Dostupnost rozšířeného základního vzdělání

Moderátoři: Vedouci organu, asistent strany, Odbor - personalni

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 719
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 724 poděkování
Dostal poděkování: 533 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostupnost rozšířeného základního vzdělání

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 25 črc 2019, 08:05

Vaclav.Kubaljak píše:
24 črc 2019, 22:31
1. Myslíte si, že Gymnázia vybírají kolektivy podle klíče tihle lidé by si mohli vzájemně vyhovovat? Nebo si snad myslíte, že "ti chytří", "ti bohatí", nebo snad "ti hodní" si vždy budou vyhovovat? Pro mnohé žáky je to z hlediska kolektivu očistec i na víceletém gymnáziu. Tedy o náhodný výběr lidí se bude jednat vždy, pokud neuděláme ze školy ryze dobrovolnou záležitost kam si může kdo chce chodit, jak chce a studovat, co chce. To že jste si náhodou sedl s kolektivem bylo dílo striktní náhody stejně jako výběr kolektivu na ZŠ. Jedná se v tomto případě o kognitivní zkreslení podle kterého se nedá posuzovat přístup ke školskému systému.
Pokud vím, tak na státní gymnázia zatím nejsou bráni přednostně bohatí ani hodní. OFFTOPICByť tedy státní přijímačky podle mých informací posunuly podmínky přijetí směrem od prověření obecných kompetencí získatelných na 1. stupni směrem k tomu, že bez drahých nesmyslných kurzů nemáš moc šanci, což je špatně. Nicméně podle mě jsou obecně špatně jednotné přijímačky na střední školy - už tam by se mělo zohledňovat konkrétní zaměření daného ústavu, což lze dokázat jen když si přijímačky připraví sama škola. Ani neříkám, že si budou ti lidé vzájemně dobře vyhovovat. Ale na gymnázium musíš udělat nějaké přijímačky a také máš většinou určitý životní směr, se kterým tam jdeš, a tím je způsobeno, že na gymnáziu jsou v průměru lidé inteligentnější než na základce.

To neznamená, že na základce by nemohl být chytrý člověk nebo že by na gymplech nestudovali žádní pitomci, ale v průměru je to příznivější pro gympl. A díky tomu je to velmi účinný způsob, jak se dostat z primitivního prostředí základní školy. A v tomto věku, kdy máš povinnou školní docházku, je to v podstatě také jediný způsob. Takže bych opravdu chtěl zdůraznit důležitost té svobodné volby. Pro dost lidí je to velmi důležitá věc.
Vaclav.Kubaljak píše:
24 črc 2019, 22:31
2. Ano, souhlasím, že kurikulum by mělo být škole schvalováno na základě dlouhodobého plánu, ale nejprve bychom se jako společnost měli dohodnout, co pro nás vzdělání doopravdy znamená, dnes je to pro mnohé jen honba za papírem, který potvrzuje, že jsme schopni vykonávat tu či onu činnost bez ohledu na nabyté znalosti a vědomosti, které se s tím pojí. Natož s přihlédnutím k rozvíjení kompetencí, které se z dlouhodobého hlediska jev jako důležitější, než nabyté vědomosti, které mohou být poplatné době a výzkumným metodám.
Samozřejmě, že by to neměla být jen honba za papírem, ale než tohle dokážeme změnit, pokud vůbec, tak uplynou nejméně desítky let. Na úvod bych se odpíchnul od osnov, pardon, vzdělávacích plánů, které máme, zcela bych zrušil prostupnost víceleté gymply vs. jiné školy, a směroval bych k tomu, aby vzdělávací plány na gymplech byly průběžné a abychom využili toho, že tam chodí lidé, kteří si to dobrovolně vybrali a mají na to, osm let. Systém, kde se polovina již probraného učiva bere následně znovu, jen víc do hloubky, je absurdní, a je důvodem, proč dnešní gymply mají jako hlavní efekt tu (podle mě i pozitivní) segregaci a určitou nižší náročnost oproti 4letým gymplům.
Vaclav.Kubaljak píše:
24 črc 2019, 22:31
3. Náročnost studia je strašně individuální podle momentální vyzrálosti osobnosti žáka/studenta a může se měnit.
Nezažil jsem, že by se náročnost studia měnila podle momentální vyzrálosti žáka, asi jsem nechodil na ty správné školy. :lol: Ale z logiky věci, pokud se 4 roky flákáš na základce, kde to dáváš s nohama na stole na samý jedničky, pokud tedy tvou jedinou starostí není, jak se nenechat zmlátit přiblblými spolužáky, tak se to v těch dalších 4 letech musí nějak dohnat. Přinejmenším je dobrý víceletý gympl prostě větší pohoda, a podle mě stojí za to mít v tomhle víc volného času (který můžeš využít klidně i na svůj osobní rozvoj ;) ).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Vaclav.Fortik

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 221
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 511 poděkování
Dostal poděkování: 403 poděkování

Re: Dostupnost rozšířeného základního vzdělání

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 25 črc 2019, 09:53

Máme bohužel v ČR, přesto, že se to nezdá sociálně neprostupné školství. Takže ano, díky přípravným kurzům to znamená, že na víceleté gymnázium má větší šanci se dostat žák z bohaté rodiny, byť na to nemá zákonné právo. Začněme si tedy svá tvrzení podkládat, protože, řekněme, vím co píšu a proč to píšu. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/odbor ... ny/1678315 např. zde jako informace od ČTK. Možné příčiny zmapovány kolektivem autorů zde: https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Stu ... jrigZJStLE (ano je pravděpodobné, že za to mohou i jednotné přijímačky).

Z hlediska porovnání studentů kvart a deváťáků v plošném testování to není příznivější pro studenty gymnázií a jejich učitele viz data z další studie http://sreview.soc.cas.cz/uploads/5301a ... P5XTDOojkE. Zde bych se vůbec nebál hledat viníky mezi učiteli prvního stupně, kteří prostě neumí nadání odhalit a diagnostikovat. Máme tu bohužel stále velkou skupinu kolegů, co rozlišují děti na hodné a zlobivé a ty zlobivé nemohou být chytré, byť toto rovnítko, či nerovnítko neplatí.

K plánům výuky, pochybuji, že je to absurdní spousta věci se tebou popsaným způsobem učí z prostého důvodu a tím je vývoj žáka. Př. který se k sobě pojí. Jednoduché rovnice zvládne řešit žák už na prvním stupni, mnohočleny zvládne průměrný žák řešit někdy po 16. roce věku. Tedy rovnice s mnohočleny je lepší řešit až v rámci střední školy a takhle bych mohl pokračovat ke spoustě předmětů a látky. I pokud se tedy povolí školám jako je 8 leté gymnázium udělat si školní vzdělávací plán na celých 8 let, zcela jistě se nebude jednat o "nalejvárnu" do hloubky od základů po pokročilou látku v rámci jednoho ročníku, ale bude se látka prohlubovat postupně, kdo by to dělal tebou popsaným způsobem asi by o jeho nepřiměřenou výuku nakonec nebyl zájem. https://cs.wikipedia.org/wiki/Didaktick ... 5%99enosti'

Celkově by při výuce měly být zohledňovány didaktické zásady:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Didaktick ... %C3%A1sady

Zažil a ani o tom nevíš, sám jsi to popsal výše a ještě jsi nad tím kroutil hlavou. Asi by ti neuškodilo na nějakou základku dojít a podívat se, jak to může fungovat jinak. A možná by stálo za to přistupovat k tématu jinak, než "chodil jsem na 8 leté gymnázium, to je znakem, že jsem inteligentnější a lepší než ti flákači ze základky, kterým stačilo mít 4 roky nohy na stole aby měli samé jedničky a pořád jen vymýšleli koho zmlátí". Nemůžeš podle své osobní zkušenosti posuzovat systém. https://cs.wikipedia.org/wiki/Kotven%C3 ... ychologie)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Kubaljak za příspěvek:
Jan.Korbel

Uživatelský avatar
Jan.Korbel
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 995
Registrován: 03 úno 2012, 19:04
Profese: IT
Bydliště: Jílové u Prahy
Dal poděkování: 1766 poděkování
Dostal poděkování: 1499 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostupnost rozšířeného základního vzdělání

Příspěvek od Jan.Korbel » 25 črc 2019, 11:33

Ondrej.Kalis píše:
24 črc 2019, 14:55
Především bych byl ale rád, kdybyste nezapomínali na ty lidi, na které náhodně vybraný kolektiv vrstevníků na základní škole skutečně není to, v čem by se chtěli pohybovat, a jejich budoucnosti to určitě nic dobrého nepřinese (spíš naopak). 8letý gympl je pro řadu lidí jedinou možností uniknout z nevyhovujícího prostředí, a tuto možnost bychom jim rozhodně neměli brát. Ale měli bychom se postarat, aby to nebyl jen únik, ale aby ta výuka byla skutečně v něčem smysluplně odlišná a aby ten odlišný směr měl zkrátka nějaký reálný smysl.
Provozovat víceletá gymnázia kvůli možnosti útěku z nevyhovujícího prostředí/kolektivu mi přijde jako dost velký fail. Chápu, že to může někomu pomoci, ale nedělal bych z toho politiku.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Korbel za příspěvky (celkem 2):
Marek.Necada, Vaclav.Kubaljak
Středočeský profil | "Systémy, kterých se týká tato dohoda, jsou účty majitelky." -- NDA Pirátů

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 719
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 724 poděkování
Dostal poděkování: 533 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostupnost rozšířeného základního vzdělání

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 25 črc 2019, 13:32

Jan.Korbel píše:
25 črc 2019, 11:33
Ondrej.Kalis píše:
24 črc 2019, 14:55
Především bych byl ale rád, kdybyste nezapomínali na ty lidi, na které náhodně vybraný kolektiv vrstevníků na základní škole skutečně není to, v čem by se chtěli pohybovat, a jejich budoucnosti to určitě nic dobrého nepřinese (spíš naopak). 8letý gympl je pro řadu lidí jedinou možností uniknout z nevyhovujícího prostředí, a tuto možnost bychom jim rozhodně neměli brát. Ale měli bychom se postarat, aby to nebyl jen únik, ale aby ta výuka byla skutečně v něčem smysluplně odlišná a aby ten odlišný směr měl zkrátka nějaký reálný smysl.
Provozovat víceletá gymnázia kvůli možnosti útěku z nevyhovujícího prostředí/kolektivu mi přijde jako dost velký fail. Chápu, že to může někomu pomoci, ale nedělal bych z toho politiku.
Provozovat je jen proto by asi byl fakt blbej nápad, samozřejmě, že mají mít taky nějaký reálný smysl. A podle mě mají, ale zdaleka to není ideální. Tohle je spíš argument z pohledu toho studenta a jeden z velmi významných rozhodovacich faktorů. Ale co takhle se na to dívat opačně? Děláme gymply a podobné školy i proto, abychom lidem dali možnost volby. To zní mnohem lépe.

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 221
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 511 poděkování
Dostal poděkování: 403 poděkování

Re: Dostupnost rozšířeného základního vzdělání

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 26 črc 2019, 13:16

Ondrej.Kalis píše:
25 črc 2019, 13:32
Jan.Korbel píše:
25 črc 2019, 11:33
Ondrej.Kalis píše:
24 črc 2019, 14:55
Především bych byl ale rád, kdybyste nezapomínali na ty lidi, na které náhodně vybraný kolektiv vrstevníků na základní škole skutečně není to, v čem by se chtěli pohybovat, a jejich budoucnosti to určitě nic dobrého nepřinese (spíš naopak). 8letý gympl je pro řadu lidí jedinou možností uniknout z nevyhovujícího prostředí, a tuto možnost bychom jim rozhodně neměli brát. Ale měli bychom se postarat, aby to nebyl jen únik, ale aby ta výuka byla skutečně v něčem smysluplně odlišná a aby ten odlišný směr měl zkrátka nějaký reálný smysl.
Provozovat víceletá gymnázia kvůli možnosti útěku z nevyhovujícího prostředí/kolektivu mi přijde jako dost velký fail. Chápu, že to může někomu pomoci, ale nedělal bych z toho politiku.
Provozovat je jen proto by asi byl fakt blbej nápad, samozřejmě, že mají mít taky nějaký reálný smysl. A podle mě mají, ale zdaleka to není ideální. Tohle je spíš argument z pohledu toho studenta a jeden z velmi významných rozhodovacich faktorů. Ale co takhle se na to dívat opačně? Děláme gymply a podobné školy i proto, abychom lidem dali možnost volby. To zní mnohem lépe.
Mnohem a s tím souhlasím.

Uživatelský avatar
Lenka.Kozlova
Poslanec Parlamentu ČR
Příspěvky: 2813
Registrován: 11 čer 2012, 09:34
Profese: vychovatelka
Dal poděkování: 7558 poděkování
Dostal poděkování: 2794 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dostupnost rozšířeného základního vzdělání

Příspěvek od Lenka.Kozlova » 26 črc 2019, 22:51

Jsem ráda, že jste došli ke stejnému závěru, jaký máme v programu = možnost výběru.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lenka.Kozlova za příspěvek:
Ondrej.Kalis

Uživatelský avatar
Vaclav.Kubaljak
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 221
Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
Profese: Učitel
Dal poděkování: 511 poděkování
Dostal poděkování: 403 poděkování

Re: Dostupnost rozšířeného základního vzdělání

Příspěvek od Vaclav.Kubaljak » 29 črc 2019, 10:02

Lenka.Kozlova píše:
26 črc 2019, 22:51
Jsem ráda, že jste došli ke stejnému závěru, jaký máme v programu = možnost výběru.
@Lenka.Kozlova , ale já jsem v původním příspěvku nepsal nic o rušení, jako možnost k výběru má zůstat podle našeho KET zachována, ale není třeba zakládat další.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Kubaljak za příspěvek:
Lenka.Kozlova

Uživatelský avatar
petrchalus
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 61
Registrován: 26 srp 2013, 23:06
Profese: konzultant ve vzdělávání
Bydliště: Praha 11 a Vidlákova Lhota, Benešov, Středočeský kraj
Dal poděkování: 13 poděkování
Dostal poděkování: 115 poděkování

Re: Dostupnost rozšířeného základního vzdělání

Příspěvek od petrchalus » 06 srp 2019, 18:18

Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 15:24
Jan.Korbel píše:
11 dub 2019, 14:10
V rámci výběru ZŠ se třeba řeší, jak dlouho místní základka stačí. Nadprůměrní studenti jdou prý obvykle na nějaký víceletý gympl, což znamená, že Praha začíná vysávat mozky už od druhého stupně ZŠ. Dokonce se prý někteří pedagogové vyjadřují, že je lepší nadprůměrného studenta odlifrovat z jejich školy, aby tam sám nezakrněl... :-(
Honzo, promiň, ale co takhle místo toho věčného nadávání na Prahu třeba říct, proč nemá Středočeský kraj více kvalitních osmiletých gymnázií?

Ono je snadný házet problém na někoho jiného místo toho, abys hledal chybu ve svém kraji. Pochybuju, že někdo dojíždí od 11 let denně do Prahy proto, že se rád projede...

Širší výuka na ZŠ určitě může být jednou z cest, na druhou stranu motivací k odchodu na 8letý gympl je často také potřeba vypadnout z velmi nepříjemného kolektivu, což byl i v mém osobním případě velmi zásadní důvod.
Ahoj, k tomu, že kdo dojíždí s dítětem, moje 9 leté dítě dojíždí do Prahy 40km za kvalitní základní školou, a bude tam i na druhém stupni, protože je dobrá (atmosférou), tak jen tak pro inspiraci k tématu, co taky chybí ve středočeském kraji, já utíkám do dobrých základek, ne na víceleté gymply, a ty bych rád viděl jak přibývají.
Tito uživatelé poděkovali autorovi petrchalus za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Vaclav.Kubaljak

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů