Principy návrhu nového pojetí zákona o rozpočtovém určení daní

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Finance

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Finance. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
MirekS
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1000
Registrován: 16 zář 2018, 04:29
Profese: IT s ekonomickým zaměřením
Dal poděkování: 132 poděkování
Dostal poděkování: 502 poděkování

Principy návrhu nového pojetí zákona o rozpočtovém určení daní

Příspěvek od MirekS »

Cíl:Posílit roli obcí a soutěživost mezi nimi
Odůvodnění:Stanovit přirozenější metody výpočtu rozpočtového určení daní
Základní principy:
Výpočet rozpočtového určení daní by měl vycházet zdola, podle obecní (místní) příslušnosti daně. Základem výpočtu by tedy byla obecní úroveň rozpočtového určení daní. Základním problémem by bylo určení obecní (místní) příslušnosti daní. Rozpočtové určení daní pro kraje a stát by bylo dáno definovaným koeficientem, tak jak je tomu nyní u rozpočtového určení daní pro kraje.
Před schválením zákona bych doporučil vytvořit model chování rozpočtových toků pro obce, kraje a stát dle navrhovaných pravidel pro jejich ověření (srovnání se současným stavem).
Miroslav Štěpánek (alias MirekS)
MirekS
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1000
Registrován: 16 zář 2018, 04:29
Profese: IT s ekonomickým zaměřením
Dal poděkování: 132 poděkování
Dostal poděkování: 502 poděkování

Re: Principy návrhu nového pojetí zákona o rozpočtovém určení daní

Příspěvek od MirekS »

Zde trochu konkretizované principy návrhu nového pojetí zákona o rozpočtovém určení daní:
Jak primárně se co nejvíce přiblížit skutečnosti místní identifikace? Pro začátek zavedením obecních účtů a vybíráním daní státem na tyto účty, dle trvalého bydliště, resp. dle sídla firmy, resp. dle lokality nemovitosti.
Pak by se stanovil koeficient pro převod z obecních účtů na účet státu, podle současného RUD by se měl pohybovat kolem 67,5%.
Pak by se stanovil koeficient pro převod z obecních účtů na účet kraje, podle současného RUD by se měl pohybovat kolem 9%.
Poté stanovit koeficient solidarity pro převod na speciální účet solidarity. Na tento účet by bylo přispíváno jen z obecních účtů s nadprůměrným příjmem na obyvatele (při stanovení koeficientu 5% by plná částka byla odepisována až u těch obecních účtů, které by dosahovaly příjmové částky přesahující minimálně 5% nad průměrem, při nižším přijmu než je tato hranice by byla převáděna rozdílová výše (dosahovala by výše obecního příjmu např. 53,5% byl by koeficient pro takový obecní účet 3,5%.).
O čerpání z účtu solidarity by jednotlivé obce (pod průměrným příjmem) měly možnost žádat, a to maximálně rozdílově do výše průměrného příjmu - musela by proběhnout uzávěrka žádostí. Rozdělování z účtu solidarity by proběhlo dle poměru žádosti k sumě žádostí vynásobeném výší účtu solidarity. Zpoždění rozdělování z účtu solidarity by mohlo být, odhaduji, 1 měsíc.
V případě potřeby udělat obdobný účet solidarity pro přerozdělení mezi kraji.
Vývoj, který by šlo označit za zdravý, by měl směřovat k minimalizaci účtu(ů) solidarity a mírnému snížení koeficientu RUD pro stát.
Miroslav Štěpánek (alias MirekS)
Odpovědět

Zpět na „Finance“