Novela zákona k legalizaci distančního vzdělávání

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Novela zákona k legalizaci distančního vzdělávání

Příspěvek od Janek.Wagner »

A podívejme se, jak to dělají naši sousedé: https://www.gov.pl/web/edukacja/bezpiec ... h-epidemii

Můžeš udělat rešerši z jiných zemí @petrchalus?
Uživatelský avatar
Daniel.Mazur
Republikový výbor
Příspěvky: 746
Registrován: 25 lis 2013, 10:23
Profese: fyzik
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 744 poděkování
Dostal poděkování: 1572 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Novela zákona k legalizaci distančního vzdělávání

Příspěvek od Daniel.Mazur »

@marenamat
Pošleš mi na sebe email?
Dan
(třeba sms na 602 439 639)

Daniel Mazur

+420-602-439-639
daniel.mazur@pirati.cz

"Hey, what does this button do?" (Curiosity)

Uživatelský avatar
Daniel.Mazur
Republikový výbor
Příspěvky: 746
Registrován: 25 lis 2013, 10:23
Profese: fyzik
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 744 poděkování
Dostal poděkování: 1572 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Novela zákona k legalizaci distančního vzdělávání

Příspěvek od Daniel.Mazur »

Janek.Wagner píše: 06 srp 2020, 09:00
Daniel.Mazur píše: 27 črc 2020, 10:52Nicméně tento paragraf nedefinuje denní studium tak, že by "probíhalo ve školách" (což v krizi nešlo) nebo že by "neprobíhalo pomocí informačních technologií". Z mého pohledu právě tenhle paragraf sám o sobě nedefinuje denní a distanční formu disjunktně, a proto jestli někde vznikl problém "nelegálnosti", musí to být jinde. Možná v ustáleném výkladu toho paragrafu. Přitom ten §25 je formulovaný správně k tomu, aby umožňoval "domácí" individuál jako systémově standardní řešení a ne jako výjimku ze zákona. (Na VŠ máme taky "denní" formu studia definovanou přes intenzitu výuky, ne přes to, jestli při tom sedí student v posluchárně nebo se dívá na totéž jako webinář.)
Dobrý výklad, ale máme povinnou školní docházku ;-)
Máš pravdu, kdo by si taky troufl navrhnout, že "školní" znamená cokoli jiného než "do školní budovy"? :-D ... Ten češtin je krásný jazyk.

Daniel Mazur

+420-602-439-639
daniel.mazur@pirati.cz

"Hey, what does this button do?" (Curiosity)

Uživatelský avatar
Daniel.Mazur
Republikový výbor
Příspěvky: 746
Registrován: 25 lis 2013, 10:23
Profese: fyzik
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 744 poděkování
Dostal poděkování: 1572 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Novela zákona k legalizaci distančního vzdělávání

Příspěvek od Daniel.Mazur »

martin.ulovec píše: 06 srp 2020, 07:18
marenamat píše: 04 srp 2020, 16:56
  • Školy jsou zvyklé učit distančně, mají funkční systém, dostatek materiálů a část žáků mají dobrovolně na distančním vzdělávání bez ohledu na krizi.
Tohle je dle mého názoru velmi silné tvrzení. Během COVID období se naopak ukázalo, že plno škol distanční vzdělávání není schopno bez poskytnuté metodické podpory zajistit. A ta metodická podpora nebyla ze strany MŠMT velká (pokud nehovoříme o webinářích v rámci projektu SYPO).
...
Trochu se zpožděním, tady Martine došlo k nepochopení. Maria tou větou, na kterou sporem navazuješ, přistoupila na moji "hru" vymýšlení "alternativní reality, která odpovídá žádoucímu/ideálnímu stavu". Tedy netvrdila tu citovanou větu, věta byla jen vyjádřením toho cílového stavu. Někdy člověk potřebuje stroj času, aby se v tom vyznal, no... ;-)

Daniel Mazur

+420-602-439-639
daniel.mazur@pirati.cz

"Hey, what does this button do?" (Curiosity)

Martin.Ulovec
Vedoucí resortního týmu
Příspěvky: 118
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 16 poděkování
Dostal poděkování: 139 poděkování

Re: Novela zákona k legalizaci distančního vzdělávání

Příspěvek od Martin.Ulovec »

Daniel.Mazur píše: 07 srp 2020, 02:22
martin.ulovec píše: 06 srp 2020, 07:18
marenamat píše: 04 srp 2020, 16:56
  • Školy jsou zvyklé učit distančně, mají funkční systém, dostatek materiálů a část žáků mají dobrovolně na distančním vzdělávání bez ohledu na krizi.
Tohle je dle mého názoru velmi silné tvrzení. Během COVID období se naopak ukázalo, že plno škol distanční vzdělávání není schopno bez poskytnuté metodické podpory zajistit. A ta metodická podpora nebyla ze strany MŠMT velká (pokud nehovoříme o webinářích v rámci projektu SYPO).
...
Trochu se zpožděním, tady Martine došlo k nepochopení. Maria tou větou, na kterou sporem navazuješ, přistoupila na moji "hru" vymýšlení "alternativní reality, která odpovídá žádoucímu/ideálnímu stavu". Tedy netvrdila tu citovanou větu, věta byla jen vyjádřením toho cílového stavu. Někdy člověk potřebuje stroj času, aby se v tom vyznal, no... ;-)
ok, my bad, beru zpět :)
Uživatelský avatar
Stepan.Strebl
Člen KS Praha
Příspěvky: 338
Registrován: 16 lis 2016, 11:30
Dal poděkování: 441 poděkování
Dostal poděkování: 872 poděkování

Re: Novela zákona k legalizaci distančního vzdělávání

Příspěvek od Stepan.Strebl »

Víceméně tu už vše zaznělo, díky za rozumné pohledy na to. Je to nesystémový ad hoc zákon. Vždycky se objeví nějaká specifická situace a my na ni vyrobíme speciální zákon, což sežere mnoho času a mnoho energie mnoha lidí. Vše se reguluje z nejvyšší úrovně. A až se objeví situace typově podobná, ale dostatečně odlišná (např. my bychom rádi občas učili AJ distančně kvalifikovaným rodilým mluvčím, ale to nejde, ve třídě pořád musí být kvalifikovaný fyzický učitel, i když není v danou chvíli potřeba a my bychom raději platili za toho vzdáleného učitele, kterého potřebujeme), tak ten zákon na to samozřejmě nebude pasovat a budeme doufat, že na nejvyšší úrovni se to zas jednou poupraví.

Z procesního pohledu takové zákonné úpravy akorát vytváří úzká hrdla. Školy mají povinnost naučit žáky podle RVP. Mělo by se ponechat na nich, jakým způsobem se doberou k cíli, potažmo na nižším stupni řízení, aby uzpůsoboval podle situace podmínky. Obce mohou rozhodnout například o vyšším počtu žáků ve třídě. Proč ne tedy o tom, že na základě žádosti ředitele bude nějaká část výuky probíhat distančně? Zákony, které školy i zřizovatele akorát svazují do kozelce, skutečně nepotřebujeme. To raději ať to upraveno není vůbec, aspoň se dá flexibilně reagovat. Doufám, že se MŠMT jednou překoná svůj přístup, že nižším stupňům školské soustavy se nedá věřit a nelze jim svěřit žádné pravomoci, každý prd musí být upraven zákonem a jediný skutečně rozumný je ministerský úředník.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Stepan.Strebl za příspěvek:
Vaclav.Fortik
marenamat
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 33
Registrován: 29 led 2020, 13:43
Profese: programátorka a amatérská právnička
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 29 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Novela zákona k legalizaci distančního vzdělávání

Příspěvek od marenamat »

Tak a máme tu rozhodnutí, že to na pořad schůze dát chcou a pěkně v legislativní nouzi jako tisk 972. https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&T=972

Proti předchozímu návrhu tam přibyl odstavec 5 o tom, že se opatření obecné povahy vydává bez předchozího správního řízení (vypadá celkem bezzubě, nicméně z jeho znění není jasné, jestli je tedy správní orgán vůbec povinen své rozhodnutí řádně odůvodnit).

Důvodová zpráva si dává záležet, aby se psalo o plnění školní docházky distančním způsobem, čímž se zavádí zmatení legislativních pojmů způsob / forma. V bodě 6 pak důvodová zpráva buďto sprostě lže o tom, že se respektuje povinnost chránit právo každého na vzdělávání, a zejména pak lže o souladu s Úmluvou o právech dítěte – a nebo očekává, že žáci se speciálními vzdělávacími potřebami dostanou opravdu tolik individuální péče, aby se jim zachovalo právo na přístup ke vzdělání, což ovšem smrdí žalobami na školy.

Stejně tak důvodová zpráva v bodě 9 zamlčuje zvýšené riziko úniku osobních údajů v případě výuky distančním způsobem kvůli zvýšené míře používání internetu, a taktéž není úplně jasné, jestli jsou v bodě 10 řádně zhodnocena korupční rizika.

Jaké jsou k tomu potřeba pozměňováky, aby to bylo příčetné:
  1. přepsat »způsob« na »formu«
  2. vyhodit z novely povinnost účastnit se dist. předškolního vzdělávání, protože to bude jen bič na ty, kdo neumí podat oznámení o individuálním vzdělávání podle § 34b, pro všechny ostatní tak zůstane fakticky dobrovolné
  3. přihodit odstavec o tom, že se škola se žáky a rodiči může dohodnout na distanční nebo kombinované formě výuky i bez krizového opatření v režimu pokusného ověřování
  4. omezit platnost na jeden rok s odkazem na ubastlenost novely, aby se to přes zimu udělalo pořádně včetně projednání se školami a rodiči
  5. vůbec nevím, co s odstavcem (4), který společně s (5) fakticky říká, že si ministerstvo může s přijímačkama a maturitama udělat pod rouškou koronaviru cokoliv

Prosazujeme úrovňové vzdělávání ve školách. Žáci mají absolvovat výuku, která odpovídá jejich individuálním znalostem a dovednostem, ne vnucené tempo.

marenamat
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 33
Registrován: 29 led 2020, 13:43
Profese: programátorka a amatérská právnička
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 29 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Novela zákona k legalizaci distančního vzdělávání

Příspěvek od marenamat »

Už mě to napadlo! Odstavec 4 a 5 nedat za pravomoc ministerstvu, ale sněmovně, která na návrh rozhodne jednorázovým usnesením o změně zákonem stanovených podmínek. Tím se vyřeší problémy s příliš velkou pravomocí MŠMT a zároveň to bude pořád docela pružné. Přitom přijímačky i maturity jsou dlouhodobě připravovaná akce, takže se případné změny stejně musí řešit s předstihem. Pokud tedy MŠMT chce operativně rozhodovat, pak usnášení Sněmovny je v tomto pružné dostatečně.

Prosazujeme úrovňové vzdělávání ve školách. Žáci mají absolvovat výuku, která odpovídá jejich individuálním znalostem a dovednostem, ne vnucené tempo.

Odpovědět

Zpět na „Školství“