Viktor.Mahrik píše: ↑09 dub 2019, 18:41
Ad. 1) Neřekl bych, že podnět na přejmenovaní PID je nějaký vrtoch Adama Scheinherra. Spíš se tím řeší problém, že Středočeký Kraj platí poměrně velkou částku za dopravní výkony, ale na autobusech je prostě Pražská Integrovaná Doprava, což se jim logicky nelíbí. Nedokáži nyní říct, zda je toto téma zásadní pro spolupráci Prahy a SčK, ale je to věcí vyjednávání těchto dvou subjektů. Samozřejmě, že k této diskuzi má hodně co říct i ROPID, markeťáci, je třeba zváži náklady na přelepování, bude třeba změnu nějak vysvětlit atd. Nicméně rozhodnutí je primárně na HMP a SčK, které ponesou náklady přejmenování.
Ad 2) Z předchozího vyplývá, že finální název bude věcí dohody mezi HMP a SčK. Podle mých informací SčK není úplně nadšený z názvu MIND, čili jednání pokračují a název bude součástí nějakého kompromisu Prahy a SčK.
Jinak si nejsem vědom toho, že by padlo nějaké definitivní rozhodnutí v této věci. Věc je stále v jednání a nyní nevím, kdy nám to přistane na stůl.
Ahoj, Viktore,
děkuji za Tvůj pohled. Kdo mě znáte, tak asi víte, že se veřejnou dopravou v Praze a hlavně středních Čechách zabývám mnoho let a poměrně do podrobna, proto také vím leccos o historii tohoto problému. Podle mě zásadní je asi tato část historie:
Kraj kdysi poměrně hodně bojoval proti Praze a PID, padaly i takové návrhy jako, že se PID má omezit na území Prahy, příp. na okresy Praha-východ a Praha-západ, na 3. tarifní pásmo apod. Pokračování integrace do PID odblokoval až odchod hejtmana Ratha a následně jím podporovaného Ing. Mráčka z odboru dopravy, který nejvíce brojil proti PID. Následně se začalo řešit, jak kraj zapojit do jednoho systému. První se dointegrovaly ,,přejezdové" linky do Kutné Hory, Uhlířských Janovic a Poděbrad a relace Praha - Neratovice - Mělník. Stále se vedla diskuse o tom, jak změnit název systému, tarif atd. Poté došlo k odvolání léta pověřeného ředitele ROPIDu Procházky a vyhlášení výběrového řízení, které vyhrál pan Tomčík a ten logicky vyhodil Dr. Jareše. Jareš se uchytil na KÚSK a celkem se mu dařilo na kraj působit. A to až tak, že postupně utichly požadavky na přejmenování a na změnu tarifu (Jareš je zarytým zastáncem pásmového tarifu) a při časovém tlaku na integraci celého kraje před skončením smluv dopravců se tyto otázky zcela přestaly řešit. Nakonec došlo ke vzniku krajského organizátora IDSK, v jehož vedení usedli pánové Procházka a Jareš. IDSK má docela slušnou důvěru (i když zdaleka ne absolutní) a před pražskými volbami jsem nezaregistroval žádné požadavky na přejmenování PID ze strany kraje. Skutečně s tím přišla až nová rada, podle mých informací Adam Scheinherr.
Ad 1) To je poměrně nepřesná argumentace. Za prvé financování dopravy v SčK není jen na kraji, ale hodně platí i obce. Je navíc vtipné, pokud by si kraj stěžoval, že mu Praha sahá do systému. Reálně totiž řada lidí z ROPIDu reálně dělá práci z velké části pro Středočeský kraj (prakticky všichni, kdo řeší hlavně příměsto). Jasně, některé z nich si Středočeský kraj platí na základě individuálních smluv a jen jsou pracovně zařazeni na ROPID, ale je řada těch, které skutečně platí Praha a jejich práce se týká SčK.
Ad 2) Přejmenování by podle mě mělo být hlavně věcně podložené. V tuto chvíli o něm podle mě bez věcných podkladů jednají lidé, kteří o regionální dopravě nevědí skoro nic. Prosím, aby si to nikdo nebral osobně, ale nemyslím si, že by ve vedení Prahy nebo SčK byl někdo s hlubokou (nikoliv čistě amatérskou) znalostí regionální dopravy.
Ad 3) Hlavní mi přijde jiná otázka. Příští rok budou krajské volby. Do té doby se přejmenování stejně asi nestihne. Jak víme, kdo bude v kraji vládnout a jaký bude mít na věc názor? S trochou štěstí do klidně mohou být Piráti.
A co je zásadní: Co udělá kraj, pokud bychom nepřistoupili na přejmenování? Omezí dopravu, kterou platí? Zastaví integraci? Opravdu si myslíte, že by to stávajícímu vedení těsně před volbami pomohlo? Lidem je asi většinou celkem jedno, jak se to jmenuje. Jde jim o to, aby k nim něco jezdilo, a to co nejlépe. A integrace pro ně zpravidla přináší výrazné zlepšení, řada tras je posilována, vznikají přípoje a proklady, při cestování do Prahy často dochází k výraznému snížení nákladů, protože cestující neplatí za úsek po Praze dvakrát.
Fakt si myslíte, že jsme v situaci, kdy bychom se měli i jen teoreticky nechat vydírat (což ovšem kraj podle mých informací ani nedělá)?
A pokud jde o marketing ROPIDu a Filipa Drápala. Osobně si myslím, že by toto téma měl zpracovat právě odbor marketingu nejen proto, že je k tomu příslušný, a že mi nepřijde v pořádku, když se ho vedení města vůbec nezeptá a dává mu takové věci rozkazem, ale hlavně kvůli Filipovým zkušenostem s dopravou a marketingem.
Osobně znám Filipa Drápala mnoho let a jsem ochoten se za něj zaručit třeba vlastním životem. Odborníků na marketing ve veřejné dopravě je u nás podle mě docela málo, a bylo by velmi neuvážené takového člověka nepožádat o konzultaci, pokud je k ní ochoten. Je na nás, jestli ho třeba požádáme jen o osobní konzultaci, ale podle mě by bylo vhodnější a jednodušší zadat celou analýzu ROPIDu, protože ji pak bude mít na starost právě Filipův odbor.
Mimochodem, toto téma nebylo projednáno ani v rámci Pirátské strany, podrobně jsme ho neřešili ani v rámci resortního týmu, ani zde na fóru. Když jsem se zeptal, dozvěděl jsem se, že vše je téměř odsouhlaseno. Předpokládal bych, že se někdo aspoň zeptá, zda k této problematice nemá nějaké výhrady.