Piráti se rozhodují společně, je pro nás naprosto zásadní dodržovat principy demokracie, u nás má hlas každého člena stejnou váhu. Chceme, aby se mohl každý svobodně rozhodnout na základě co nejpřesnějších faktů, argumentů a čísel. Proto jsme dodrželi slib a připravili podrobnou analýzu, která srovnává zvažovanou předvolební spolupráci se STAN oproti dosavadní samostatné kandidatuře.
Analýzu si nyní může každý z členů v klidu prostudovat, na cokoliv se doptat. Analýzu najdete zde
K analýze je okolo 200 stran příloh (některé v režimu veřejné a některé pouze pro členy v sekci fóra viewtopic.php?p=721772#p721772), kde jsou v detailu vyhodnoceny potřebné aspekty, které jsou nezbytné pro informované rozhodnutí.
Na tomto místě bych rád uvedl hlavní závěry analýzy:
1. Pohled voličů
- Jádro voličů Pirátů v drtivé většině souhlasí s koalicí se STAN: 95 % pozitivní emoce. Na přímou otázku na koalici Pirátů a STAN odpovědělo z jádra Pirátů 68 % dobrá volba, 24 % přežiju to, 4 % to nechci, mají kandidovat zvlášť a 5 % je mi to jedno.
- Z potenciálu Pirátů má ke koalici pozitivní emoci 83 % dotázaných. Jasně pro spolupráci bylo 66 % dotázaných, 29 % by ji tolerovalo nebo jim to je jedno, 5 % respondentů se k ní stavělo negativně.
- V online populaci je cca 16 % lidí, kteří zvažují obě dvě strany, tedy to je velikost potenciálu, o který se Piráti a STAN potenciálně přetahují; 60 % potenciálních voličů Pirátů zvažuje i STAN.
- Jak Piráti, tak STAN mají velký potenciál i samostatně (26 % a 35 % dotazovaných), ve volbách je nicméně rozhodující schopnost tento potenciál naplnit.
- Případná koalice má podle podle průzkumu potenciál 35 % hlasů dotazovaných (což představuje zhruba 30 % všech oprávněných voličů). Jde o součet jádra i potenciálu.
- Koalice nicméně umožní soustředit energii na přetáhnutí voličů jiných subjektů místo přetahování voličů navzájem mezi Piráty a STAN, což je potřeba pro získání většiny ve sněmovně.
- Zkušenosti z komunální úrovně jsou velmi různorodé. Z těch, kteří mají zkušenost z jednání se STAN z vyjednávání v obcích 2018, pozitivní zkušenost deklarovalo 56 % respondentů, naopak negativní zkušenost mělo 22 %. Negativní zkušenosti jsou koncentrovány na MČ v Praze.
- Po krajských volbách 2020 budeme patrně společně vládnout v 8 krajích. V Olomouckém kraji, kde máme předvolební koalici, jsme získali post hejtmana. Máme nebo vytváříme vládnoucí koalici v Praze, Středočeském kraji, Jihomoravském kraji, Libereckém kraji, Královéhradeckém kraji, Plzeňském kraji a na Vysočině. Oba subjekty jsou v opozici v Jihočeském kraji a Ústeckém kraji. V Moravskoslezském kraji není STAN v zastupitelstvu kraje, zatímco Piráti jsou v opozici. V Karlovarském kraji jsme ve vyjednávacím bloku, výsledek není ke dni zpracování analýzy jasný. Na opačných březích jsme ve Zlínském kraji a Pardubickém kraji.
- V Poslanecké sněmovně označili téměř všichni poslanci spolupráci za dobrou. Výstupem spolupráce Pirátů a STAN je např. společný postoj k výstavbě dalších bloků JE Dukovany, návrhy ohledně skutečných majitelů, exekucí, insolvencí, sucha, krizového štábu či společné nominace. Zástupce v Senátu označil spolupráci jako dobrou. Naopak jsme se neshodli např. na našem návrhu proti kumulaci platů u veřejných funkcí či na zveřejnění majetkových přiznání starostů malých obcí.
- V EP je pouze jeden zástupce STAN, spolupráce není navázána a jsou zde negativní zkušenosti z osobních útoků.
- Předseda strany jednal s PKS a dotazníkovou metodou a rozhovory jsme identifikovali možná rizika.
- Personální rovina, transparentnost a předvídatelnost byly vyhodnoceny za oblasti, které vykazují poměrně vysoký výskyt výhrad a problémů. Naopak dimenze aktuální spolupráce a dimenze dlouhodobé spolupráce byly vyhodnoceny jako bezproblémové či téměř bezproblémové.
- Byly jasně identifikovány konkrétní osoby napříč kraji, které vykazují prvky kontroverze, u kterých je pro nás nepřijatelné jejich zapojení do společného projektu; tyto personálie budou v případě vyjednávání předjednány na úrovni vedení ještě před sestavováním kandidátních listin.
- Byly navrženy mechanismy řešení skutečných nebo fiktivních kauz, řešení personálních výhrad, mechanismus otevřené výměny informací, kodex dobré spolupráce a plnění programových priorit.
- Volič má 4 preferenční hlasy. Riziko skákání je v případě známých osobností či při kombinaci více faktorů (souběžné senátní volby, vlastní kampaň, lokální známost).
- Kraje, které jsou velké a kde očekáváme vyšší preference, jsou méně rizikové (např. ve Středočeském kraji cca 8 tis. pref. hlasů); naopak vysoké riziko jsme identifikovali v Karlovarském a Libereckém kraji, střední v Pardubickém, Olomouckém a Zlínském kraji.
- K prevenci přeskákání se navrhuje stanovit klíč rozdělení volitelných míst v dohodnutém poměru, zařadit všechny potenciální skokany na volitelná místa a dohodnout, že nebudou vedeny kampaně na jméno a na kroužkování a tuto dohodu důsledně vynucovat, případně stanovit kompenzace.
- Výsledek analýzy programové kompatibility lze ve zkratce shrnout, že máme ze 70 % shodu.
- Odborné týmy identifikovaly 103 důležitých témat, kde nalezly programovou shodu mezi Piráty a STAN a vedle toho 23 témat, kde nalezly neshodu.
- V základních hodnotových a politických otázkách se velmi často shodujeme.
- Odlišnosti vyplývají z akcentu STAN na komunální rozměr, větší konzervativnosti a některých postojů typických pro českou pravici.
- Do jednání bychom šli v případě rozhodnutí CF s tím, že chceme oboustranně výhodné partnerství zohledňující podporu stran u voličů a význam uskupení v regionech podle dohodnutého klíče.
- To znamená, že do případného vyjednávání chceme vstupovat s tím, aby díky spolupráci měli jak Piráti, tak STAN mandáty navíc, přičemž další volitelná místa oproti stávajícímu počtu mandátů by se rozdělila úměrně aktuálním preferencím 3:1.
- Při výsledku 26 % odhadujeme, že koalice by měla 18 mandátů navíc, z toho Piráti by získali 13 mandátů navíc, tedy v každém kraji bychom získali mandát navíc nebo zůstali na svém. Při rozvržení mezi kraje a přípravě skládání kandidátek bychom vyšli z podpory voličů obou subjektů v daném kraji (volební model samostatné kandidatury do sněmovny).
- Koalice by měla mít společný program, který bude vycházet z průniku programů. Základní programové cíle budou formulovány po vyjednávání obou subjektu v koaliční smlouvě schvalované CF, podle čehož bude program dopracován. Velkou roli by zde měly společné odborné týmy.
- U prováděcích aktů (projednání programu, kandidátek) by bylo zapojeno širší vedení strany (u nás republikový výbor).
- Lídrem spolupráce by byl celostátní lídr Pirátů, který by byl také kandidátem koalice na předsedu vlády. Do případného vyjednávání budeme vstupovat s tím, že STAN bude mít lídra kandidátky ve 3 krajích.
- Kampaň by prováděl společný volební štáb spolu se společnými krajskými volebními štáby.
- Koaliční smlouva by zakazovala kroužkovací kampaně a stanovila rychlá řešení případných porušení. Potenciální skokani by byli umisťováni pouze na dohodnutá volitelná místa.
- Kandidáti obou subjektů by se zavázali, že k poslaneckému mandátu by zastávali nejvýše 1 neuvolněnou funkci.
viz https://mrak.pirati.cz/core/preview?fil ... 900&a=true
Tato komplexní analýza vznikla jako podkladový materiál pro jednání celostátního fóra ve věci rozhodnutí následujícího postupu Pirátů ve sněmovních volbách 2021. O postupu tak s respektem k principu demokratického minima rozhodnou v hlasování všichni členové Pirátské strany, tedy celostátní fórum.
Jednání celostátního fóra bude zahájeno v nejbližší době, jakmile republikové předsednictvo předloží návrh usnesení.
Chtěl bych tímto poděkovat desítkám resp. stovkám lidí, počítaje i respondenty dotazníkových šetření, kteří se na přípravě této důležité analýzy podíleli.
Určitě nikdo z nás nemá patent na rozum, takže budeme rádi, pokud přijdete s dalšími pohledy, které nám mohly uniknout nebo navrhnete možná zlepšení. Ideálně se prosím obraťte přímo na zodpovědnou osobu za danou část.
Děkuji
Ivan Bartoš
Přílohy: Edit: překlep