Město bez aut - inspirace pro ČR

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

marvon píše: 20 led 2020, 10:49
Ondrej.Kalis píše: 20 led 2020, 10:22V případě Prahy, resp. mnoha měst v ČR, to je skutečně je problém - někde se třeba i chce posilovat, ale narážíme na počty řidičů, a když se řidiči najdou, pošlou se na nějakou čistě politicky vydupanou midibusovou linku do oblasti, kde nikdy nic nejezdilo a jiná zastávka je o 500 m dál, a tou linkou pak jezdí třeba 5 lidí ve spoji... A linky, kterými jezdí mnohonásobně víc lidí, se omezují a jsou často už teď na hranici kapacity.
Problémy jsou známé. Ale jak je chcete řešit, toť otázka. Řidičů je nedostatek, ta profese prostě není lukrativní. Nejde jen o peníze - v případě řidiče rozhodně při jejím výkonu ani není tolik prostoru pro nepracovní aktivity v porovnání s teplou kanceláří na úřadě. A pracovní doba v ne zrovna pravidelném turnuse holt dnešní omladinu odkojenou internetem tolik neláká.
To je velmi zjednodušené a z velké části nepravdivé tvrzení. Nebudu si hrát na všeznalce, který má dokonalý samospásný recept, máme před sebou velký problém a největší chyba je, že není téměř nikdo, kdo by hledal řešení. Přesněji, hledají ho dopravní firmy, hledají ho organizátoři dopravy, i dopraváci obecně, ale ti všichni mají velmi omezené možnosti.

Hlavní příčina, mnohem starší než nízká míra nezaměstnanosti, která krizi s řidiči urychlila, je stárnoucí populace řidičů a velmi malý počet nově přicházejících. Důvod tohoto problému ale není nějaké vysedávání v kancelářích, přeci jen řidiče nikdy moc nedělali lidé, kteří by toužili po práci kancelářské krysy, že... V dřívější době člověk po střední škole šel na vojnu, mnohdy si tam už udělal papíry, a když ne, tak stejně vyšel ve 20 - 21 letech a mohl jít řídit autobus. Dnes ta skupina, která se na řízení hodí, tedy relativně šikovní lidé se střední školou, dostuduje v 19 letech a řídit nemůže, takže si najde jinou práci, která je navíc slušně placená, někdy i víc než práce vysokoškoláků, a to už by musel být opravdu velký nadšenec, aby stabilní práci s dobrým platem opouštěl, šel si dělat řidičák na D a ještě se upsal nějaké firmě, kde bude mít mnohem míň a mnohem horší podmínky.

To vede k jednomu z řešení, a sice umožnit výjimkou za určitých podmínek získání ŘO na skupinu D již v 19 letech. Asi by to nemohlo být na linky pod AETR a byl bych hodně pro to, aby následovala úprava systému vzdělávání tak, aby do budoucna tato možnost byla výhradně pro obory dopravních středních škol, kde člověk bude cíleně připravován na práci řidiče, takový 19letý absolvent s několikaletou přípravou, který navíc prošel důkladnějšími psychotesty, může být mnohem lépe připravený na řízení autobusu než lecjaký 21letý. Hlavně je ale nutné získat mladé řidiče ihned po škole a ne až po dvou letech, kdy pracujou.

Dále se netvařme, že vůbec nejde o peníze, jistěže ano. To lze z pozice objednatele řešit tak, že budeme soutěžit nové výkony, které potřebujeme zajistit, musíme mít dost variabilní smlouvy, které nám umožní přesouvat již vysoutěžené výkony mezi linkami v dané lokalitě, a tedy řešit i větší posílení klidně novou soutěží. Ve smlouvě musí být velmi přísné sankce a možnost výpovědi při neplnění, aby dopravce měl jednoznačnou motivaci řidiče zajistit. To povede dopravce k tomu, že budou muset nabídnout adekvátní cenu, za kterou personál skutečně seženou a příliš levný dopravce se na lince dlouho neohřeje. Je to asi jediný legální způsob, jak zajistit pro řidiče vyšší platy a lepší pracovní prostředí. Dopravci se také reálně musí zabývat zajištěním širšího podpůrného personálu, aby se řidič nemusel starat o úklid a podobné věci (a motivací je opět vyšší plat řidiče, protože pak si firma radši zaplatí uklízečku než za tutéž práci platit řidiče, který bude mnohem dražší).

No a pak je tu specifický problém v Praze, kde protekční městský dopravce nemá řidiče a není schopen situaci řešit, i když nabízí výrazně lepší plat i pracovní podmínky než si může dovolit konkurence (protože dostává za vozkm mnohem víc peněz, a to bez výběrka). Podle mě je nutné s tímto stavem zatočit a rozhodně DPP neustupovat. Současně dokud jsme ale neudělali nic jiného, je skutečně nutné se zamyslet, zda rozšíření provozu doplňkových linek a vytvoření různých neefektivit v provozu v posledním roce-dvou bylo opravdu nutné, a raději něco nového zrušit a posílit důležitější trasy, které jsou třeba i na hraně kapacity nebo silně provozně nestabilní (nestabilitu lze řešit preferenčními opatřeními, ale pokud se to povede, většinou dochází k nárůstu poptávky, takže si nevybereme).

Rozhodně řešení existují, problém je, že je není vůle hledat.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Marek.Krejpsky
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 502
Registrován: 20 zář 2019, 17:00
Profese: konzultant IT
Dal poděkování: 1855 poděkování
Dostal poděkování: 736 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Marek.Krejpsky »

řešením by mohla být autonomní doprava, kdy bude řídit počítač pod dohledem

možné úspory jsou pro 10–20-km vzdálenosti

cesta taxíkem levnější o 44–61%

cesta autobusem či tramvají levnější o 13–37%

cesta soukromým autem levnější o 11–16%.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6418312795
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Krejpsky za příspěvek:
Martin.Stanek

Marek Křejpský
místopředseda KS Vysočina, zakládající člen MS Žďársko
profil na webu

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Marek.Krejpsky píše: 20 led 2020, 13:17 řešením by mohla být autonomní doprava, kdy bude řídit počítač pod dohledem
Do budoucna rozhodně, autonomní řízení je velkou výzvou a příslibem zlepšení, zejména na městských linkách - což ušetří řidiče na příměsto, kde bude zavedení autonomních vozidel přeci jen obtížnější.

Jenže tohle nám pomůže za docela dlouhou dobu. Situace s řidiči se radikálně zhoršuje cca posledních 5 let a nic nenasvědčuje zmírnění. Pokud nic neuděláme, dojde k citelným omezením možná už za rok - dva. Klidně to může být ještě před komunálními volbami. Tohle je mnohem větší průser než si zatím vrchnost odvažuje přiznat...

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

KPZ
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 19
Registrován: 29 lis 2019, 09:39
Profese: správce kom. zahrady
Bydliště: Chedrbí
Dal poděkování: 11 poděkování
Dostal poděkování: 14 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od KPZ »

Zdravím,
zajimal se někdo jaký vliv by třeba v Praze měla MHD zadarmo? Kromě stovek nezaměstnaných revizorů. Dokud se bude draze stavět silnice, tak by MHD zadarmo mohlo vycházet levněji.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bezplatn% ... A1_doprava
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

KPZ píše: 20 led 2020, 13:32 Zdravím,
zajimal se někdo jaký vliv by třeba v Praze měla MHD zadarmo? Kromě stovek nezaměstnaných revizorů. Dokud se bude draze stavět silnice, tak by MHD zadarmo mohlo vycházet levněji.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bezplatn% ... A1_doprava
Mluvit o stovkách nezaměstnaných revizorů (když už, tak přičti prodavače v předprodejích jízdenek a další související personál) nedává smysl v situaci, kdy např. v Praze je kriticky nízká nezaměstnanost a bylo by super z nich udělat řidiče autobusů nebo tramvají. Ale spíš bych revizory změnil na kontrolory kvality, kteří by se starali i o kontrolu přepravních podmínek (vyhazování zapáchajících cestujících apod.) nebo by mohli být přesunuti pod ROPID a kontrolovat na příměstských linkách, což by pomohlo zrušit nástup předními dveřmi při cestě z Prahy.

Reálně v Praze je dnes jízdné v MHD tak nízké, že se pohybuje na hranici rentability, určitě by nulové jízdné pomohlo přilákat cestující, ale uvědomme si, že by to byl zřejmě dost skokový nárůst poptávky, který nejsme schopni personálně ani technicky zvládnout. Díky eliminaci nákladů na jízdné a vše související by se odhadem mohly pokrýt stávající příjmy z jízdného, které stačí na cca 20 % nákladů na MHD, ale navýšení kapacity by si vyžádalo zvýšení výdajů.

Z dlouhodobého hlediska je tedy jízdné zdarma na území města použitelné, ale v tuto chvíli bychom ho nedokázali zvládnout nejen finančně, ale hlavně ani z hlediska provozních a technických kapacit. Raději se tedy zaměřme na zvyšování atraktivity, plynulosti i kapacity MHD a na pozitivní motivaci k přechodu lidí z aut do MHD. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

KPZ
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 19
Registrován: 29 lis 2019, 09:39
Profese: správce kom. zahrady
Bydliště: Chedrbí
Dal poděkování: 11 poděkování
Dostal poděkování: 14 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od KPZ »

Ondrej.Kalis píše: 20 led 2020, 13:11 To vede k jednomu z řešení, a sice umožnit výjimkou za určitých podmínek získání ŘO na skupinu D již v 19 letech. Asi by to nemohlo být na linky pod AETR a byl bych hodně pro to, aby následovala úprava systému vzdělávání tak, aby do budoucna tato možnost byla výhradně pro obory dopravních středních škol, kde člověk bude cíleně připravován na práci řidiče, takový 19letý absolvent s několikaletou přípravou, který navíc prošel důkladnějšími psychotesty, může být mnohem lépe připravený na řízení autobusu než lecjaký 21letý. Hlavně je ale nutné získat mladé řidiče ihned po škole a ne až po dvou letech, kdy pracujou.
Nemám dost dat, tak to bude jen můj názor. Vy pracujete v tom, tak máte dost dat, tak můj názor bude zavádějící. Bavil jsem se s personalistou, který to dělal před rokem 1989 a i potom. Hlavní problém jsou byty. Tedy hlavním lákadlem, které většinou firmy nepoužívaji. Dokud dopravci nebudou nabízet i byty k pronájmu, tak je dost řidičů. Zatim tedy je pokus snížit z 21 na 19 let. Pak přijde přetahování řidičů. A nakonec ty byty.

Bude zajimavé jak velký vliv bude mít snížení věku.

Firmy se většinou spoléhaji na nejlevnější řešení, ale postupně se vrací dělání kroužků pro děti, brigády pro studenty a poskytování bydlení. To si mohou dovolit jen větší firmy, které maji propracovaný plán udržet se na trhu hodně dlouho. Investují do ovlivňování dětí, protože stát a školy zcela selhali. To je názor personilisty a i můj, když jsem na facebooku ptal mladých lidi, kteří dělaji řemeslo.

To je jen můj názor, tak se omlouvám za zaplevelňování vlákna.
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Karel666 »

Článek o "Marchettiho konstantě"

https://www.flowee.cz/floweecity/smart- ... -internetu

Ve zkratce člověk neche dojíždět déle než 0,5 hodiny do a 0,5hodiny z práce. Což světe div se platí i na mě a proč v Brně až MHD jezdím autem, protože si může BRNO strčit MHD kde jezdím do práce hodinu... Zde dodám, že existovala šalina co jezdila "přímo", ale protože optimalizace, tak bych musel přesedat a to chce čas...

Jestli je pravda co je tam napsáno, tak jsem prakticky přítupem průměrný člověk této planety, a kecalové, že můj přístup je "jinej, výjmečnej" by se měli podívat do zrvcadla a říci si "můj přístup je extrém a bophužel s tím co navrhuju lidi do MHD a IDS nikdy nepůljdou a budou jezdit autem" ;)

To je pro ty co říkají "mám mít rozum a skousnout jízdu hodinu, protože příroda", oni by si měli uvědomit "protože příroda", tak pojedu autem...
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Nemyslím si, že byty by nějak výrazně pomohly, většina dopravců už se orientuje i na nábor řidičů ze zahraničí, takže většina firem určitě musí mít svoje ubytovny. Navíc řidič není člověk, který by nutně musel bydlet ve městě, naopak, ve větších městech je mnohem větší platová konkurence, takže se dopravci někdy naopak snaží přesouvat více výkonů do provozoven mimo velké město, kde je naopak třeba větší nezaměstnanost a pro řidiče se může jednat i o benefit v tom, že si ušetří čas za dojíždění.

Snížení věku by podle mě pomohlo značně. Nejen tím, že získáme řidiče hned po střední škole, což dnes nemůžeme a reálně se pak na práci řidiče tím víc hlásí lidi, kteří se neudrží ani v méně náročné profesi. Pak když se pobavíš s člověkem, který má na starosti provoz u nějakého dopravce, zjistíš, že se mu přihlásí za měsíc několik jedinců, všichni bez řidičáku, a na první pohled tušíš, že způsobilý posadit se za volant bude možná jeden z nich... Ale druhý efekt je i ten, že u tramvají bych věk rozhodně nesnižoval. A jen ve svém okolí znám několik lidí, kteří chtějí řídit tramvaj, ale aktuální předpisy je nutí se po škole 2 roky protloukat v profesích, které berou jako dočasné a nic moc jim nepřinášejí, aby si pak mohli udělat papíry na tramvaj. Pokud by takový člověk dostal možnost řídit 2 roky autobus, mnoho z nich by to jistě rádo využilo a ještě by se před usednutím do tramvaje pořádně vyjezdili v provozu.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Nikezeus
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 622
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 520 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Nikezeus »

Karel666 píše: 21 led 2020, 11:54 Článek o "Marchettiho konstantě"

https://www.flowee.cz/floweecity/smart- ... -internetu

Ve zkratce člověk neche dojíždět déle než 0,5 hodiny do a 0,5hodiny z práce. Což světe div se platí i na mě a proč v Brně až MHD jezdím autem, protože si může BRNO strčit MHD kde jezdím do práce hodinu... Zde dodám, že existovala šalina co jezdila "přímo", ale protože optimalizace, tak bych musel přesedat a to chce čas...

Jestli je pravda co je tam napsáno, tak jsem prakticky přítupem průměrný člověk této planety, a kecalové, že můj přístup je "jinej, výjmečnej" by se měli podívat do zrvcadla a říci si "můj přístup je extrém a bophužel s tím co navrhuju lidi do MHD a IDS nikdy nepůljdou a budou jezdit autem" ;)

To je pro ty co říkají "mám mít rozum a skousnout jízdu hodinu, protože příroda", oni by si měli uvědomit "protože příroda", tak pojedu autem...
Autem to mas pulhodku i diky tem co cestuji v MHD, pokud by i oni sedli do aut, tak to budes mit rychlejsi v roli pesaka ci pumpickare nez autem. Jednak diky kongesci a jednak diky hledani mista k zaparkovani. Silnice ani parkoviste nejsou nafukovaci a do vystavby parkovacich domu se nikomu 2x nechce.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Nikezeus za příspěvek:
Petr.Kubik
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 531
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Petr.Kubik »

Jenom technická: Tím jak v Oslu omezují auta, se právě více autobusů a tramvají do města vejde. Články hovoří o nových tramvajových linkách, i o zkrácení intervalů.
Navíc se netvoří zácpy, typicky projev IAD.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, sokol
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“