pro Piráty naprosto reálné a proto celkově hodnotím dojednanou dohodu ke kandidátním listinám pro Piráty za výhodnou a ke STANU férovou, protože zohledňuje reálnou sílu obou stran.
Třetí věcí k této oblasti je implementace principu tzv. zipu, který povede k tomu, že v očích voličů obou subjektů bude kandidátka vnímána jako partnerská. Zároveň sebou nese ochranný instrument a to v tom, že případné kroužkování té či oné strany se rovnoměrně rozloží po všech kandidátech, což bude eliminovat potenciální skokany.
Finanční dohoda
Finanční dohodu je v základním navržení potřeba rozložit do dvou částí - 1) vstupy do volební kampaně a 2) rozdělení příspěvků na základě volebního výsledku. Rozdělení příspěvků je navíc potřeba rozdělit do tří dalších úrovní - příspěvek za hlasy, příspěvek za mandáty a stálý příspěvek strany.
Parametry finanční dohody se projednávali takřka do posledního dne vyjednávání a to z toho důvodu, že původní předohoda byla úzce spjata s poměry získaných mandátů v předem stanovených pásmech (1-40, 41-52, 53-64, 65-76, 77-88, 89 a dále). Vzhledem k tomu, že se vyvíjely stavy v těchto pásmech z důvodu co nejlepšího nastavení v rámci jednotlivých krajů obou členských základen, docházelo i ke změnám jednotlivých poměrů, které se v průběhu času jevily pro Piráty jako méně výhodné. Obě strany se nakonec dohodli na příspěvcích do volební kampaně v základním vstupu v hodnotě 33 milionů za Piráty a 16 milionů za STAN. To odpovídá poměru 2,06:1. Finální poměr na vstupech a tedy i případné dorovnání se bude odvíjet od finálního počtu mandátů resp. domluveného poměru. Rozdělení příspěvku za hlasy a příspěvku za mandáty se budou dělit v následujícím mandátovém rozložení:
1-54 mandát v poměru 2,25:1,
55-88 v poměru 1,5:1 (počítá se celkový průměr za všechny získané mandáty - je součástí přílohy finanční dohody),
89-200 mandát 1:1 (počítá se celkový průměr za všechny získané mandáty - je součástí přílohy finanční dohody).
Rád bych zdůraznil, že poměr 2:1 se láme při 74 mandátu, což odpovídá volebnímu výsledku přes 30%. Snažili jsme se k této části dohody přistupovat tak, abychom z ní vyšli jako bychom šli do voleb samostatně za předpokladu konzervativního odhadu volebního výsledku.
Zhodnocení předkládané koaliční smlouvy
Předkládaná koaliční smlouva zahrnuje parametry, které v programové oblasti svým usnesením požadovalo Republikové předsednictvo a odráží požadavky na partnerskou spolupráci dvou subjektů v rámci samotné kandidatury do sněmovny a zároveň reflektuje vzájemnou sílu obou našich stran na celorepublikové i regionální úrovni. Od momentu předložení analýzy, která obsahovala parametry pro vstup do jednání došlo na politické scéně k vývoji, a to zejména k faktickému vzniku bloku konzervativních stran (SPOLU), trendu růstu obou našich stran a proběhly krajské volby. Toto bylo nutné zejména při nastavování poměrů v jednotlivých oblastech reflektovat, tak aby byl zachován původní ethos tohoto projektu. Věřím, že se nám to i ve finálně vyjednaných podmínkách podařilo reflektovat a zároveň benefity i rizika spravedlivě rozložit jak v koaličním tak vnitrostranickém uspořádání.
Prováděcí předpis
Zamýšlená koaliční spolupráce vyžaduje přizpůsobení vnitřních předpisů Pirátů. S existencí volební spolupráce počítá § 3, popř. § 23b volebního řádu. Pro tyto účely bude připraven prováděcí předpis ke koaliční smlouvě mezi Piráty a STAN, jehož obsahem bude mimo jiné např. přednost koaliční smlouvy, která bude (pokud bude schválená celostátním fórem) mít uvnitř Pirátské strany platnost vnitřního předpisu a bude přímo použitelná. Jeho součástí bude i návrh vnitrostranického vyrovnání podílů z příspěvku na mandáty a předpoklady projevů vůle na koaliční radě (např. předchozí souhlas RV před schvalováním koaličního volebního programu, nebo pravidel hospodaření apod.).
Tento prováděcí předpis dle usnesení RP předložíme k připomínkování členské základně v nejbližších dnech. Tento dokument by se projednal a schválil až podle výsledku hlasování o koalici v RP a následně v RV.
Další postup - hlasování
Piráti se rozhodují společně, je pro nás naprosto zásadní dodržovat principy demokracie, u nás má hlas každého člena stejnou váhu. Podruhé za krátkou dobu před Vás za republikové předsednictvo přistupuju s dokumentem, o kterém se bude hlasovat jako o zásadním návrhu. Pro jeho přijetí je potřeba minimálně 60% hlasujících.
Závěr
Ještě jednou děkuji všem členkám a členům, příznivkyním a příznivcům, kteří se zúčastnili diskuse a rozpravy nad tímto tématem ať už v souvislosti s předloženou analýzou nebo při hlasování CF 17/2020 k rozhodnutí o postupu ve volbách v roce 2021. Děkuji také všem, kteří se následně spolupodíleli na přípravě programových podkladů k vyjednávání, referenční skupině, která byla pro vyjednávací tým velmi užitečná. V neposlední řadě patří dík všem členům vyjednávacího týmu, kteří byli součástí této nelehké politické zkoušky. Bylo to náročné, ale mnohé jsme se naučili.
Pokud usilujeme o to, aby Česká republika kráčela demokratičtější, moderní cestou, kdy veřejná správa bude transparentní, přátelská vůči občanům, sloužit jim, kdy budeme pečovat o práva všech, o životní prostředí a dbát o to, abychom nikoho nenechali na vedlejší koleji, musíme si připustit, že něčeho takového můžeme dosáhnout jen z pozice vlády.
V budoucích sněmovních volbách Pirátská strana jistě sehraje důležitou roli. Měli bychom nicméně chápat, že to není o nás. Demokratické volby rozhodnou o osudu této země a lidí, kteří v ní žijí. My všichni jako občané České republiky stojíme před velkou příležitostí, vrátit se k vládě demokratických stran. Můžeme mít různé názory na správu věcí veřejných, které ale vycházejí z vůle členské základny a nikoli politických podnikatelů, jejichž péče jen o vlastní sobecké zájmy vede k ostentativnímu zanedbávání zájmů veřejných, což se promítá do života každého jednoho občana této země.
Politika pro nás znamená práci pro lidi a péče o lidi. Nechceme stát, který je výnosnou hračkou pro oligarchy a jejich zákulisní hráče. Chceme stát fungující jako domov, kde se cítíme bezpečně a svobodně. Férový stát, v němž víme, že se máme kam obrátit, když potřebujeme pomoci. Stát, který poskytne férovou příležitost, nabídne kvalitní vzdělání pro 21. století a připraví prostředí pro rozvoj schopností každého člověka. Stát, který pečuje o životní prostředí, podporuje lidskou tvořivost a podnikatelského ducha, a na druhé straně nás nenechá padnout na dno, když zakopneme, zraníme se, zestárneme. Chceme stát, který pomůže, když to potřebujeme, ale nestrhne nás k zemi při našem rozletu.
Pokud Piráti a Starostové ve volbách společně uspějí, zasadí se o stát, který bude rychlý v pomoci, důrazný v prosazování práva a nenápadný, když se nám povede dobře. Správu naší země chceme svěřit lidem poctivým a důvěryhodným, lidem, kteří mají zkušenosti a budou kvalitně rozhodovat ku prospěchu celé společnosti.
Ivan Bartoš, předseda Pirátů
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivan.Bartos za příspěvky (celkem 77):
Než otevřu rozpravu, dovolím si z pozice předsedajícího dva procedurální návrhy;
1) Navrhuji, abychom po skončení doby na rozmyšlenou rozhodnutí odkázali na lednové zasedání.
Tedy abychom místo toho, že budeme online hlasovat od 8.1. 10:00 do 11.1 22:00 věc rozhodli přímo na zasedání 9.1. online hlasováním po diskuzi na zasedání. Umožníme tak věc probrat živějším způsobem. Při vší úctě k ostatním návrhům, je to to nejdůležitější co ten víkend budeme rozhodovat, měli bychom to rozhodnout na zasedání.
2.Navrhuji, abychom v závěrečném hlasování neuvažovali tyto možnosti:
a) možnost odkázat návrh republikovému výboru; celostátní fórum si rozhodnutí vyhradilo, nedává smysl, aby ho odkazovalo někomu jinému.
b) možnost návrh odročit na řádné jednání celostátního fóra; takové odkládání rozhodnutí by nutně bylo neslučitelné s potřebou věc rozhodnout v dostatečném předstihu před volbami - odročení by rozhodnutí oddálilo nejméně o měsíc, to by se na nás taky mohl potenciální koaliční partner vybodnout jako na nespolehlivé.
Profil, Vedoucí AO; člen KaS; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci „Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.
Většina věcí se mi fakt líbí. Trochu mě mrzí, že tam nikdo není nic o autorských právech, ale to se asi dalo čekat. (Ty prázdná média jsou velmi slabý kompromis)
Také je hodně mrzutá ta výhrada svědomí u manželství pro všechny a dost to hází kudlu na celý koncept liberálního programu.
Ale jinak celkově jsem spokojena. Návrh podpořím. Je to podle mě fajn kompromis.
Naposledy upravil(a) Georgia.Hejdukova dne 22 pro 2020, 19:27, celkem upraveno 1 x.
Důvod:doplnění
Tito uživatelé poděkovali autorovi Georgia.Hejdukova za příspěvky (celkem 16):
Dotaz za oponenta a spoluautora bodů volebního programu, iniciovaných ještě před finalizací koaliční smlouvy:
- Jak budeme v aktuálním kontextu pokračovat v jejich přípravě?
- Neměli bychom nyní přednostně rozpracovávat ty v koaliční smlouvě výslovně citované, abychom vůči partnerovi předešli situacím "hele, co jsme našli v interní sdílené tabulce?"
- Jak přistoupíme k rozpracování bodů, které dodal STAN? V dopravě se konkrétně jedná o "Zajistíme víceleté financování údržby silnic 2. a 3. třídy kraji úpravou rozpočtového určení daní" a "Dohlédneme na větší bezpečnost v dopravě".
Nemáme proti nim zásadních námitek (snad kromě situace, kdy by poslední bod znamenal face-recognition kamery v režii akčních obcí). Jde o procedurální otázku, zda po schválení smlouvy neprodleně vytvořit pracovní skupinu s iniciátorem daného bodu, abychom dodrželi určitou štábní kulturu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Licka za příspěvek:
Moc děkuju celému vyjednávacímu týmu za fér dohodu, za komunikaci s naším krajským sdružením a vůbec za všechny ty kvanta hodin práce, které za tím stojí.
Palec nahoru a vstříc vítězství!
Tito uživatelé poděkovali autorovi Viktor.Tichak za příspěvky (celkem 4):
Děkuji Ivanovi za rozsáhlé úvodní slovo. Co se mi technicky líbí a nelíbí na první dobrou (stranou zatím nechávám programové otázky):
1) Rozdělení lídrů: poměr 10:4 v rámci jednotlivých krajů mi přijde fér a myslím, že s ním můžou být spokojeni Piráti i STAN. Kdyby byl poměr 11:3, chápal bych, že se to už STANu moc líbit nebude, naopak kdyby měli Piráti 9 a méně lídrů, neodpovídalo by to reálné síle obou stran. Co se týče jednotlivých postů na krajských kandidátkách, tak v Praze i ve Středočeském kraji se mi to zdá pro nás poměrně výhodné, a to zvláště v Praze. Ostatní kraje si netroufám konkrétněji posoudit, natolik dobře je neznám a nevím, jaké je tam reálné rozložení sil. Věřím male, že to bylo podrobeno důkladné analýze.
2) Finanční dohoda mi přijde rozumná.
3) Co se mně osobně moc nelíbí, je fakt, že ihned po volbách budou vytvořeny dva samostatné poslanecké kluby. Dáváme tím voličům signál, že jde o převážně účelové, nikoliv principiální ideové spojenectví těchto dvou stran. Je dobře, že budeme (cituji) "postupovat jednotně při vyjednávání o zastoupení koaličních stran ve vedení Poslanecké sněmovny a v jejích orgánech. Postupovat společně budeme ve vyjednáváních o vládní koalici, v hlasováních o důvěře vládě, o státním rozpočtu a dle dohody případně o dalších důležitých zákonech v rámci společného programu." Stejně bych byl ale šťastnější, kdybychom měli společný poslanecký klub po celé volební období. Takto je určitá nejednota zaseta hned v zárodku a nemyslím si, že je to dobře. Rád se ovšem budu mýlit.
Tito uživatelé poděkovali autorovi anon124 za příspěvky (celkem 4):
předběžně mohu říci, že se mi smlouva zamlouvá. Konečný názor budu mít vytvořený po důsledném přečtení dokumentu pro hlasování v referendu.
Musím však dodat, že osobně nevidím důvod, proč by někdo měl tzv. zásadní výhradu svědomí při hlasování o sňatku osob stejného pohlaví. Jednalo by se o právo člověka uzavřít manželství nezávisle na pohlaví partnera/partnerky.
Sjednává se např. podpora legalizace konopí, přičemž ale u tohoto bodu nevidím komentář v textu o zásadní výhradě svědomí.
Dokázal bych si představit výhradu svědomí při hlasování o trestu smrti nebo ekologickém postupu, nesoucím negativní následky vůči přírodě (jedná se samozřejmě pouze o příklady), ale manželství dvou osob nepovažuji za materiál, kvůli kterému by mělo docházet k odlišnému hlasování oproti našemu programu.
Předpokládám, že umožnění výjimky bude souviset s hlasováním některých kandidátů STAN, zatímco z naší strany očekávám plnou podporu návrhu manželství dvou osob.
Doufám tak, že neztratíme svoji unikátní tvář.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Eric.Liam.Bibikov za příspěvky (celkem 13):
Většina věcí se mi fakt líbí. Trochu mě mrzí, že tam nikdo není nic o autorských právech, ale to se asi dalo čekat. (Ty prázdná média jsou velmi slabý kompromis)
Také je hodně mrzutá ta výhrada svědomí u manželství pro všechny a dost to hází kudlu na celý koncept liberálního programu.
Ale jinak celkově jsem spokojena. Návrh podpořím. Je to podle mě fajn kompromis.
GEORGI,
Kde výhrada svědomí? Já tam marně. Hledám lidská práva.. Atd.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Agnes.Nemeckova za příspěvek: