Rušení cykloobousměrek v Brně

Moderátoři: Zastupitele - komunalni, Zastupitele - krajsti

janrygl
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 13
Registrován: 01 zář 2018, 19:11
Profese: informatik
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 20 poděkování

Rušení cykloobousměrek v Brně

Příspěvek od janrygl »

Vážení členové Pirátské strany,

rád bych se vás zeptal na postoj Pirátů k dopravní a ekologické situaci v Brně.
Snažil jsem se vyjádření získat přes oficiální facebookovou stránku, ale tam jsem byl ignorován.

V tomto volebním období se v Brně uskutečnila řada dopravních opatření, která omezují chodce, cyklisty a MHD. Děly se sice i dříve, ale intenzita narůstá.
Ať už jde rušení přechodů na Údolní, zrušení plánované ochrany cyklistů na Údolní, zrušení obousměrných cyklostezek v centru Brna, zabrání dosud volných chodníků modrými parkovacími místy v centru Brna, podpora automobilismu zmírněním podmínek pro parkování v centru, plánované zrušení tramvaje č. 1 na skoro dva roky apod.
Současně opět médii prolétla zpráva o tom, že překračujeme povolené limity škodlivých látek v ovzduší a doslova tím poškozujeme zdraví své, ale především našich dětí.

Piráti jsou oficiálně ve vedení města. Přestože se ucházeli o odbory, které nemají přímý vliv na zdraví a každodenní život obyvatel, nezbavují se tím odpovědnosti za rozhodnutí města Brna. Jejich hlasy jsou ty, které svěřily dopravu ODS s podporou Brno autem a o to by Piráti měli být ostražitější, jestli jejich rozhodnutí nepoškozuje brňany -- stále platí, že většina brňanů nejezdí denně autem (už i proto, že to není kapacitně možné).

Mojí otázkou je, zda jste členstvím ve vedení města regiznovali na svoji kontrolní funkci a dodržování koaliční smlouvy, nebo jen vaše hlasy a kroky nejsou vidět (a co s tím pak hodláte dělat)? A koho mají volit liberální voliči, kteří mají ekologické cítění, podporují alternativní dopravu (pěšky, kolo, MHD, ...) a případně chtějí vychovat v Brně děti? Přestala brněnská Pirátská strana být pro tyto lidi v tomto volebním období?

Samozřejmě uznávám a jsem vděčný za vaši skvělou v práci v péči o městský majetek, méně úspěšnou snahu o podporu sociálně slabých a nadále jsem velký fanda a podporovatel práce Pirátů v ČR i v EU. Jen mám pocit, že při té dobré práci, co děláte v Brně, přivíráte oči nad špatnou prací, kterou dělají vaši koaliční partneři.

Děkuji za vaše reakce, rád je rozšířím i do svého okolí, které si pokládá stejné otázky jako já (https://www.facebook.com/CPS.JMK/posts/ ... on_generic)

S pozdravy
Jan Rygl
Tito uživatelé poděkovali autorovi janrygl za příspěvky (celkem 8):
Vit.Jurasek, Marek.Necada, Jiri.Ulip, Marek.Lahoda, Pavel.Moravec, Jindrich.Bartek, Jaromir.Beranek, Jakub.Kutilek

Uživatelský avatar
Tomas.Kolacny
Předseda místního sdružení
Příspěvky: 2809
Registrován: 04 kvě 2012, 01:22
Profese: Zastupitel města Brna
Bydliště: Brno - Židenice
Dal poděkování: 1289 poděkování
Dostal poděkování: 3100 poděkování

Re: Články, kauzy a témata v Brně hodné pozoru

Příspěvek od Tomas.Kolacny »

Dobrý den,

rozhodně jsme nerezignovali, situace je ale složitější. Opatření, která zmiňujete (přechod na údolní, cykloobousměrky a přidám třeba i neúspěšnou myšlenku zklidnění dopravy, odstranění zábradlí, či namalování přechodů na hlavním nádraží) mají jeden společný jmenovatel a to není vedení města, ale státní policie a její negativní stanoviska ve správních řízeních. Situaci intenzivně řešíme (i společně s kolegou klimatologem a naším nominantem do dopravní komise za Brno na kole, Markem Lahodou). Mimo jiné se nám podařilo prosadit do rozpočtu každoroční vyčlenění 10 milionů korun na nová opatření pro cyklodopravu.

Co se týká dvouleté výluky jedničky kvůli VMO, to bylo velmi složité rozhodnutí, ale pro jeho podporu nás přesvědčily dva základní argumenty. Tím prvním je, že se nacházíme na hranici dvou programovacích období (to současné končí příští rok) evropských strukturálních fondů, ze kterých (OP doprava) má být výstavba VMO financována, což znamená, že celé dílo musí být bezpodmínečně dokončeno nejpozději na konci roku 2023, jinak by ŘSD mohlo přijít o financování a zkrácení doby výstavby o 2 roky toto riziko významně snižuje. Druhým důvodem je pak právě ekologie a ochrana zdraví Brňáků, protože dokud nebude zmíněný úsek VMO dokončen, poteče převážná část tranzitu v severojižním směru přes centrum města (nejvíc to odnáší Úvoz, Kounicova, Sportovní a MMO).

Závěrem si dovolím doplnit ještě dvě témata z oblasti ekologie. To první, které jsem řešil tento týden, je pořízení mobilních měřáků na automobilové emise pro PČR, aby bylo možné efektivně řešit auta, která jezdí s odmontovanými filtry. Druhým je pak iniciativa v tématu zavedení možnosti sdílených elektrokol a elektrocargokol, kterou se zabývají kolegové Fišer a Kotas.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Kolacny za příspěvky (celkem 6):
Jiri.Ulip, Lukas.Dolezal, Marek.Lahoda, Pavel.Moravec, Petr.Springinsfeld, Josef.Spak
Tomáš Koláčný
Pirátská strana - předseda místního sdružení Brno
statutární město Brno - náměstek primátorky města Brna a zastupitel městské části Brno-Židenice
tel: +420 736 661 244 e-mail: tomas.kolacny@pirati.cz

janrygl
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 13
Registrován: 01 zář 2018, 19:11
Profese: informatik
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 20 poděkování

Re: Články, kauzy a témata v Brně hodné pozoru

Příspěvek od janrygl »

Dobrý den,

jelikož moje otázka nebyla odpovězena tak, abych si byl jistým postojem brněnských Pirátů, dávám odkaz na

https://brnonakole.cz/valka-proti-lidem ... nbkzVTQvn8

Pokud je text článku pravdivý -- dosud ho nikdo nezkoušel vyvracet, tvrzení magistrátu a pana Koláčného, že se ruší cykloobousměrky vinou stanovisek policie nejsou zcela stoprocentní a transparentní. Podle článku magistrát může dopravní situaci i přes nezávazné stanovisko policie napravit (včetně rušených přechodů, přidělaných zábradlí apod.). Proto bych na vás rád apeloval, abyste v rámci koalice trvali na podpoře alternativní dopravy. Magistrát města Brna nyní systematicky pracuje na vytlačování cyklodopravy a pěší dopravy (aspoň pro ty, co mají kočárky) z ulic Brna.

Dělat super práci na svých odborech bohužel nestačí, protože nesete odpovědnost i za jednání svých koaličních partnerů.

Děkuji a zdravím,
Jan Rygl
Tito uživatelé poděkovali autorovi janrygl za příspěvky (celkem 5):
Jiri.Ulip, Marek.Lahoda, Marek.Necada, Pavel.Moravec, Jakub.Kutilek

Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 29
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 116 poděkování
Dostal poděkování: 54 poděkování

Re: Rušení cykloobousměrek v Brně

Příspěvek od Marek.Lahoda »

Dobrý den, pane Rygle,

předně se omlouvám, že jsem Vám nestihl přes víkend odpovědět. Jak tu psal Tomáš, situaci se snažím intenzivně řešit jako brněnský registrovaný příznivec Pirátů, zastupitel KrPole, nominant v tamní a městské Komisi dopravy a zároveň člen spolku Brno na kole.

V posledních týdnech proběhla celá řada jednání, na kterých se rušení cykloobousměrek řešilo:
  • 18.7. proběhla schůze Brno na kole, kde jsem všechny informoval o stavu věcí a probrali jsme možnosti řešení vzniklé situace
  • 22.7. v poledne jsem se sešel s panem děkanem PdF MU Němcem, který inicioval Výzvu brněnských univerzit vedení města za podporu cyklodopravy, abychom zkonzultovali, jak může on sám nebo brněnské univerzity pomoct (V tomto zrovna moc ne, no.)
  • 22.7. večer proběhla konzultace s právničkami, které pracují ve Frank Bold a ve svém volném čase nám nabídly pomoc :-)
  • 23.7. jsem volal plk. Rybkovi - vedoucímu oddělení PČR, které vydává stanoviska k dopravnímu značení a které v těchto stanoviscích rušení požaduje - protože jsme se na jarní Technické cykloskupině na mou prosbu domluvili, že se spolu projedeme po Brně na kole a přímo na místě zkonzultujeme, jak řešit situaci na konkrétních ulicích ke spokojenosti všech dotčených stran ... Proto jsem mu již před více než měsícem posílal mail s prosbou o dohodnutí termínu, na který neodpověděl. Minulý týden jsem se mu nedovolal, protože byl na dovolené.
  • 25.7. proběhlo jednání Koncepční cykloskupiny na Odboru dopravy MMB (zástupce PČR se opět omluvil). Ing. Vosinek, který má stanovování dopravního značení OPS na starosti z pozice státní správy (on je ten poslední, kdo na to dává razítko), nás informoval, že když PČR napíše, že je něco "nebezpečné", tak on si to na svou zodpovědnost nevezme. Protože pokud by se tam stala nehoda, tak daní poškození/zranění/pozůstalí by se na něm pak prý mohli soudit. Ohledně rušení cykloobousměrek proběhla dlouhá debata se závěrem, že OD MMB požádá PČR o podkládání svých stanovisek relevantními argumenty a daty. Pro aktuální situaci se však žádné řešení nenašlo.
  • 26.7. ráno proběhlo jednání Technické cykloskupiny (nyní již i s účastí dvou zástupců PČR - pan Šebela, který běžně chodí, měl dovolenou, takže dorazil pan Kolínský, který zrovna náhodou zpracovával i ono negativní stanovisko PČR, ve kterém požadoval zrušení cykloobousměrek). Opět na toto téma probíhala rozprava, i když to původně nebylo na programu jednání. V ní jsme se v podstatě nic nového nedozvěděli. Pan Kolínský sice zmiňoval, že názory PČR se s časem vyvíjí, takže dřív s něčím mohli souhlasit a dnes už nesouhlasí, protože od kolegů, kteří řeší dopravní nehody, dostávají nové poznatky. Na můj dotaz, kde konkrétně se tedy staly nehody v cykloobousměrkách, na jejichž nebezpečí ve svém stanovisku upozorňuje, ale nedokázal odpovědět.
  • 26.7. odpoledne proběhlo jednání přímo u radního pro dopravu, pana Kratochvíla, za účasti PČR (Rybka + dopravní inženýr), BNK (Šindelář), vedoucího OD MMB (Račanský), cyklokoordinátorky, mé, Marka Fišera (Piráti) a dalších. Snažili jsme se vysvětlit, že zrušením cykloobousměrek PČR vyžene lidi na kole na okolní hlavní ulice s vyšší dopravní zátěží a razantně vyšším počtem nehod s cyklisty, takže jejich argument zajištěním bezpečnosti je neplatný, protože bezpečnost se tím ve skutečnosti sníží. Snažili jsme se najít nějaké východisko z celé situace, tak aby lidé na kole nebyli ohroženi a BNK nemuselo podávat žalobu, kterou by hrozilo zbrzdění změny a rozšíření Rezidentního parkování, se kterým PČR své vyjádření "vtipně" spojila. Na tomto místě musím poděkovat panu radnímu Kratochvílovi, který dělal vše pro to, aby se podařilo dojít k nějakému řešení. K tomu jsme ale nedošli, protože rozhodnutí nyní neleží přímo na vedení města, nýbrž na Oddělení místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikací OD MMB ( = státní správa), tzn. na panu Vosinkovi a panu Kauckém, jako vedoucím tohoto oddělení. Ani vedení města, ani OD MMB nemůže do jejich činnosti ze zákona nijak zasahovat.
Problém je v tom, že úředníci na tomto oddělení by měli být nestranní a de facto pouze posuzovat soulad se zákonem a všemi souvisejícími předpisy (normy, technické podmínky, ...) ... bohužel ale nestranní nejsou. Lidé z tohoto oddělení dlouhodobě, cíleně a systematicky blokují tvorbu nových cykloopatření a ruku v ruce s danými příslušníky PČR dělají vše pro to, aby zrušili co možno nejvyšší počet již realizovaných cykloopatření. To se ukazuje jak na jednáních Technické cykloskupiny, tak nyní i veřejně v kauze rušení cykloobousměrek, o kterém státní správa věděla dlouho dopředu, ale neinformovala ani paní cyklokoordinátorku, ani vedoucího OD MMB, ani vedení města. Je to paradoxní, asi jako všechno v Brně, protože vedoucí tohoto oddělení, pan Kaucký, prý sám na kole do práce jezdí.

Zřejmě je tedy na čase začít zveřejňovat konkrétní jména konkrétních lidí, kteří jsou zodpovědní za to, že v Brně žádná nová opatření pro lidi na kolech nejen nevznikají, přestože jsou v souladu s legislativou, ale dokonce se ruší a to pouze na základě dojmů pár konkrétních jedinců a v rozporu nejen se zdravým rozumem, ale především se zkušenostmi ze všech okolních zemí od USA, GB, NL, DK až po Rusko a Japonsko a také všech okolních měst v ČR, včetně zkušeností z Brna (cykloobousměrky jsou prakticky bez nehod).

Závěrem už jen dodám, že snažit se mohou, jak budou chtít, ale kulturní vývoj se jim zastavit nepodaří. Prostě jsme tu v tom našem Brníčku jen o 40 let pozadu, takže musíme ještě chvíli vydržet :-) Ujišťuji Vás, že uděláme všechno pro to, abychom po 30 letech od pádu totalitního režimu nemuseli čekat ještě dalších 10 let, než dojde i ke změně totalitního myšlení a město Brno konečně začne utvářet svůj veřejný a dopravní prostor pro všechny, ne pouze pro auta.

Pěkný den,
Marek Lahoda
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Lahoda za příspěvky (celkem 5):
Antonino, Tomas.Kolacny, Jiri.Ulip, Lukas.Dolezal, Pavel.Moravec

Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 29
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 116 poděkování
Dostal poděkování: 54 poděkování

Re: Články, kauzy a témata v Brně hodné pozoru

Příspěvek od Marek.Lahoda »

Jinak abych odpověděl ještě konkrétně k tomuto:
janrygl píše:
29 črc 2019, 08:45
Podle článku magistrát může dopravní situaci i přes nezávazné stanovisko policie napravit (včetně rušených přechodů, přidělaných zábradlí apod.).
Ano, může. Ale MMB se nerovná vedení města (které však za řešení celé situace samozřejmě nese politickou odpovědnost). MMB jsou úředníci, kteří spadají pod tajemníka (viz: https://www.brno.cz/sprava-mesta/magistrat-mesta-brna/). Pokud chcete na někoho přímo apelovat, pak napište (jen prosím ve vší slušnosti) přímo panům Vosinkovi a Kauckému ze státní správy, nebo apelujte na pana vedoucího Račanského, aby daná stanovení podepsal i navzdory PČR on, pokud se stanoviska PČR zakládají na vodě. On s PČR bojovat nechce a já ho chápu, taky bych byl mnohem radši, kdybychom tu spolu nemuseli "bojovat". Ale dokud PČR opravdu nebude "pomáhat a chránit", jak má vtipně ve sloganu, všechny účastníky provozu bez rozdílu, tak nám nic jiného nezbývá. Protože mě už vážně nebaví se den co den po cestě do a z práce bát o svůj život.

ML
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Lahoda za příspěvek:
Tomas.Kolacny

Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 29
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 116 poděkování
Dostal poděkování: 54 poděkování

Re: Rušení cykloobousměrek v Brně

Příspěvek od Marek.Lahoda »

Jinak za mě nejsnazší a nejrychlejší řešení celé situace je stáhnout z úřední desky ono nesmyslné stanovení OPS včetně rušení cykloobousměrek a vyvěsit tam původní OPS bez rušení cykloobousměrek. PČR má pak dvě možnosti: Buď se vzpamatuje a přestane napříč svému poslání zhoršovat bezpečnost dopravy, takže toto stanovení schválí, nebo bude nadále popírat realitu a neschválí ho. V prvním případě není problém, ve druhém případě se s tím bude muset OD MMB vypořádat. To už minimálně jednou s naprosto stejným vyjádřením PČR udělal v případě stanovení cykloobousměrky na ulici Matulkova letos v dubnu. Pokud budou všichni zúčastnění spolupracovat, vše se dá stihnout během několika dní a termín změny a rozšíření rezidentního parkování 30.9. lze bezproblému stihnout. Už z minulosti dobře víme, jak rychle se v Brně dají věci zprocesovat, když o to někomu skutečně jde.

Otázka zní, jestli tento termín chtějí všichni zúčastnění, včetně PČR, stihnout ...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Lahoda za příspěvek:
Tomas.Kolacny

Uživatelský avatar
Tomas.Kolacny
Předseda místního sdružení
Příspěvky: 2809
Registrován: 04 kvě 2012, 01:22
Profese: Zastupitel města Brna
Bydliště: Brno - Židenice
Dal poděkování: 1289 poděkování
Dostal poděkování: 3100 poděkování

Re: Rušení cykloobousměrek v Brně

Příspěvek od Tomas.Kolacny »

Dobrý den,

už jsem Vám to psal na dvou místech na facebooku, ale pro úplnost ještě sem.
Vytyčování dopravního značení sice řeší odbor dopravy, ale řeší jej v přenesené působnosti státní správy, to znamená ze zákona nezávisle na místní samosprávě = politické reprezentaci města. V tomto konkrétním případě jsme tedy v situaci, kdy samospráva města předala státní správě na OD novou dokumentaci pro rezidentní parkování (včetně současných cykloobousměrek) a OD tuto dokumentaci předal m.j. k vyjádření jihomoravské PČR. PČR k tomu dala negativní stanovisko právě z důvodu cykloobousměrek, přičemž se sice jedná o prosté a nikoli tedy závazné stanovisko, ovšem stále je to stanovisko, které má nezanedbatelnou právní váhu.

OD se teď se zmíněným stanoviskem musí vypořádat a má dvě možnosti, buďto stanovisko akceptuje, nebo jej se zdůvodněním odmítne. Záleží jen a pouze na odpovědném úředníkovi, jestli bude mít dostatek osobní odvahy jít proti stanovisku policie a vzít na sebe odpovědnost -> pokud by se totiž na zmíněném úseku stala dopravní nehoda, tak se v rámci vyšetřování bude posuzovat právě to, jestli byla komunikace regulována dostatečně a proč i přes negativní stanovisko policie v dané lokalitě cyklopruh zůstal a odpovědnost bude na úředníkovi, který rozhodl o odmítnutí stanoviska PČR.

To je faktický stav věci a my s tím můžeme udělat jen málo. I přes to proběhlo v pátek společné jednání OD, PČR a BnK (výstupy tu psal Marek lahoda), kde se hledalo nějaké řešení. Z naší strany je zájem tu věc aktivně řešit a hledat cesty, osobně velmi nesouhlasím s tím, aby byly cykloobousměrky odstraněny bez adekvátní náhrady a osobně bych byl rád, aby PČR lépe vysvětlila důvody, které ji vedou ke zmíněnému negativnímu stanovisku. Řešení může být celá řada - od vytyčení jiné trasy pro cyklodopravu, přes vymístění cyklopruhu mimo silnici až po přeprojektování celé uliční fronty. Je nutné toto řešení hledat a je za mě naprosto legitimní, pokud BnK a další cyklisté použijí všechny prostředky, aby hájili své zájmy. Je ale též nutné věc vnímat racionálně a nepodléhat dojmům.

Jedinou cestou, jak může město reálně ovlivňovat výkon státní správy na úřadě, je personální změna na pozici odpovědného úředníka. Takový postup je ale možné kdykoli zpochybnit s argumentem systémové podjatosti, což může vést ke zpochybnění všech rozhodnutí, která daný útvar v působnosti státní správy učinil a to by určitě šťastné nebylo.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Kolacny za příspěvky (celkem 3):
Marek.Lahoda, Jiri.Ulip, Pavel.Moravec
Tomáš Koláčný
Pirátská strana - předseda místního sdružení Brno
statutární město Brno - náměstek primátorky města Brna a zastupitel městské části Brno-Židenice
tel: +420 736 661 244 e-mail: tomas.kolacny@pirati.cz

Návštěvník
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Rušení cykloobousměrek v Brně

Příspěvek od Návštěvník »

Marek.Lahoda píše:
29 črc 2019, 12:42
Jinak za mě nejsnazší a nejrychlejší řešení celé situace je stáhnout z úřední desky ono nesmyslné stanovení OPS včetně rušení cykloobousměrek a vyvěsit tam původní OPS bez rušení cykloobousměrek.
K čemu potřebujete cykloobousměrky, když stejně na bicyklu jezdíte jak hovada po chodníkách, značení ani světelnou signalizaci nerespektujete, protože zabrzdit se vám nechce. I když máte vyhrazené cyklostezky, tak jste nakýblovaní na silnici a povinnost cyklostezku využít se vám ještě nelíbí.

Prostě arogantní cyklo-hovádka, která vidí jen sebe, ten svůj způsob přepravy a na všecko ostatní z vysoka serou.

Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 29
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 116 poděkování
Dostal poděkování: 54 poděkování

Re: Rušení cykloobousměrek v Brně

Příspěvek od Marek.Lahoda »

Prosím někoho (Tomáši?) o moderování tohoto vlákna, abychom diskusi udrželi ve věcné a slušné rovině a řešili to, co se zde řeší, nikoliv strawmany od anonymních trollů.

Díky :-)
ML
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Lahoda za příspěvek:
Lukas.Dolezal

Návštěvník
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Rušení cykloobousměrek v Brně

Příspěvek od Návštěvník »

Marek.Lahoda píše:
29 črc 2019, 14:15
Prosím někoho (Tomáši?) o moderování tohoto vlákna, abychom diskusi udrželi ve věcné a slušné rovině a řešili to, co se zde řeší, nikoliv strawmany od anonymních trollů.
Pumpičkář si má problém přiznat, že není středobodem vesmíru? :lol:

Odpovědět

Zpět na „Zastupitelstvo - Brno“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host