To je velmi zjednodušené a z velké části nepravdivé tvrzení. Nebudu si hrát na všeznalce, který má dokonalý samospásný recept, máme před sebou velký problém a největší chyba je, že není téměř nikdo, kdo by hledal řešení. Přesněji, hledají ho dopravní firmy, hledají ho organizátoři dopravy, i dopraváci obecně, ale ti všichni mají velmi omezené možnosti.marvon píše: ↑20 led 2020, 10:49Problémy jsou známé. Ale jak je chcete řešit, toť otázka. Řidičů je nedostatek, ta profese prostě není lukrativní. Nejde jen o peníze - v případě řidiče rozhodně při jejím výkonu ani není tolik prostoru pro nepracovní aktivity v porovnání s teplou kanceláří na úřadě. A pracovní doba v ne zrovna pravidelném turnuse holt dnešní omladinu odkojenou internetem tolik neláká.Ondrej.Kalis píše: ↑20 led 2020, 10:22V případě Prahy, resp. mnoha měst v ČR, to je skutečně je problém - někde se třeba i chce posilovat, ale narážíme na počty řidičů, a když se řidiči najdou, pošlou se na nějakou čistě politicky vydupanou midibusovou linku do oblasti, kde nikdy nic nejezdilo a jiná zastávka je o 500 m dál, a tou linkou pak jezdí třeba 5 lidí ve spoji... A linky, kterými jezdí mnohonásobně víc lidí, se omezují a jsou často už teď na hranici kapacity.
Hlavní příčina, mnohem starší než nízká míra nezaměstnanosti, která krizi s řidiči urychlila, je stárnoucí populace řidičů a velmi malý počet nově přicházejících. Důvod tohoto problému ale není nějaké vysedávání v kancelářích, přeci jen řidiče nikdy moc nedělali lidé, kteří by toužili po práci kancelářské krysy, že... V dřívější době člověk po střední škole šel na vojnu, mnohdy si tam už udělal papíry, a když ne, tak stejně vyšel ve 20 - 21 letech a mohl jít řídit autobus. Dnes ta skupina, která se na řízení hodí, tedy relativně šikovní lidé se střední školou, dostuduje v 19 letech a řídit nemůže, takže si najde jinou práci, která je navíc slušně placená, někdy i víc než práce vysokoškoláků, a to už by musel být opravdu velký nadšenec, aby stabilní práci s dobrým platem opouštěl, šel si dělat řidičák na D a ještě se upsal nějaké firmě, kde bude mít mnohem míň a mnohem horší podmínky.
To vede k jednomu z řešení, a sice umožnit výjimkou za určitých podmínek získání ŘO na skupinu D již v 19 letech. Asi by to nemohlo být na linky pod AETR a byl bych hodně pro to, aby následovala úprava systému vzdělávání tak, aby do budoucna tato možnost byla výhradně pro obory dopravních středních škol, kde člověk bude cíleně připravován na práci řidiče, takový 19letý absolvent s několikaletou přípravou, který navíc prošel důkladnějšími psychotesty, může být mnohem lépe připravený na řízení autobusu než lecjaký 21letý. Hlavně je ale nutné získat mladé řidiče ihned po škole a ne až po dvou letech, kdy pracujou.
Dále se netvařme, že vůbec nejde o peníze, jistěže ano. To lze z pozice objednatele řešit tak, že budeme soutěžit nové výkony, které potřebujeme zajistit, musíme mít dost variabilní smlouvy, které nám umožní přesouvat již vysoutěžené výkony mezi linkami v dané lokalitě, a tedy řešit i větší posílení klidně novou soutěží. Ve smlouvě musí být velmi přísné sankce a možnost výpovědi při neplnění, aby dopravce měl jednoznačnou motivaci řidiče zajistit. To povede dopravce k tomu, že budou muset nabídnout adekvátní cenu, za kterou personál skutečně seženou a příliš levný dopravce se na lince dlouho neohřeje. Je to asi jediný legální způsob, jak zajistit pro řidiče vyšší platy a lepší pracovní prostředí. Dopravci se také reálně musí zabývat zajištěním širšího podpůrného personálu, aby se řidič nemusel starat o úklid a podobné věci (a motivací je opět vyšší plat řidiče, protože pak si firma radši zaplatí uklízečku než za tutéž práci platit řidiče, který bude mnohem dražší).
No a pak je tu specifický problém v Praze, kde protekční městský dopravce nemá řidiče a není schopen situaci řešit, i když nabízí výrazně lepší plat i pracovní podmínky než si může dovolit konkurence (protože dostává za vozkm mnohem víc peněz, a to bez výběrka). Podle mě je nutné s tímto stavem zatočit a rozhodně DPP neustupovat. Současně dokud jsme ale neudělali nic jiného, je skutečně nutné se zamyslet, zda rozšíření provozu doplňkových linek a vytvoření různých neefektivit v provozu v posledním roce-dvou bylo opravdu nutné, a raději něco nového zrušit a posílit důležitější trasy, které jsou třeba i na hraně kapacity nebo silně provozně nestabilní (nestabilitu lze řešit preferenčními opatřeními, ale pokud se to povede, většinou dochází k nárůstu poptávky, takže si nevybereme).
Rozhodně řešení existují, problém je, že je není vůle hledat.