Elektromobilita

Moderátoři: Vedouci organu, asistent strany, Odbor - personalni

Odpovědět
Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 3171
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 532 poděkování
Dostal poděkování: 2809 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Ondra.kl » 11 říj 2019, 21:49

Nikezeus píše:
11 říj 2019, 20:51
Ta obecna informace o prekladce zelecnice/silnice trvajici dny pochazi odkud?
Jinak doba nakladky kontejneru "z auta na vlak" se u nejvykonejsich systemu(ACTS) pocita na minuty.
To není informace, to je podmínka. Pokud je splněna tak to za ní platí, pokud ne tak neplatí.

Jinak je hezké že existuje řešení v podobě kontejnerů ... ale problém celkové konkurenceschopnosti zůstává.
Antonino píše:
11 říj 2019, 21:27
Pokud by se pořádně osolily poplatky za nákladní dopravu (protože externalita), on by si to trh nějak začal regulovat sám...
Problém řešení "pořádně osolit" je v tom že to vyvolává skokovou směnu s těžko odhadnutelným výsledkem (třeba rohlíky za 10 korun). Lepší je pozvolná změna které se můžou postupně všichni přizpůsobovat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvek:
Vaclav.Zidek

Uživatelský avatar
Vaclav.Zidek
Koordinátor krajského sdružení
Příspěvky: 945
Registrován: 06 dub 2018, 18:25
Profese: OSVČ
Dal poděkování: 823 poděkování
Dostal poděkování: 1416 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Vaclav.Zidek » 11 říj 2019, 21:51

Pavel.Moravec píše:
11 říj 2019, 20:42
Vaclav.Zidek píše:
11 říj 2019, 19:39
Petr.Vileta píše:
11 říj 2019, 15:35

1) najíždět s celým kamionem na vagony a ty operativně připojovat k jakémukoliv vlaku, ke kterému to bude technicky možné (k Pendolinu asi ne, ale za osobní vlak klidně dva kamiony připřáhnout)
Dva kamiony za jednu hodinu nejsou řešení ničeho. Když to řeknu jednoduše :-)
Na hlavních tratích jezdí mnohem více vlaků než jeden za hodinu. Navíc těch kamionů může být o dost víc.
Vynech všechny druhy rychlíků, expresů atd. - protože ty ti do toho systému nepůjdou. Na druhou stranu 5 minut zpoždění (připojení vagónu) na hlavní trati generuje další zpoždění a ztráty. Na to ti nikdo nepřistoupí. Je potřeba komplexnější řešení ... přes obec například Mimoň projede osobní (zmíněný vlak v příspěvku v návrhu) jednou za hodinu. A kamionů za den 520 - tak si pomůžeme jen mizerně málo. Ale organizace, nákup vagónů, převýší cenu přínosu. Fakt jinou cestu k řešení.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Zidek za příspěvky (celkem 3):
Antonino, Petr.Vileta, Pavel.Moravec
Václav Židek

Telefon: 775 198 038, Email: vaclav.zidek@pirati.cz
Facebook: https://www.facebook.com/vaclav.zidek

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 912
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 761 poděkování
Dostal poděkování: 988 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Antonino » 11 říj 2019, 21:59

Ondra.kl píše:
11 říj 2019, 21:49
Antonino píše:
11 říj 2019, 21:27
Pokud by se pořádně osolily poplatky za nákladní dopravu (protože externalita), on by si to trh nějak začal regulovat sám...
Problém řešení "pořádně osolit" je v tom že to vyvolává skokovou směnu s těžko odhadnutelným výsledkem (třeba rohlíky za 10 korun). Lepší je pozvolná změna které se můžou postupně všichni přizpůsobovat.
Jako že by zvýšení ceny dopravy, které dělá několik procent z celkové ceny, by zvýšilo cenu rohlíku 5×? Že by se náklady na dopravu zvýšily řádově 100× ???
A to pominu fakt, že rohlíky se po železnici doufám přepravovat nikdy nebudou :)
Já nepsal nic o rychlost změny.
Antonino Milicia OFFTOPIC(Ačkoliv bych rád, tak v mnoha vláknech nemohu děkovat, jen psát. Někde ani nevidím, kdo komu děkoval. Představ si prosím tedy, že bych Ti rád poděkoval a že Tě respektuji, byť třeba mám na něco jiný názor.)

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 28135
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 23892 poděkování
Dostal poděkování: 20069 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Petr.Vileta » 11 říj 2019, 22:30

Tak já samozřejmě předpokládám více způsobů použitých současně, každý k nějakému účelu. Jelikož by asi na nádraží kde není ani pokladna ani výpravčí nebylo vhodné najiždět s kamionem na vagon, tak by asi nádraží s takovou možností byla nějakých 30-50 km od sebe, ale jízda z Ostravy do Budějovic by se takto už realizovat mohla. Problém ovšem je pomalost železnice. Nejde o samotnou jízdu, ale celkovou rychlost od přivezení kontejneru nebo kamionu na nádraží, až po jeho vyložení poblíž místa určení. Pomeranče z Madridu dorazí vlakem do Prahy po nějakých 4 dnech (někde jsem to četl, ale nemůžu to najít), kdežto kamionem to sem dokážou dopravit za nějakých 30 hodin i s povinnými přestávkami. Ona i cesta osobním vlakem Madrid-Praha je podle Google na nějakých 28-30 hodin. Problém nákladní železnice je, že nejezdí tak rychle jako osobní a dává osobákům na trati přednost. Také přeskupit vagóny (rozpojit vlak a přepojit jeho část na jiný směr) je poměrně zdlouhavé.

Já vidím budoucnost fakt v těch nákladních "trolejbusech". Proto se nedaří nákladní ani osobní automobilovou dopravu omezit, protože každá "jednotka" má jiný start i cíl a ani superpočítač by asi nenaplánoval jak to zorganizovat, i kdyby už se jezdilo bez řidičů.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvek:
Vaclav.Zidek
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů a fórista
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 3171
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 532 poděkování
Dostal poděkování: 2809 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Ondra.kl » 12 říj 2019, 02:39

Antonino píše:
11 říj 2019, 21:59
Jako že by zvýšení ceny dopravy, které dělá několik procent z celkové ceny, by zvýšilo cenu rohlíku 5×? Že by se náklady na dopravu zvýšily řádově 100× ???
... no když by "pořádně osolit" znamenalo nutnost během krátké doby / skokově kompletně obnovit vozový park kamionů (porotože 50-90% těch starých už nesmí jezdit) ... a pokud hledám nějaké extrémné zakončení ...tak si něco takového umím představit.
Antonino píše:
11 říj 2019, 21:59
Já nepsal nic o rychlost změny.
Souhlasím. Ale termín "pořádně osolit" ve mně evokuje velkou skokovou změnu.

Myslím že nejsme ve sporu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvek:
Petr.Vileta

Zbynek.Janoska
Místní předsednictvo
Příspěvky: 656
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 1501 poděkování
Dostal poděkování: 855 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 12 říj 2019, 07:51

Zpět k elektromobilům. Je tady ještě jeden důležitý aspekt, který zatím nebyl zmíněn - elektromobily jsou výhledově velkým zdrojem domácích úložišť energie. Například pokud mám EV s kapacitou baterie 40 kW a auto doslouží, když kapacita klesne na 70 % (tzn 28 kW), můžu z té vyřazené baterky udělat 7 domácích úložišť elektřiny. Dnes se 4,8 kW domácí baterie prodává za cca 40 000 Kč.

Ostatně Renault své elektromobily prodává, ale jejich baterka je na leasing.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 2):
Pavel.Moravec, Ales.Jakl

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 28135
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 23892 poděkování
Dostal poděkování: 20069 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Petr.Vileta » 12 říj 2019, 21:53

Zbynek.Janoska píše:
12 říj 2019, 07:51
Zpět k elektromobilům. Je tady ještě jeden důležitý aspekt, který zatím nebyl zmíněn - elektromobily jsou výhledově velkým zdrojem domácích úložišť energie. Například pokud mám EV s kapacitou baterie 40 kW a auto doslouží, když kapacita klesne na 70 % (tzn 28 kW), můžu z té vyřazené baterky udělat 7 domácích úložišť elektřiny. Dnes se 4,8 kW domácí baterie prodává za cca 40 000 Kč.
Kapacita akumulátorů se uvádí v (k)VAh (kilo)Volt-Ampér-hodinách, ale budiž, jsem ochoten překousnout laikům neznámý rozdíl mezi volt-ampérem a watem, ovšem furt mi tam chybí ty hodiny. :( Jestli tedy má akumulátor kapacitu 4,8 kVA, tak to na něj můžu vyprat jednu plnou pračku, možná i dvě. OFFTOPICakumulátor může dodávat 4,8 kW po dobu jedné hodiny, pak chcípne To je fajn. :)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvek:
Jiri.Snizek
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů a fórista
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Uživatelský avatar
Ales.Jakl
Místní předsednictvo
Příspěvky: 1618
Registrován: 24 kvě 2014, 16:20
Profese: řidič kamionu
Bydliště: Tachov
Dal poděkování: 1965 poděkování
Dostal poděkování: 2181 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Ales.Jakl » 13 říj 2019, 07:11

Ústup od kamionové in-time logistiky (bez zásob, z kamionu rovnou na linku) na železniční logistiku (překládky, nutné větší zásoby a sklady) půjde jedině přes zdražení kamionové dopravy. Pozitivní součástí kalkulace elektromobility je, že elektromobily mají údajně až o 90% součástek méně jež spalovací auta a jsou tudíž jednoduší na výrobu i logistiku. Takže bude možné, aby se celá auta, autobusy i kamiony vyráběly na +- jednom místě a nemusí se rozvážet tisíce různých součástek po celé Evropě...

Tržní cena ropy a uhlí neodpovídá tomu, jak rychle jsou spotřebovávány a tomu, že jde o neobnovitelný zdroj. A hlavně v ceně nejsou zahrnuty všechny ty negativní externality v podobě znečištění vzduchu, půdy i vody a důsledků pro zdraví lidí i zvířat a negativních změn klimatu. Globální trh neumí tyto náklady ocenit a včlenit do ceny produktů. Klimatická krize ve skutečnosti trvá už min. 30 let a přechod na elektromobilitu je (až na výjimky), přes všechny verbální proklamace a PR průmyslovými giganty účinně blokován. To nelze tolerovat, pokud máme mozek a vůli.....

Jestliže chceme aby stát podpořil a urychlil přechod dopravy na elektromobilitu je několik cest jak na to. Jednou z nich je určitě výstavba dobíjecích stanic a čerpacích stanic na vodík na frekventovaných trasách. Další je zdanění (+ časová progrese) veškerých fosilních paliv i dalších produktů výroby z fosilních zdrojů (plasty, hnojiva) s jasným časovým horizontem jejich utlumení. Tyto dvě věci se musí finančně propojit, jinak by stát veškeré zvýšené daňové výnosy rozfrcal a prožral za něco jiného……

Nejsou to žádné filosofické úvahy, ale velice nebezpečná hra o čas a o přežití. Do 20 let začnou z populačních důvodů (Evropa) kolabovat sociální, zdravotní systémy atd...nebudou peníze na nic. A to nepočítám pravděpodobné „klimatické“ přesuny uprchlíků a „klimatické“ války...
Člen MS Tachovsko

Nebeská luční Marijka

Zlodějský pramen a Matčina prohra

A small person born in a big state: Symphony No. 4 in C minor Op.43

Uživatelský avatar
Vaclav.Zidek
Koordinátor krajského sdružení
Příspěvky: 945
Registrován: 06 dub 2018, 18:25
Profese: OSVČ
Dal poděkování: 823 poděkování
Dostal poděkování: 1416 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Vaclav.Zidek » 13 říj 2019, 08:25

Ales.Jakl píše:
13 říj 2019, 07:11
Takže bude možné, aby se celá auta, autobusy i kamiony vyráběly na +- jednom místě a nemusí se rozvážet tisíce různých součástek po celé Evropě...
Tohle tak úplně nefunguje, jak si představuješ. Důvody pro rozmístění výrobních podniků po ČR a po Evropě pro výrobu jednoho auta není, že by se nevlezli na jedno místo (plocha, zaměstnanci apod). Důvodem je, že jedna firma vyrábí ofukové mřížky, jiný konkrétní jinou součástku, třetí dělá jen sedadla, další plasty na palubovce, jiný ložiska a v neposlední řadě ten důvod je i platové ohodnocení lidí. To co navrhuješ by mohlo fungovat jen v centrálně řízené ekonomice.
Ales.Jakl píše:
13 říj 2019, 07:11
Tržní cena ropy a uhlí neodpovídá tomu, jak rychle jsou spotřebovávány a tomu, že jde o neobnovitelný zdroj.
S tímhle naprosto souhlasím, ale pak najdi řešení čím třeba bude topit důchodce na venkově, a bude na to mít finance.

A jen si dovolím, kdybys veškerou energii z fosilních paliv v domácnostech (topení, spalovací motory) chtěl nahradit elektřinou, tak by mne zajímalo, jak ten objem nahradíš, aniž bys použil fosilní paliva. aktuálně k tomu nevede nikdo, musíme nejdříve pokrýt střechy solárními panely (samozřejmě nejen tohle) a pak můžeme tlačit změny. Nejde najdříve všem "dát" elektromobil a pak zjistit, že ho není čím nabíjet.

Pokud z litru benzinu dokážeme získat přibližně 2,58 kWh pohybové energie, z litru nafty 3,42 kWh (se zohledněním rozdílné účinnosti motoru) - pak jde o to nahradit ročně 5485 GWh za benzín a 20099 GWh za naftu. Tedy energie dvou Temelínů. Vycházím z čísel dodáných PHM na trh v roce 2018. https://www.cappo.cz/info/vyvoj-spotreb ... -roce-2018

Pokud jsem někde ve výpočtu udělal chybu, dejte mi vědět.

EDIT: Aktuálně vyvážíme 13 000 GWh. A to ani nemluvím, že 40 % energie vyrobené v ČR je z fosilních paliv, které bychom měli taky nahradit. Takže se bavíme o alternativě pro 60 TWh vyrobené energie ročně. Tedy cca 4 výkonů Temelínu. Aktuálně "čisté" zdroje dodávají okolo 10 TWh ročně.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Zidek za příspěvek:
Vit.Jurasek
Václav Židek

Telefon: 775 198 038, Email: vaclav.zidek@pirati.cz
Facebook: https://www.facebook.com/vaclav.zidek

Uživatelský avatar
Ales.Jakl
Místní předsednictvo
Příspěvky: 1618
Registrován: 24 kvě 2014, 16:20
Profese: řidič kamionu
Bydliště: Tachov
Dal poděkování: 1965 poděkování
Dostal poděkování: 2181 poděkování

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Ales.Jakl » 13 říj 2019, 09:32

Zídek:A jen si dovolím, kdybys veškerou energii z fosilních paliv v domácnostech (topení, spalovací motory) chtěl nahradit elektřinou, tak by mne zajímalo, jak ten objem nahradíš, aniž bys použil fosilní paliva. aktuálně k tomu nevede nikdo, musíme nejdříve pokrýt střechy solárními panely (samozřejmě nejen tohle) a pak můžeme tlačit změny. Nejde najdříve všem "dát" elektromobil a pak zjistit, že ho není čím nabíjet.
Mě vychází, že stačí vyměnit 4 x 500 MW reaktory v Dukovanech (stejně jim skončí životnost) za 1100 MW a jeden dostavět a v Temelíně dostavět 2 reaktory 1100MW a vyměnit staré. Když připočteš soláry na střechách, akumulační zdroje a odečteš uhlí a vývoz (nějaké plynové budou muset asi zůstat kvůli vyrovnávání okamžitých výkyvů) tak to pokryje veškerou spotřebu, včetně elektrifikované dopravy. Přebytky ze soláru a z nočního proudu se dají akumulovat do vodíku, umělých uhlovodíků atd.
Člen MS Tachovsko

Nebeská luční Marijka

Zlodějský pramen a Matčina prohra

A small person born in a big state: Symphony No. 4 in C minor Op.43

Odpovědět

Zpět na „Životní prostředí a zemědělství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů