Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Toto fórum slouží k orientačním průzkumům mezi členy.

Moderátor: Odbor - administrativni

Pravidla fóra
Toto fórum slouží k anketám, kdy je potřeba orientačně zjistit převažující názory na nějakou oblast mezi členstvem (např. pokud přijde dotaz zvenku). Hlasovat zde mohou pouze členové.
Pro členské iniciativy v rámci celostátního fóra slouží Členské podněty.
Odpovědět

Jaký má být postoj Pirátů k jednotlivým druhům dopravy?

hlavně nijak neomezovat osobní auta
7
4%
podporovat veřejnou dopravu, ale IAD neomezovat
15
9%
podporovat veřejnou dopravu i za cenu omezení IAD
25
14%
nepodporovat veřejnou dopravu
0
Žádná hlasování
podporovat cyklistickou dopravu, ale IAD tím neomezovat
25
14%
podporovat cyklistickou dopravu i za cenu omezení IAD
16
9%
nepodporovat cyklistickou dopravu
2
1%
podporovat pěší dopravu, zasazovat se o nová pěší spojení
36
21%
rozvoj cest pro pěší neřešit, jsou důležitější věci
1
1%
auto na elektřinu je v pohodě, takové neomezovat
20
12%
auta na elektřinu nejsou spása, nároky na prostor nevyřeší
21
12%
zakázat IAD i VHD, chůze a jízda na kole jsou zdravější
1
1%
zdržuji se
4
2%
 
Celkem hlasujících: 46 - Celkem hlasů: 173

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 420
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 361 poděkování
Dostal poděkování: 279 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 21 bře 2019, 16:11

Matej.Sandor píše:
21 bře 2019, 15:46
Ano, proto jsem psal, že podpora hromadné formy dopravy je správná, stejně tak i alternativní formy dopravy. Co mi ale zásadně vadí je, když se úmyslně vymýšlí omezení, které ničemu z toho nepomohou, jenom uškodí těm, co jezdí autem - třeba rušení parkovacích míst, zasypávání podjezdů (kde pak i ta tramvaj co jezdí podjezdem bude muset čekat na křižovatce, když zatím nemusí), mýto do centra města a podobně. Žádné alternativní nebo hromadné formě dopravy toto nepomůže, jen to uškodí těm, co jezdí autem. Tedy místo pozitivní motivace na používání jiných forem dopravy je zde represe.

Rovněž tak, když chci někam prodloužit tramvaj (třeba z pražského povstání na budějovickou) a zruší se tím třeba 200 -300 parkovacích míst, tak by bylo dobré do koncepce výstavby ty tramvaje zapracovat i výstavbu třeba náhradních podzemních parkovacích míst, aby lidi co bydlí v bytech kolem toho, měli kde parkovat i když se ta tramvaj postaví.
Není pravda, že ta omezení ničemu nepomohou - ano, nepomohou jiným formám dopravy, ale vedou ke zkultivování prostředí ve městě. Šestipruhová magistrála není zrovna něco, co by mělo vést prostředkem města, ještě v tak odpuzující podobě, jak to vidíme v centru Prahy. Na druhou stranu zrovna zrušení podjezdů na Pankráci se mi taky nelíbí. Paradoxně v minulosti dostalo podporu jižní křížení, který nemá žádný přínos pro MHD. Pokud bych něco rušil, byl by to severní podjezd, protože to by umožnilo přímé tramvajové napojení k vozovně Pankrác a na Veselí.

Regulace parkování na povrchu je podle mě taky dobrá věc. Zejména mi tedy vadí parkování na náměstích zejména v menších městech a podobné úděsnosti, kdy auta zabírají neskutečně prostoru, který by mohl být využit pro místní obyvatele. Parkující auto slouží zpravidla jednomu člověku a v době, kdy tam stojí, neslouží vlastně ničemu. Proto je vhodné, aby parkování bylo řešeno ve vhodnějších prostorech, a aby bylo pamatováno také na příjezdové komunikace. Stavět velké podzemní parkoviště v centru města (např. na Václavském nám.) je zvěrstvo - především přitáhne spoustu dopravy, která by se tam měla dostat zcela jinak. Kapacity pro parkování by proto měly být přiměřené.

Určitě jsou naopak dobrou alternativou záchytná parkoviště, ideálně v oblastech, kde se netvoří dopravní zácpy, a nezpůsobí tam zásadní druhotné problémy. Pokud následně dotyčný využije VHD, je vhodné, aby měl citelnou slevu na parkovné (byť to nesmí být náhradou kvalitní návazné veřejné dopravy). Naopak ale parkoviště, které slouží lidem přímo v místě bydliště nebo v cílové lokalitě, by podle mě mělo být financované z poplatků od uživatelů - nevidím žádný důvod, proč by daňový poplatník měl financovat ostatním parkování zdarma nebo za symbolickou cenu, když ho třeba sám nevyužívá nebo má vlastní parkovací prostor. Prostor pro parkování určitě není základní lidské právo, které by měl mít každý zdarma - už proto že není bez nákladů, jedná se o zábor veřejného prostoru (nebo drahý objekt parkoviště), který by jinak mohl sloužit všem.

Cestování autem lze jen těžko označit za základní lidskou potřebu, narozdíl od potřeby cestování obecně. Jenže většinu cest lze uskutečnit šetrnějším způsobem a auto už je určitý nadstandard. Proto je podle mého názoru logické, aby si automobilista platil maximum nákladů sám (což se dnes ani zdaleka neděje) a naopak z veřejných financí by měly být aktivně podporovány co nejšetrnější formy dopravy, zejména kvalitní a provázaný systém veřejné dopravy, rozvoj rychlé kolejové dopravy (od rychlých tramvají přes metro, městskou a regionální železnici až po vysokorychlostní tratě...). ;)

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 702
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 4301 poděkování
Dostal poděkování: 1239 poděkování

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Vit.Jurasek » 21 bře 2019, 16:46

Já si teda myslím, že na omezení IAD by stačilo na řidiče/majitele aut přesunout cenu negativních externalit, která by se imho měla skládat ze 4 oddělených částí:
- výroba (zaplatí při koupi)
- zábor parkovacího místa (registrace obci podle pravidel dané obce, nemá smysl řešit plošně, jsou místa, kde prostor problém není)
- využití cest (zaplatí podle tachometru, případně dálniční známky; kdo nejezdí, nemusí platit)
- spaliny ve vzduchu (zaplatí na dani z pohonných hmot)
Snaha to zjednodušit do jedné daně nebo poplatku podle mě vždycky někoho nespravedlivě zasáhne.

A čistě evil brainstorming: co by se stalo, kdyby bylo zpoplatněno i využívání veřejného prostoru ke stání? V podstatě světlemodrá zóna všude, kde není soukromý pozemek. Protože parkování zadarmo je iluze - každý prostor něco stojí a mohl by tam být trávník nebo park, nebýt aut.

Když tak nad tím přemýšlím, tak tohle je dokonale pravicový směr uvažování: libertariáni přece tvrdí, že by neměli problém si silnice stavět a platit sami - tak se můžou předvést jak ochotně budou platit za používání veřejného prostoru :D Každopádně privatizace nákladů by do hry velmi přirozeným způsobem zapojila trh.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Vojtech.Pikal

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 2998
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 484 poděkování
Dostal poděkování: 2670 poděkování

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondra.kl » 21 bře 2019, 17:11

Vit.Jurasek píše:
21 bře 2019, 16:46
Já si teda myslím, že na omezení IAD by stačilo na řidiče/majitele aut přesunout cenu negativních externalit, která by se imho měla skládat ze 4 oddělených částí:
- výroba (zaplatí při koupi)
- zábor parkovacího místa (registrace obci podle pravidel dané obce, nemá smysl řešit plošně, jsou místa, kde prostor problém není)
- využití cest (zaplatí podle tachometru, případně dálniční známky; kdo nejezdí, nemusí platit)
- spaliny ve vzduchu (zaplatí na dani z pohonných hmot)
Snaha to zjednodušit do jedné daně nebo poplatku podle mě vždycky někoho nespravedlivě zasáhne.
- výroba = vyřešeno, máme zde DPH při prodeji, máme zde daně z příjmu podnikatele, máme zde daně z příjmu jeho zaměstnanců
- zábor parkovacího místa - viz níže.
- využití cest - viz níže, nicméně na pohyb je potřeba palivo a z toho se vybírá DPH a spotřební daň
- spaliny ve vzduchu - opět příjmy z paliva


Vit.Jurasek píše:
21 bře 2019, 16:46
A čistě evil brainstorming: co by se stalo, kdyby bylo zpoplatněno i využívání veřejného prostoru ke stání? V podstatě světlemodrá zóna všude, kde není soukromý pozemek. Protože parkování zadarmo je iluze - každý prostor něco stojí a mohl by tam být trávník nebo park, nebýt aut. Když tak nad tím přemýšlím, tak tohle je dokonale pravicový směr uvažování: libertariáni přece tvrdí, že by neměli problém si silnice stavět a platit sami - tak se můžou předvést jak ochotně budou platit za používání veřejného prostoru :D Každopádně privatizace nákladů by do hry velmi přirozeným způsobem zapojila trh.
Napadne mě, proč to někdo vymyslel takto nespravedlivě a jestli se náhodou neinspiroval u autorského práva co platí i 70 let po smrti autora.
Chodci taky přeci nepaltí za využívání chodníků, cest, náměstí a parků. Sám jsi řekl "každý prostor něco stojí".
Cyklisti taky neplatí za využívání cest.
A to nemluvím o tom že cestující v IAD také neplatí celou cenu, ale jízdné je silně dotováno (V DPO uváděli že na 20Kč jízdenu doplácí město 40 Kč)

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 420
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 361 poděkování
Dostal poděkování: 279 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 21 bře 2019, 19:46

Ondra.kl píše:
21 bře 2019, 17:11
Napadne mě, proč to někdo vymyslel takto nespravedlivě a jestli se náhodou neinspiroval u autorského práva co platí i 70 let po smrti autora.
Chodci taky přeci nepaltí za využívání chodníků, cest, náměstí a parků. Sám jsi řekl "každý prostor něco stojí".
Cyklisti taky neplatí za využívání cest.
A to nemluvím o tom že cestující v IAD také neplatí celou cenu, ale jízdné je silně dotováno (V DPO uváděli že na 20Kč jízdenu doplácí město 40 Kč)
Jenže, právo na chůzi je jednoznačně základní lidskou potřebou, navíc nejšetrnějším druhem dopravy, cyklistika je hned v zápětí hlavně díky tomu, že nezabírá o moc více prostoru a výrazně zvyšuje rychlost. Nic takového o jízdě autem říct nemůžeš, je to těžký nadstandard.

Veřejná doprava je silně dotována hlavně jako výrazně šetrnější alternativa IAD. Má logiku, aby dotace byly dostatečné na to, aby VHD byla z hlediska poměru rychlosti, komfortu a ceny konkurenceschopná. Mimochodem, pokud započítáš veškeré i nepřímé náklady vzniklé kvůli IAD, vyjde Ti, že dotace do VHD by měly být ještě mnohe vyšší a pořád by se z celospolečenského hlediska vyplatily.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 26725
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 21626 poděkování
Dostal poděkování: 18683 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Petr.Vileta » 21 bře 2019, 22:29

Zbynek.Janoska píše:
21 bře 2019, 11:01
Petr.Vileta píše:
20 bře 2019, 23:28
A to jsi nepočítal výrobu a likvidaci akumulátorů. Každých 8 let, nebo že by to vylepšili na 10 let? Pořád málo, při těch obrovských nákladech.
Výhoda je, že částečně degradované akumulátory lze pak používat jako domácí úložiště energie (třeba Renaul Zoe se prodával bez baterky, kterou si majitel vozu jenom pronajímal). I staré elektromobily měly kapacitu 24 kW a pro domácí úložiště ti stačí bohatě 8 kW nebo i méně. Takže tady je celkem dobrá možnost druhotného využití. Když už baterka nestačí na ježdění autem, můžeš si ji dát do garáže, naplnit vždycky levným nočním proudem a celý den z ní vyžít.
Nějaký odkaz by nebyl? Já tedy nevím, jsem jen elektrikář středoškolák, ale nějak mi to nesedí. Žádný akumulátor nevydrží třeba 20 let.
https://fyzika.okhelp.cz/baterie/lithio ... i-info.php
Ondrej.Kalis píše:
21 bře 2019, 19:46
Jenže, právo na chůzi je jednoznačně základní lidskou potřebou ...
Šmankote, týden si nepřečtu evropské směrnice a tohle :lol: To myslíš vážně? :o Základní lidská potřeba? Tak choď mimo chodníky, nikdo je pro tebe stavět nebude, protože to stojí peníze. ;)
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 2998
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 484 poděkování
Dostal poděkování: 2670 poděkování

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondra.kl » 21 bře 2019, 22:48

Ondrej.Kalis píše:
21 bře 2019, 19:46
Ondra.kl píše:
21 bře 2019, 17:11
Napadne mě, proč to někdo vymyslel takto nespravedlivě a jestli se náhodou neinspiroval u autorského práva co platí i 70 let po smrti autora.
Chodci taky přeci nepaltí za využívání chodníků, cest, náměstí a parků. Sám jsi řekl "každý prostor něco stojí".
Cyklisti taky neplatí za využívání cest.
A to nemluvím o tom že cestující v IAD také neplatí celou cenu, ale jízdné je silně dotováno (V DPO uváděli že na 20Kč jízdenu doplácí město 40 Kč)
Jenže, právo na chůzi je jednoznačně základní lidskou potřebou ...
Hele, já to používám jen jako argument proč něco "platit podle užívání" když to pro jiné druhy téhož neplatí.

Je samozřejmě na rozhodnutí každého odpovídajícího úřadu jestli postaví chodník, náměstí, park, dálnici a také jestli stačí 2 autobusy denně nebo je potřeba tramvaj co 5 minut. Tam - v konkrétních případech - je třeba poměřovat konkrétní potřeby a možnosti.

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 460
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 934 poděkování
Dostal poděkování: 595 poděkování

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Zbynek.Janoska » 22 bře 2019, 06:59

Petr.Vileta píše:
21 bře 2019, 22:29
Zbynek.Janoska píše:
21 bře 2019, 11:01
Výhoda je, že částečně degradované akumulátory lze pak používat jako domácí úložiště energie...
Nějaký odkaz by nebyl? Já tedy nevím, jsem jen elektrikář středoškolák, ale nějak mi to nesedí. Žádný akumulátor nevydrží třeba 20 let.
Namátkou jsem našel:
https://www.bloomberg.com/news/features ... hey-retire
https://www.powermag.com/ev-batteries-r ... y-storage/
https://cleantechnica.com/2018/03/24/ni ... nitiative/

Píšou tam, že po dosloužení v EV ty baterky můžou fungovat ještě 7-10 let jako domácí úložiště (bloomberg)

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 702
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 4301 poděkování
Dostal poděkování: 1239 poděkování

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Vit.Jurasek » 22 bře 2019, 08:27

Ondra.kl píše:
21 bře 2019, 17:11
Vit.Jurasek píše:
21 bře 2019, 16:46
Já si teda myslím, že na omezení IAD by stačilo na řidiče/majitele aut přesunout cenu negativních externalit, která by se imho měla skládat ze 4 oddělených částí:
- výroba (zaplatí při koupi)
Snaha to zjednodušit do jedné daně nebo poplatku podle mě vždycky někoho nespravedlivě zasáhne.
- výroba = vyřešeno, máme zde DPH při prodeji, máme zde daně z příjmu podnikatele, máme zde daně z příjmu jeho zaměstnanců
DPH ani zdanění práce nekopírují ekologické externality, jen rozdíl cen mezi nákupem dílů a prodejem výsledného výrobku. Pokud se sem něco počítá, tak jsou to poplatky za recyklaci, ale ty nevím jestli nejsou jen u spotřební elektroniky.
Ondra.kl píše:
21 bře 2019, 17:11
Vit.Jurasek píše:
21 bře 2019, 16:46
- zábor parkovacího místa (registrace obci podle pravidel dané obce, nemá smysl řešit plošně, jsou místa, kde prostor problém není)
Snaha to zjednodušit do jedné daně nebo poplatku podle mě vždycky někoho nespravedlivě zasáhne.
- zábor parkovacího místa - viz níže.

Chodci taky přeci nepaltí za využívání chodníků, cest, náměstí a parků. Sám jsi řekl "každý prostor něco stojí".
Cyklisti taky neplatí za využívání cest.
Cyklisti a pěší se jednoduše zaokrouhlí dolů, protože oproti autu je plocha jimi zabraná docela mizivá. A nebo to budeme řešit až bude cyklistů tolik, že začnou způsobovat kolapsy dopravy.
Ondra.kl píše:
21 bře 2019, 17:11
Vit.Jurasek píše:
21 bře 2019, 16:46
- využití cest (zaplatí podle tachometru, případně dálniční známky; kdo nejezdí, nemusí platit)
- využití cest - viz níže, nicméně na pohyb je potřeba palivo a z toho se vybírá DPH a spotřební daň
To není pravda, když bude polovina lidí jezdit na elektriku, tak cesty budou pořád ucpané, ale nevybere se nich nic na infrastrukturu, přestože na cestách zavazí a opotřebovávají je.
Ondra.kl píše:
21 bře 2019, 17:11
Vit.Jurasek píše:
21 bře 2019, 16:46
- spaliny ve vzduchu (zaplatí na dani z pohonných hmot)
- spaliny ve vzduchu - opět příjmy z paliva
Však to píšu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvek:
Ondrej.Kalis

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 420
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 361 poděkování
Dostal poděkování: 279 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 22 bře 2019, 08:32

Ondra.kl píše:
21 bře 2019, 22:48
Hele, já to používám jen jako argument proč něco "platit podle užívání" když to pro jiné druhy téhož neplatí.

Je samozřejmě na rozhodnutí každého odpovídajícího úřadu jestli postaví chodník, náměstí, park, dálnici a také jestli stačí 2 autobusy denně nebo je potřeba tramvaj co 5 minut. Tam - v konkrétních případech - je třeba poměřovat konkrétní potřeby a možnosti.
Problém je v tom, že IAD se vyznačuje téměř výhradní privatizací přínosů a relativně silnou externalizací nákladů - v porovnání s dalšími druhy dopravy je tento poměr u IAD výrazně horší.

Měli bychom tu vést věcnou diskusi o daném tématu, nikoliv ve stylu ,,ať si každý úřad rozhodne, jak chce". To pak asi nemusíme diskutovat vůbec, že... Mimochodem o těchto věcech nemá co rozhodovat úřad, ale volená samospráva.

Uživatelský avatar
Tomas.Pastircak
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 570
Registrován: 02 lis 2017, 07:09
Profese: Informatik
Dal poděkování: 266 poděkování
Dostal poděkování: 863 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Tomas.Pastircak » 22 bře 2019, 09:10

Ondrej.Kalis píše:
22 bře 2019, 08:32
Problém je v tom, že IAD se vyznačuje téměř výhradní privatizací přínosů a relativně silnou externalizací nákladů - v porovnání s dalšími druhy dopravy je tento poměr u IAD výrazně horší.
S tím bych si dovolil nesouhlasit, právě u klasických aut zaplatíš všechny vlastní náklady (pořizovací cena, servis, palivo) i přímo přispěješ na náklady na infrastrukturu (spotřební daň), s VHD, která je tak v 99 % případů těžce dotovaná z veřejných rozpočtů a netržní, se to naprosto nedá srovnat.

OFFTOPICNeříkám, že je špatně, že je VHD netržní a dotovaná.

OFFTOPICA do těch 99 % počítám i spoje na tzv. "komerční riziko" - díky dotacím na studenty a důchodce, které byly nyní ještě nesmyslně zvýšeny.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Tomas.Pastircak za příspěvek:
Ondra.kl
Bojovník za méně argumentů ad hominem

Odpovědět

Zpět na „Členské ankety“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Frantisek.Hagara, Tomas.Guth.Jarkovsky a 1 host