Individualita vs Inkluze

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
mapaf
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 55
Registrován: 27 led 2012, 23:55
Profese: student
Dal poděkování: 7 poděkování
Dostal poděkování: 40 poděkování

Individualita vs Inkluze

Příspěvek od mapaf »

Jak se Piráti staví ke zdánlivému rozporu individuality a inkluze?

Podle ideálu individuality by se dítěti měl nechat prostor k rozvoji podle své přirozenosti, tak aby se na jednu stranu nenutilo pasovat do tabulek, kde nestíhá ani nebylo bržděné v rozvoji, kde má talent. Je. Třeba pouze nabídnout dítěti co nejlepší možnost k učení. To všechno protože dítě neslouží školství ale školství dítěti.

Podle ideálu inkluze je třeba právě aby všechny děti dostaly stejné příležitosti a učili se společně, aby se znaly napříč těmi skupinami a učili spolupracovat.

Já v tom ve skutečnosti rozpor nevidím. Myslím že to první se spíše týká rozvoje individuálních dovedností kdežto druhé spíš sociálních vlastností. Že podle prvního vzorce bychom měli přistupovat k tomu, co se dítě učí kdežto v tom druhém jak to používá a jak dokáže se svými dovednostmi spolupracovat s jedinci s jinými dovednosti. V té inkluzí by mělo jít spíš o to aby se děti naučili v rámci své individuality spolupracovat, než aby byli všichni stejní, takové to evropské "jednotní v rozmanitosti". V praxi si myslím, že by to mohlo fungovat tak, že dítěti je dán prostor navštěvovat pokročilejší nebo méně pokročilé kurzy v různých předmětech ale napříč tím spolu děti dlouhodobě spolupracují na nějakém projektu a to klidně napříč třeba věkem.

Za tím účelem, aby byl dítěti zaručen individuální rozvoj a byli dány všem nejlepší příležitosti je třeba aby jsme se přesunuli z hodnocení žáků na hodnocení školy. Potřebujeme standardizovat příležitosti, né výsledky, né děti.

Jak se stavíte k riziku, že rostoucí počet bohatých rodičů, kteří si mohou dovolit moderní soukromou školu v kontrastu se stagnujícím veřejným školstvím může vytvořit sociální nůžky a elitářství?
Tito uživatelé poděkovali autorovi mapaf za příspěvek:
Marek.Necada
Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Individualita vs Inkluze

Příspěvek od Janek.Wagner »

mapaf píše:Jak se Piráti staví ke zdánlivému rozporu individuality a inkluze?

Podle ideálu individuality by se dítěti měl nechat prostor k rozvoji podle své přirozenosti, tak aby se na jednu stranu nenutilo pasovat do tabulek, kde nestíhá ani nebylo bržděné v rozvoji, kde má talent. Je. Třeba pouze nabídnout dítěti co nejlepší možnost k učení. To všechno protože dítě neslouží školství ale školství dítěti.

Podle ideálu inkluze je třeba právě aby všechny děti dostaly stejné příležitosti a učili se společně, aby se znaly napříč těmi skupinami a učili spolupracovat
Veřejný vzdělávací systém by měl umožnit každému žákovi dosáhnout jeho maxima. Samozřejmě k přihlédnutí k jeho individuálním schopnostem.

A protože jsou tu obecné limity a ideály jsou jen ideály, je třeba především umožnit svobodnou volbu vzdělávací cesty a především systémově napomáhat optimální volbě. Zde je třeba připomenout, že tu bude stále početná skupiny žáků, pro které nebude inkluze nejvhodnější. A naopak tu bude stále početnější skupina rodičů, kteří budou preferovat individuální vzdělávání. Proto Piráti navrhují změnu z povinné školní docházky na povinné vzdělávání.
mapaf píše:Za tím účelem, aby byl dítěti zaručen individuální rozvoj a byli dány všem nejlepší příležitosti je třeba aby jsme se přesunuli z hodnocení žáků na hodnocení školy. Potřebujeme standardizovat příležitosti, né výsledky, né děti.
Školy ale přeci standardizované jsou, podle Rámcových vzdělávacích programů vytvářejí Školní vzdělávací programy.
mapaf píše:Jak se stavíte k riziku, že rostoucí počet bohatých rodičů, kteří si mohou dovolit moderní soukromou školu v kontrastu se stagnujícím veřejným školstvím může vytvořit sociální nůžky a elitářství?
Zde si musíme položit otázku, zda všechny soukromé školy jsou skutečně "moderní", a proč veřejné školství stagnuje.

A zde jsou značné rozdíly: soukromé MŠ vznikaly především jako důsledek nedostatku míst ve veřejných MŠ (aktuálně je 5 % dětí v soukromých MŠ).

V soukromých ZŠ je jen 2 % žáků ZŠ, jde tedy zatím o marginální část. Ale často to souvisí s výše uvedeným: omezení svobody volby a stagnace veřejných ZŠ vyvolá podobnou reakci, řada soukromých ZŠ jsou ve skutečnosti speciální školy pro děti s postižením, které by byly nuceny k inkluzi proti vůli rodičů, další nabízejí například lepší podmínky (menší třídy, větší volnost atd.), na které běžná škola nemá finanční či jiné zdroje.

V soukromých SŠ je nyní 15 % žáků, zde je opět situace odlišná. Soukromé školy využily poptávce po nedostatkových oborech nebo jsou propojeny s průmyslovými podniky, které si vychovávají zaměstnance.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvky (celkem 5):
Marek.Necada, Vaclav.Fortik, Adam.Jaros, Georgia.Hejdukova, Jiri.Snizek
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Individualita vs Inkluze

Příspěvek od Karel666 »

Jak se Piráti staví ke zdánlivému rozporu individuality a inkluze?
co si po tím individualita představuješ? A co pod pojmem inkluze? A jelikož každý něco jiného a každý z rodičů chce jiný výsledek pak máš rozpor a takto obecně se ptát bez definice, dává blbej výsledek...
Podle ideálu individuality by se dítěti měl nechat prostor k rozvoji podle své přirozenosti, tak aby se na jednu stranu nenutilo pasovat do tabulek, kde nestíhá ani nebylo bržděné v rozvoji, kde má talent. Je. Třeba pouze nabídnout dítěti co nejlepší možnost k učení. To všechno protože dítě neslouží školství ale školství dítěti.
A jak mu to chceš umožnit v pojetí inkluze a celkově jako následek reform školství u nás? Hele třeba tělocvik na "normální škole" (tedy ne sportovní) má právě rolu té socializace a spolupráce, ale na druhou stranu, když ve třídě budou mít vozíčkáře, fakt nebudou hrát fotbal, ale něco co může pouze vozíčkář?
Podle ideálu inkluze je třeba právě aby všechny děti dostaly stejné příležitosti a učili se společně, aby se znaly napříč těmi skupinami a učili spolupracovat.
Učit se společně? Třeba někdo je nadanej na jazyky a jinej na technické obory, co získáš tím, že s ebudou učit společně kromě toho, že budou umět spíše úroveň mediánu skupiny... Fakt myslíš, že výsledkem bude, že když ten nadanej nebude po škole na náklady rodičů chodit na jazyk k soukromému učiteli, že bude umět za 4 roky to co by uměl nebýt té inkluze v hodině jazyka?
Já v tom ve skutečnosti rozpor nevidím. Myslím že to první se spíše týká rozvoje individuálních dovedností kdežto druhé spíš sociálních vlastností. Že podle prvního vzorce bychom měli přistupovat k tomu, co se dítě učí kdežto v tom druhém jak to používá a jak dokáže se svými dovednostmi spolupracovat s jedinci s jinými dovednosti. V té inkluzí by mělo jít spíš o to aby se děti naučili v rámci své individuality spolupracovat, než aby byli všichni stejní, takové to evropské "jednotní v rozmanitosti". V praxi si myslím, že by to mohlo fungovat tak, že dítěti je dán prostor navštěvovat pokročilejší nebo méně pokročilé kurzy v různých předmětech ale napříč tím spolu děti dlouhodobě spolupracují na nějakém projektu a to klidně napříč třeba věkem.
Ty nevidíš rozpor, ale pro jedince co je nadanej v nějaké oblasti to rozpor je, prostě ho nutíš, aby se socializoval a uměl toho málo, protože někdo rozhodl, že socializace bude v jeho oboru místo, aby se na toto zavedli "úmělé" předměty...
Za tím účelem, aby byl dítěti zaručen individuální rozvoj a byli dány všem nejlepší příležitosti je třeba aby jsme se přesunuli z hodnocení žáků na hodnocení školy. Potřebujeme standardizovat příležitosti, né výsledky, né děti.
Ale tou inkluzí průměruješ výsledky ve všech předmětech a tedy ničíš v důsledku hodnocení nejenom žáka, ale i školy. Ty tou inkluzí standartizuješ právě ty děti , ale tvrdíš, že to neděláš...
Jak se stavíte k riziku, že rostoucí počet bohatých rodičů, kteří si mohou dovolit moderní soukromou školu v kontrastu se stagnujícím veřejným školstvím může vytvořit sociální nůžky a elitářství?
bohatej rodič si je vědom v čem je dobré jeho dítě, a prostě ho nebude dávat na školu, kde sněj nevytlučou maximu, ale jenom ten průměr. A ty navrhuješ inkluzi, která průměr přibližuje mediánu a tedy ještě snižuje to co s dítěte dostaneš...



Tedy na jednu stranu bojuješ za individualitu, ale na druhou stranu nechceš eleitní třídy na matiku. Proč bráníš být individuální matematikovi, když je to jeho talent?


Edit: a ano je dnes asi většina soukromých škol, kde cílem je titul/papír navzdory tomu co se děti/studenti naučí, ale to je spíše zase o záměně práva na vzdělání a právo dostat maturitní vysvětčení nebo vysokoškolký titul...
arthurnottheking
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 17
Registrován: 06 pro 2019, 10:59
Dostal poděkování: 3 poděkování

Re: Individualita vs Inkluze

Příspěvek od arthurnottheking »

Presto škola má pozitivní zkušenosti s inkluzivním vzděláváním. Doporučuji si přečíst tuto bakalářskou práci:
Petra Topinková: "Inkluzivní vzdělávání: analýza učitelského tisku"


Access: https://www.researchgate.net/publication/329398798_Co_je_rozmanite_a_co_je_spolecne_v_inkluzivni_skole_z_hlediska_Ukazatele_inkluze thetermpapers https://forum.pirati.cz
Odpovědět

Zpět na „Školství“