Rozhodčí nálezy

Rozhodčí komise rozhoduje ve stranických sporech, vydává předběžná opatření, rozhoduje o omezení práv člena za porušení předpisů a o jeho vyloučení, rozhoduje o platnosti právních aktů, odpovídá na předběžné otázky.


Moderátoři: Republikový výbor - asistenti, Rozhodčí komise

Pravidla fóra
Zamčeno
Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

Rozhodčí nález v řízení #9738

Rozhodčí komise rozhodla dne 6. 11. 2019 ve složení Petr Springinsfeld, (předseda), Milan Daďourek (místopředseda), Viktor Derka (zpravodaj), Linda Matušková, Ondřej Ručka a Vladimira Sykorova o stížnosti Tomáše Koláčného proti odpůrci PKS JmK podané dne 29. 6. 2018 ve věci tvrzeného překročení působnosti PKS JmK ve věci jmenování hospodáře rozpočtové položky Pirate Space Brno:

Výroky

Stížnost se zamítá
Žádnému z účastníků řízení se nepřiznává náhrada nákladů řízení, paušální záloha ve výši 300 Kč propadá KK jako paušální náhrada nákladů řízení.

Odůvodnění

Stěžovatel výše zmíněnou stížností brojil proti usnesení PKS JmK ze dne 7. 3. 2018, jímž byl hospodářem rozpočtové položky Pirate Space Brno jmenován kastelán Pirate Space Brno (tj. tehdy Ondřej Kotase). Dle stěžovatelova názoru k tomuto došlo v rozporu s usnesením KF JmK ze dne 17. 1. 2018, kterým bylo hospodářem určeno PKS JmK jako kolektivní orgán, v čemž stěžovatel spatřuje porušení čl. 7 odst. 5 písm. c) Stanov České pirátské strany (dále jen "Stanovy"). Na tomto základě se stěžovatel domáhá zrušení předmětného usnesení PKS JmK.

Odpůrce ještě v řízení před KK k věci vyjádřil prostřednictvím předsedy KS JmK Roberta Čumy přesvědčení, že dle vnitřního předpisu upravujícího hospodaření je umžněno jmenovat hospodářem i jiného člena strany, z opatrnosti nicméně po napadení předmětného usnesení PKS JmK nechali KF JmK schválit dne 18. 4. 2018 dodatek, jímž došlo k potvrzení konkrétních osob jako hospodářů sporných rozpočtových položek, kde figurovalo PKS JmK.

KK postoupila 19. 5. 2018 stížnost RK s návrhem stížnost jako nedůvodnou zamítnout.

26. 10. 2019 byli jak stěžovatel a odpůrce vyzváni k podání vyjádření k řízení. Stěžovatel se do 2. 11. 2019 k věci nevyjádřil.

Odpůrce (jménem předsedy KS JmK Roberta Čumy) odkázal 1. 11. 2019 na dřívější vyjádření předsedy KS JmK v řízení před KK.

Stížnost není důvodná. Stěžovatel má plnou pravdu v tom, že obecně usnesení oblastního předsednictva nemohou odporovat usnesením relevantního oblastního fóra. V projednáváném případu ovšem předmětná usnesení PKS JmK a KF JmK nebyla v rozporu, a to ani před přijetím dodatku ze dne 18. 4. 2018. Důvodem pro to je, že na základě Pravidel hospodaření České pirátské strany (dále jen "PraH"), je na základě ustanovení § 4 odst. 1 možno ustanovit hospodářem toliko konkrétní fyzickou osobu. Vyjádřilo-li tedy KF JmK vůli ustanovit hospodářem PKS JmK jako kolektivní orgán, pak z něj učinilo tým zodpovědný za danou rozpočtovou položku. V takovém případě platí dle § 4 odst. 1 PraH, že hospodářem je člověk stojící v čele týmu, jeho zástupce nebo jiný člen, kterého tým určil hospodářem, přičemž ani z ustanovení PraH, ani z usnesení KF JmK ze dne 17. 1. 2018 nelze dovodit zákaz zodpovědnému týmu (v tomto případě PKS JmK) ustavit hospodářem osobu, jenž není členem daného týmu, za předpokladu, že se stále jedná o člena České pirátské strany.

Jelikož PKS JmK napadeným usnesením ze dne 7. 3. 2018 neporušilo žádný předpis České pirátské strany, je na tomto základě stížnost nedůvodná, a proto ji RK tímto rozhodčím nálezem na základě § 19 písm. b) Rozhodčího řádu České pirátské strany zamítá, neboť jsou dány důvody pro odložení stížnosti na základě § 14 odst. 1 písm. a) Rozhodčího řádu. Jelikož stěžovatel neměl v řízení úspěch, nepřiznává se mu náhrada nákladů řízení dle § 18 odst. 3 Rozhodčího řádu, a jím složená paušální záloha ve výši 300 Kč propadá KK jakožto stálému úřastníkovi řízení o stížnosti dle § 6 odst. odst. 2 písm. a) Jednacího řádu Rozhodčí komise jako paušální náhrada vzniklých nákladů řízení dle § 18 odst. 3 Rozhodčího řádu. PKS JmK, která měla v řízení plný úspěch, žádné náklady nevznikly, pročež se jí rovněž nepřiznává náhrada nákladů řízení.

Hlasování

Pro přijetí rozhodčího nálezu: Viktor Derka, Ondřej Ručka, Vladimíra Sýkorová, Milan Daďourek, Linda Matušková
Proti přijetí rozhodčího nálezu: nikdo
Vyloučil se z hlasování: Petr Springinsfeld
Hlasování se nezúčastnil: Jan Lejčko

Poučení
Každý člen České pirátské strany může ve lhůtě 14 dnů od právní moci tohoto nálezu iniciovat jeho mimořádný přezkum Celostátním fórem České pirátské strany na základě čl. 8 odst. 5 písm. h. Stanov.

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

ROZHODČÍ NÁLEZ
Rozhodčí komise České pirátské strany rozhodla dne 20. listopadu 2019 ve věci stížnosti #22644 ve věci závažného porušení Stanov a dalších předpisů. Stěžovatelem je Kontrolní komise a PKS Jihočeský kraj (zastoupeno Lukášem Koláříkem), odpůrcem Ing. Oldřich Máca.

Po projednání stížnosti #22644 konstatuje Rozhodčí komise:

1. Úmyslným zatajováním koaliční smlouvy se Odpůrce Ing. Oldřich Máca dopustil závažného porušení Stanov a Organizačního řádu. Tíha povinnosti zveřejnit podepsanou koaliční smlouvu leží na Odpůrci jako jejím signatáři.
2. Rozhodčí komise ukládá Odpůrci zákaz kandidatury a možnosti stát se členem nebo registrovaným příznivcem České pirátské strany na dobu 3 let.
3. Koaliční smlouva podepsaná Odpůrcem je neplatná.
4. Rozhodčí komise přiznává Stěžovateli (PKS Jihočeský kraj) náhradu nákladů řízení v plné výši (300 Kč).
5. Ukládá Odpůrci povinnost nahradit náklady řízní v plné výši (300 Kč).

Odůvodnění:
Ad 1. Odpůrce podepsal koaliční smlouvu ve chvíli, kdy nebyl zastupitelem. Koaliční smlouva nebyla projednána oblastním fórem. Došlo tak k porušení vnitřních předpisů strany, konkrétně čl. 2 odst. 2, čl. 3 odst. 8 Stanov a § 25, § 26 Organizačního řádu. Opakovaným nerespektováním organizační nadřazenosti krajského sdružení porušuje Odpůrce čl. 5 odst. 2 Stanov a § 8 odst. 2 Organizačního řádu. Nezveřejnění Odpůrcem podepsané koaliční smlouvy logicky vyplývá z porušení předpisů. Tím, že nebyla koaliční smlouva řádně projednána příslušným oblastním fórem, nebyla ani zveřejněna.
Ad 2. Rozhodčí komise zde využívá své pravomoci v souladu s § 8 Rozhodčího řádu.
Ad 3. Z výše uvedených důvodů a okolností podpisu koaliční smlouvy Odpůrcem potvrzuje Rozhodčí komise neplatnost smlouvy.
Ad 4. V souladu s § 18 odst. 3 Rozhodčího řádu.
Ad 5. V souladu s § 18 odst. 3 Rozhodčího řádu.

Poučení:
Důsledky plynoucí z maření výkonu rozhodčího nálezu (dle § 20a Rozhodčího řádu):
„§ 20a Výkon rozhodčího nálezu
(1) Neplní-li povinný, co mu ukládá vykonatelný rozhodčí nález, nařídí rozhodčí komise doplňujícím rozhodčím nálezem výkon rozhodnutí, kterým např.
a) omezí povinnému dočasně právo hlasovat v orgánech strany nebo vykonávat funkci, odebere povinnému hodnost na systémech strany, a to do splnění všech uložených povinností,
b) uloží příslušným orgánům opatření ke zjednání nápravy (např. zařazení povinného do seznamu dlužníků, změnou hodnosti povinného),
c) pověří člena strany, osobu placenou stranou či tým výkonem rozhodnutí; tato osoba či tým jsou povinny splnit uloženou povinnost namísto povinného (např. vykonat něco jako hospodář apod.) a náleží jim za to odměna stanovená v rozhodnutí rozhodčí komise, kterou je povinen nahradit povinný,
d) uloží povinnému uhradit náklady spojené s výkonem rozhodčího nálezu.
(2) Rozhodčí komise může v doplňujícím rozhodčím nálezu rozhodnout také odpovědnosti konkrétní osoby nebo orgánu za neplnění rozhodčího nálezu a o tom, které účinky výkonu rozhodnutí nastávají vůči této osobě nebo orgánu. Musí jim však dát možnost se vyjádřit.
(3) Rozhodčí komise může rozhodčí nález doplňovat i opakovaně, dokud povinný všechny své povinnosti uložené rozhodčími nálezy nesplní.
(4) Maří-li povinný rozhodčí nález i přes to, že byl vůči němu nařízen výkon rozhodnutí, může rozhodčí komise doplňujícím rozhodčím nálezem rozhodnout o omezení jeho způsobilosti vykonávat funkci, a to do splnění všech uložených povinností, nebo ho vyloučit ze strany, pokud byl na takový následek předem upozorněn a nezjednal nápravu.
(5) Vykonáním rozhodčího nálezu řízení končí.“

Toto rozhodnutí je přezkoumatelné na základě žádosti o nápravu, kterou může posoudit rozhodčí komise, pokud to navrhne kterýkoli člen rozhodčí komise. Každý člen strany může ve lhůtě 14 dnů od doručení tohoto rozhodnutí získat podporu skupiny členů strany pro mimořádný přezkum tohoto rozhodnutí celostátním fórem.

Členové Rozhodčí komise:
Petr Springinsfeld (předseda)
Milan Daďourek (místopředseda)
Viktor Derka
Jan Lejčko
Linda Matušková (zpravodaj)
Ondřej Ručka
Vladimíra Sýkorová

Hlasování rozhodčího nálezu
PRO 6 členů RK (Matušková, Springinsfeld, Daďourek, Sýkorová, Lejčko, Derka)
NEHLASOVAL 1 člen RK (Ručka)

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

Rozhodčí komise České pirátské strany ve složení: Viktor Derka jako zpravodaj případu, dále pak Milan Daďourek, Ondřej Ručka, Jan Lejčko, Linda Matušková, Petr Springinsfeld, Vladimíra Sýkorová ve věci Stížnosti #24152 ze strany T. Koláčného proti odpůrci RP ve věci napadnutí tzv. všeobecného kodexu veřejného zastupitele podané dne 5. 11. 2019 vydala dne 24. 1. 2020 následující

R o z h o d č í n á l e z

Výroky

1.) Stížnost se zamítá.
2.) Stěžovatel je povinen uhradit odpůrci náhradu nákladů řízení ve výši 300 Kč.
3.) Stěžovatel je povinen uhradit RK náhradu nákladů řízení ve výši 300 Kč.

Odůvodnění

Stěžovatel napadl výše uvedenou stížností tzv. všeobecný kodex veřejného zastupitele (dále jen "kodex"), který byl přijat jako usnesení CF 12/2019 ze dne 30. 10. 2019, jenž byl přijat na základě žádosti RV na jednání RV 46/2019. Stěžovatel kodex napadá zejm. pro rozpor jeho čl. 1 písm. a) ("Zavazuji se hlasovat v souladu s programem Pirátů a nebudu hlasovat v rozporu s usnesením celostátního či příslušného oblastního fóra."), který považuje za rozporný s principem volného mandátu, přičemž cituje příslušná ustanovení Ústavy ČR, obecního a krajského zřízení i zákona o hl. m. Praze, které upravují volný mandát, popř. mechanismus přijetí slibu. RK dospěla k závěru, že jelikož má kodex povahu programového dokumentu, odpůrcem v takovém případě je na základě § 10 odst. e) Organizačního řádu České pirátské strany RP.

Zároveň se stížností učinil stěžovatel návrh na vydání předběžného opatření pozastavujícího účinnost kodexu, která byla podpořená ze strany KK. Návrh na vydání předběžného opatření byl dne 10. 11. 2019 zamítnut, neboť nebylo prokázáno, že by hrozila vážná újma v případě nepozastavení jeho účinnosti, ani nebyla RK shledána potřebná naléhavost pro vydání předběžného opatření.

RP se vyjádřilo ke stížnosti jakožto odpůrce tak, že dle něho není důvod pro napadení kodexu, neboť podobná obligace je již od roku 2017 v kodexu poslance a nadto se jedná toliko o závazek v morální rovině, který veřejného zastupitele nijak hmatatelně nezavazuje a nadto předneslo paralelu s předvolebními sliby.

Ke stížnosti byl vyzván k vyjádření též RV, neboť kodex byl původně projednáván na jeho půdě. RV se ústy jednatele J. Rezka ztotožnil s vyjádřením RP.

Stěžovatel ve své replice zmínil, že kodex má právní aspekt vyplývající z toho, že volební program má postavení vnitřního předpisu, nadto je možné porušení kodexu vnitrostranicky penalizovat, což již samo o sobě představuje dopad na mandát veřejného zastupitele, neboť zastupitel bude v kolizních situacích motivován rozhodovat v rozporu se svým svědomím a naopak v souladu s předmětnými usneseními jiných orgánů. Dále předkládá hypotetickou problematickou situaci, kdy bude zastupitel zavazován po obdržení mandátu pokyny, které by byly v rozporu s dřívějším volebním programem. Dále zmínil, že každý funkcionář, který by za této situace složil slib veřejného funkcionáře, dopouští se křivého slibu, popř. nevyřčeného slibu s výhradou. Na závěr zmínil, že potenciální možnost kodexu vyvíjet na veřejného funkcionáře tlak s právními dopady je v přímém rozporu s právním řádem ČR.

RV ve stručné duplice ústy J. Rezka některá tvrzení stěžovatele vyvracel ve směru, že kodex se netýká zástupců v obchodních společnostech ovládaných veřejnoprávními korporacemi, a že každému funkcionáři zůstává možnost se při hlasování zdržet, čímž kodex nijak neporuší.

Účastníci byli vyzváni, aby se vyjádřili, zda žádají o konání zasedání ve věci. Jelikož ani jeden účastník řízení o svolání zasedání nepožádal, a ani RK neusoudila, že by konání zasedání věc nějak dále osvětlilo, vydává RK tento rozhodčí nález bez konání zasedání.

RK věc posoudila, načež doznala, že stížnost není důvodná. Stěžovatel má pravdu v tom ohledu, že kodex má ve vnitrostranické linii právní důsledky, ovšem nelze již zcela souhlasit s jeho interpretací těchto důsledků. Na úvod je nutno uvést, že tak, jak je kodex formulován, se vztahuje též na členy orgánů obchodních korporací vyslaných Českou pirátskou stranou, rozdíl "volený" x "jmenovaný" v tomto ohledu je nutno vnímat ne jako formální označení daného obsazovacího aktu, ale jako střet obsazení do politické, resp. úřednické funkce. Bylo-li by tomu jinak, pak by již v samotném kodexu byl inherentní problém v závaznosti pro členy vlády, kteří jsou formálně taktéž jmenování prezidentem republiky, ačkoli politická povaha jejich funkce je nepopiratelná. Kodex nicméně v čl. 7 správně uvádí, že odpovědnost je v případech obchodního vedení společnosti toliko v morální rovině a není tudíž přímo vynutitelná a sankcionovatelná pouze vnitrostranicky.

Jak již bylo zmíněno, stěžovatel má pravdu, že kodex má nepopiratelné vnitrostranické právní důsledky. Jejich existence je ovšem v politických stranách přijatelná. Politické strany jsou korporacemi sdružujícími politicky obdobně smýšlející občany, které mají v mezích zákona plnou vnitřní samosprávu. Jedním z jejích aspektů je též regulace toho, kdo může či nemůže být členem politické strany a jaké chování členů politických stran (i ve veřejných funkcích) je žádaným. Je proto legitimní a právnímu řádu neodporující, pokud politická strana přijme vnitřně závazný kodex, jímž se snaží apelovat na zvolené politiky, kteří jsou jejími členy. Taková regulace ovšem nesmí být zjevně svévolná, nebo jinak porušující právo ČR (zejm. porušovala-li by regulace příkaz demokratičnosti vyplývající z § 4 písm. c) zákona o sdružování v politických stranách a politických hnutích). Obdobně kupř. tvoří státy závazné etické kodexy pro soudce, které se taktéž mohou dotknout jejich soudcovské činnosti, ačkoli v její rámci požívají soudci nezávislosti (příkladem je možno uvést požadavek na kvalitní výkon rozhodovací činnosti, kdy soudce může být hledán kárně odpovědným za mimořádně neodbornou přípravu soudního rozhodnutí). Napadený kodex nicméně situaci, kdy by byl v rozporu se zákony ČR, nenaplňuje. Projednávaná povinnost nejednat v rozporu s usneseními CF či příslušného oblastního fóra je možná pouze za modu, kdy musí být předmětné usnesení přijato standardním demokratickým způsobem, což je v České pirátské straně na základě § 12 Jednacího řádu CF, dodrženo (věcně postačí, má-li většina členů příslušného fóra možnost usnesení přijmout či zvrátit). Je možno mít pochybnosti, zda by byl možný případný postup, kdy by CF excesivně zavazovalo k jistému jednání kupř. obecní zastupitele konkrétní obce, když většina členů CF nemá k dané obci žádný reálný vztah, pročež je namístě k této možnosti přistupovat spíše restriktivně - výkladem je možno dovodit, že dané zavazující fórum by mělo disponovat přímou vazbu k daným zavazovaným činitelům, nebo by se mělo jednat o dostatečně vážnou a zejm. abstraktní věc. Analogicky je možno hledět na zavazování obecních zastupitelů ze strany KF v obcích, kde není vytvořeno samostatné MS, či zavazování obecních zastupitelů ze strany MF, sdružuje-li dané MS větší počet obcí.

Možnost vnitřního zavazování veřejných zastupitelů dále nesmí být vykonávána svévolně (např. jako šikanózní jednotlivé pokyny v účelovém zájmu přivést voleného zástupce k situaci, kdy "uklouzne" a bude moci nastoupit jeho vnitrostranická perzekuce), ani retroaktivně - kupř. zavazováním zástupce v rozporu s dřívějšími usneseními (zejm. volebním programem), není-li pro programovou změnu dán důvod zvláštního zřetele hodný. Šlo-li by o takový pokyn, pak jeho porušení nebude mít ani vnitrostranické důsledky. Aby mělo porušení programu či usnesení vnitrostranické důsledky, je též nutno, aby se jednalo o porušení, které jde proti veřejnému zájmu (např. kdyby si volení zastupitelé počínali ve své funkci klientelisticky či korupčně), popř. podstatně proti vážným zájmům České pirátské strany (např. kdyby volení funkcionáři hrubě a úmyslně porušovali podstatné části volebního programu, nebo jednali s úmyslem mařit činnost organizačních složek České pirátské strany).

Podobně je nutno nahlížet na dodržování volebního programu, zde problémy retroaktivních či svévolných pokynů přirozeně odpadají.

Přejdeme-li k následkům porušení závazného usnesení, popř. volebního programu ze strany voleného funkcionáře, pak existence vnitrostranického postihu není v rozporu s právními předpisy ČR. Stěžovatelova interpretace by v zásadě znamenala, že by strany nemohly přijmout žádné samočistící mechanismy pro vyloučení osob, které jednají v rozporu s jejími programovými dokumenty, které by se tak staly prázdnými deklaracemi. Přiměřený a vynutitelný vnitrostranický kodex naopak může zvýšit odolnost volených funkcionářů proti případným pokusům o nátlak kupř. ze strany vlivnějších stranických kolegů. V každém případě platí, že každé porušení programu, či usnesení příslušného fóra musí být posouzeno individuálně a ne každé porušení je způsobilé vyvolat vnitrostranický postih. Důvodnou není ani námitka stěžovatele, že existence vnitřního kodexu jde směrem implicitního složení slibu veřejného funkcionáře s výhradou. Přístup voleného funkcionáře k jeho slibu je totiž individuální záležitostí daného funkcionáře a jako takový je pro svou neurčitost nepřezkoumatelný. I straník si totiž může ponechat na vlastní straně dostatečnou autonomii a proto samotná existence ustanovení umožňujícího případný vnitrostranický postih za určitých okolností rovnou neimplikuje, že daný veřejný zastupitel se v důsledku existence možnosti postihu bude ve všem dané straně podřizovat.

Již zmíněný postih, který se uskuteční pouze ve vnitrostranické sféře, dále není v rozporu se zásadou volného mandátu, neboť nijak nedopadá do samotného mandátu (strana nemůže veřejného funkcionáře zbavit funkce či zneplatnit jím učiněné úkony), ale týká se toliko vztahu člena politické strany s jeho vlastní stranou. Tento závěr podporuje též relevantní komentářová literatura
(srov. SYLLOVÁ, Jindřiška. Čl. 26 [Výkon mandátu]. In: SLÁDEČEK, Vladimír, MIKULE, Vladimír, SUCHÁNEK, Radovan, SYLLOVÁ, Jindřiška. Ústava České republiky. 2. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2016, s. 292. : "Navazující otázkou, vztahující se k zákazu vázanosti příkazy, je otázka sankcí ze strany politické strany vůči poslanci (senátorovi), který nedodržel politické pokyny. Sankce za nedodržení pokynu jsou obvykle obecným způsobem stanoveny ve stanovách politické strany a mohou vyústit ve vyloučení člena z politické strany [např. podle čl. 7 odst. 6 stanov ČSSD ke zrušení členství může dojít „pro jednání, které zpochybňuje úsilí ČSSD o plnění jejího volebního programu“, podobně je tomu podle čl. 3 odst. 4 písm. f) stanov ODS]. Mohlo by se zdát, že poslance nebo senátora, který není stranickými pokyny právně vázán, není možno ani za jednání proti pokynům nijak sankcionovat. Takové sankce jsou přípustné, pokud zůstávají v rámci vnitřních vztahů politické strany jako soukromoprávního subjektu, a tedy nemají žádný vliv na existenci mandátu a možnost výkonu mandátu člena Parlamentu. Demokratičnost vnitřních vztahů uvnitř politické strany je přitom zajištěna prostřednictvím § 16a SdrPol upravujícím soudní přezkum, jehož aplikace je pod dohledem Ústavního soudu (srov. nález II. ÚS 1969/10, č. 219/2010 Sb. ÚS). Jejich dopad se vztahuje pouze k členství v politické straně nebo klubu, neporušují proto zákaz vázanosti příkazy)".

Na tomto základě pro přehlednost RK shrnuje, že udílení pokynů veřejným zastupitelům ze strany CF či příslušného oblastního fóra nesmí vykazovat znaky svévole. Udílení pokynů předpokládá existující vztah daného oblastního fóra k příslušné veřejnoprávní korporaci, ke které veřejní funkcionáři přísluší (v případě volených zastupitelů s celostátní působností tato pravomoc přísluší pouze CF). Je-li tento vztah slabý, mohou být pokyny jen přijímány jako abstraktní, nebo doporučujícího charakteru. Pokyny nesmí být činěny s retroaktivně. Pokyny mohou být v jiném konfliktu s již dříve učiněnými pokyny či programovými dokumenty jen, je-li pro takové jednání dán důvod zvláštního zřetele hodný. Vnitrostranický postih za nerespektování volebního programu či pokynů CF či příslušných oblastních fór je možný pouze, bylo-li chování daného veřejného funkcionáře v rozporu s veřejným zájmem, popř. s vážným zájmem České pirátské strany.

Je nutno do jisté míry korigovat postoj RV, že je veřejným funkcionářům na základě kodexu umožněno se vždy zdržet hlasování, neboť tak tomu nemusí být vždy. Bude-li pokyn zavazujícího fóra dostatečně konkrétní, příp. vyžadující hlasování ve prospěch nějakého řešení (např. zavázání, aby daná obec zveřejňovala zápisy ze zasedání Rady obce), pak může být zdržení se či nehlasování vnímáno jako porušení předmětného usnesení zavazujícího fóra.

Na okraj je možno zmínit, že žalovatelnost závazků na základě čl., 7 písm. a) kodexu se jeví v kontextu výluk dle písm. b) téhož ustanovení prakticky iluzorní a působí spíše zmatení. Taktéž je ustanovení nejasné v tom, kterému veřejnému rozpočtu by případné bezdůvodné obohacení mělo náležet (zejm. když celý kodex konstituuje toliko vnitrostranické delikty, tudíž by hypotetické bezdůvodné obohacení v první řadě mělo náležet České pirátské straně).

Jelikož kodex nijak neporušuje právní předpisy ČR, je na tomto základě stížnost nedůvodná, a proto ji RK tímto rozhodčím nálezem na základě § 19 písm. b) Rozhodčího řádu České pirátské strany zamítá, neboť jsou dány důvody pro odložení stížnosti na základě § 14 odst. 1 písm. a) Rozhodčího řádu. Jelikož stěžovatel neměl v řízení úspěch, nepřiznává se mu náhrada nákladů řízení dle § 18 odst. 3 Rozhodčího řádu. RP, které mělo v řízení plný úspěch, jakož i RK se přiznává rovně paušální náhrada nákladů řízení ve výši 300 Kč na základě § 18 odst. 3 Rozhodčího řádu.

Hlasování

Pro přijetí rozhodčího nálezu: Derka, Daďourek, Sýkorová, Matušková
Proti přijetí rozhodčího nálezu: Ručka, Springinsfeld
Hlasování se nezúčastnil: Lejčko

Poučení

Každý člen České pirátské strany může ve lhůtě 14 dnů od právní moci tohoto nálezu iniciovat jeho mimořádný přezkum Celostátním fórem České pirátské strany na základě čl. 8 odst. 5 písm. h. Stanov.

Odlišná stanoviska

Odlišné stanovisko M. Daďourka

S výrokem i odůvodněním souhlasím. Z mého hlediska je však důležité odůvodnění doplnit.
To, že mám za to, že stížnosti nebylo možné vyhovět, neznamená, že předpis považuji za prostý nedostatků. (To je do určité míry uvedeno i v přijatém odůvodnění.)
Připojuji apel, aby navrhovatelé předpisů více dbali na jejich srozumitelnost a přesnost. Napadený kodex se sice nejeví protiprávní, zároveň však svojí snahou regulovat velmi široké spektrum vztahů vede k tomu, že pro běžného čtenáře jsou jeho důsledky nejasné. Pro zlovolného adresáta poskytuje skuliny. Pro poctivého adresáta bude v řadě situací obtížné z něj vyrozumět, jak se vlastně správně chovat. Při nesprávném čtení pak důsledky kodexu protiprávní být mohou.
Vedle toho text kodexu ignoruje, že existuje odpovědnost za škodu, a že Rozhodčí řád už řeší důsledky jednání v rozporu s předpisy či programem. Zejména článek 7 kodexu je tak nejen nepřehledný, ale z většiny zcela nadbytečný – komplikuje existující předpisy a vyvolává nejasnosti a pochyby.


Odlišné stanovisko P. Springinsfelda

S rozhodčím nálezem souhlasím co do závaznosti programu a možnosti vnitrostranické penalizace při jeho porušení - ta je navíc obsažena i v Rozhodčím řádu. Volební program vzniká před volbami, kandidát, který se po zvolení stane veřejným zastupitelem, je s ním dopředu seznámen a v rámci prohlášení kandidáta explicitně uvádí, že s ním souhlasí. Dá se tedy předpokládat, že všechny programové body jsou v souladu s nejlepším vědomím a svědomím veřejného zastupitele a že veřejný zastupitel je přesvědčen, že naplnění programu je v zájmu dané instituce (stát, obec, kraj atd.).

Ustanovení kodexu, které říká, že veřejný zastupitel nesmí hlasovat v rozporu s usnesením celostátního či příslušného oblastního fóra však dle mého názoru v rozporu s principem volného mandátu je. Problém vidím v tom, že usnesení fóra nelze předjímat a veřejný zastupitel tak při složení slibu nemůže garantovat, že takové případné budoucí usnesení bude v zájmu dané instituce. Není ani jisté, že takové usnesení bude v souladu s jeho svědomím. V této části tedy souhlasím s výrokem stěžovatele, že kodex implikuje složení slibu s výhradou - proto jsem hlasoval proti přijetí rozhodčího nálezu v této podobě.

Souhlasím také s částí rozhodčího nálezu, která říká, že je-li dán důvod zvláštního hodný zřetele, může příslušné fórum vydat veřejnému zastupiteli pokyn, který je v rozporu s programem. Takovým důvodem mohou být například nové skutečnosti, které nebyly známy při sestavování programu. Pokyn zastupiteli však může být pouze doporučujícího charakteru. Taková doporučení je samozřejmě možné schvalovat i v případech, na které se program nijak nevztahuje a celostátní či příslušné oblastní fórum se pro důležitost rozhodnutí veřejného zastupitele chce k věci vyjádřit nebo bylo např. o stanovisko požádáno.

Odlišné stanovisko Ondřeje Ručky:
Ústavní systém stanoví, že demokratická forma vlády je v České republice vykonávána prostřednictvím zastupitelské demokracie. Moderní součástí zastupitelské demokracie u nás po roce 1989 je volný mandát zastupitelů, a to od úrovně členů Parlamentu ČR (čl. 26 Ústavy) až po zastupitele v obcích (§ 69 odst. 4 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích), přičemž např. volební systém do zastupitelstev obcí prvek volného mandátu posiluje možností výběru zastupitelů napříč všemi kandidátkami do zastupitelstva. Není přípustné, aby se zastupitel stal pouhým bezduchým vykonavatelem pokynů své strany. Negativní zkušenost s tímto způsobem výkonu mandátu se netýká jen období komunistické totality před rokem 1989, ale i období První republiky, kdy se volení zástupci fakticky stávali jen převodem rozhodnutí přijatých vedením stran tzv. Pětky, a to mimo jakoukoliv demokratickou kontrolu.
I když má zastupitel morální a politický závazek postupovat v souladu s programem své strany, jeho odpovědnost by měla být také zejména politická a morální, fakticky zohlednitelná členy například u příštích primárních voleb, dále pak voliči apod. Navíc zvolená dikce vzorového kodexu jde jistě změnit i tak, aby neobsahovala přímý závazný pokyn pro členy a přesto zachovala prvky určitého morálního a politického závazku.

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

Rozhodčí nález v řízení o stížnosti #5467

Rozhodčí komise ve složení Petr Springinsfeld (předseda, zpravodaj), Milan Daďourek (místopředseda), Viktor Derka, Jan Lejčko, Linda Matušková, Ondřej Ručka a Vladimíra Sýkorová rozhodla dne 28. 1. 2020 o stížnosti Lukáše Nového na Martina Kučeru podané dne 21. 2. 2017 a předané Rozhodčí komisi dne 26. 10. 2019 takto:

Výroky:

1) Stížnost se zamítá.
2) Žádnému účastníkovi řízení se nepřiznává náhrada nákladů řízení.

Odůvodnění:

Rozhodčí komise stížnost zamítá v souladu s § 19 písm. b) Rozhodčího řádu, neboť je dán důvod pro odložení stížnosti.

Stěžovatel Lukáš Nový byl rozhodčím nálezem v řízení o stížnosti #6626 ze dne 13. 11. 2017 vyloučen z České pirátské strany. V souladu s § 9 Rozhodčího řádu mu tak zanikl i status registrovaného příznivce strany. Ztrátou postavení registrovaného příznivce přišel stěžovatel dodatečně o procesní způsobilost a stížnost tedy musí být odložena na základě § 14, odst. 1, písm. c) Rozhodčího řádu (stěžovatel zanikl).

Na závěr je nutné zmínit, že ze strany Kontrolní komise došlo ke dvěma zásadním pochybením. Jednak měla být stížnost odložena už Kontrolní komisí v souladu s § 14 odst. 1 písm. c) RŘ, neboť všechny skutečnosti, které zakládají důvod pro odložení, byly známé již při předání stížnosti Rozhodčí komisi. Kontrolní komise tedy předala Rozhodčí komisi stížnost, která není přijatelná. Druhým pochybením je doba nečinnosti Kontrolní komise v tomto případu, kvůli které došlo k zániku odpovědnosti dle § 6 odst. 3 Rozhodčího řádu - stížnost byla Rozhodčí komisi předána 2 roky a 8 měsíců po jejím podání Kontrolní komisi.

Poučení:

Toto rozhodnutí je přezkoumatelné na základě žádosti o nápravu, kterou může posoudit rozhodčí komise, pokud to navrhne kterýkoli člen rozhodčí komise. Každý člen strany může ve lhůtě 14 dnů od doručení tohoto rozhodnutí získat podporu skupiny členů strany pro mimořádný přezkum tohoto rozhodnutí celostátním fórem.

Hlasování:
PRO: Springinsfeld, Daďourek, Derka, Ručka, Sýkorová
Zdrželi se: Lejčko
Nehlasovali: Matušková (PRO, ale po lhůtě pro hlasování)

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

Rozhodčí nález v řízení o stížnosti #15728 (doručen účastníkům řízení 11. 2. 2020)

Rozhodčí komise České pirátské strany ve složení: Ondřej Ručka jako zpravodaj případu, dále pak Milan Daďourek, Viktor Derka, Jan Lejčko, Linda Matušková, Petr Springinsfeld, Vladimíra Sýkorová ve věci Stížnosti #15728 - vyloučení Karla Kovaříka ze strany podané dne 24. 11. 2018 tímto vydává následující

Rozhodčí nález:

1) Odpůrce Karel Kovařík porušil svým jednáním ustanovení § 5 odst. 2 písm. b) Rozhodčího řádu, na základě čehož se dopustil závažného porušení stanov a v souladu s čl. 3 odst. 5., písm. b) Stanov a § 9 Rozhodčího řádu se tímto vylučuje z České pirátské strany.

2) Odpůrce je povinen uhradit stěžovateli náklady řízení ve výši 300 Kč.

Odůvodnění

Stížností Předsednictva Místního sdružení Pirátské strany Praha 1 ze dne 14. 11. 2018, která byla Kontrolní komisi doručena dne 24. 11. 2018, se stěžovatel domáhal vyloučení odpůrce Karla Kovaříka, nar. 23. 4. 1960, bytem Opatovická 1315/7, 110 00 Praha 1, a to z důvodu, že ve své přihlášce do Pirátské strany, během svého představení jako zájemce o členství, stejně tak jako ani později během kandidatury v primárních volbách na kandidátku pro volby do Zastupitelstva Městské části Praha 1 ani v související kandidátské řeči neuvedl, že byl od roku 1981 evidován jakožto spolupracovník Státní bezpečnosti. Odpůrce tuto skutečnost osobně potvrdil na schůzi MS Praha 1 dne 31. 10. 2018. MS Praha 1 na schůze dne 14. 11. 2018 schválil podání podnětu Kontrolní komisi na vyloučení odpůrce z Pirátské strany. Kontrolní komise postoupila věc k vyřízení Rozhodčí komisi dne 18. 11. 2019, přičemž Kontrolní komise k řízení přistoupila ve věci veřejného zájmu jako vedlejší účastník řízení.

Stěžovatel ve své stížnosti požaduje, aby bylo vydáno následující rozhodnutí:
„Ing. Karel Kovařík a) závažně porušil stanovy a opakovaně poškodil dobré jméno České pirátské strany, b) nese za porušení předpisů strany odpovědnost a c) vylučuje se z České pirátské strany.“ Zároveň Stěžovatel navrhuje, aby z důvodu straně hrozící vážné újmy a z důvodu, že věc nesnese odkladu, vydala Rozhodčí komise toto předběžné opatření:
„Ing. Karel Kovařík není oprávněn od doručení tohoto opatření vykonávat žádná práva plynoucí z členství v České pirátské straně kromě účasti v řízení před kontrolní komisí a dozorčí komisí strany, a to až do právní moci rozhodnutí o návrhu na vyloučení ze strany.“

Dne 6. 12. 2019 zpravodaj stížnosti vyzval stěžovatele a odpůrce k vyjádření ve věci, a to do 14 dní od doručení výzvy k vyjádření. Zároveň si vyžádal doplnění důkazů, tzn. o scan originálu papírové přihlášky odpůrce do Pirátské strany a o odkaz na vlákno Pirátského fóra, ve kterém se odpůrce představuje jakožto zájemce o členství.

Ze strany stěžovatele nedošlo k žádnému faktickému doplnění stížnosti, ze strany odpůrce došlo k vyjádření dne 2. 1. 2020. Dle tvrzení odpůrce je spor osobní povahy a vyplývá z jeho nesouhlasu s politikou MS Praha 1. Zároveň věc považuje za pravomocně vyřízenou tím, že se na základě dohody s Martinem Ardenem a Michalem Zacharem vzdal členství v MS Praha 1, čímž dle odpůrce vznikla překážka věci rozhodnuté.

Rozhodčí komise považuje danou stížnost za přijatelnou. Dále považuje za nesporné, a to i na základě potvrzení odpůrce, že tento byl registrován v evidenci spolupracovníků Státní bezpečnosti. Ačkoliv samotná evidence fyzické osoby v záznamech Státní bezpečnosti bez dalšího neprokazuje skutečnou spolupráci evidované osoby se Státní bezpečností (vědomou, nevědomou, či dokonce zcela smyšlenou), v daném případě jde o fakt potvrzený samotným odpůrcem. Motivy a důvody odpůrce k takovéto spolupráci Rozhodčí komisi nepřísluší hodnotit.

Rozhodčí komise považuje rovněž za prokázané, že odpůrce výše uvedený fakt o své spolupráci neuvedl ani ve své přihlášce do Pirátské strany, ani v představení uchazeče o členství, ani později při své kandidatuře do zastupitelstva Prahy 1. Ostatním členům a příznivcům strany daný fakt sdělil teprve na základě osobní konfrontace během členské schůzky MS Praha 1 dne 31. 10. 2018.

Rozhodčí řád ve svých ustanoveních definuje závažné porušení stanov, a to zejména v ustanovení § 5 odst. 1 a odst. 2., kdy písm. b) obsahuje skutkovou podstatu definovanou jako:

b) podvod při přijímání členů nebo při stranickém hlasování.

Je nesporné, že spolupráce se Státní bezpečností patří k závažným událostem v životě fyzické osoby a jako taková jistě není něčím, co lze v životopise opomenout prostým pozapomenutím nebo roztržitostí. Pokud při svém úsilí o vstup do Pirátské strany odpůrce zamlčel takto podstatný fakt o svém životě, musel tak učinit zcela záměrně a s jasným úmyslem. Úmysl odpůrce směřoval k tomu, aby se jeho osoba jevila při jeho hlasování o členství přijatelnějším kandidátem, než kdyby byla známá jeho spolupráce se Státní bezpečností, tzn. záměrným neposkytnutím závažné a zásadní informace ze své minulosti ovlivnil členy hlasující o odpůrcově přijetí do Pirátské strany. Tímto se dopustil úmyslného podvodného jednání při procesu svého přijetí za člena a tím také ovlivnil hlasování členů, kteří neměli dostatečné informace o jeho minulosti. Takovéto jednání je zřejmým závažným porušením stanov a v souladu s ustanoveními čl. 3 odst. 5., písm. b) Stanov a § 9 Rozhodčího řádu vede k odpovědnosti odpůrce spolu se sankcí v podobě vyloučení odpůrce z Pirátské strany.

K argumentaci odpůrce, dle kterého došlo ve věci k vyřešení sporu, čímž vznikla překážka věci rozhodnuté lze uvést, že orgánem příslušným k vydávání závazných rozhodnutí je Kontrolní komise a zejména pak Rozhodčí komise. Dohoda ze dne 14. 10. 2018 mezi odpůrcem, Martinem Ardenem a Michalem Zacharem nemá a nemůže mít formu závazného rozhodnutí, jelikož jde o pouze o nezávaznou dohodu bez opory v interních předpisech Pirátské strany, nehledě na fakt, že je odpůrce ve svém vyjádření označuje za „rozhodce“.

K argumentaci stěžovatele, dle kterého jednání odpůrce opakovaně porušilo dobré jméno strany, se sluší krátce podotknout, že pokud se stížnost a celý spor stále ještě řeší prostřednictvím interních mechanismů Pirátské strany a nedochází k jeho zveřejnění mimo Pirátskou stranu (a to ať už na sociálních sítích, či prostřednictvím jiných prostředků masové komunikace), pak nemůže docházet k poškození dobrého jména Pirátské strany. Dobré jméno může být poškozeno teprve ve chvíli, kdy se případné spory a problémy a s nimi související informace řeší mimo orgány Pirátské strany, mimo okruh jejích členů a registrované příznivců a dopady takovéhoto sporu tak může vnímat a diskutovat i široká veřejnost.

Rozhodčí komise dále konstatuje, že z důvodů zpřesnění výkladu příslušných ustanovení Rozhodčího řádu je veřejný zájem vyjádřený Kontrolní komisí shledán v rámci projednávané stížnosti jakožto oprávněný.

Z důvodu plného procesního úspěchu stěžovatele v řízení proti odpůrci je odpůrce povinen stěžovateli uhradit náklady řízení ve výši 300,-- Kč.

Hlasování:
Pro nález: Ondřej Ručka, Viktor Derka, Jan Lejčko, Linda Matušková, Petr Springinsfeld, Vladimíra Sýkorová
Proti nálezu: 0
Zdržel se: 0
Nehlasoval: Milan Daďourek

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

Rozhodčí komise České pirátské strany ve složení: Viktor Derka jako zpravodaj případu, dále pak Milan Daďourek, Ondřej Ručka, Jan Lejčko, Linda Matušková, Petr Springinsfeld, Vladimíra Sýkorová ve věci Stížnosti #24264 podané dne 20. 9. 2019 ze strany stěžovatelky B. Holé proti odpůrci PO a PKS Praha týkající se ukončení smluvní spolupráce PKS Praha se S. Bártovou, vydala dne 23. 2. 2020 na základě § 19 písm. b) a c) rozhodčího řádu následující

R o z h o d č í n á l e z

Výroky

1.) PKS Praha porušila uzavřením příkazní smlouvy ze dne 1. 3. 2019 mezi PKS Praha a S. Bártovou ustanovení § 4 odst. 3 PPÚ.
2.) Organizování práce S. Bártové ze strany M. Šroubkové bylo v rozporu s § 2 odst. 2 PPÚ.
3.) Na základě výše uvedených výroků se PKS Praha ukládá, aby do 1. 6. 2020 uvedla své smluvní vztahy do souladu s porušenými ustanoveními PPÚ.
4.) Ve zbytku předmětu stížnosti se stížnost jako nepřijatelná zamítá.
5.) Odpůrce PKS Praha je povinen do 14 dnů uhradit odpůrci PO náhradu nákladů řízení ve výši 300 Kč.
6.) Žádnému z ostatních účastníků se nepřiznává náhrada nákladů řízení.
7.) RK se přiznává náhrada nákladů řízení ve výši 300 Kč, která se hradí ze stěžovatelkou složené zálohy na náhradu nákladů řízení ve výši 300 Kč.

Odůvodnění

Stěžovatelka napadla výše uvedenou stížností ukončení smluvní spolupráce PKS Praha se S. Bártovou. Dle stěžovatelky došlo k formálním a věcným pochybením v nastavení smluvních vztahů v týmu KOKS/KODO Praha, konkrétně tím, že zadávací list S. Bártové explicitně nestanovoval konkrétní náplň práce, dále pak dle stěžovatelky nebyla v rámci zadávání úkolů respektována totožnost smlouvou stanovené kontaktní osoby. Mimoto stěžovatelka považuje ukončení smluvní spolupráce, provedené dohodou ze dne 27. 8. 2019, za rozporné s vnitřními předpisy České pirátské strany, protože dle ní nebyl ve smlouvě dostatečně vymezen pojem „podstatné porušení smlouvy“, což stěžovatelka považuje za nutný předpoklad pro ukončení smluvního vztahu, neboť navrhuje i v rámci dodavatelských vztahů aplikovat zásady pracovního práva. Na závěr je stěžovatelka názoru, že vůči S. Bártové došlo k nekorektnímu vystupování ze strany vícera členů PKS Praha, čímž došlo k porušení komunikačního minima jakož i § 8 odst. 8 PPÚ.

Z důvodu úspory, a jelikož se argumentace dotčených osob opakovala, shrnuje rozhodčí nález toliko tvrzení učiněná v rámci části řízení o stížnosti před RK.
Odpůrce PO, ústy své vedoucí J. Koláříkové, ke stížnosti sdělil, že S. Bártová vykonávala dominantní objem činnosti pro PKS Praha, pro PO pouze úkoly, které na sebe dobrovolně převzala. Dále tvrdí, že v činnosti S. Bártové byly zaznamenány ze strany PO i PKS Praha nedostatky, a na které byla S. Bártová opakovaně upozorněna. Svou roli vnímal PO v dané kauze jako podporu pro PKS v rámci vypovězení příkazní smlouvy se S. Bártovou.
Odpůrce PKS Praha sdělil ústy své členky A. Hamalové odmítl, že by se A. Hamalová chovala vůči S. Bártové hrubě, a že dokumenty dokládající konkrétní pochybení jsou k dispozici. Porušení PPÚ označuje za neopodstatněné. Naopak dle odpůrce PKS Praha došlo k plnému naplnění § 13 PPÚ. Odpůrce PKS Praha dále je názoru, že ukončení smluvní spolupráce bylo opodstatněné, neboť S. Bártové bylo opakovaně vytýkáno neplnění úkolů.
Stěžovatelka v duplice k vyjádřením odpůrců sdělila, že z jejího pohledu byla na vině dvoukolejnost úkolování KODO ze strany PO a PKS Praha. Stěžovatelka vyjádřila své přesvědčení, že neexistují záznamy o oficiálních výtkách učiněných vůči S. Bártové, nadto že bylo osobní hodnocení S. Bártové až do července včetně kladné.

Z důvodu existujících neshod ve skutkových tvrzení stěžovatele a obou odpůrců bylo přistoupeno k projednání věci na veřejném zasedání RK. Zasedání se uskutečnilo 12.1.2020 v Ostravském pirátském centru (OPiCe). Svědkyně S. Bártová na tomto zasedání výslovně odmítla přistoupení ke stížnostnímu řízení v pozici stěžovatelky.

Stěžovatelka a svědkyně S. Bártová shodně tvrdily, že původním zájmem S. Bártové bylo ponechat si ¼ pracovní úvazek, který by umožnil S. Bártové věnovat se pouze činnosti, která ji naplňovala. Toto nebylo ze strany odpůrce PKS Praha rozporováno. Svědkyně S. Bártová a odpůrce PKS Praha shodně stvrdili, že k uzavření dohody ukončující příkazní smlouvu mezi nimi došlo několik dní po cca dvouhodinovém jednání zúčastněných stran (tj. S. Bártové, PKS Praha a PO) v Pražském pirátském centru (PiCe). Odpůrce PO, odpůrce PKS Praha i svědkyně S. Bártová shodně prohlásili, že konflikt nepocházel z osobních animozit.

V první řadě RK posoudila, zda byla podaná stížnost přijatelná. Z dostupných materiálů bylo jasné, že se stěžovatelka pokusila o smírné řešení případu, spor spadal do působnosti RK, stěžovatelka složila zálohu na náhradu nákladů řízení, totožný předmět stížnosti nebyl dosud před RK řešen a stížnost byla podána včasně. Vzhledem k totožnosti stěžovatelky, které nebylo v rámci projednávané věci nijak zasaženo do práv, musela RK v rámci každého stížnostního bodu zvlášť přezkoumat, zda v dané věci došlo k porušení veřejného zájmu.

Ačkoli stěžovatelka argumentuje, že veškeré jednání odpůrců vykreslené pod jednotlivými stížnostními body narušilo veřejný zájem, tento závěr RK posoudila jako nesprávný. Veřejný zájem v tomto konkrétním případě je potřeba vnímat jako stav, kdy tvrzená pochybení se týkají ne toliko chování odpůrců vůči svědkyni S. Bártové, ale naopak dopadající ve svém důsledku ve vážnější nebo rozsáhlejší míře do činnosti strany či poměrů ve straně, jakož i vnímání strany navenek.
RK zkrátila stížnostní tvrzení stěžovatelky do tří základních bodů:

1. Spor o dodržení relevantních předpisů v rámci uzavření příkazní smlouvy mezi PKS Praha a S. Bártovou a její vlastní řádné plnění.
2. Spor ohledně řádnosti ukončení příkazní smlouvy.
3. Spor ohledně dodržení komunikačního minima, resp. PPÚ ze strany některých zástupců odpůrce.

Z pohledu RK nešlo a priori vyloučit, že by veřejný zájem byl nedán u některého ze zmíněných bodů, na závěr ovšem dospěla k závěru, že veřejný zájem byl dán toliko u prvního bodu. Důvodem pro toto bylo, že tvrzená vadnost právního postupu jednotlivých stranických orgánů je systémové povahy, a případná pochybení jsou proto způsobilá týkat se celé strany, zejm. v důsledku zapojení PO, jenž má celostranickou působnost.
Jelikož ostatní stížnostní body nebyly učiněny osobou popsaným jednáním přímo poškozenou, nebyly u nich splněny náležitosti stížnosti dle § 13 odst, 1 písm. c) rozhodčího řádu, pročež v jejich rozsahu je stížnost nepřijatelná, a je proto u ní dán důvod zamítnutí dle § 19 písm. b) rozhodčího řádu. RK nicméně uvede stručné odůvodnění jejich nepřijatelnosti.

Druhý stížnostní bod podotýkal na potenciálně velice vážné jednání, neboť ze skutkových okolností nebylo v první chvíli zřejmé, zda bylo ukončení smluvní spolupráce v souladu s vůlí svědkyně S. Bártové, resp. zda nebyla terčem nátlaku, popř. ve formě účelové šikany (zejm. v souvislosti se třetím stížnostním bodem). Tento závěr nicméně nebyl potvrzen, neboť nejen, že svědkyně S. Bártová se odmítla připojit ke stížnost v pozici stěžovatele, nadto výslovně uvedla, že ukončení smluvní spolupráce dohodou bylo též její vůlí (byť se vyjádřila, že stanovisko PKS Praha bylo již dříve učiněné a nezměnitelné) a nátlak vůči své osobě vyloučila. Toto též dokládá, že k uzavření dohody ze dne 27. 8. 2019 došlo až s odstupem několika dní po schůzi v PiCe, tudíž svědkyně měla prostor pro zvážení své situace a dalšího postupu. Za takové situace RK seznala, že v rozsahu tohoto stížnostního bodu nebyl veřejný zájem dán, a proto nepřikročila RK k meritornímu přezkumu této otázky.
V rozsahu tvrzených porušení komunikačního minima a § 8 odst. 8 PPÚ neunesla stěžovatelka břemeno tvrzení. Na okraj RK dodává, že tzv. komunikační minimum, jež bylo přijato jako usnesení CF 21/2017 dne 29. 8. 2017, má povahu toliko soft law, neboť nebyl přijat jako závazný vnitřní předpis, ale toliko jako kodex vzájemné komunikace a ideový dokument. Tento závěr vyplývá z komparace vlastních předložených návrhů usnesení ze strany RP a RV. Návrh RP pojímal komunikační minimum jako vnitřní předpis, což návrh RV výslovně z popisu povahy komunikačního minima vyjímal. Komunikační minimum proto nemá závaznou povahu, ale toliko doporučující. Oproti tomu ust. § 8 odst. 8 PPÚ, které přikazuje zástupcům zadavatele (tj. zejm. členům orgánů České pirátské strany) a dodavatelům vzájemné korektní jednání a vystupování, je přímo vynutitelným vnitřním předpisem. Z důvodu jeho spíše subjektivní povahy bude veřejný zájem na případném porušení dán jen za případů skutečně hrubě nekorektního jednání. Ačkoli stěžovatelka tvrdila existenci výroků, které by byly způsobilé porušit toto ustanovení, jejich intenzita nedosáhla takové míry, aby případná vzešlá porucha reprezentovala něco více než soukromý zájem S. Bártové. Proto v tomto rozsahu stížnostních návrhů taktéž není stížnost přijatelná, což opětovně vyloučilo možnost meritorního přezkumu.

Část stížnosti, která byla RK shledána jako přijatelná, shledala RK taktéž důvodnou. V první řadě příkazní smlouva ze dne 1. 3. 2019 uzavřená mezi svědkyní S. Bártovou a PKS Praha nedostála náležitostem dle § 4 PPÚ, a to tím, že smlouva (resp. v terminologii PPÚ „zadávací list“) neobsahovala konkrétní popis úkolů, které měla svědkyně S. Bártová plnit, což je ovšem podmínkou stanovenou § 4 odst. 3 PPÚ. Ve smlouvě u pasáže „Zadané úkoly“ stojí „Krajský koordinátor pro Hl. m. Prahu a správce Pirátského centra Praha …“. Toto ustanovení ovšem je zcela neurčité, a není z něj možno jednoduše vyvodit, jaká přesná činnost je předmětem smlouvy. Není nutno uvádět plný kazuistický výčet zcela veškeré činnosti, ale z tohoto ustanovení by na první pohled mělo být zřejmé, čím se daný dodavatel bude pracovně zabývat. Toto je o to naléhavější, má-li dodavatel, jenž uzavírá smlouvu s PKS Praha, vykonávat (jedno jak bagatelní) činnost pro jiné stranické orgány (zejm. PO). V projednávaném případě bylo ze strany odpůrce PO sděleno, že úkoly zadávané S. Bártové ze strany PO byly dobrovolně převzaté, nicméně ani to není vhodný postup, neboť v případě dobrovolně převzatých úkolů může vzniknout mezi KODO a ostatními napojenými osobami neformální tlak na jejich plnění, zvláště mohlo-li by se jejich případné neplnění stát předmětem periodického hodnocení (z hodnocení poskytnutého RK nicméně explicitně nevyplývá, že by uvedené negativní hodnocení v některých kolonkách bylo v důsledku neplnění úkolů zadaných ze strany PO). Je proto nutno trvat na detailnějším popsání smluvené činnosti.

Samotné plnění příkazní smlouvy z 1. 3. 2020 porušuje § 2 odst. 2 PPÚ. Odpůrce PKS Praha má pravdu v tom ohledu, že M. Šroubková byla způsobilou kontaktní osobou dle § 13 PPÚ, neboť byla jmenována vedoucí pražských koordinátorů na základě usnesení PKS ze dne 30. 11. 2018 (viewtopic.php?f=313&t=45458), dále dle slov A. Hamalové byl tento fakt sdělen uchazečům již během výběrového řízení. Na základě § 13 PPÚ ovšem smí kontaktní osoba toliko kontrolovat činnost dodavatele, případně navrhovat nápravu, vykazovala-li činnost deficity. Kontaktní osoba není již zmocněna zastupovat zadavatele (jímž je na základě § 2 odst. 1 PPÚ Česká pirátská strana) v rámci plnění smlouvy. Zastupovat zadavatele je zmocněn dle dikce § 2 odst. 2 PPÚ předseda strany, nebo pověřený člen či organizační složka strany, která smlouvu uzavřela. Kontaktní osoba může zastupovat zadavatele pouze, je-li výslovně uvedena v hlavičce smlouvy (viz § 2 odst. 2 PPÚ in fine). K tomuto v projednávaném případě nedošlo, neboť v příkazní smlouvě ze dne 1. 3. 2019 figuruje toliko předseda KS Jaromír Beránek a organizační složka KS Praha (která je zastoupena v běžné agendě PKS Praha – viz § 23 písm. a) organizačního řádu). M. Šroubková tudíž nebyla v intencích PPÚ zmocněna, aby zastupovala Českou pirátskou stranu při organizaci činnosti S. Bártové. Aby mohla práci KODO organizovat jiná osoba mimo PKS Praha, musela by být výslovně uvedena v hlavičce příkazní smlouvy.

Obě výše uvedená pochybení dávají vzniknout dojmu, že se nejedná o ojedinělý, nýbrž strukturální problém uzavírání smluv za PKS Praha. Proto RK ukládá PKS Praha, aby veškeré své trvající smluvní vztahy uvedlo do 1. 6. 2020 do souladu se zde uvedeným.

Jelikož byli stěžovatelka i odpůrce PKS Praha v rámci stížnosti dílem úspěšní a dílem neúspěšní, nepřiznává se ani jednomu z nich náhrada nákladů řízení. Odpůrci PO, který měl ve věci plný úspěch se přiznává paušální náhrada nákladů řízení ve výši 300 Kč na základě § 18 odst. 3 rozhodčího řádu. Paušální náhrada nákladů řízení ve výši 300 Kč se rovněž přiznává RK. Náhrada nákladů řízení RK se hradí ze zálohy 300 Kč, kterou složila stěžovatelka, náhrada nákladů řízení PO se ukládá PKS Praha, které bylo ve věci dílem neúspěšné. Náhradu ve výši 300 Kč je odpůrce PKS Praha povinen poukázat na bankovní účet České pirátské strany č. 2701446039 / 2010 vedený u Fio banka, a.s. pod variabilním symbolem 24264 (tj. číslo tohoto řízení), alternativně má PKS Praha možnost uhradit náhradu nákladů řízení odpůrce PO interním převodem 300 Kč z rozpočtové položky PKS Praha do rozpočtové položky PO.


Hlasování

Pro přijetí rozhodčího nálezu: Derka, Ručka, Springinsfeld, Matušková, Daďourek, Sýkorová
Proti přijetí rozhodčího nálezu: 0
Hlasování se nezúčastnil: Lejčko

Poučení

Každý člen České pirátské strany může ve lhůtě 14 dnů od právní moci tohoto nálezu iniciovat jeho mimořádný přezkum Celostátním fórem České pirátské strany na základě čl. 8 odst. 5 písm. h. Stanov.

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

Rozhodčí nález

Rozhodčí komise České pirátské strany rozhodla dne 10. 6. 2020 ve složení Linda Matušková (zpravodaj), Petr Springinsfeld (předseda RK), Milan Daďourek, Viktor Derka, Ondřej Ručka a Jan Lejčko o stížnosti #16072 ve věci jednání člena Filipa Smoljaka stěžovatele Františka Doseděla.

Po projednání stížnosti #16072 konstatuje Rozhodčí komise:

Odpůrce Filip Smoljak svým chováním úmyslně způsobil závažnou újmu jinému členovi (§ 5, odst. 2c Rozhodčího řádu), a to zejména tím, že kontaktoval zaměstnavatele Stěžovatele Františka Doseděla se záměrem způsobit Stěžovateli pracovní újmy, dále pohrůžkou újmy nutil Stěžovatele ke konání v rozporu se svobodnou vůlí.
Odpůrce Filip Smoljak se dlouhodobě dopouští přestupků proti § 5, odst. 2d Rozhodčího řádu (úmyslné způsobení újmy straně nebo jejímu demokratickému řádu), a to zejména tím, že opakovaně při komunikaci používá donucovacích praktik formou pohrůžky žalobami, stížnostmi na nadřazený orgán, obviňováním z trestné činnosti atd.
Odpůrce Filip Smoljak svými veřejnými výroky opakovaně poškozuje dobré jméno strany (§ 5, odst. 2e Rozhodčího řádu), a to zejména smyšlením a medializací neexistující potyčky se starostou Prahy 3, nerespektováním demokraticky zvoleného orgánu strany, kterému nato Odpůrce i vyhrožuje, zpochybňováním kompetencí volených členů orgánů atd.
Celý průběh řízení, provedené důkazy i sdělení stran jsou zaznamenány v elektornickém spisu https://redmine.pirati.cz/issues/16072. Rozhodčí komise proto uvádí pouze zásadní skutky, které vedly k výrokům nálezu.

Na základě výše uvedeného konstatování přestupků rozhodla Rozhodčí komise tímto rozhodčím nálezem:

Filip Smoljak opakovaně vědomě porušuje předpisy České pirátské strany, a to především § 5 Rozhodčího řádu (§ 5, odst. 2c RŘ – úmyslné způsobení újmy členovi strany; § 5, odst. 2d RŘ – úmyslné způsobení újmy straně nebo jejímu demokratickému řádu, dále § 5 odst. 2e RŘ – opakované poškození dobrého jména strany).
Odpůrce Filip Smoljak se na základě tohoto rozhodčího nálezu vylučuje ze strany dle § 9 Rozhodčího řádu.
Odpůrci Filipu Smoljakovi se zakazuje kandidovat za stranu do veřejných funkcí na dobu 3 let dle § 8 Rozhodčího řádu.

Poučení:
Každý člen strany může ve lhůtě 14 dnů od doručení tohoto rozhodnutí získat podporu skupiny členů strany pro mimořádný přezkum tohoto rozhodnutí celostátním fórem.

Hlasování:
PRO přijetí rozhodčího nálezu: 6 (Matušková, Springinsfeld, Daďourek, Ručka, Derka, Lejčko).
PROTI přijetí rozhodčího nálezu: 0.
ZDRŽELI se: 0.
Neúčastnili se: 0.

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

Rozhodčí komise České pirátské strany,
ve složení Milan Daďourek jako zpravodaj případu, Petr Springinsfeld (předseda komise), Viktor Derka, Jan Lejčko, Linda Matušková a Ondřej Ručka
ve věci stížnosti #30454 na zrušení usnesení KF Pha 6/2020 kvůli rozporu s Pravidly hospodaření (dále PraH),
stěžovatel: Kontrolní komise ve veřejném zájmu (dále KK), Vojtěch Pikal, PKS Praha
odpůrce: Krajské fórum Praha (dále KF),
schválila dne 1. 7. 2020 na základě § 19 písm. b) Rozhodčího řádu následující

Rozhodčí nález

Stížnost se zamítá.
Žádnému z účastníků se nepřiznává náhrada nákladů řízení.

Odůvodnění

Průběh řízení, provedené důkazy i sdělení stran jsou zachyceny v elektronickém spisu https://redmine.pirati.cz/issues/30454, slyšení stran proběhlo na fóru viewtopic.php?f=192&t=52462, kde je uvedeno i plné znění stížnosti.

a) Napadené usnesení KF Pha 6/2020 zní:
1. Krajské forum Praha ruší usnesení Předsednictva Krajského fora Praha týkající se snížení úvazku Romany Klimešové viewtopic.php?p=689588
2. Krajské forum Praha ukládá PKS ponechat smlouvy Romany Klimešové v nezměněném rozsahu po dobu trvání nouzového stavu v České republice, nejméně však do 31.5.2020
3. Krajské forum Praha ukládá po skončení nouzového stavu, nejdříve však po 31.5. 2020 předsednictvu Krajského fora Praha snížit úvazek Romany Klimešové na 75% s úpravou pracovní náplně tak,aby odpovídala jejím schopnostem a dovednostem.

b) Ve své stížnosti stěžovatel argumentuje, že usnesení je v rozporu s PraH, neboť (1) představuje nehospodárné nakládání s prostředky KS, (2) úkoluje PKS, aby zadalo R.K. úvazek 0,75 bez specifikace, co má vykonávat, (3) vstupuje do pravomocí hospodáře, (4) přikazuje vynakládat prostředky na zjevně zbytečně nákladné alternativy, (5) zavazuje stranu k dlouhodobému opakovanému plnění bez možnosti výpovědi, (6) pozice není obsazena řádným výběrovým řízením.

(c) Odpůrce se vyjádřil, že (1) zachování úvazku není nehospodárné, protože nenařizuje žádné nové náklady, pouze trvá na zachování statu quo během nouzového stavu, (2) následné kompromisní snížení úvazku o ¼, by umožnilo vyjmout z náplně práce R.K. administrativní úkony, (3) usnesení je snahou ovlivnit personální politiku PKS, (4) v usnesení není žádná navrhovaná částka, (5) je v kompetenci PKS upravit finanční ohodnocení dodavatelů tak, aby nedošlo ani k nehospodárnému jednání.

(d) Stěžovatel PKS následně uvedl, že personálie a způsob odměňování lidí placených z rozpočtu daného KS jsou plně v kompetenci jeho PKS. Stěžovatel KK sdělil, že za rozporný s PraH považuje zejména třetí výrok napadeného usnesení, usnesení KF k úpravě personálních vztahů považuje za nevhodné, nepružné a nesprávné v dané situaci. Míní, že „Nahrazovat výběrové řízení usnesením KF nemá dle mého názoru oporu v předpisech.“

(e) Stěžovatel Vojtěch Pikal má za to, že KF má pravomoc rušit usnesení PKS. Zdůrazňuje, že usnesení představuje „zakázané právní jednání" podle § 5 PraH, konkrétně písmena e) "vynakládání prostředků na zbytečně nákladnou alternativu" a f) "zavazování strany k dlouhodobému plnění bez možnosti výpovědi". (1) PKS nebylo spokojeno s plněním, tedy dodávané plnění neodpovídalo ceně. Snížením úvazku mělo dojít k vyrovnání poměru "kvalita plnění"/"cena". Nuceným zvýšeným ceny tak je sdružení nuceno vynakládat peníze za zbytečně nákladnou (nekvalitní) alternativu. (2) Usnesení zavazuje PKS k dlouhodobému plnění bez možnosti výpovědi, a to třeba i v případě dalšího zhoršení dodávek. (3) Argumentaci tím, že není uvedena částka považuje za popírání smyslu usnesení zvýšení úvazku logicky znamená zvýšení odměny. (4) Pokud by PKS mělo volnost úvazek v souladu s PPÚ či jinými ustanoveními v případě nedostatečného plnění ukončit, asi by se jevilo vše v pořádku.

(f) V závěrečném slově odpůrce vyzdvihl, že v rozporu s PraH byl naopak původní návrh usnesení, o němž KF jednalo, a přijatý alternativní návrh se rozporu s PraH vyhýbá.

(g) Ohledně prvního výroku usnesení RK vychází z faktu, že KF je oprávněno úkolovat PKS (čl. 7 odst. 4 písm. (b) Stanov), což musí zahrnovat i možnost přímo či nepřímo rušit usnesení PKS (jinak by jimi PKS mohlo omezit pravomoc KF, což je v rozporu s jeho nadřízeností). Obdobný postoj RK zaujala ve své odpovědi na předběžnou otázku https://redmine.pirati.cz/issues/30208 (Mimořádný přezkum na oblastní úrovni). Ostatně se zdá, že i stěžovatelé toto oprávnění KF uznávají. K výzvě zpravodaje nezdůvodnily, proč by samotný fakt zrušení usnesení PKS o „snížení úvazku R.K.“ měl být v rozporu s předpisy.

(h) Obsah druhého výroku usnesení zakazuje PKS po určitou dobu podat výpověď smluv R.K. Vnímat zavázání PKS jako zakázané jednání dle §5 písm. (f) PraH však neodpovídá znění tohoto ustanovení. Usnesení KF vůči PKS je pouze vnitřním procesem jedné ze smluvních stran. Na obsahu smluvního závazku mezi stranou a R.K. se jím nic nezměnilo. Strana i nadále není zavázána bez možnosti výpovědi – pouze si KF vůči PKS vyhradilo po určitou dobu pravomoc o výpovědi rozhodnout. Zůstává v možnostech KF kdykoliv změnit názor a omezení odvolat, zkrátit, změnit, či přímo přikázat kroky k ukončení smlouvy s R.K.

(i) Argumenty poukazující na neproběhlé výběrové řízení se nezdají přiléhavé – R.K. má aktuálně platnou smlouvu na dobu neurčitou. Nevytváří se nová pozice. Usnesení KF směřuje k časově omezenému „fixování“ současného stavu a následně k omezení rozsahu výkonu práce.

(j) Důvody stěžovatelů opakovaně pracují s tezí, že KF vstupuje na půdu, která náleží PKS – vstupuje do pravomocí hospodáře, případně do kompetence PKS. Stanovy však neznají vyhrazenou působnost PKS. O nadřízenosti KF vůči PKS není spor. Veškeré prostředky KS, se kterými nakládá PKS, jsou mu prostřednictvím rozpočtu svěřeny krajským fórem. Jeví se možné, aby KF samo bylo hospodařícím týmem.

(k) RK souhlasí s argumentací, že přes neuvedení částky jsou nutným důsledkem usnesení KF určité náklady, které mohou být nedůvodné.

(l) V registru smluv lze dohledat, že smlouva R.K. byla uzavřena dne 1.4.2019, prvním dodatkem byla prodloužena na dobu neurčitou a dalším (z 1.1.2020) byla zvýšena paušální měsíční odměna z 25 na 30 tisíc měsíčně. Smlouva odkazuje na PPU, v nichž je stanovena možnost odepřít část odměny, pokud dodavatel řádně neplní (§15 odst. 3 PPÚ). Je tedy možné, aby PKS zadalo dodavateli úkoly v souladu se smlouvou, zkontrolovalo je a odepřelo případně část odměny, pokud bude schopné prokázat vadnost plnění.

(m) Podání, že KF úkoluje PKS, aby zadalo R.K. úvazek 0,75 bez specifikace, co má vykonávat, odráží odpůrce poukazem na fakt, že specifikace vychází ze současného stavu (v rozsahu 1,0), přičemž má dojít ke zkrácení o čtvrtinu.

(n) Stěžejní je otázka, zda usnesení KF představuje "vynakládání prostředků na zbytečně nákladnou alternativu" (zakázané jednání dle § 5 písm. (e) PraH) – zjednodušeně plýtvání. Zdá se, že obě strany jsou ve shodě, že existují důvody k omezení časového rozsahu úkolů a související odměny. Neshodují se na míře, ve které má být „úvazek“ zkrácen. Zrušení usnesení KF ze strany RK se musí opírat o nepochybnou skutečnost rozporu s předpisy. Stěžovatel však nebyl schopen přesvědčivě prokázat, že zkrácení o čtvrtinu (oproti polovině) již nutně znamená „plýtvání“. Takový důkaz si lze i obtížně představit, neboť je zjevné, že i uvnitř KF se názory značně různí.

(o) Odpůrce opakovaně poukázal na fakt, že smyslem usnesení bylo ovlivnit personální politiku PKS. Z tohoto hlediska musí být RK obezřetná, aby svým nálezem nepokřivila nadřízenost KF vůči PKS. Zdá se, že napadené usnesení KF má do značné míry počátek ve skutečnosti, že PKS se nepodařilo plně přesvědčit členy KF o svých důvodech.

(p) RK vnímá riziko zbytečně vysokých výdajů v souvislosti s příkazem ponechat smlouvy R.K. po dobu stavu nouze v nezměněné podobě. Samotné riziko však nepostačuje ke zrušení právního aktu - takový výklad by měl mnoho negativních důsledků.

(q) Jakkoliv RK vnímá argumenty ohledně vhodnosti či nevhodnosti usnesení KF, nezabývala se jimi. RK může zrušit právní akt pro rozpor s předpisy. Pokud by jej zrušila z důvodu „nevhodnosti“ či „nesprávnosti“ překročila by svoje oprávnění.

(r) Zrušení usnesení KF je prostředkem krajním. Ani vady usnesení nejsou samy o sobě dostatečným důvodem ke zrušení (viz čl. 6 odst. 4 Stanov). RK cítí povinnost přistupovat ke svému oprávnění (dle čl. 13 odst. 3 písm. (d) Stanov) restriktivně, pokud je ve hře zásah do samosprávy oblastního sdružení (zaručené čl. 6 odst. 2 Stanov).

(s) V kontextu výše uvedeného RK došla k závěru, že stěžovatelům se nepodařilo bez pochyb prokázat, že by napadené usnesení, jako celek či v některé části, bylo v rozporu s předpisy v takové míře, že je nutné vyslovit jeho neplatnost. Ani RK při svém zkoumání ex officio dostatečný důvod ke zrušení napadeného usnesení nenalezla.

(t) Odpůrce byl v plné míře úspěšný. Přiznání náhrady nákladů se však nejeví účelné, neboť by bylo zprostředkovaně i ve prospěch PKS, které stálo na straně stěžovatelů. Spory PKS a KF by neměly vést k navýšení rozpočtu KS.

Poučení
Každý člen České pirátské strany může ve lhůtě 14 dnů od právní moci tohoto nálezu iniciovat jeho mimořádný přezkum Celostátním fórem České pirátské strany na základě čl. 8 odst. 5 písm. h. Stanov.

Hlasování
Pro přijetí rozhodčího nálezu: Milan Daďourek, Viktor Derka, Linda Matušková, Petr Springinsfeld
Proti přijetí rozhodčího nálezu: --
Zdrželi se: --
Hlasování se nezúčastnili: Jan Lejčko, Ondřej Ručka

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

Rozhodčí nález v řízení o stížnosti #31635

Rozhodčí komise ve složení Petr Springinsfeld (předseda, zpravodaj), Milan Daďourek (místopředseda), Viktor Derka, Jan Lejčko, Linda Matušková a Ondřej Ručka rozhodla dne 10. 8. 2020 o stížnosti Kontrolní komise na Jana Nováka a Simona Kostadinova podané dne 27. 6. 2020 takto:

Výroky:

1) Stížnost se zamítá.
2) Žádnému účastníkovi řízení se nepřiznává náhrada nákladů řízení.

Odůvodnění:

Rozhodčí komise stížnost zamítá v souladu s § 19 písm. b) Rozhodčího řádu, neboť je dán důvod pro odložení stížnosti.

Kontrolní komise ve stížnosti konstatuje porušení společného programu ze strany odpůrců, nicméně taktéž konstatuje, že byla zjednána dostatečná náprava jednak rezignací Jana Nováka na členství v Kontrolní komisi a jednak vyhlášením výběrového řízení na pozici v představenstvu městské společnosti.

Jan Novák odmítl jakékoliv pokusy o smírné řešení, přestože je dle všech svých vyjádření s výroky Kontrolní komise ve shodě - uznává vinu, dobrovolně rezignoval na členství v Kontrolní komisi a zjednal nápravu vyhlášením výběrového řízení.

Nastala tedy situace, kdy strany sporu nejsou ve sporu, a Rozhodčí komise tedy stížnost zamítá, neboť je dán důvod pro odložení stížnosti - stěžovateli bylo dostatečně vyhověno mimo rozhodčí řízení (§ 14 odst. 1 písm. b) Rozhodčího řádu).

Poučení:

Toto rozhodnutí je přezkoumatelné. Každý člen strany může ve lhůtě 14 dnů od doručení tohoto rozhodnutí získat podporu skupiny členů strany pro mimořádný přezkum tohoto rozhodnutí celostátním fórem.

Hlasování:
PRO: Springinsfeld, Daďourek, Derka, Matušková, Ručka
Nehlasoval: Lejčko
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Springinsfeld za příspěvek:
Vojtech.Pikal

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Uživatelský avatar
Petr.Springinsfeld
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 2101
Registrován: 29 srp 2015, 23:41
Profese: specialista na financování bydlení
Bydliště: Brno-střed
Dal poděkování: 937 poděkování
Dostal poděkování: 950 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhodčí nálezy

Příspěvek od Petr.Springinsfeld »

ROZHODČÍ NÁLEZ

Rozhodčí komise České pirátské strany rozhodla dne 25. 8. 2020 ve složení Linda Matušková (zpravodaj), Petr Springinsfeld (předseda RK), Milan Daďourek, Viktor Derka, Ondřej Ručka o stížnosti #31090 ve věci jednání členky Jany Belecové a registrovaného příznivce Rudolfa Belece stěžovatelů Františka Doseděla a Kontrolní komise (ve veřejném zájmu).

Po projednání stížnosti #31090 konstatuje Rozhodčí komise:
1. Odpůrkyně Jana Belecová svým chováním a jednáním porušila Povolební strategii Pirátů Praha 3 pro Komunální volby 2018, a to zejména tím, že nerespektovala novou nominaci uvolněného radního v MČ Praha 3, opakovaně odmítla přijmout výzvu k rezignaci na post a přes odpor místního fóra setrvala ve své funkci.
2. Odpůrkyně Jana Belecová se svým chováním a jednáním způsobila demokratickému řádu strany závažnou újmu (§ 5, odst. 2d), a to zejména tím, že nerespektovala rozhodnutí MS Praha 3, nerespektovala novou nominaci uvolněného radního v MČ Praha 3 a vyjednávala vlastní podporu u jiného politického subjektu.
3. Rudolf a Jana Belecovi svým chováním a jednáním úmyslně způsobili závažnou újmu straně (§ 5 odst. 2d) a opakovaně poškozují dobré jméno strany (§ 5 odst. 2e), a to především tím, že provozují webové stránky www.rovnyzada.cz a www.michalkovachobotnice.cz a na těchto stránkách publikují informace, které budí dojem zásadní nespravedlnosti v rámci fungování strany, které jednoznačně poškozují stranu a její demokratický systém. Tyto stránky navíc provozovatelé podpořili reklamou na facebooku, která měla zajistit jejich co možná největší čtenářské rozšíření.
4. Rudolf a Jana Belecovi nerespektovali předběžné opatření vydané Rozhodčí komisí dne 26.5.2020.
5. Za výše uvedené skutky nesou Jana a Rudolf Belecovi plnou odpovědnost (§ 6 odst. 1 RŘ).

Na základě výše uvedeného konstatování přestupků rozhodla Rozhodčí komise tímto rozhodčím nálezem:
1. Jana Belecová opakovaně vědomě porušila předpisy České pirátské strany, a to především § 5 Rozhodčího řádu (§5 odst. 2d RŘ – úmyslné způsobení újmy straně nebo jejímu demokratickému řádu, § 5 odst. 2e RŘ – opakované poškození dobrého jména strany).
2. Jana Belecová se na základě tohoto rozhodčího nálezu vylučuje ze strany dle § 9 Rozhodčího řádu.
3. Jana Belecová je povinna uhradit polovinu nákladů rozhodčího řízení (§ 18 odst. 3 Rozhodčího řádu).
4. Rudolf Belec opakovaně vědomě porušil předpisy České pirátské strany, a to především § 5 odst. 2e RŘ – opakované poškození dobrého jména strany).
5. Rudolfu Belecovi se na základě tohoto rozhodčího nálezu zrušuje statut registrovaného příznivce dle § 8a Rozhodčího řádu.
6. Rudolf Belec je povinen uhradit polovinu nákladů rozhodčího řízení (§ 18 odst. 3 Rozhodčího řádu).


Poučení:
Každý člen strany může ve lhůtě 14 dnů od doručení tohoto rozhodnutí získat podporu skupiny členů strany pro mimořádný přezkum tohoto rozhodnutí celostátním fórem.

Hlasování:
PRO přijetí rozhodčího nálezu 5 (Derka, Springinsfeld, Daďourek, Ručka, Matušková).
PROTI přijetí rozhodčího nálezu 0 .
ZDRŽELI se 0.
Neúčastnili se 1 (Lejčko)

Petr Springinsfeld
zastupitel městské části Brno-střed
608 366 554, petr.springinsfeld@pirati.cz

Zamčeno

Zpět na „Rozhodčí komise“