Praha navrhla přejmenování Pražské integrované dopravy, podle mých informací však bez dostatečné znalosti dané problematiky, bez konzultace s odborníky, kteří se věnují marketingu veřejné dopravy nebo s lidmi, kteří na marketingu PID dlouhodobě usilovně pracují. Mohu vás ujistit, že je to práce, kterou dělají v několika lidech, s velkým nasazením a nezřídka ve volném čase, i proto je PID jedním z nejlépe fungujících integrovaných systémů u nás, a to i co se týče povědomí u veřejnosti. Změna názvu a zkratky může toto mnohaleté úsilí zhatit.
Přikládám odkaz na nejnovější článek k této problematice: https://www.lidovky.cz/domov/vedeni-pra ... _domov_ceh
Neříkám, že ke změně nemá dojít za žádnou cenu. Ale není to tak banální věc, jak si možná někteří myslí. Pokud k ní má dojít, měla by podle mého názoru být připravena kvalifikovaně, a důkladně projednána.
Věřím, že jsem se vyplašil zbytečně a že celému tématu bude věnováno tolik úsilí, kolik si zaslouží.
Pro úplnost dodávám text, který napsal Filip Drápal, vedoucí odboru marketingu ROPIDu:
Prosím o názory, zejména pražských a středočeských Pirátů, na toto téma.Filip Drápal píše: Systém PID (Pražská integrovaná doprava) funguje víc než 25 let. Od svého vzniku v roce 1993 se postupně rozrostl na celé území Prahy a větší část Středočeského kraje, jehož je Praha přirozeným centrem, byť se jedná o dva samostatné správní celky. I po zapojení celého Středočeského kraje bude převážná část cest realizována v souvislosti s Prahou. Za dobu existence změnil systém PID jednou své logo (v roce 2008). Nyní, bez širší diskuze, hrozí změna názvu, která popře geografickou příslušnost k danému území jen kvůli domnělému uspokojení Středočeského kraje s vidinou lepší spolupráce mezi oběma kraji. Bohužel i přes předchozí upozornění nejsou reflektována všechna reputační i funkční rizika spojená se změnou názvu, a to i včetně nabídky ponechání zažité zkratky PID a úpravy názvu systému například na „Integrovaná doprava Prahy a středních Čech“. Bez širší debaty a hlubší analýzy je tak narychlo rozhodováno o něčem, co může zásadním způsobem, dlouhodobě a nevratně poškodit dobrou pověst a další rozvoj integrovaného dopravního systému.
Nebráníme se modernizaci loga PID, vizuální identity celého systému, jakožto i dílčí změně pojmenování systému, která bude více reflektovat rozšiřující se působnost na celé území Středočeského kraje. Jsme však přesvědčeni, že označení Prahy jako přirozeného centra celého systému, nemůže být z jeho názvu zcela vyjmuto a že před takto zásadní změnou musí proběhnout širší debata včetně zvážení všech rizik se změnou spojených. Existují příklady vyspělých integrovaných systémů, které jsou pojmenovány podle jádrového města, ale zároveň pokrývají celý okolní region, spravovaný samostatně (HVV – Hamburská integrovaná doprava, MVV – Mnichovská integrovaná doprava). I v ČR lze najít příklad zachování původní zkratky při současné změně názvu kvůli rozšíření systému do celého kraje (ODIS – Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje).
Základní rizika a problémy spojené se změnou názvu včetně změny zkratky PID:
- základní komunikační kanály (web, sociální sítě) jsou nastaveny na zkratku PID a zejména u webové domény je již téměř nemožné získat pro novou zkratku odpovídající doménu
- riziko nemožnosti registrace nové značky u úřadu průmyslového vlastnictví z důvodu duplicity s jinými podobnými / totožnými značkami
- nově zvažované varianty názvu neříkají nic o tom, kde se tento systém nachází, případně ani co je to za systém (dopravní)
- rychlá změna bez širší podpory nepovede k rychlé implementaci a podpoře nové značky všemi zainteresovanými stranami, zejména v kontextu existence silné značky DPP, která zůstává zachována a která je svým způsobem konkurenční zejména v Praze
- kompletní a narychlo realizovaná změna názvu bez jasného odůvodnění povede ke snížení důvěry lidí v systém, možná i k její ztrátě
- s další novou politickou reprezentací může dojít k takto radikální změně znovu
- lidé obecně nemají rádi změny, budou se ptát, proč je to celé nutné
- implementace změny zabere značné množství času a energie, která by se dala využít na řešení aktuálních skutečných problémů a důležitějších úkolů / projektů
Na základě výše uvedeného apelujeme na vedení Hl. m. Prahy, aby se bez hlubší analýzy a širší diskuze nevzdávalo značky PID a označení Prahy v názvu systému, jehož je a bude Praha přirozeným centrem. Tímto také vyjadřujeme vážnou obavu nad znehodnocením snahy o vybudování silného a stabilního integrovaného dopravního systému a poškozením dobrého jména veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji. Zároveň opakujeme, že se nebráníme vizuální modernizaci celého systému včetně jeho loga, ale domníváme se, že takovou změnu, která by měla reprezentovat veřejnou dopravu na minimálně dalších 25 let, nelze provést zbrkle a bez širší shody. Navíc v přímém souběhu s realizací komplexního projektu Jednotný informační systém hl. m. Prahy.