Alkohol za volantem v ČR

Toto fórum slouží k orientačním průzkumům mezi členy.

Moderátor: Odbor - administrativni

Pravidla fóra
Toto fórum slouží k anketám, kdy je potřeba orientačně zjistit převažující názory na nějakou oblast mezi členstvem (např. pokud přijde dotaz zvenku). Hlasovat zde mohou pouze členové.
Pro členské iniciativy v rámci celostátního fóra slouží Členské podněty.
Odpovědět

Jaká maximální tolerance alkoholu by měla být povolená řidičům v ČR?

0 - absolutní zákaz jako doposud
27
34%
0,2
14
18%
0,3
8
10%
0,4
3
4%
0,5
24
30%
0,6
0
Žádná hlasování
0,7
0
Žádná hlasování
0,8
0
Žádná hlasování
více než 0,8
1
1%
nevím / nechám to na odbornících
3
4%
 
Celkem hlasujících: 80 - Celkem hlasů: 80

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 553
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 1158 poděkování
Dostal poděkování: 710 poděkování

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 24 dub 2019, 13:06

Ondra.kl píše:
24 dub 2019, 11:52
Zbynek.Janoska píše:
24 dub 2019, 09:25
můžeme se bavit, co dělali špatně,
Rozporuji to, že nezkoumali s jakou pravděpodobností dojde k nehodě, ale s jakou pravděpodobností bude účastník nehody opilý. Rozumíš tomu rozdílu?

btw stejně jako oni by jsi mohli zkoumat ke kolika nehodám došlo ve dne oproti tomu ke kolika nehodám došlo v noci a pak bys zakázal jezdit ve dne nebo v noci, protože je v danou část dne je X krát více nehod.

A dále bychom mohli pokračovat se značkou, stářím nebo barvou auta, či třeba druhem druhem komunikace. Pak bys třeba mohl chtít zakázat jízdu bílým autem v dne po dálnici protože mají X krát více nehod než modrá auta v noci na okresce.

Už je ti jasné proč odmítám tvoji i jejich argumentaci?
Sorry, ale tohle je blbost. Za prvé zkoumali, s jakou pravděpodobností dojde k nehodě (četl ten článek?) a ne, s jakou pravděpodobností bude řidič opilý.

Za druhé mezi konzumací alkoholu a schopností řídit je příčinná souvislost, není to jenom korelace - jde krásně fyziologicky popsat, jak alkohol působí na lidské tělo a jak se to pak odráží na koordinaci, soustředění, odhadu apod.

Za třetí řidič nemůže ovlivnit zda svítí Slunce nebo jakou kvalitu má silnice, po které jede, ale hladinu alkoholu v krvi může snadno kontrolovat. A vzhledem k tomu, že autem můžeš ublížit i někomu jinému než sobě, považuji za naprosto přirozené, pokud se stát snaží skrz regulaci nastavit taková pravidla, aby řidiči byli ostatním lidem na silnicích co nejméně nebezpeční. Ostatně do práce taky nemůžeš přijít s 0.5 hladinou alkoholu v krvi.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 3065
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 496 poděkování
Dostal poděkování: 2709 poděkování

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Ondra.kl » 24 dub 2019, 13:32

Zbynek.Janoska píše:
24 dub 2019, 13:06
Sorry, ale tohle je blbost. Za prvé zkoumali, s jakou pravděpodobností dojde k nehodě (četl ten článek?) a ne, s jakou pravděpodobností bude řidič opilý.
Tím že něco prohlásíš za blbost, nebo něco podtrhneš tomu důvěryhodnost nepřidáš. Článek jsem rychle prošel, nikde jsem tam nezaznamenal zmínku o tom že by zkoumali s jakou pravděpodobností dojde k nehodě. Můžeš mne laskavě nasměrovat na příslušné pasáže, případně je zde citovat?


Proti příčinné souvislosti mezi konzumací alkoholu a schopností řídit nic nenamítám. To je dobrý důvod k regulaci.

Nenamítám ani nic proti tomu, že se stát snaží skrz regulaci nastavit taková pravidla, aby řidiči byli ostatním lidem na silnicích co nejméně nebezpeční. Odmítám však aby to bylo na základě dojmů nebo nesouvisejících či neprůkazných dat.

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 553
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 1158 poděkování
Dostal poděkování: 710 poděkování

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 24 dub 2019, 14:27

Ondra.kl píše:
24 dub 2019, 13:32
http://www.nhtsa.gov/staticfiles/nti/pd ... h_Risk.pdf
Based on the adjusted risk, drivers with a BrAC of 0.05 are approximately 2 times more likely to crash than drivers at zero BrAC. At 0.08 BrAC the adjusted relative risk
of crashing is approximately four times that of drivers at zero BrAC. At a BrAC of 0.10 the adjusted risk increases to approximately 6 times, and at 0.15 BrAC drivers are at least 12 times as likely to crash.
This study found a statistically significant association between driver alcohol level and crash risk both before and after adjustment for demographic factors. These findings were generally consistent with similar analyses conducted in prior crash risk studies. Findings from this study indicate that crash risk grows exponentially with increasing BrAC. The study shows that at low levels of alcohol (e.g., 0.03 BrAC) the risk of crashing is increased by 20 percent, at moderate alcohol levels (0.05 BrAC) risk increases to double that of sober drivers, and at a higher level (0.10 BrAC) the risk increases to five and a half times. At a BrAC of 0.15, the risk is 12 times, and by BrACs of 0.20+ the risk is over 23 times higher.
https://www.verywellmind.com/drunk-driv ... gers-63002
A 160-pound person drinking two 12-ounce beers within an hour would probably have a BAC of 0.02, well below the legal limits of driving under the influence, but 1.4 times more likely to have an accident than someone who is sober.
...
If you had those first two beers that raised your BAC to 0.08 and now you drink two more beers, your likelihood of an accident goes up almost tenfold. At 0.08 BAC, a driver is 11 times more likely than the non-drinking driver to be involved in a crash.
...
Except two more beers could put your BAC close to 0.15 at which point you are 380 times more likely to have an accident.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 27095
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 22041 poděkování
Dostal poděkování: 18937 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Petr.Vileta » 24 dub 2019, 15:28

Andrej.Ramaseuski píše:
24 dub 2019, 10:11
8 promile odpovida aspon 4 lahvem vodky. smrtelna davka i pro polaka.
Ovšem je vědecky zjištěno, že 20% Rusů přežije i tohle. :lol:
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 3065
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 496 poděkování
Dostal poděkování: 2709 poděkování

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Ondra.kl » 24 dub 2019, 16:39

Zbynek.Janoska píše:
24 dub 2019, 14:27
Lituji, ale to nejsou data ze kterých by bylo možné určit pravděpodobnost nehody. Tj. počet ujetých km, nebo počet hodin na cestě, po kterém bude mít průměrný řičič (resp. průměrný opilý řidič) nehodu.

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 553
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 1158 poděkování
Dostal poděkování: 710 poděkování

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 24 dub 2019, 18:40

Ondra.kl píše:
24 dub 2019, 16:39
Lituji, ale to nejsou data ze kterých by bylo možné určit pravděpodobnost nehody. Tj. počet ujetých km, nebo počet hodin na cestě, po kterém bude mít průměrný řičič (resp. průměrný opilý řidič) nehodu.
To ale nejde zjistit obecně (stát nemá k dispozici ani data o ujetých kilometrech, ani o všech dopravních nehodách, natožpak o okolnostech jízd), má se proto rezignovat na jakoukoli snahu zvyšovat bezpečnost dopravy? Máme se zbavit všech značek STOP, protože to je (stejně jako zákaz alkoholu) buzerace ze strany státu a zároveň nemáme k dispozici naprosto přesné údaje o pravděpodobnostech nehod na křižovatkách?

Ty výsledky, které jsem linkoval výše jasně ukazují, jak se zvyšuje pravděpodobnost nehody se zvyšující se koncentrací alkoholu v krvi. Je tudíž jasné, že při zvýšení tolerance alkoholu v krvi dojde ke zvýšení počtu dopravních nehod a to včetně dopravních nehod s následky (smrt, zranění). To samo o sobě by mělo být dostatečný argument, proč být proti. Taky bychom mohli zvýšit toleranci na azbest v barvách a olovo v benzinu - jsou to taky omezující regulace, jejichž zrušení by lidem zjednodušilo život (za cenu zhoršení zdraví), ale pokud to nevadí u silnic, tak proč u tohoto?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvek:
Antonino

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 493
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 266 poděkování
Dostal poděkování: 435 poděkování

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Antonino » 24 dub 2019, 18:42

:( Ta diskuze imho přešla od hledání pravdivého/správného řešení k účelové argumentaci pro "svoji" pravdu. To je škoda.
Zastánci alkoholu za volantem přešli k argumentaci formou relativizace. Takto by šlo zdůvodňovat všechno. Ano, mít rýmu, být unavený, být nemocný, svačit atd. je rizikový prvek pro řízení. Je to legitimní argument proti snaze eliminovat jinou vážnou rizikovou příčinu? Není. Ano, na někoho působí 0,5 promile jinak než na někoho jiného. Je to důvod to tolerovat? Není.
Ohledně míry - aproximujte si třeba 0 a 10 promile. Takto postupně se snižují schopnosti řídit. Rekord za volantem jsem dohledal skoro 15 promile. Asi nebudete hájit tohoto řidiče. Kdy už ano? I 0,1 promile nějak působí. Další relativizace je osobní odlišnosti. To že chlap nebo trénovaný piják vydrží víc než ženská znamená co? Vůbec nic. Mimochodem bylo nesčetněkrát prokázáno, že alkohol poškozuje organismus v jakékoliv v množství. To že občas vyjde nějaký PR článek toto relativizující to nezmění. Alkohol má vliv na chování i fyziologii (proto ho lidé pijí).
V současnosti je technická tolerance z důvodu nepřesnosti měřidel. Ta je imho dostatečná.
Doplním, že můj osobní názor na alkohol je velmi vyhraněný. Česká republika je stát velmi alkoholizovaný. Alkohol je normou. Bez alkoholu není zábava, bez alkoholu se Češi neumí bavit. Češi neumím pít s mírou či jen na chuť. Na tento národ jakákoliv "rozumná" tolerance nebude fungovat, rovnou se posune.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvek:
Zbynek.Janoska
Antonino Milicia

Osobní svoboda a zodpovědnost | Efektivní stát | Udržitelná ekonomika | Udržitelné životní prostředí | Rozvoj společnosti | Osobní rozvoj

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 3065
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 496 poděkování
Dostal poděkování: 2709 poděkování

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Ondra.kl » 24 dub 2019, 20:01

Zbynek.Janoska píše:
24 dub 2019, 18:40
To ale nejde zjistit obecně (stát nemá k dispozici ani data o ujetých kilometrech, ani o všech dopravních nehodách, natožpak o okolnostech jízd),
Mno konečně jsi to uznal.
Zbynek.Janoska píše:
24 dub 2019, 18:40
má se proto rezignovat na jakoukoli snahu zvyšovat bezpečnost dopravy?
Nikoliv, tvrdí to tu snad někdo?
Zbynek.Janoska píše:
24 dub 2019, 18:40
Ty výsledky, které jsem linkoval výše jasně ukazují, jak se zvyšuje pravděpodobnost nehody se zvyšující se koncentrací alkoholu v krvi. ... To samo o sobě by mělo být dostatečný argument, proč být proti.
To právě neukazují. Proto nemohou být použity k takové argumentaci.

K regulaci řízení pod vlivem alkoholu stačí již prokázaný vliv alkoholu na lidský organismus, netřeba si pomáhat vylhanými argmenty. ;) Otázka míry regulace je dána společenskou dohodou, což silně závisí na tom jak moc má společnost potřebu řešit konkrétní problém - a tady ti jednoznačně odpoví anketa nebo referendum.

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 553
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 1158 poděkování
Dostal poděkování: 710 poděkování

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 24 dub 2019, 20:08

Ondra.kl píše:
24 dub 2019, 20:01
Zbynek.Janoska píše:
24 dub 2019, 18:40
Ty výsledky, které jsem linkoval výše jasně ukazují, jak se zvyšuje pravděpodobnost nehody se zvyšující se koncentrací alkoholu v krvi. ... To samo o sobě by mělo být dostatečný argument, proč být proti.
To právě neukazují. Proto nemohou být použity k takové argumentaci.
Samozřejmě že ukazují - pravděpodobnost nehody, pokud má řidič v krvi nenulovou koncentraci alkoholu, je vyšší než když je zcela střízlivý (při ujetí stejné vzdálenosti za stejných podmínek). Ta pravděpodobnost s koncentrací stoupá exponenciálně. Nelze říct, jaká je pravděpodobnost nehody za střízliva / pod vlivem alkoholu při ujetí např. 100 km, ale víme, kolikrát vyšší ta pravděpodobnost je (tzn. neznáme absolutní číslo, ale známe relativní riziko). Znovu říkám - přečti si ty články - nejsou tak dlouhé.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvek:
Antonino

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 3065
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 496 poděkování
Dostal poděkování: 2709 poděkování

Re: Alkohol za volantem v ČR

Příspěvek od Ondra.kl » 24 dub 2019, 20:45

Zbynek.Janoska píše:
24 dub 2019, 20:08
Nelze říct, jaká je pravděpodobnost nehody za střízliva / pod vlivem alkoholu při ujetí např. 100 km, ale víme, kolikrát vyšší ta pravděpodobnost je
Ty umíš určit jaký je poměr dvou čísel aniž je znáš? :fet:
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvky (celkem 2):
Andrej.Ramaseuski, Vit.Jurasek

Odpovědět

Zpět na „Členské ankety“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů