Matematika - povinná maturita

Toto fórum slouží k orientačním průzkumům mezi členy.

Moderátoři: Administrativní odbor, Předsedající

Pravidla fóra
V tomto fóru se zjišťují pomocí anket názory členů na nějakou oblast (např. pokud přijde dotaz zvenku). Odpovídat na otázky zde mohou pouze členové strany.
Chcete-li vyvolat jednání nebo hlasování celostátního fóra, použijte Členské podněty.
Odpovědět

Jste pro zachování povinné maturity z matematiky

Ano
23
40%
Ne
28
48%
Ano, ale zjednodušit
6
10%
Nevím
1
2%
 
Celkem hlasujících: 55 - Celkem hlasů: 58

Uživatelský avatar
Pavel.Moravec
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2764
Registrován: 27 dub 2011, 17:25
Profese: IT
Bydliště: Brno Bystrc
Dal poděkování: 12424 poděkování
Dostal poděkování: 5915 poděkování

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od Pavel.Moravec »

Petr.Tkadlec píše: 07 črc 2019, 08:34 Promiňte, ale veškerá tato obhajoba nepotřeby matematiky mi přijde absolutně stupidní. Matematika je podle mě ten nejzákladnější předmět, od kterého se pak odvíjí všechny ostatní a to včetně výuky cizích jazyků.

Matematika sama o sobě je jen služkou ostatních věd. Znát samotnou matematiku ti je skoro k ničemu (když jsem uvažoval o studiu M na vysoké, ptal jsem se k čemu mi to studium v profesním životě bude. Samotní vyučující mi nebyli schopni nic kloudně odpovědět.. :weep: ). Zato být schopen matematiku použít ve svém oboru, tak jsi o pár levelů jinde.

Jakou matematiku chceš tedy u maturity zkoušet? Tu vzorečkovou, suchopárnou, nudnou, kterou se studenti nadrtí bez snahy pochopit logiku za vzorečky? A pak z nich část propadne protože jen znát vzorečky nestačí (když je neumíš použít a nerozumíš jim)? Nebo chceš zkoušet "aplikovanou matematiku", např. finanční gramotnost?

České školství trpí frontální výukou stylem "kantor diktuje suchá fakta ala wikipedie, student pasivně přijímá informace, nechápe souvislosti ani způsob použití". Platí to v řadě předmětů, včetně literatury nebo matiky.
Jestli tady poslanci chtějí udělat dobro pro školství, tak zrušte maturitu z literatury, která je absolutně zbytečná. Dodnes jsem nepřečetl ani jednu knihu či víc jak dvě stránky jakékoliv knihy a žiji.
Literatura je zase jiné (sousední) téma, a imho na nesmyslnosti znát dějiny beletrie u maturity se zde skoro všichni shodnou. Ale osobně vidím nebezpečnost povinné maturity z M jako horší, než nebezpečnost povinnné maturity z dějin beletrie. Spisovatele a jejich díla s letopočmi si ještě s odporem našprtáš a maturitu nějak dáš. Matematiku učenou tím frontálním útokem mnohem častěji nedáš, protože jen našprtané vzorečky ti jsou k ničemu. (btw srovnej si kolik lidí hledá doučování z M a kolik z ČJ..). Když získáš kvůli povinné maturitě odpor k literatuře, tak tě to imho tak moc nepoznamená jako když budeš brát matematiku a logiku jako nepochopitelnou a budeš se jí vyhýbat.

IMHO diskuze zde trpí roztříštěností problému: chceme řešit jen povinnost maturity z M? té v současné podobě? Nebo seznam povinných předmětů? Neřešíme jen poslední dílek skládanky "předuniverzitní vzdělávání"? Když si dáme za cíl povinnou matiku kterou ale budeme učit stejně blbě (vzorečkově) jako dosud, uděláme víc škody než užitku.. Tedy diskuze o maturitě je spojená nádoba s diskuzí o formě a obsahu výuky (viz výše, jakou matematiku chceš zkoušet (a učit)?).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Moravec za příspěvky (celkem 6):
Vojtech.Pikal, Petr.Tkadlec, Petr.Vileta, Adam.Vyplel, Matej.Sandor, pr83
Bývalý správce @PiratiJMK i @PiratePartyCZ, bývalý člen KK.
Ivor.Kollar
Člen KS Praha
Příspěvky: 965
Registrován: 05 bře 2017, 11:57
Profese: IT konzultant
Dal poděkování: 2205 poděkování
Dostal poděkování: 2515 poděkování

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od Ivor.Kollar »

Tomas.Martinek píše: 06 črc 2019, 12:58
Ivor.Kollar píše: 06 črc 2019, 12:54
Tomas.Martinek píše: 06 črc 2019, 12:39 Teď se ovšem nic nemění, matematika se bude vyučovat stále stejně špatně a plno nadaných studentů například na jazyky nebude moci kvůli tomu, že neudělá matematiku u maturity pokračovat ve svém rozvoji a studovat VŠ. Základoskolska matematika je důležitá, ale u středoškolské to tak u většiny maturantů vážně není (vyjma technických oborů apod.) To už je důležitější finanční či mediální gramotnost...
Osobne mam dost zle skusenosti s stredoskolskou matematikou, ani nie tak s osnovami ako s tym ako sa veci mozu pokazit ked si clovek nesadne s ucitelom. Na strednej som mal na vysvedceni z matematiky aj za 4, a potom som vystudoval matfyz:)

Na druhu stranu, ako chceme aby ludia nenaskakovali do piramidovych hier, priapadne aby si vedeli spocitat hypoteku, ked nebudu aspon zakladne tusit ako funguju geometricke rady(postupnosti)?
To se týká většinou lidi, kteří stejně maturitu nemají. Btw. To, co zmiňujete, tak je předmětem především základoškolské matematiky. Procenta a RPSN jsou základka. Náplň středoškolské matematiky viz https://www.e-matematika.cz/stredni-skoly/. Opět opakuji je nutné zlepšit výuku mediální, finanční a technické gramotnosti již na základní škole...
Opravte ma ak sa mylim, ale podla https://www.novamaturita.cz/download.ph ... 38490&at=1
je bod "5. Posloupnosti a financní matematika" presne to, co by bolo podla mna od maturantov vhodne vyzadovat.

V osnovach zakladnych skol som geometricke funkcie nenasiel, a to ze je ziak schopny spocitat percenta podla mna na spravny vypocet napriklad hypoteky naozaj nestaci. (a uprimne povedane si ani neviem prilis predstavit, ze by to vacsina priemernych ziakov v tomto veku zvladala)
Uživatelský avatar
Tomas.Martinek
Republikový výbor
Příspěvky: 844
Registrován: 31 kvě 2012, 19:34
Profese: Student doktorského studia, OSVČ
Bydliště: Česká Lípa
Dal poděkování: 601 poděkování
Dostal poděkování: 1136 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od Tomas.Martinek »

Ivor.Kollar píše: 07 črc 2019, 18:21
Tomas.Martinek píše: 06 črc 2019, 12:58
Ivor.Kollar píše: 06 črc 2019, 12:54

Osobne mam dost zle skusenosti s stredoskolskou matematikou, ani nie tak s osnovami ako s tym ako sa veci mozu pokazit ked si clovek nesadne s ucitelom. Na strednej som mal na vysvedceni z matematiky aj za 4, a potom som vystudoval matfyz:)

Na druhu stranu, ako chceme aby ludia nenaskakovali do piramidovych hier, priapadne aby si vedeli spocitat hypoteku, ked nebudu aspon zakladne tusit ako funguju geometricke rady(postupnosti)?
To se týká většinou lidi, kteří stejně maturitu nemají. Btw. To, co zmiňujete, tak je předmětem především základoškolské matematiky. Procenta a RPSN jsou základka. Náplň středoškolské matematiky viz https://www.e-matematika.cz/stredni-skoly/. Opět opakuji je nutné zlepšit výuku mediální, finanční a technické gramotnosti již na základní škole...
Opravte ma ak sa mylim, ale podla https://www.novamaturita.cz/download.ph ... 38490&at=1
je bod "5. Posloupnosti a financní matematika" presne to, co by bolo podla mna od maturantov vhodne vyzadovat.

V osnovach zakladnych skol som geometricke funkcie nenasiel, a to ze je ziak schopny spocitat percenta podla mna na spravny vypocet napriklad hypoteky naozaj nestaci. (a uprimne povedane si ani neviem prilis predstavit, ze by to vacsina priemernych ziakov v tomto veku zvladala)
Problémy s dluhovými pastmi vážně ve většině případů nemají lidé, kteří mají maturitu (i bez matematiky). Tyto problémy mají hlavně lidé jen se základním nebo učňovským vzděláním... Toto se musí řešit již na základce a maturita z matematiky s tím nic neudělá.

Ing. Tomáš Martínek, člen poradního týmu k důchodové reformě MPSV, člen resortních týmů Finance a Informatika. Více info zde.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34639
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31594 poděkování
Dostal poděkování: 25701 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od Petr.Vileta »

Tomas.Martinek píše: 07 črc 2019, 18:33 Problémy s dluhovými pastmi vážně ve většině případů nemají lidé, kteří mají maturitu (i bez matematiky). Tyto problémy mají hlavně lidé jen se základním nebo učňovským vzděláním... Toto se musí řešit již na základce a maturita z matematiky s tím nic neudělá.
A poslanci to v minulosti dorazili tím, že úvěrové společnosti jsou povinny zveřejňovat RPSN místo toho, aby prostě museli zveřejnit celkovou částku, kterou jim dlužník musí splatit. Jednoduše "Půjčuješ si 1 000 000 Kč na dobu 10 let, celkem nám vrátíš 1 208 640 Kč." Pak ať se každý rozhodne, jestli je to pro něj přijatelné. Podělit celkovou částku počtem měsíců snad umí i "student 8 třídy ZŠ" a pokud ne, má v mobilu kalkulačku. ;)

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Administrativní odbor
Příspěvky: 3425
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 9678 poděkování
Dostal poděkování: 6754 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od Marek.Necada »

Tomas.Martinek píše: 06 črc 2019, 12:39 Teď se ovšem nic nemění, matematika se bude vyučovat stále stejně špatně a plno nadaných studentů například na jazyky nebude moci kvůli tomu, že neudělá matematiku u maturity pokračovat ve svém rozvoji a studovat VŠ.
Navrhněte zrušení odstavců 1, 2 atd. § 48 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách. Pak tohle vůbec nebude potřeba řešit a pomůže to lidem nadaným nejen na jazyky.
(A nakonec se možná zjistí, že značná část středních škol v ČR přináší víc škody než užitku.)

Nakonec i kdyby to ve sněmovně neprošlo, otevřete tím celospolečenskou debatu o smyslu středních škol, kterou ČR potřebuje jako sůl.

t. systémem postižený
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvky (celkem 3):
Milan.Dadourek, Matej.Sandor, Petr.Vileta
Místopředseda finských Pirátů
Долой царя!
pr83
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 32
Registrován: 19 bře 2018, 19:52
Dal poděkování: 57 poděkování
Dostal poděkování: 64 poděkování

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od pr83 »

Na gymplu jsem často spolužáky doučoval matiku. Z nějakého důvodu se obraceli spíš na mě než na našeho matikáře. Trochu frustrující bylo, že jim šlo v podstatě jen o rozumnou známku z nejbližší písemky. S úspěchem se příliš nesetkalo, když jsem se jim pokoušel vysvětlit trochu hlubší základy, byť tyto hlubší základy byly často jednodušší na vysvětlení/naučení než ty věci, jež potřebovali na písemku.

Příklad: Spolužáci nevěděli, proč mohou přibližně vypočítat derivaci funkce f v bodě x pomocí kalkulačky tak, že dosadí do vzorečku
(f(x + 0.001) - f(x)) / 0.001
Při tom jim ale nečinilo problém napsat relativně dobře písemku na derivace za použití našprtaných vzorečků.


Výsledek? Gymplem se nějak prokousali. Mnozí s odřenýma ušima z matematiky dokonce odmaturovali. Ale jejich znalosti (mohu-li soudit) byly takové... náhodné. Pro stromy často neviděli les: v paměti jim utkvěly leckdy i netriviální matematické vztahy a postupy (= "stromy"), ale proč tyto vztahy platí, proč tyto postupy fungují a jak to všechno spolu souvisí (= "les"), to jim uniklo. Zdůrazňuji - těmi hlubšími základy nemyslím složité formální důkazy - ono často bývá paradoxně jednodušší vyřešit nějakou úlohu selským rozumem než se jako cvičená opice našprtat ustálený postup. Na písemku se bohužel často hodilo spíš to našprtání se ustáleného postupu. Protože přemýšlení (i selským rozumem) bolí.

Jeden spolužák na písemce z fyziky ve výraze sina / sinb "vykrátil" sinus a dostal a / b. Pravda, tento konkrétní spolužák z matematiky nematuroval, ale přesto s trojkama z matiky na vysvědčení se tím gymplem nějak prokousal. Takže písemky většinou tak nějak dal, ale opravdu si nemyslím, že matematice rozuměl.

I tito spolužáci dnes ale mají povětšinou vcelku prestižní zaměstnání. Mnoho jich vystudovalo vysokou školu v zahraničí, mnoho jich dnes v zahraničí pracuje či pracovalo.

Co z toho plyne?
  • Kvalitní matikáři jsou základ. Ten náš matikář, jakkoliv to byl v mnoha ohledech sympaťák, byl taky často zatraceně paličatý. Proč se spolužáci obraceli na mě a ne na něj? Příklad: na písemku potřebovali znalosti A, B a C, přičemž znalost A byla nová látka, která se na písemce zkoušela, no a o znalostech B a C se předpokládalo, že je studenti mají z dřívějška. Když našemu matikáři spolužáci řekli, že B a C nerozumí, poslal je do háje, že se tohle přece bralo už dávno a nebude to opakovat pořád dokola.
  • Matematika není "až tak" důležitá. Tedy je, ale to neznamená, že ji nutně musí všichni vysokoškolsky vzdělaní lidé ovládat. Spousta spolužáku, kteří s matematikou zápasili, udělala kariéru v jiných oborech. Byla by velká škoda, kdyby jim byl vzdělávací systém nedovolil věnovat se vysněnému oboru jen proto, že jim nešla matematika.
  • Matematika (sama o sobě) nerozvíjí kritické myšlení. Kritické myšlení je důležité, v tom se snad se mnou Piráti shodnou. Ale je naivní si myslet, že když budeme do studentů hustit matematiku či jim hrozit povinnou maturitou, povede to samo o sobě k lepšímu kritickému myšlení. Já jsem na střední i vysoké škole měl matematiky docela hodně, ale v kritickém myšlení jsem se zlepšil spíše laickým zájmem o kognitivní psychologii. Přečetl jsem si pár článků a knih o kognitivních zkresleních a časem jsem byl schopen lépe vysvětlit, proč lidé "věří divným věcem" a (bohužel) si pak musel přiznat, že i já vlastně "věřím divným věcem" a jednám vlastně často velice iracionálně. Ironicky, ty články/knihy o kognitivních zkresleních se velice často na matematiku odkazují. Jenže tou "matematikou" zde myslím ty základy, co se dají často vysvětlit i selským rozumem. Les, nikoliv stromy. Složitá manipulace se symboly (= "stromy") se hodí v mnoha praktických aplikacích matematiky. Ale pro pochopení, jak funguje tento svět, jsou důležitější ty základní principy (= "les").

Můj brainstorming: Klidně můžeme zavést nový předmět "základy kritického myšlění", kde se budou (mimo jiné) vysvětlovat základy matematiky a dávat do souvislosti s jinými obory lidské činnosti. Pár náhodných příkladů, jaká matematika by mohla být v osnovách:

Base-rate neglect
Nemoc se vyskytuje u 0.1% populace. Spolehlivost testu na tuto nemoc je 99% (tedy u 1% zdravých řekne, že jsou nemocní a u 1% nemocných řekne, že jsou zdraví). Test řekl, že tu nemoc máte. Jaká je pravděpodobnost, že tu nemoc opravdu máte? Spousta lidí řekne 99%. Jenže ve skutečnosti je ta pravděpodobnost jen asi 10%. A dá se to vysvětlit i bez Bayesovy věty, dokonce i bez dosazení do vzorečku definujícího pravděpodobnost. Pouhým porovnáním těchto dvou čísel: 0.1% a 1%. Pokročilí pak mohou spočítat, kolik je ta pravděpodobnost přesně.

Conjunction fallacy
Linda je inteligentní svobodná mladá aktivistka bojující za lidská práva, proti sociální nespravedlnosti a proti jaderným zbraním. Vystudovala filosofii. Co je pravděpodobnější? Že (a) Linda je bankovní úřednice, nebo že (b) Linda je bankovní úřednice angažovaná ve feministickém hnutí? Byste se divili, kolik lidí řekne (b). I lidé, co měli hodně matiky, se nechají napálit.

A dáme si trochu logiky...
To jste věděli, že buřty s cibulí jsou lepší než věčná blaženost? Důkaz je velmi jednoduchý.
Otázka: co je lepší než věčná blaženost?
Odpověď: Nic.
No a buřty s cibulí jsou přece lepší než nic.
Takže buřty s cibulí musí být lepší než věčná blaženost.
Dokážete vysvětlit, v čem je problém?
Pro pokročilé: Dokážete vysvětlit, proč existující jednorožec nemusí nutně existovat?
Naposledy upravil(a) pr83 dne 09 črc 2019, 10:44, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi pr83 za příspěvky (celkem 8):
Marek.Necada, Michal.Lupecka, Adam.Vyplel, Pavel.Moravec, Vojtech.Pikal, Jakub.Nepejchal, Lenka.Kozlova, Petr.Vileta
Lidu je třeba / her nebo chleba, / panského léku na závist,
není-li klasů, / národ či rasu, / a ještě lépe: nenávist!
Karel Kryl, Za vozem
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34639
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31594 poděkování
Dostal poděkování: 25701 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od Petr.Vileta »

Marek.Necada píše: 08 črc 2019, 07:55 Navrhněte zrušení odstavců 1, 2 atd. § 48 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách. Pak tohle vůbec nebude potřeba řešit a pomůže to lidem nadaným nejen na jazyky.
Možná by stačilo jen vypustit slova
... dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou

@pr83 Linda je inteligentní svobodná mladá aktivistka a lze ji zkráceně označit řeckým písmenem pro Ludolfovo číslo a příponou "ča" :mrgreen:

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Tereza.Bartlova
Člen KS Liberecký kraj
Příspěvky: 9
Registrován: 05 bře 2017, 20:19
Profese: vysokoškolská lektorka
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 21 poděkování

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od Tereza.Bartlova »

Vždy, když se položí otázka ohledně povinné maturity z matematiky, strhne se debata o tom, zda je matematika důležitá nebo není a jak jsme na tom jako národ s matematickou gramotností. Nicméně úzce spojovat tyto dvě věci, je poněkud zavádějící. Matematika je (aspoň dle mého názoru) důležitá - rozvíjí analytické myšlení, učí trpělivost, cílevědomosti, protože počítání se prostě musí vysedět, najít řešení problémů či úlohy mnohdy stojí čas. Matematika je všude kolem nás, ne jen v okamžiku, kdy si něco kupujeme a nebo zřizujeme v bance hypotéku - matematické myšlení, ač si to mnohdy vůbec neuvědomujeme, opravdu každý den využíváme. Jenže, bohužel, o tom jak dobře ovládáme matematické, či analytické myšlení, maturita z matematiky není, určitě ne v podobě jakou je teď testována a jak jsou testy aktuálně nastaveny.
Několik let jsem učila střední škole (teď jsem na RD), na kterou se hlásili studenti, kteří obecně příliš nevynikali svými studijními dovednostmi (na škole byly kromě maturitních oborů i výuční obory, a tak když žákům učení opravdu nešlo, měli možnost se aspoň vyučit). Práce s těmito studenty mě vždy bavila, protože přesvědčit žáka, kterému matika nejde, nemá ji rád a navíc často ani doma nemá ty správné studijní podmínky a podporu, že je učení (v mém případě matematika) důležité... to je podle mě ta správná výzva pro odborníka. Jenže! I přesto, že jsem mnoho studentů zvládla k matematice namotivovat tak, že ji chápali, a při výběru maturitního předmětu by ji dali přednost před angličtinou, je to na hony vzdálené tomu, aby ve skutečnosti zvládli didaktický test v podobě státní maturity z matematiky.
Při výuce matematiky mi nikdy nešlo o dril, vždy jsem se snažila o to, aby studenti především pochopili podstatu látky. Věděli o čem to, k čemu jim to bude dobré, jak se co počítá a samozřejmě se uměli i samostatně zamyslet. V hodnocení jsem se vždy dívala, zda jejich řešení má myšlenku, hlavu a patu a to pro mě vždy bylo důležitější kritérium hodnocení než sem tam nějaká numerická chybička. Ta se prostě občas stane a ač sice vliv na známku má, tak ne fatální. Avšak tento postoj k výuce matematiky, za mě bohužel, didaktické testy Cermatu nereflektují. Test, v jeho současné podobě, není jen o tom, zda studenti látku ovládají, ale také o tom, jak dobře ji mají zautomatizovanou. Řekla bych, jak dobře ovládají ono matematické řemeslo. Výsledky se zapisují do archů a ve většině případů se hodnotí pouze správný výsledek, nikoli postup. A tak i drobné ukliknutí na kalkulačce, má na výsledek zcela zásadní vliv. Dalším úskalím je čas. Moji studenti maturitní test většinou nakonec úspěšně spočítali, ale v klidu doma, za půl dne… kdy měli čas pořádně se zamyslet nad podstatou problému. Ne za cca dvě hodiny ve stresu.
Samozřejmě, že výše zmíněné Achillovy paty studentů a tedy klidně můžeme říci nedostatečná připravenost na test, souvisí s dalšími faktory - nízká hodinová dotace matiky na odborných školách, obecně nepravidelná školní docházka způsobená různými odbornými stážemi, nedostatečná domácí příprava a možná i špatná výuka jako taková. Ale můžeme opravdu tyto faktory označit za “špatné”? Neznamenalo by “opravení” těchto nedostatků hlavně to, že se z našich škol stanou plošně gymnázia? Protože, jak je známo, gymnaziální studenti plošné problémy s maturitou z matematiky nemají.
V neposlední řadě je třeba se také podívat na strukturu testů jako takových. U jazykových testů (ať už se bavíme o češtině nebo angličtině) se mnohdy dá správná odpověď vylučovací metodou odhadnout. I když správnou odpověď okamžitě nevíme, tak můžeme aspoň z oněch čtyř nabízených možností jednu nebo dvě vyloučit, čím se zvyšuje pravděpodobnost, že nakonec vybereme tu správnou odpověď, i když si trochu tipujeme. U testu z matematiky to takhle nejde. Výsledky se liší třeba až na desetinném místě výpočtu. A vy, dokud celý příklad nespočítáme a nemáme správný výsledek před sebou, netušíme, která ze čtyř možností je správná. Pokud ale musíme příklad sami spočítat do samého konce, tak na co vlastně vybíráme ze čtyř možností? Protože kdyby zde nebyly žádné možnosti, jen prázdný prostor pro zapsání výsledku, byl by náš postup úplně stejný. Nabízené možnosti nám při rozhodování o výsledku vůbec nepomohou. Nelze jednu odpověď vyloučit jako evidentně nesprávnou, nelze si s rozmyslem tipnout. Buď správný výsledek spočítáme (což nás samozřejmě stojí onen vzácný čas) a nebo pořád tipujeme jednu ze čtyř možností. V tomto ohledu se matematika od ostatních testů diametrálně odlišuje.
Dalším úskalím testů je, že u odborných středních škol jejich hodnocení zcela nereflektuje známku, kterou měli žáci z matematiky na vysvědčení. Studentovi, který má z matematiky běžně jedničku se může celkem snadno stát, že maturitu neudělá. Jistě by bylo jednoduché říct, že chyba je na straně učitele. S tímto problémem jsem se potýkala i já. Ale opravdu mám klást při hodnocení stejný důraz na postup jako na numerické chyby. Mám snižovat známky za to, že student příklad spočítá za 10 minut místo za 5 minut? Protože pak by hodnocení ve škole odpovídalo hodnocení při didaktických testech. Ale odráželo by toto hodnocení skutečnost, zda daný žák matematiku skutečně umí. Je toto na matematice to důležité? Nutno upozornit, že gymnaziálních studentů se tento problém tolik netýká (myslím, že je zjevné, proč...).
No a nakonec je velmi zajímavé podívat se na statistické hodnocení testů. Jeden ze statistických testů, který se u standardizovaných testů dělá, je ten (zjednodušeně řečeno) jak by při takovém testu dopadla cvičená opička, která výsledky označuje zcela náhodně. Dle logiky věci, by taková opička měla skončit hluboko pod hranicí úspěšného zvládnutí testu. U jazykových testů tomu opravdu tak je. U matematiky bohužel ne. Může se tedy stát, že přemýšlivý chytrý student test díky drobným numerickým chybám a nedostatečné rychlosti maturitu neudělá, kdežto cvičená opička bude úspěšná. Což je děsivá představa. Výsledky tohoto testu v podstatě reflektují faktory, které jsem popsala výše. Tuto statistiku bohužel nemohu doložit - měla jsem před šesti lety možnost nahlédnout do interních materiálů Cermatu a vůbec nevím, zda jsou tyto materiály veřejné a kde se dají dohledat.
Závěrem mohu říci pouze to, že ačkoliv jsem vždy své studenty, motivovala k matematice, od maturity z matematiky jsem je odrazovala. A to i přesto, že měli znalosti potřebné k jejímu zvládnutí. Protože bez ohledu na konkrétní znalosti jednotlivých žáků, je obecně větší šance složit maturitu z angličtiny, než z matematiky. Za mě tato neporovnatelnost didaktických testů je dostatečným argumentem pro nezavedení, v této době zrušení, povinné maturity z matematiky.
Děkuji všem, kteří jste můj příspěvek dočetli až sem. Vím, že byl neskutečně dlouhý :) Nicméně je potřeba si uvědomit, že otázka povinné maturity z matematiky nelze v debatách okleštit na hesla o důležitosti matematiky, o stylu výuky na školách, či o zjednodušení celého testu. Je to daleko komplexnější a složitější problém, na kterém je potřeba, aby řada odborníků několik let pracovala, několik let ho testovala a pak teprve ho začala zkoušet na studentech a to je běh na dlouhou trať.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Tereza.Bartlova za příspěvky (celkem 6):
pr83, Vojtech.Pikal, Petr.Tkadlec, B_Pat, Jan.Prokop, Lenka.Kozlova
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34639
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31594 poděkování
Dostal poděkování: 25701 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od Petr.Vileta »

TerezaBart píše: 11 črc 2019, 20:41 Matematika je (aspoň dle mého názoru) důležitá - rozvíjí analytické myšlení, učí trpělivost, cílevědomosti, protože počítání se prostě musí vysedět, najít řešení problémů či úlohy mnohdy stojí čas.

Několik let jsem učila střední škole
Já mám velký obdiv ke každému, kdo to, co dělá, nemusí vysedět, ale jde mu to úplně samo. Ať je to matematik, lékař, kreslíř, spisovatel, závodník, pilot nebo fotbalista. Obdivuji kreslíře, který namaluje karikaturu člověka, kterého vidí poprvé, několika tahy za 5 minut. Obdivuji spisovatele, kteří dokázali napsat 100 stránkový román za 2 měsíce. Samozřejmě za předpokladu, že výsledek nesnažení toho člověka je hoden obdivu, byť třeba menšiny diváků, čtenářů, atd. Jistě, nějaký malý tréning asi musí absolvovat každý, ale pak už to musí jít samo. Když to je "vydřené", výsledek je většinou vždy slabý.

No a teď k té další části citátu. Moc by mě zajímala definice středoškolské matematiky. Odkud kam by měly ty znalosti být, co všechno by měly zahrnovat. Zatím to tu nikdo nenapsal a předpokládám, že SCIO testy jsou špatným příkladem, jak matematiku definovat. ;)

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

B_Pat
Příznivec Pirátů – Liberecký kraj
Příspěvky: 278
Registrován: 07 dub 2018, 19:27
Profese: technik
Dal poděkování: 459 poděkování
Dostal poděkování: 356 poděkování

Re: Matematika - povinná maturita

Příspěvek od B_Pat »

TerezaBart píše: 11 črc 2019, 20:41 Je to daleko komplexnější a složitější problém, na kterém je potřeba, aby řada odborníků několik let pracovala, několik let ho testovala a pak teprve ho začala zkoušet na studentech a to je běh na dlouhou trať.
A jak je na tom resortní tým na školství? OFFTOPICTagovat celé skupiny asi nejde, co? Mě teda tagovat nejde vůbec... Nestálo by za to sehnat "řadu odborníků" a začít to připravovat? Tereza by vzhledem ke svému profesnímu zaměření byla určitě platným členem této skupiny...
Tito uživatelé poděkovali autorovi B_Pat za příspěvek:
Petr.Vileta
Odpovědět

Zpět na „Zjišťování názorů členů“