Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Moderátor: Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vaclav.Fortik
Člen KS Praha
Příspěvky: 2015
Registrován: 02 črc 2009, 22:39
Profese: manager
Dal poděkování: 3090 poděkování
Dostal poděkování: 3444 poděkování

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od Vaclav.Fortik » 08 dub 2019, 18:40

Mám zájem, aby si pokračoval v hodnocení dokumentu :). Sám považuji podstatu dokumentu (vize a principiální postoje) za výjimečně dobré, ale tvé poznámky mohou pomoci k ještě větší kvalitě formulačního zpracování.

Uživatelský avatar
David.Wagner
Vedoucí zahraničního odboru
Příspěvky: 492
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: historik, pedagog
Dal poděkování: 293 poděkování
Dostal poděkování: 1451 poděkování

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od David.Wagner » 08 dub 2019, 19:06

Ahoj!

Díky moc za zpětnou vazbu. Pokud jsem tě nějak urazil, omlouvám se.
Antonino píše:
08 dub 2019, 18:33


Musím upozornit, že nikde v názvu dokumentu, jeho úvodu atd. není uvedeno, že dokument se zaměřuje pouze na určitou úzkou výseč oblasti vzdělávání. Je to jednak matoucí a chybí mnohé důležité oblasti. Vlastně ani nelze napsat které, protože nikde není explicitně uvedeno, které řešeny jsou, ale z kontextu to vypadá, že se dokument věnuje školám základním, možná i střední. Pomíjí se tak důležité a podceňované předškolní vzdělávání a výchova, vysokoškolské ad. Rovněž absentuje CŽV/U3V (to bych ještě pochopil). Raději zopakuji, problém není ani tak to, že je to tak zúženo, ale to, že to není nijak v názvu či úvodu řečeno.
Tohle je určitě blbě. Je to stavěné jako vize regionálního školství s tím, že další oblasti ještě přibydou, ale to jasné pojmenování by mělo být hned na začátku. Zkusím připravit nápravu.
Antonino píše:
08 dub 2019, 18:33

Také nenacházím systematický komplexní přístup ke vzdělávání jako celku (možná nebyl úmyslem, ale opět porovnávám své očekávání dle názvu dokumentu). Nicméně u vize bych si uměl představit i výzvy k obecnému systematickému vzdělávání a rozvoji lidí ve společnosti v duchu "vzdělání jako hodnota, vzdělávání jako princip" (motto, které jsem právě vymyslel a za chvíli zapomenu :) )
Tady si nejsem úplně jistý, co ti vlastně chybí. Myslím, že těch přesahových věcí je tam docela hodně a jsou i jasně shrnuty. Upřímně moc třeba nevím, v čem se liší rozpracování na webu "vzdělání je hodnota sama o sobě" s tím mottem, které posíláš ty (a jak přesně je "vzdělání" princip). Možná zkus prosím jiný příklad.
Antonino píše:
08 dub 2019, 18:33
Co se mi opravdu nelíbí je hlavní message "Chceme zvýšit kvalitu vzdělávání a máme plán! Naše školství je trvale podfinancované. Chceme navýšit prostředky na vzdělávání alespoň na 5 % HDP...." To není žádný plán. Jakýkoliv kritik to strhá, že vize v podobě navýšení rozpočtu je velmi jednoduchá, "to umí každý". Ta myšlenka je sama o sobě v pořádku, ale nepatří do perexu, ale třeba jako jeden z bodů.
O tomhle jsme se hodně bavili. Ten web představuje jaký konkrétně ten plán máme a co se s těmi penězi má dít a je to snad srozumitelný zásadní claim, který jsem u jiné strany nenašel jako závazek. Nebo je to už takhle konkrétně běžné?
Antonino píše:
08 dub 2019, 18:33

U některých hlavních tezí v úvodu není moc jasné, co je tím myšleno. Dle zvýrazněného textu nikde, s doplňující větou u 1. a 5. bodu není plně zřejmé, co tím autor myslel. Je to hodně abstraktní. I ty srozumitelné by šlo zjednodušit. S tím souvisí i to, že jednotlivé jednoslovné názvy klíčových oblastí jsou imho matoucí. Záložka "kvalita" píše o lidech v systému resp. o vzdělávání učitelů, záložka "rozvoj" píše o kvalitě, "svoboda" o rozmanitosti atd. Namísto mnoha slov by stačilo jen několik málo výrazných, zásadních, explicitních. Příkladem: Vzdělání jako důležitá hodnota (Hodnota), Kvalitní a moderní obsah a didaktika (Kvalita), Vzdělávání a rozvoj učitelů (Učitelé), Rozmanitost a svobodná volba (Rozmanitost), Naplněný potenciál dítěte (Potenciál)
Jo, máš pravdu. To by určitě bylo lepší.
Antonino píše:
08 dub 2019, 18:33

A na závěr ještě jednu poznámku k vágnosti. Například v poslední záložce je vznosná věta "S rozvojem rozmanitosti vzdělávacího systému tak budou lépe naplněny jeho hlavní funkce ve smyslu osobnostního rozvoje a seberealizace účastníků vzdělávání, podpory principů demokratické a občanské společnosti, zaměstnanosti, konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti jako takové.". Opravdu tohle všechno...? Nestačilo by napsat, že rozmanitost v systému vzdělávaní umožní větší přizpůsobení individuálním potřebám a prioritám každého žáka podle jím upřednostňovaného vzdělávacího konceptu? Pak je tu věta: "Školní docházka bude pouze jednou z využívaných forem vzdělávání, nejvíce využívaná a garantovaná státem. Vzdělávání mimo školu bude nadále spjato s fyzickými školami a naplňování jeho cílů bude ověřováno obdobným způsobem, jako je tomu u nynějšího individuálního vzdělávání. I vzdělávání mimo školu bude stát finančně podporovat, budou-li naplňovány cíle vzdělávání." Je to mnoho slov, ale co tedy bude jinak než současný systém?
No, myslíme si, že opravdu tohle všechno. Všechny ty body jsou totiž nesamozřejmé a reflektují jaké škoslství chceme.
Jinak v druhé části to má naznačovat postupnou změnu z povinné školní docházky na povinné vzdělávání, kde škola se mění z baráku kde všichni tráví pět dní týdně x hodin na místo, kde většina skutečně dochází protože je to pro prodinu jednodušší/ lepší, ale co nejširší spektrum lidí bude mít možnost vzdělávat doma či jinde a škola jim v tom nebude překážet, nýbrž je podporovat.

Antonino píše:
08 dub 2019, 18:33
Protože si nejsem jist, že někdo o můj názor vůbec stojí (resp. obávám se opaku, viz výše), tak to zatím bude vše. Další díl až v případě zájmu :)
Držím palce.
Stojí, určitě přidej další!
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Wagner za příspěvek:
Antonino

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 487
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 256 poděkování
Dostal poděkování: 424 poděkování

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od Antonino » 08 dub 2019, 19:21

Vaclav.Fortik píše:
08 dub 2019, 18:40
Mám zájem, aby si pokračoval v hodnocení dokumentu :). Sám považuji podstatu dokumentu (vize a principiální postoje) za výjimečně dobré, ale tvé poznámky mohou pomoci k ještě větší kvalitě formulačního zpracování.
Tak to si mohu ušetřit práci. Na úrovni "vize a principů" se mi to v podstatě líbí. Ale dost mi nevyhovuje způsob zpracování. Viz můj předchozí komentář. Jenže způsob psaní je obrazem osobnosti každého člověka, je z logiky věci subjektivní, takže do toho asi nemá moc význam vrtat, zvlášť pokud to editovalo více jak 10 lidí a tedy to prošlo určitou "kvantitativně objektivizovanou" revizí. Pokud přesto můj pohled někoho zaujal, tak se mohu zapojit, bude-li zájem.

Ještě jsem tu našel pár nedopsaných komentářů z předchozí revize:
- Nepsal bych negativní texty typu "nikoliv nutné zlo, které je třeba přetrpět". Psychologicky ta negace přebere pozornost a naladí čtenáře k textu defenzivně.
- Na začátek každé stránky bych dal interaktivní seznam bodů i stručnou základní tezi k nim.
- Jsou zde složité formulace na nevhodných místech (tato věta (asi patří níže než je) „Dobrý ředitel je leader, který inspiruje, motivuje, přesvědčuje, informuje, vede k akci, ochraňuje a má rád svůj tým i svou práci.“ je fakt sofistikovaná... :) „Dobrý ředitel je leader a i tím se musí učit být".
- Formuloval bych jednoduché stručné myšlenky a k nim případě krátké texty. Jak jsem napsal, text se mi zdá nevhodně strukturovaný. Nepomáhá ani to, že na jednotlivých stranách se střídají různé typy nadpisů bez jednoduše pochopitelné logiky (teď už jsem si ji asi naučil).

Když to shrnu, mohlo by tam být mnohem méně textu, lépe ho strukturovat, cizelovat nadpisy a perexy. Myšlenky samotné jsou asi fajn. Žádná mi nevadí, nenapadá mne, jestli nějaká chybí...
Antonino Milicia

Osobní svoboda a zodpovědnost | Efektivní stát | Udržitelná ekonomika | Udržitelné životní prostředí | Rozvoj společnosti | Osobní rozvoj

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 487
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 256 poděkování
Dostal poděkování: 424 poděkování

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od Antonino » 08 dub 2019, 20:00

David.Wagner píše:
08 dub 2019, 19:06
Ahoj!
Díky moc za zpětnou vazbu.
OFFTOPIC
[quote=David.Wagner post_id=615318 time=1554743165 user_id=11896]
Pokud jsem tě nějak urazil, omlouvám se.
[/quote]

Vyřešeno :)

David.Wagner píše:
08 dub 2019, 19:06
Antonino píše:
08 dub 2019, 18:33
Také nenacházím systematický komplexní přístup ke vzdělávání jako celku (možná nebyl úmyslem, ale opět porovnávám své očekávání dle názvu dokumentu). Nicméně u vize bych si uměl představit i výzvy k obecnému systematickému vzdělávání a rozvoji lidí ve společnosti v duchu "vzdělání jako hodnota, vzdělávání jako princip" (motto, které jsem právě vymyslel a za chvíli zapomenu :) )
Tady si nejsem úplně jistý, co ti vlastně chybí. Myslím, že těch přesahových věcí je tam docela hodně a jsou i jasně shrnuty. Upřímně moc třeba nevím, v čem se liší rozpracování na webu "vzdělání je hodnota sama o sobě" s tím mottem, které posíláš ty (a jak přesně je "vzdělání" princip). Možná zkus prosím jiný příklad.
Vím, že tohle není jednoduché a taky bych brzy skončil někde u filozofie a dlouhých vět. Ale takové principy by měly být (a souvisí to s tím Potenciálem a Hodnotou) třeba o tom, že bychom se měli učit učit po celý život. Systémem pak rozumím obecně strukturu systému, návrh stupňů, požadavky na ně, očekávání, návaznosti; zastavení devalvace vzdělávání (to si nejsem jistý, jestli s tím souhlasíte) atd. O systému moc nejde psát, ten se musí rovnou vymýšlet. A tady je na to potřeba opravdu někdo, kdo tomu rozumí procesně, a to já nejsem.
David.Wagner píše:
08 dub 2019, 19:06
Antonino píše:
08 dub 2019, 18:33
Co se mi opravdu nelíbí je hlavní message "Chceme zvýšit kvalitu vzdělávání a máme plán! Naše školství je trvale podfinancované. Chceme navýšit prostředky na vzdělávání alespoň na 5 % HDP...." To není žádný plán. Jakýkoliv kritik to strhá, že vize v podobě navýšení rozpočtu je velmi jednoduchá, "to umí každý". Ta myšlenka je sama o sobě v pořádku, ale nepatří do perexu, ale třeba jako jeden z bodů.
O tomhle jsme se hodně bavili. Ten web představuje jaký konkrétně ten plán máme a co se s těmi penězi má dít a je to snad srozumitelný zásadní claim, který jsem u jiné strany nenašel jako závazek. Nebo je to už takhle konkrétně běžné?
Rozumím. Tak co to otočit? (příklad):
Vzdělání je pro nás klíčovou hodnotou, proto požadujeme, aby na ně bylo vyčleněno nejméně 5% HDP. Nechceme ale jen navýšit finance, ty samy o sobě mnoho nezmůžou. Chceme i zásadně změnit vzdělávací systém, aby odpovídal současným a budoucím potřebám naší země. Představujeme našich 5 priorit pro české školství budoucnosti.
David.Wagner píše:
08 dub 2019, 19:06
Antonino píše:
08 dub 2019, 18:33

A na závěr ještě jednu poznámku k vágnosti. Například v poslední záložce je vznosná věta "S rozvojem rozmanitosti vzdělávacího systému tak budou lépe naplněny jeho hlavní funkce ve smyslu osobnostního rozvoje a seberealizace účastníků vzdělávání, podpory principů demokratické a občanské společnosti, zaměstnanosti, konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti jako takové.". Opravdu tohle všechno...? Nestačilo by napsat, že rozmanitost v systému vzdělávaní umožní větší přizpůsobení individuálním potřebám a prioritám každého žáka podle jím upřednostňovaného vzdělávacího konceptu? Pak je tu věta: "Školní docházka bude pouze jednou z využívaných forem vzdělávání, nejvíce využívaná a garantovaná státem. Vzdělávání mimo školu bude nadále spjato s fyzickými školami a naplňování jeho cílů bude ověřováno obdobným způsobem, jako je tomu u nynějšího individuálního vzdělávání. I vzdělávání mimo školu bude stát finančně podporovat, budou-li naplňovány cíle vzdělávání." Je to mnoho slov, ale co tedy bude jinak než současný systém?
No, myslíme si, že opravdu tohle všechno. Všechny ty body jsou totiž nesamozřejmé a reflektují jaké škoslství chceme.
Jinak v druhé části to má naznačovat postupnou změnu z povinné školní docházky na povinné vzdělávání, kde škola se mění z baráku kde všichni tráví pět dní týdně x hodin na místo, kde většina skutečně dochází protože je to pro prodinu jednodušší/ lepší, ale co nejširší spektrum lidí bude mít možnost vzdělávat doma či jinde a škola jim v tom nebude překážet, nýbrž je podporovat.
Ale když půjdeme do hloubky těch slov a jejich konotací, tak přece rozmanitost toto vůbec nebo téměř vůbec neovlivní. To jsou třeba cíle, ambice školství jako takového, ale větší prosazení rozmanitosti bude mít přínos v přizpůsobení individuálním potřebám a prioritám každého žáka, rodině; v lepším využití jeho potenciálu atd., ale ne to všechno v té dlouhé větě.

S druhou části souhlasím (máme děti 4 a 2 roky a vážně uvažujeme o domácím vzdělávání). Opět šlo jen o tu textaci, která byla imho hrozně složitá.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvek:
David.Wagner
Antonino Milicia

Osobní svoboda a zodpovědnost | Efektivní stát | Udržitelná ekonomika | Udržitelné životní prostředí | Rozvoj společnosti | Osobní rozvoj

Janek.Wagner
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 3094
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3736 poděkování
Dostal poděkování: 4054 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od Janek.Wagner » 21 dub 2019, 21:02

Rubinecka píše:
07 dub 2019, 20:36
1. Kvalita učitelského sboru...
Budu s dovolením vpisovat:

1. Kvalita učitelského sboru - v současné době je málo ředitelů, kteří chtějí kvalitu a ne kvantitu. - V posledních deseti letech není v řadě regionů z čeho vybírat. Máme v MČ ZŠ, kde není aprobovaný matematik, fyzikář, chemikář, učitelé cizích jazyků... Kolegyně ředitelka z města kousek od Prahy hledá učitelku pro 1. stupeň už několik let, žádné nejsou.

2. Mnoho ředitelů nedokáže propustit učitele v důchodu, jelikož jim to vyhovuje, i když moc dobře ví, že jsou vyhořelí. - Bez důchodců by se spousta škol položila.

3. Pokud učíte trošku odlišně, než všichni ostatní, tak je to problém (i přesto že máte vynikající výsledky). - Jak kde.

4. Na středních odborných školách by měli být odborníci z praxe. Jedině tak zaručíte dostatečnou kvalitu. Někdo je také musí dobře zaplatit, ale při současném stavu školství to jaksi nejde. - Souhlas.
5. Odborníkem z praxe by měl člověk, který se skutečně pohybuje /pohyboval v oboru, který chce učit (jako příklad uvádím - učetnictví). - Souhlas.
6. Většina odborných učitelů už o své praxi nic neví, jelikož už to nedělají. Jak to zajistit? Pokud studenti nebo žáci musí chodit na odbornou praxi, tak učitelé taky. Jedině tak se zajisti kvalita na vysoké úrovni a studenti uvidí svého učitele v praxi, a budou si ho více vážit. Někteří učitelé jsou tak jak se říká, " dvě lekce před studenty". - Souhlas.
7. Tato podpora by měla být hlavně ze strany státu, a na druhé straně z toho nemůžeme vynechat podniky a podnikatele ( tam probíhá praxe studentů). - Souhlas. V některých zemích financuje soukromý sektor až čtvrtinu výdajů na vzdělávání, u nás jsou to procenta či možná dokonce jen promile.

8. Pokud sleduji jakoukoliv debatu o školství, tak slyším jenom peníze a peníze. Také souhlasím, ale s penězi musí přijít i kvalita do škol. - Zvýšení rozpočtu na vzdělávání je podmínkou nutnou, nikoli však postačující. Musí následovat cílevědomá podpora učitelů a ředitelů a samozřejmě příprava na PedF a dalších školách připravujících učitele.

9. Garantem kvality každé školy musí být ředitel a učitele které si vybral. Jenomže to tak není. Podle mého se musí změnit i status ředitele. To znamená, že nestačí jenom aby měl vzdělání a praxi, ale aby rozuměl i ekonomice a byl i dobrým manažerem. Tyto vlastnosti chybí mnohým ředitelům. - Ředitel musí být především pedagogickým leaderem, který si na ekonomiku může někoho najmout...

Rubinecka
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 29
Registrován: 28 led 2019, 22:23
Profese: učitelka
Dostal poděkování: 33 poděkování

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od Rubinecka » 22 dub 2019, 12:22

Na mnoho názorech jsme se shodli, to je dobré. Bod 9 - s tím také souhlasím, ale již dnes jsou na středních školách ekonomové. Na ZŠ nikoliv - tam je pouze hospodářka a účetnictví jim vedou jiné firmy. To co jsem napsala, je z vlastní zkušenosti a zkušenosti ze zastupitelstva, kde obce jsou zřizovateli ZŠ.
Bod 2 - tam bych s tebou polemizovala. Tím nemyslím, že je okamžitě propustit. Postupně je nahrazovat a nabídnout dobré zázemí a slušný plat (základní podle tabulek + osobní ohodnocení, prémie, třídnictví a také benefity, na to školství úplně zapomnělo ) nově příchozím. Problém s učiteli je spíše na ZŠ. Pokud dostaneš základní plat, tak většinou ředitelé křičí, že nemají na osobní ohodnocení. Tak jaká snaha těch učitelů- žádná. Pokud jsem dobrý leader, tak musím odlišit ty vynikající a ty ostatní.
Bod 8 - myslíš si, že pedagogické fakulty dobře připravují učitelé na jejich povolání? Tím si nejsem úplně jistá. Měla jsem možnost to vidět v Plzni na ped. fakultě.

Uživatelský avatar
Milus.Kotisova
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 249
Registrován: 22 kvě 2014, 15:52
Profese: překladatelka
Dal poděkování: 255 poděkování
Dostal poděkování: 393 poděkování

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od Milus.Kotisova » 22 dub 2019, 13:49

David.Wagner píše:
04 dub 2019, 19:48
Je to oficiální vize jak Piráti chtějí, aby vypadalo školství. Leccos napoví i strana Autoři.
https://vzdelavani2030.cz/o-nas/
Jak přesně tento dokument navazuje na oficiální dlouhodobý program strany - v jakém jsou vztahu? Tváří se to totiž jako celkový program pro vzdělání (vzdelavani2030). To je velmi matoucí. Zde název vlákna uvádí Regionální školství. Jak je to tedy?

Odkdy se volí postup, že nejprve něco vyhlásíme za oficiální program strany a zveřejníme to pro veřejnost na stránkách, aniž bychom to nejdřív prodiskutovali s členskou základnou?
Nebo jaký smysl má tato diskuze? Jak dlouho bude trvat? Co si od ní vlastně slibujete? Jak se podle ní bude měnit již zveřejněný dokument?
A s kým se ještě hodláte poradit? Myslím s celými profesními sdruženími apod.

A když už se uvádějí autoři, jak to, že tam nejsou uvedeni Lenka Wagnerová a Janek Wagner a jiní autoři dlouhodobého programu (mně neznámí), na který tato iniciativa SNAD smysluplně a souvisle navazuje?

Jestli tomu dobře rozumím, my teď jako začneme u sekcí programů uvádět autory?
A z jakých zdrojů čerpali pro změnu tito autoři?
Na základě čeho je stanoveno pořadí autorů (není abecedně)?
Jak dlouho se připravoval tento dokument?
S kým jste konzultovali kromě vyjmenovaných autorů - s jakými profesními uskupeními apod.?

Tolik pro začátek, než si to podrobněji prostuduji.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Milus.Kotisova za příspěvek:
Arnost.Stepanek
"Abychom si udrželi vnitřní klid, musíme úspěch i neúspěch považovat za stejně důležité." (Sri Chinmoy)
* * *
milus.kotisova@pirati.cz, 778 111 455
zakladatelka a kurátorka Pirátské putovní univerzity
https://www.facebook.com/groups/257921767995854/

Uživatelský avatar
David.Wagner
Vedoucí zahraničního odboru
Příspěvky: 492
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: historik, pedagog
Dal poděkování: 293 poděkování
Dostal poděkování: 1451 poděkování

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od David.Wagner » 22 dub 2019, 15:04

Milus.Kotisova píše:
22 dub 2019, 13:49
David.Wagner píše:
04 dub 2019, 19:48
Je to oficiální vize jak Piráti chtějí, aby vypadalo školství. Leccos napoví i strana Autoři.
https://vzdelavani2030.cz/o-nas/
Jak přesně tento dokument navazuje na oficiální dlouhodobý program strany - v jakém jsou vztahu? Tváří se to totiž jako celkový program pro vzdělání (vzdelavani2030). To je velmi matoucí. Zde název vlákna uvádí Regionální školství. Jak je to tedy?

Odkdy se volí postup, že nejprve něco vyhlásíme za oficiální program strany a zveřejníme to pro veřejnost na stránkách, aniž bychom to nejdřív prodiskutovali s členskou základnou?
Nebo jaký smysl má tato diskuze? Jak dlouho bude trvat? Co si od ní vlastně slibujete? Jak se podle ní bude měnit již zveřejněný dokument?
A s kým se ještě hodláte poradit? Myslím s celými profesními sdruženími apod.

A když už se uvádějí autoři, jak to, že tam nejsou uvedeni Lenka Wagnerová a Janek Wagner a jiní autoři dlouhodobého programu (mně neznámí), na který tato iniciativa SNAD smysluplně a souvisle navazuje?

Jestli tomu dobře rozumím, my teď jako začneme u sekcí programů uvádět autory?
A z jakých zdrojů čerpali pro změnu tito autoři?
Na základě čeho je stanoveno pořadí autorů (není abecedně)?
Jak dlouho se připravoval tento dokument?
S kým jste konzultovali kromě vyjmenovaných autorů - s jakými profesními uskupeními apod.?

Tolik pro začátek, než si to podrobněji prostuduji.
Odpovím tam, kde znám odpověď a odpovídám teda výlučně za sebe.

V tuto chvíli je tam program pro regionální školství, který bude postupně rozšiřován. Je kompatibilní s programem, se kterým se šlo do voleb a koneckonců tam kontinuitu snad plně zajišťuje garant @Daniel.Mazur, který měl při tvrobě toho materiálu zásadní roli. Pokud vím tak také prošel RV, byl připomínkován v rámci rezortního týmu. Vývoj manažersky řídil Lukáš a ten nějak rozhodl o tom čím a kde to projde.
Dokument se vyvíjí a bude vyvíjet v nějakých intervalech (protože zapracovávat věci okamžitě kromě klíčových je spíš nesmysl) stále a stále a to jak na základě věcí tady z fóra, tak věcí z celého širého světa. Profesní sdružení, MŠMT, soukromé školy atd. jsou všechno aktéři, z jejichž výstupů přebírá rezortní tým informace a následně je aplikuje - ale odpovědnost nese ten rezortní tým pod kuratelou @Lukas.Barton.

Jestli tomu dobře rozumím, my teď jako začneme u sekcí programů uvádět autory?
U tohoto konkrétního kusu padlo pro nějakou dohledatelnost rozhodnutí, že tam bude sepsáno kdo na tom pracoval.

A z jakých zdrojů čerpali pro změnu tito autoři?
Tam, kde jsou v materiálu přímo citované zdroje jsou jasně odkázány.

Na základě čeho je stanoveno pořadí autorů (není abecedně)?
Nemám nejmenší tušení.

Jak dlouho se připravoval tento dokument?
Příliš dlouho. Když budu počítat od skutečného základu tak to bude 9-10 měsíců podle mě, ale třeba to Dan upraví jako na mnohem víc.

S kým jste konzultovali kromě vyjmenovaných autorů - s jakými profesními uskupeními apod.?
Viz výše. Dlouhodobě se potkáváme s řadou sdružení, chodíme všichni na konferenci, všichni autoři mají nějakou vlastní pedagogickou praxi afaik.

Janek.Wagner
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 3094
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3736 poděkování
Dostal poděkování: 4054 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od Janek.Wagner » 05 kvě 2019, 10:49

David.Wagner píše:
22 dub 2019, 15:04
S kým jste konzultovali kromě vyjmenovaných autorů - s jakými profesními uskupeními apod.?
Viz výše. Dlouhodobě se potkáváme s řadou sdružení, chodíme všichni na konferenci, všichni autoři mají nějakou vlastní pedagogickou praxi afaik.
"Domnívám se, že o správnosti vašich informací dalo by se s úspěchem pochybovat"

Chápu, že spektrum názorů uvnitř strany i obecně sdružení a seskupení je široké. Chápu, že jsme s Lenkou persony non grata. Ale jsem rád, že velká část z programu, který jsme s dalšími pilovali dlouhá léta, zůstává, přestože v posledním volebním programu klíčový bod přechodu od povinné školní docházky k povinnému vzdělávání nebyl. Otázka "Odkdy se volí postup, že nejprve něco vyhlásíme za oficiální program strany a zveřejníme to pro veřejnost na stránkách, aniž bychom to nejdřív prodiskutovali s členskou základnou?" je tedy na místě.

Jen ještě připomínám, že úspěšné reformy (a ono jich moc není) vycházely z dlouhodobě připravovaného konsensu.

Já jsem dostal pirátské vize k připomínkování 2-3 dny před jejich zveřejněním. Za Pedagogickou komoru, z.s., jsme je jako celek podpořili.

Měl jsem ale značné výhrady k formulacím v části Rozvoj a podpora digitálního vzdělávání na úrovni školy, kde je evidentní, že ji psal někdo, kdo o realitě digitalizace ví jen málo. Zde je kompetentní především Jednota školských informatiků, která dlouhodobě sleduje plnění vládní Strategie digitálního vzdělávání (http://digivzdelavani.jsi.cz/). Zde je moje připomínka:
Zatím mám jen první průchod, ale a la prima mě zatím nejvíc hnulo žlučí tohle:

Rozvoj a podpora digitálního vzdělávání na úrovni školy

Využívání digitálních technologií a výukových softwarů by mělo být doplňkem běžného vzdělávání. Pozornost musí být zaměřena na vzdělávání a systematickou přípravu učitelů, aby byli schopni využívat digitální technologie ve výuce. V souvislosti s rozvojem digitálního vzdělávání a zkvalitňováním výuky bude třeba zajistit adekvátní vybavení škol výpočetní technikou a hlavně, investovat do otevřené národní databáze digitálních výukových materiálů odpovídající potřebám 21. století. Digitální vzdělávání může být podpořeno také prostřednictvím virtuálních tříd, které zároveň usnadní individuální vzdělávání dětí, doučování, umožní i zapojení rodičů. Virtuální třídy mohou být navíc učiteli využívány jako prostředí pro přípravu výuky v hodinách a pro sdílení dobré praxe, která může být inspiračním zdrojem pro zavádění inovativních metod ve výuce.

  • V návrhu revize RVP (viz http://www.nuv.cz/t/revize-rvp-ict ) je už ICT integrální součástí všech vzdělávacích oblastí, nikoli jen doplňkem. Termín výukový software je dnes už zastaralý (který trouba to psal?!)
  • Otevřená národní databáze digitálních výukových materiálů je jakýsi Yeti. Myslím, že jde o překonanou věc, kterou už řeší jeden systémový projekt v NÚV. V mém projektu na FDV děláme něco podobného, ale pro celoživotní vzdělávání v oblasti digitálních kompetencí. Reputační systém v kombinaci s příklady dobré praxe a podporou učitelů jistě ano, ale samotná databáze je na nic.
  • Podpora virtuálních tříd je důležitá! ;-)
Tvrzení "všichni autoři mají nějakou vlastní pedagogickou praxi afaik" je velmi odvážné. Vzhledem k tomu, že jde o regionální školství, tak v něm má praxi Lenka Kozlová jako vychovatelka v dětském domově, Vít Šnajdr jako učitel a ředitel ZŠ a letmo možná i Ivana Böhmová. Pedagogickou praxi na VŠ u řady dalších marně hledám...

martin.ulovec
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 21
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 15 poděkování

Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030

Příspěvek od martin.ulovec » 05 kvě 2019, 14:21

Janek.Wagner píše:
05 kvě 2019, 10:49
David.Wagner píše:
22 dub 2019, 15:04
S kým jste konzultovali kromě vyjmenovaných autorů - s jakými profesními uskupeními apod.?
Viz výše. Dlouhodobě se potkáváme s řadou sdružení, chodíme všichni na konferenci, všichni autoři mají nějakou vlastní pedagogickou praxi afaik.
"Domnívám se, že o správnosti vašich informací dalo by se s úspěchem pochybovat"

Chápu, že spektrum názorů uvnitř strany i obecně sdružení a seskupení je široké. Chápu, že jsme s Lenkou persony non grata. Ale jsem rád, že velká část z programu, který jsme s dalšími pilovali dlouhá léta, zůstává, přestože v posledním volebním programu klíčový bod přechodu od povinné školní docházky k povinnému vzdělávání nebyl. Otázka "Odkdy se volí postup, že nejprve něco vyhlásíme za oficiální program strany a zveřejníme to pro veřejnost na stránkách, aniž bychom to nejdřív prodiskutovali s členskou základnou?" je tedy na místě.

Jen ještě připomínám, že úspěšné reformy (a ono jich moc není) vycházely z dlouhodobě připravovaného konsensu.

Já jsem dostal pirátské vize k připomínkování 2-3 dny před jejich zveřejněním. Za Pedagogickou komoru, z.s., jsme je jako celek podpořili.

Měl jsem ale značné výhrady k formulacím v části Rozvoj a podpora digitálního vzdělávání na úrovni školy, kde je evidentní, že ji psal někdo, kdo o realitě digitalizace ví jen málo. Zde je kompetentní především Jednota školských informatiků, která dlouhodobě sleduje plnění vládní Strategie digitálního vzdělávání (http://digivzdelavani.jsi.cz/). Zde je moje připomínka:
Zatím mám jen první průchod, ale a la prima mě zatím nejvíc hnulo žlučí tohle:

Rozvoj a podpora digitálního vzdělávání na úrovni školy

Využívání digitálních technologií a výukových softwarů by mělo být doplňkem běžného vzdělávání. Pozornost musí být zaměřena na vzdělávání a systematickou přípravu učitelů, aby byli schopni využívat digitální technologie ve výuce. V souvislosti s rozvojem digitálního vzdělávání a zkvalitňováním výuky bude třeba zajistit adekvátní vybavení škol výpočetní technikou a hlavně, investovat do otevřené národní databáze digitálních výukových materiálů odpovídající potřebám 21. století. Digitální vzdělávání může být podpořeno také prostřednictvím virtuálních tříd, které zároveň usnadní individuální vzdělávání dětí, doučování, umožní i zapojení rodičů. Virtuální třídy mohou být navíc učiteli využívány jako prostředí pro přípravu výuky v hodinách a pro sdílení dobré praxe, která může být inspiračním zdrojem pro zavádění inovativních metod ve výuce.

  • V návrhu revize RVP (viz http://www.nuv.cz/t/revize-rvp-ict ) je už ICT integrální součástí všech vzdělávacích oblastí, nikoli jen doplňkem. Termín výukový software je dnes už zastaralý (který trouba to psal?!)
  • Otevřená národní databáze digitálních výukových materiálů je jakýsi Yeti. Myslím, že jde o překonanou věc, kterou už řeší jeden systémový projekt v NÚV. V mém projektu na FDV děláme něco podobného, ale pro celoživotní vzdělávání v oblasti digitálních kompetencí. Reputační systém v kombinaci s příklady dobré praxe a podporou učitelů jistě ano, ale samotná databáze je na nic.
  • Podpora virtuálních tříd je důležitá! ;-)
Tvrzení "všichni autoři mají nějakou vlastní pedagogickou praxi afaik" je velmi odvážné. Vzhledem k tomu, že jde o regionální školství, tak v něm má praxi Lenka Kozlová jako vychovatelka v dětském domově, Vít Šnajdr jako učitel a ředitel ZŠ a letmo možná i Ivana Böhmová. Pedagogickou praxi na VŠ u řady dalších marně hledám...
Pokud jde o to, s kým byl materiál konzultován, tak jsme byli v kontaktu například i se zmiňovanou Jednotou informatiků. Materiál byl konzultován i s několika dalšími lidmi, kteří se v oblasti školství pohybují téměř 30 let. Při tvorbě materiálu se navíc vycházelo z již existujících koncepčních a strategických materiálů, a to včetně těch mezinárodních (například Education At Glance apod.), aby pojetí nějakým způsobem navazovalo na to, co tu již existuje. A samozřejmě se při přípravě vycházelo i z našeho pirátského programu.

Ještě bych dodal, že tento mateirál má mít charakter otevřeného dokumentu, se kterým se bude dál pracovat a který bude dál rozšiřován.

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů