Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

David.Novak píše: 02 dub 2019, 11:37 ETCS není samospásné. Upřímně, ač ta myšlenka za ním zní na první pohled samozřejmě logicky a správně, tak to dost tvrdě naráží na obrovské náklady při implementaci a nutnost standardizace procesů, které se po desetiletí vyvíjely v každém státě jiným způsobem.
Navíc, na jakékoliv málo frekventované trati s provozem cca. 1 vlak za hodinu a méně zcela ztrácí smysl a ekonomicky to nikdy nevyjde. Na takových tratích je ideální nějaký jednodušší zabezpečovač na principu radiobloku. Tím se ovšem opět dostáváme do toho, co železnici trápí odjakživa, tedy přechodnosti vlaků po celé síti. Pokud se část tratí zabezpečí výlučně tak a druhá část výlučně onak, pak tu vstupuje další omezovací parametr, který bude klást vysoké nároky na vybavení hnacího vozidla, resp. omezí jeho provoz pouze na kompatibilní část sítě. Taky to jde proti principu celoevropské standardizace.

Zatím tak myšlenka, že jeden ucelený nákladní vlak bude moct jet automaticky z továrny v Kvasinách do přístavu v Rotterdamu, vypadá spíš utopicky.
A to, že ETCS se až tak úplně nevyplatí na nejmenších lokálkách, kde jsme rádi, že vůbec něco jezdí, je argument, abychom ho nezaváděli vůbec? To asi ne. Standardizace v rámci EU je rozhodně zapotřebí, mimochodem, je to jeden z hlavních důvodů, proč EU máme a podporujeme, a měli bychom jít jednotnému systému aktivně vstříc, ne ho bojkotovat jako někteří lidé kolem české železnice (nebudu jmenovat :D ).

To, že se něco vyvíjelo desítky let různě, fakt není žádný argument, proč to nezměnit. Bohužel v dopravě a zejména na železnici se stále a pečlivě uplatňují důsledně dodržovaná drážní dogmata:
http://www.dyxoft.cz/dXProgz/DFCD_add.html#dogmata
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na hovno
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Michael.Polak

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

David.Novak
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 654
Registrován: 12 kvě 2010, 20:03
Profese: Analytik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 448 poděkování
Dostal poděkování: 1027 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od David.Novak »

To je argument na údiv, proč dráha stále ještě není automatická a takový malý vhled do reality, která mi určitě není sympatická :)

Jinak argument proti ETCS je teoreticky velmi jednoduchý - je to prostě drahé. A zatímco do infrastruktury to různými prostředky může nacpat stát, tak donutit dopravce, aby to měli i na mašinách, je už mnohem těžší oříšek. Zatím tu máme miliardovou srandu pro pár mizivých procent vlaků (jestli vůbec? Do tohoto nevidím...)

Pirát od září 2018, MS Olomouc, komise dopravní Olomoucký kraj, zastupitel města Olomouce.
"Yes, we are all individuals!" (Life of Brian)
“Every lie we tell incurs a debt to the truth. Sooner or later that debt is paid.” (Chernobyl)


Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

David.Novak píše: 02 dub 2019, 13:42 To je argument na údiv, proč dráha stále ještě není automatická a takový malý vhled do reality, která mi určitě není sympatická :)

Jinak argument proti ETCS je teoreticky velmi jednoduchý - je to prostě drahé. A zatímco do infrastruktury to různými prostředky může nacpat stát, tak donutit dopravce, aby to měli i na mašinách, je už mnohem těžší oříšek. Zatím tu máme miliardovou srandu pro pár mizivých procent vlaků (jestli vůbec? Do tohoto nevidím...)
A fakt si myslíš, že když bude v celé EU jednotný systém, tak to nebude pro dopravce výhodnější? Mimochodem, nejsem specialista na železnici, ale tuším, že nově vyráběné lokomotivy už ETCS umí snad všechny. Rozumějme - problém bude mít hlavně ČD cargo a podobní šrot-dopravci (bohužel protekční). :)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

jirkasta
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 19
Registrován: 22 úno 2019, 12:19
Profese: Řidič tramvaje
Dal poděkování: 7 poděkování
Dostal poděkování: 19 poděkování

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od jirkasta »

Ondrej.Kalis píše: 02 dub 2019, 13:45
David.Novak píše: 02 dub 2019, 13:42 To je argument na údiv, proč dráha stále ještě není automatická a takový malý vhled do reality, která mi určitě není sympatická :)

Jinak argument proti ETCS je teoreticky velmi jednoduchý - je to prostě drahé. A zatímco do infrastruktury to různými prostředky může nacpat stát, tak donutit dopravce, aby to měli i na mašinách, je už mnohem těžší oříšek. Zatím tu máme miliardovou srandu pro pár mizivých procent vlaků (jestli vůbec? Do tohoto nevidím...)
A fakt si myslíš, že když bude v celé EU jednotný systém, tak to nebude pro dopravce výhodnější? Mimochodem, nejsem specialista na železnici, ale tuším, že nově vyráběné lokomotivy už ETCS umí snad všechny. Rozumějme - problém bude mít hlavně ČD cargo a podobní šrot-dopravci (bohužel protekční). :)
Obávám se, že nejdražší právě bude implementace ETCS do stávajících vozidel a možná ještě více do infrastruktury. Co tak osobně vím je to, že RegioJet ETCS nevyužívá ani tam, kde by teoreticky mohl. Proč taky, když je instalován pouze v úseku z Kolína do Břeclavi vyjma Brna? Čeští dopravci využívají spíše zabezpečovač Mirel, což je nejnovější a pro strojvedoucí také nejvíce otravující zařízení spolupracující se stávajícím LS. České dráhy mají údajně vybavit ETCS L2 663 vozidel tam, kde to bude do budoucna využitelné. Otázka je kdy a jestli to nakonec nebude promrhaná investice s ohledem na reálnou funkčnost na tratích za 15 let. Hlavně, že má SŽDC problém zachovat mechanická návěstidla v ŽST Martinice v Krkonoších i přes kladný posudek ČVUT, ale to, že ani ten přiblblý národní zabezpečovač není úplně všude na koridorech ji zřejmě nezajímá.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirkasta za příspěvek:
Michael.Polak
David.Novak
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 654
Registrován: 12 kvě 2010, 20:03
Profese: Analytik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 448 poděkování
Dostal poděkování: 1027 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od David.Novak »

Jako na zavolanou se tématu chytá i stranický tisk. ;)

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... prava_mato

Pirát od září 2018, MS Olomouc, komise dopravní Olomoucký kraj, zastupitel města Olomouce.
"Yes, we are all individuals!" (Life of Brian)
“Every lie we tell incurs a debt to the truth. Sooner or later that debt is paid.” (Chernobyl)


asdf
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od asdf »

Ja som si neni istý, ako to prebieha, ale toto je niekoľké kolo výberu dodávateľa ETCS. A ak je tá zmluva napísaná vo veci termínov a sankcii rovnako ako predošlé kolá, tak sa nemalá časť tej sumy k ČD vráti vo forme sankcii.
Uživatelský avatar
Petr.Prochazka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 503
Registrován: 31 bře 2013, 22:04
Profese: Dispečer mezinárodních vlaků
Bydliště: Nymburk, Hrnčířova 1927
Dal poděkování: 665 poděkování
Dostal poděkování: 774 poděkování

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od Petr.Prochazka »

Michael.xChaos.Polak píše: 29 bře 2019, 10:53 Tuhle mě cestou z výletu minul na nástupišti na jednom koridoru nákladní kontejnerový vlak (asi z Hamburku) rozjetý minimálně na 130 km/h, ne-li 160. Představa, že takhle rychle jedoucí naložené monstrum závisí na tom, že strojvedoucí nepřehlédne červenou, a není tam žádný systém, který by alespoň začal zpomalovat, pokud nedostane příslušné svolení pokračovat plnou rychlostí, mě popravdě jako základní fyziky znalého laika trochu děsí...
Jakožto hlavní dispečer v nákladní kontejnerové přepravě musím říct, že u nás nemáme vozy, které by byly schopny jet rychleji, než 100 km/h. A osobně jsem se ještě nesetkal s vlakem, který by při zátěži, pokud není jen lokomotivní, jel více než nějakých 105 km/h. Moderní lokomotivy jsou vybaveny mnoha systémy, ale mnoho nehod, jako je projetí stůj, vzniká úplně v jiných situacích, než je jízda v plné rychlosti.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Prochazka za příspěvek:
Karel666
Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod. Jan Werich
asdf
Návštěvník – nepatří k Pirátům

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od asdf »

Petr.Prochazka: Nákladní dopravcovia (minimálne až niekde zoženiete niekoho zo ŽESNAD.CZ) Vám povedia, že jazdiť s nákladnými vlakmi nad 120 nedáva ekonomický zmysel.
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od Petr.Kubik »

Ministerstvo dopravy začíná (snad doopravdy) uvažovat o přijetí Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/59/ES ze dne 23. října 2007 týkající se mimo jiné zdravotních požadavků na strojvedoucí (Příloha II). Část této směrnice byla do české legislativy již přijata (v období 2007-2017), ze zdravotních požadavků se tehdy nezměnila bohužel ani čárka. Podstatným rozdílem není ani tak zvýšený rozsah požadovaných maximálních dioptrií, jako rozlišení lepšího a horšího oka:
"ostrost vidění do dálky s korekcí nebo bez ní: 1,0; minimálně 0,5 pro horší oko"
a
"maximální hodnoty korektivních čoček: dalekozrakost +5/krátkozrakost –8. Výjimky jsou udělovány ve výjimečných případech a na základě vyjádření odborného očního lékaře. Lékař poté přijme rozhodnutí".

V ČR se doposud posuzuje každé oko zvlášť dle vyhlášky č. 101/1995 Sb. Nezpůsobilost je při "v) snížení zrakové ostrosti pod 5/5 nebo 6/6 každým okem zvlášť, s korekcí větší než minus 2 Dsf". Tento požadavek činí nezpůsobilé i kandidáty i s relativně malou vadou pouze na jednom oku, která přitom ve vidění vůbec prakticky vadit nemusí (dle konkrétního posouzení). Navíc potřebný visus 1,0 na lepším oku není nic zvláštního, zpravidla je lepší v rozsahu 1,2 - 1,5.

iDNES.cz: Strojvedoucí budou moci mít až osm dioptrií, plánuje ministerstvo
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/s ... nomika_zaz

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/59/ES ze dne 23. října 2007 o vydávání osvědčení strojvedoucím obsluhujícím hnací vozidla a vlaky v železničním systému Společenství
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32007L0059
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvek:
Ondrej.Kalis
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody na železnici - nedostatek strojvedoucích

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

V dnešním nastavení je nesmyslné hlavně to, že se jedná o zcela vyřazující omezení, které není umožněno kompenzovat např. korekcí zraku, což je ale naprostý nesmysl, protože krátkozrakost lze bez problémů korigovat brýlemi, a to ve většině běžných případů úplně.

Zdá se, že onen nesmyslný požadavek se možná při narůstajícím procentu zrakových vad ukazuje jako značně limitující s ohledem na počty strojvedoucích, a také na to, že bychom u nich měli zkoumat spíš důležitější věci, než jestli dotyčný nenosí brýle.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“