Brainstorming - příprava na krizi

Diskuse členů a příznivců o věcech přesahujících působnost orgánů, netýkajících se programu nebo o straně jako celku.

Moderátor: Odbor - administrativni

Pravidla fóra
Než napíšete nový příspěvek, zamyslete se, zda má takovou hodnotu, aby ho musely číst stovky lidí.
  • Aktuální politické kauzy lze řešit v příslušné části veřejné diskuze.
  • Části programu, současné či budoucí, diskutujte na fóru Pirátský program.
  • Podání orgánům a jednoduché návrhy čiňte v příslušné podatelně.
  • Pokud chcete něco rozhodnout(usnést, zvolit, odvolat, přijmout), podejte členský podnět. Ale nejdřív zvažte, jestli by na to nestačil třeba republikový výbor.
  • Povídat o čemkoli si můžete v Podpalubí, což je skrytá část fóra otevřená všem zájemcům. (Je třeba se přidat do skupiny "Zobrazit - Podpalubí".)
Dodržujte prosím pravidla fóra.
Uživatelský avatar
Mikulas.Ferjencik
Vedoucí mediálního odboru
Příspěvky: 13252
Registrován: 24 dub 2009, 00:25
Profese: student
Bydliště: Choltice, okres Pardubice
Dal poděkování: 10687 poděkování
Dostal poděkování: 17294 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od Mikulas.Ferjencik » 07 bře 2019, 00:35

Podle dostupných dat se blíží když ne krize, tak výrazné ekonomické zpomalení.

Zajímaly by mě dvě věci.

1) Jaké kroky by měla Česká republika (míněno především vláda a parlament), aby krize na lidi, hospodářství a státní rozpočet dopadla co nejméně (ano, vím, že to jde zčásti proti sobě, ale jen z části).

2) S jakými lidmi byste mi doporučili se v otázce rozumné ekonomické strategie během krize setkat.

Díky za podněty.
Pirátský poslanec za Pardubický kraj. mikulas.ferjencik@pirati.cz, 737 943 770

Uživatelský avatar
David.Wagner
Vedoucí zahraničního odboru
Příspěvky: 685
Registrován: 06 lis 2017, 23:35
Profese: Medituji o liniovém řazení
Dal poděkování: 405 poděkování
Dostal poděkování: 2545 poděkování

Re: Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od David.Wagner » 07 bře 2019, 01:42

Tak já bych jen pár nápadů, u kterých jsem si nějak víc jist že to může fungovat. Samozřejmě pak záleží na spoustě proměnných (koho a jak to zasáhne, jak moc, jestli to bude selektivní...), ale myslím, že pro nás může mít smysl:

1) dobře naplánovat větší infrastrukturní stavby. Stavebnictví dostává zásah vesměs jako první, v krizi navíc jdou ceny lehce dolů a je to jedno z mála odvětví do kterých můžeš pumpovat peníze a podpoříš tím při smysluplném zavedení celou ekonomiku.
2) dál řešit daňové úniky
3) obrovský deficit máme strukturárně v tom, jak využíváme evropské peníze. Kromě toho, že dotace úplně promrháváme a rozkrádáme často tak afaik je ještě o dost důležitější, že máme velmi nízkou míru využití třeba úvěrů od Evropské investiční banky. To jsou v důsledku extrémně levné peníze které se dají využívat a obecně úvěry a investice jsou myslím mnohem lepší než dotace (kde už teď typicky obce, které si vzaly nějaké věci s dlouhou udržitelností úpí, že se po nich něco chce)
4) nedávat přímé podpory jednotlivým podnikům mimo strategické sektory (bezpečnost/ některá energetika/ doprava). Myslím si, že to je dlouhodobě velmi špatně, teď k tomu hodně populárně na Finmagu (narozdíl od původní studie se dá článek i rychle přečíst - https://finmag.penize.cz/ekonomika/4035 ... d-zaostava). Typicky pokud by se najednou řeklo, že automobilky jako blbý, tak jim začneme dotovat výrobu/ zrušíme daně tak by to vedlo jen k hlubšímu problému.
5) hodně moc důležitý pro sociální kohezi bude vyřešit otázku agenturního zaměstnávání, obzvláště agenturního zaměstnávání cizinců mimo EU. Pokud se kola montoven zadrhnou, tak tady najednou bude spousta velmi levné pracovní síly, která ale bude konkurovat domácím (ty teď vesměs najdou práci jinde...) a pomohlo by se připravit i politicky na tehle aspekt.
6) naučit stát rozpočtovat na několik let dopředu a třeba i vytvářet nějaké vize, ale ta schopnost plánovat aspoň dva tři roky dopředu by ve spoustě odvětví udělala strašně moc.
7) legální marihuana pro rekreační účely. Všude kde je to je nezanedbatelný příspěvek.
8) Česku by fakt slušel nějaký státní investiční fond pro nejmenší start upy a koncepty klidně ještě v preseed fázi, třeba na základním půdorysu výrazně vylepšeného NIFu který loni vláda zařízla bez náhrady. Českomoravská rozvojová imho tuhle kapitolu prostě nemůže dostatečně dobře dělat.
9) ono to zní hrozně blbě, ale mít dopředu jasnou prioritizaci toho kde se co škrtá a škrtat tam postupně a ne úplně šokově dokáže výrazně snížit negativní dopady škrtů a pomáhá to nějaké očekávatelnosti státu. Na druhou stranu žijeme ve státě, kde se zničehonic poslalo pár miliard dopravcům pro jejich modrý oči, takže to asi chci moc.

(chtělo by se říct školství a tak, ale tam jsou dopady s mnohem větším odstupem. Tak bych si jenom přál, aby se na školství a ideálně ani na kultuře moc neškrtalo: vznikají tím nenapravitelné šrámy (bokem beru otázku jak se tam ty peníze přerozdělují, to je dnes marnost))
(also, jsme vemi otevřená a velmi křehká ekonomika, která teď zažívá velmi dobré časy. Ten pád pro nás může být fakt rychlý a bolestivý)

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 926
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 771 poděkování
Dostal poděkování: 996 poděkování

Re: Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od Antonino » 07 bře 2019, 02:11

Souhlasím s tím, že reálně hrozí ochlazení/krize. Bude mít IMHO ale jinou povahu než ta před deseti lety. Předpokládám, že jedním z hlavním těžišť bude automobilový průmysl (trh je přefouknutý), což obzvlášť pro ČR není dobře. Jiná bude krize i v tom, že ji více subjektů očekává a dokonce se na ni těší (investiční příležitosti, větší dostupnost realit) - to bude mít zmírňující efekt. Předchozí krizi jsem předpověděl dost přesně s jednou chybou - čekal jsem inflaci z důvodu kvantitativního uvolňování. K té však prakticky nedošlo. Nejspíš to v současnosti dodá ještě větší odvahu k takovým krokům. Už nyní je ale obrovský přebytek kapitálu v ekonomice. Co to tentokrát udělá s inflací...? Obávám se, že ve spojení s technologickými aspekty bude pokrizová stabilizace mnohem obtížnější - obávám se, že se příležitosti chopí Čína. Evropa tlačí na elektrifikaci aut, ale tím velmi riskuje, že předá své pozice právě Číně. Ostatně mnoho globálních trendů je prokrizových.

Velmi silný bude mít krize dopad na zadlužené domácnosti, firmy, státy. Tito všichni by si měli s předstihem stabilizovat finance a řídit rizika a likviditu. Míra zadlužení domácností je velmi vysoká. Rezervy malé (situace je pokud vím horší než před 10 lety). Hrozí výrazné dopady na řadu takových domácností. V důsledku krize dojde k dalšímu rozevření sociálních nůžek mezi bohatšími a chudšími. Ještě více vzroste vlna populismu a extremismu.

1) Na rozdíl od většinu lidí tu na fóru (co jsem zaznamenal) podporuji ČNB v restrikcích vůči nabídkám hypoték a zchlazení trhu. Větší omezení možností investování bez potřebných rezerv bude mít rovněž stabilizační vliv. Je také třeba stát připravit na pokles příjmů a připravit se na to rozpočtově (děláme opak). Teď je ta správná chvíli na dělání rezerv. Máme poměrně čerstvé zkušenosti i z před 10 lety. V krizi je ta (jediná) správná doba se zadlužovat (například budování infrastruktury a další investice - tedy se na to nyní připravit), což jsme tehdy naopak omezili. Už dnes budou přínosná všechna rozvojové opatření i ve zdánlivých ekonomických periferiích, jako je třeba vzděláváním (budoucí konkurenceschopnost). Krize je vynikající příležitost pro řízení změn. Bude to ta správná chvíle pro řešení jindy neprůchodných témat (je dobré mít připravenou agendu). Už nyní by se měly více podporovat smysluplné projekty - start-upy, a posílit tak diverzifikaci a konkurenceschopnost ČR. Krize by měla velmi negativní vliv na ekonomickou a politickou stabilitu Evropy. Ačkoliv to není jednoduché, je nutné Evropu politicky stabilizovat (opět, děje se spíše opak). Informační válka nebude mít za krize příměří, naopak bude sílit, tedy musíme být schopni lépe chránit naše demokratické procesy.

2) Ekonomy a další odborníky s co nejširším spektrem názorů.

Kromě této periodické cyklické krize se ale obávám, že jsme ve stínu mnohem vážnějšího a dlouhodobějšího útlumu. Evropa a Západ geopoliticky a ekonomicky upadá. Naše dlouhodobá konkurenceschopnost je problematická. Bude větší tlak na surovinové zdroje. Evropu patrně čeká další výraznější vlna populismu a otřesů, hrozí další štěpení atd. A na co se zapomíná, budou dramaticky růst environmentální náklady.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvky (celkem 6):
Michael.xChaos.Polak, Vit.Jurasek, YjM, Ivan Sirko, Josef.Kadlecek, Michal.Klus

Uživatelský avatar
Jarmil
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 206
Registrován: 18 kvě 2018, 10:24
Profese: programátor
Dal poděkování: 137 poděkování
Dostal poděkování: 381 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od Jarmil » 07 bře 2019, 06:51

dílčí zdroj: Václav Smil: globální katastrofy a trendy, příštích 50 let.
navzdory názvu jde o fundovanou "makropolitickou" knihu podloženu tvrdými daty, a osobnost autora je bez diskuzí.
btw plná argumentů pro všechny úvahy typu: kdy čína/rusko/islám/marťani sežerou evropu.

akorát že pán žije v kanadě, ale třeba má e-mail :)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vaclav_Smil
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jarmil za příspěvky (celkem 5):
Antonino, YjM, Ivan Sirko, Marian_Kechlibar, Dalibor.Zahora
Opravář Nalodění, autor pirátského Pupíku etc.
----------------------------------------------------
Face your fears, live your dreams.

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3469
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2328 poděkování
Dostal poděkování: 5453 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 07 bře 2019, 11:29

Viděl jsem to už na twitteru, myšleno doslovný text této Mikulášovy výzvy.

Fakticky jako podnikatel jsem značně skeptický ke spojování "krize" ve smyslu tempa růstu ekonomiky s globálními katastrofami typu sucho, změna klimatu, nedostatek energie, apod. To je fakt naprosto jiná kategorie. Krize vznikají ve skutečnosti z nadprodukce a současně určitých turbulencí v jejich alokaci. Líbí se mi Keynesův bonmot (neověřeno!), že je to jako říct, že stát nemůže stavět silnice, protože mu došly kilometry.

V současné době půjde nejspíše o vrchol realitní bubliny, což ovšem znamená, že byty, které jsou posud držené pouze spekulativně a nejsou užívány, by se v případě poklesu cen na trhu mohly čirou náhodou a omylem dostat i do rukou lidem, kteří v nich skutečně budou bydlet, místo aby je pouze spekulativně drželi. Samozřejmě není žádná záruka, že se stane právě tohle - ale na skutečně volném trhu, kde např. krize nijak neusnadní přístup spekulativních majitelů k dalším úvěrům, budou skutečně tito nuceni některá svá aktiva uvolnit do oběhu, a samozřejmě přesun části populace do lulxusních bytů by pak vedl i k pohybu na trhu s "ojetými" byty a nakonec by to mohlo vést i ke snížení poměru průměrných nájmů k průměrné mzdě (a zejména mediánu nájmů k mediánu mzdy).

Důležité je tedy mít pod kontrolou mediální prezentaci krize. Ano, např. úbytek pracovních míst ve stavebnictví může situaci dál komplikovat, ale fakticky v tomhle ohledu půjde do značné míry o problém týkající se zahraniční pracovní síly, která v české ekonomice až tolik neutrácí (a spíš si šetří na to, aby si jednou u sebe doma postavili dům, apod.). V zásadě pokud by se to prezentovalo tak, že krizi by mohlo jít využít k narovnání některých zvláštností, které se v naší ekonomice projevují ve srovnání se zbytkem k Evropy, tak by to mohlo nastartovat proces, kdy se opravdu začne dít, to co "předpovíme", aniž bychom do toho zasáhli jinak, než že vlastně něco řekneme v médiích..

(přiznám se, že v tomto ohledu projevuju čistě sobecký podnikatelský zájem, protože jako internetový poskytovatel mám samozřejmě zájem na tom, aby se v domech a bytech bydlelo a tudíž platilo za připojení k Internetu - v bytech, kde nikdo nebydlí, nikdo ani neplatí za Internet, takže je to pro mě dost nanic ;-) zkrátka pokud si lidi nemůžou dovolit bydlet ve vlastním, nemůžou si dovolit ani Internet, můj obchodní model tedy stojí a padá s buržoazním životním stylem a např. spolubydlení ve velkých bytech ho dost ničí :-))
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.xChaos.Polak za příspěvek:
Jan.Hora
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3469
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2328 poděkování
Dostal poděkování: 5453 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 07 bře 2019, 12:15

Antonino píše:
07 bře 2019, 02:11
Předpokládám, že jedním z hlavním těžišť bude automobilový průmysl (trh je přefouknutý), což obzvlášť pro ČR není dobře.
Ale přesně tato krize je z globálního hlediska dost potřebná. Piráti sami podporují hromadnou dopravu, zastávají tezi, že nemůžeme proměnit Prahu v jedinou obrovskou dálniční křižovatku. Z toho logicky vyplývá, že musíme počítat s dopady snížení poptávky po automobilech na HDP a tím i s dopadem na ekonomické ukazatele - ekonomika postavená na tom, že si muži budou pěstovat fousy a prodávat silné kafe holt bude výrazně odlišná od ekonomiky, kde choděj do fabriky montovat auta...

Propad té části automobilového průmyslu, která nedostatečně inovuje a pouze hledá různé triky, jak ošmelit stálé přísnější emisní limity, je prostě nevyhnutelná věc. Jel jsem tuhle v pracovní den, mimo sezónu dovolených přes Německo, a i když jsem se dopravní zácpu na opravované dálnici (takové případy jako u nás D1 jsou v celé EU norma, protože dálnice pochopitelně musíte neustále opravovat) snažil objet po okresce, tak jedna věc byla zřejmá: do té krajiny se prostě už víc dálnic, silnic a aut nevejde, je saturovaná. U nás možná ne, ale v Západní Evropě ano - a to limituje i naše možnosti vydělat na exportu konvenčních aut.

Opakuju to stále znova: ale konkrétní a dobře promyšlené pobídky pro elektromobilitu jsou to, co je potřeba. Bez součinosti měst a obcí to nepůjde. Pro velké hráče jako Tesla jsme malý trh, zainvestují u nás pět a půl dobíjecí stanice, abychom nebyli bílé místo na mapě a aby naše území dokázali projet jejich zákazníci, co si auto koupili na Západě EU - ale tím to pro ně skončí. Pokud tu elekotromobilitu fakt chceme, nesmíme spoléhat na zahraniční investory, protože ti v nás vidí zaostávající ekonomiku s velmi nízkým ekologickým povědomím, takže si spočítají, že na nás v tomhle směru nejde vydělat. V krizi by stát samozřejmě měl utrácet, aby její dopady zmírnil... ale měl by utrácet tak, aby tam existovala reálná návratnost, v budoucnu, aby to byla investice. Tedy když město staví dobíjecí stanice pro elektromobily, je to něco hodně jiného, než když staví třeba sochy v parcích a do zblbnuntí zastřihává zeleň...
Naposledy upravil(a) Michael.xChaos.Polak dne 07 bře 2019, 14:38, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.xChaos.Polak za příspěvek:
YjM
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 926
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 771 poděkování
Dostal poděkování: 996 poděkování

Re: Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od Antonino » 07 bře 2019, 13:01

Michael.xChaos.Polak píše:
07 bře 2019, 12:15
Antonino píše:
07 bře 2019, 02:11
Předpokládám, že jedním z hlavním těžišť bude automobilový průmysl (trh je přefouknutý), což obzvlášť pro ČR není dobře.
Ale přesně tato krize je z globálního hlediska dost potřebná. Piráti sami podporují hromadnou dopravu, zastávají tezi, že nemůžeme proměnit Prahu v jedinou obrovskou dálniční křižovatku. Z toho logicky vyplývá, že musíme počítat s dopady snížení poptávky po automobilech na HDP a tím i dopad na ekonomické ukazatele - ekonomika postavená na tom, že si muži budou pěstovat fousy a prodávat silné kafe holt bude výrazně odlišná od ekonomiky, kde choděj do fabriky montovat auta...

Propad té části automobilového průmyslu, která nedostatečně inovuje a pouze hledá různé triky, jak ošmelit stálé přísnější emisní limity, je prostě nevyhnutelná věc. Jel jsem tuhle v pracovní den, mimo sezónu dovolených přes Německo, a i když jsem se dopravní zácpu na opravované dálnici (takové případy jako u nás D1 jsou v celé EU norma, protože dálnice pochopitelně musíte neustále opravovat) snažil objet po okresce, tak jedna věc byla zřejmá: do té krajiny se prostě už víc dálnic, silnic a aut nevejde, je saturovaná. U nás možná ne, ale v Západní Evropě ano - a to limituje i naše možnosti vydělat na exportu konvenčních aut.

Opakuju to stále znova: ale konkrétní a dobře promyšlené pobídky pro elektromobilitu jsou to, co je potřeba. Bez součinosti měst a obcí to nepůjde. Pro velké hráče jako Tesla jsme malý trh, zainvestují u nás pět a půl dobíjecí stanice, abychom nebyli bílé místo na mapě a aby naše území dokázali projet jejich zákazníci, co si auto koupili na Západě EU - ale tím to pro ně skončí. Pokud tu elekotromobilitu fakt chceme, nesmíme spoléhat na zahraniční investory, protože ti v nás vidí zaostávající ekonomiku s velmi nízkým ekologickým povědomím, takže si spočítají, že na nás v tomhle směru nejde vydělat. V krizi by stát samozřejmě měl utrácet, aby její dopady zmírnil... ale měl by utrácet tak, aby tam existovala reálná návratnost, v budoucnu, aby to byla investice. Tedy když město staví dobíjecí stanice pro elektromobily, je to něco hodně jiného, než když staví třeba sochy v parcích a do zblbnuntí zastřihává zeleň...
Myslím, že zaměňuješ problematiku hospodářskou a kulturní/civilizační/rozvojovou. Rozvoj společnosti/civilizace je jiné téma a daří se ho lépe prosazovat v konjunktuře, než recesi, kdy na to nejsou zdroje. Jsme exportní průmyslová země. Současná výroba a ekonomika je nastavená na automobilový průmysl. Jeho problémy budou mít velmi negativní vliv na hospodářství a následně i sociální sytém, rozvoj (investice atd.). Ty "kavárny" a startupy nenahradí takový průmyslový výkon (ať se nám to líbí nebo ne). Mimochodem s problémy primární výroby se pak budou přelévat do navazujících odvětví a nakonec zavřou i ty kavárny, protože na ně nikdo nebude mít. To je základní mechanismus šíření krize.

Co píšeš zní mile, ale je třeba dlouhodobý proces a ne zahodit naše klíčové pilíře a nemít nic reálného místo toho. Já nemám nic osobního proti elektromobilům (ale téma je dost komplexní). Jsem velmi ekologicky orientován, ale ne za cenu rozvratu našeho hospodářství. Tolikrát zmiňované dopady krize na stavebnictví není až takový problém. V současnosti jde o mnohem více, jde o dlouhodobou prosperitu Evropy. Překlopení do elektromobility může za špatného řízení mít fatální dopady. Čína má obrovský technologický potenciál a můžeme jí tak hodit do chřtánu naši v současnosti zásadní část průmyslu, aniž bych měli dostatečné náhrady.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvek:
Ivan Sirko

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3469
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2328 poděkování
Dostal poděkování: 5453 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 07 bře 2019, 14:53

Antonino píše:
07 bře 2019, 13:01
Myslím, že zaměňuješ problematiku hospodářskou a kulturní/civilizační/rozvojovou.
No úplně stejně jsem já varoval, že nelze srovnávat ekonomicku krizi, což je v podstatě krize čísel na papíře, s objektivními problémy typu "sucho". Ekonomická krize je v podstatě o tom, že někteří hráči budou nuceni udělat rozhodnutí, která by dobrovolně neučinili - to je víceméně všechno.

Já tvrdím, že ekonomickou krizi je potřeba pojmout jako příležitost, a to právě třeba i k té civilizační změně. Historicky se krize často řešily tak, že se uvolnilo víc peněz na zbrojení, a bylo to. Budou existovat poměrně značné tlaky na to, aby se tohle stalo i nyní (námatkou, EU se po Brexitu bude cítit slabší, zejména vojensky, a stát se může ledacos).

Já naproti tomu tvrdím, že pokud krize např. donutí Škodovku uspíšit výrobu elektromobilů, i když kvůli tomu bude krátkodobě ve ztrátě, pak je to civilizačně dobře. Samozřejmě, ekonomicky může dojít k tomu, že protože nějaké takové aktivity nebudou vydělávat hned, ale až za nějaký čas, tak si někdo třeba spekulativně nekoupí pár další bytů, které by si jinak koupil. I tohle ale nakonec může být dobře v tom smyslu, že se zvýší dostupnost bydlení. Může jít o tak prosté věci, že nevypllatí byty držet spekulativně a zvýší se tlak na jejich užívání.

(Spekulativní majitel nemovitosti nemusí být žádný zlý vrah z Vólstrýtu s cylindrem a doutníkem. Může to být i váš kamarád, který zdědil byt po otci nebo chalupu po babičce, ale zatím nemá žádnou motivaci to řešit jinak, než že byt drží jako skladiště krámů nebo na chalupu zajede v létě na týden... to všechno jsou zdroje, které krize může pomoci zapojit do ekonomiky... krize vytváří rizika pro dosud úspěšné, ale současně přináší nové šance, z některých malých hráčů se můžou stát velcí, apod.)

Pokud stát bude nějak intervenovat, tak je důležité, jestlii to bude ve prospěch těch velkých nebo těch malých. V posledních letech stát naházel hodně klacků pod nohy menším hráčům (EET, zpřísnění odvodů DPH, atd. - to vše mohli zaměstnanci velkých firem klidně ignorovat, zatímco živnostníci museli nějak reagovat). (Samozřejmě, že obce mají v tomhle ohledu obrovskou moc... už jen tím, jak naloží se svými územními plány, někomu vydělají miliardy a jiné zbankrotují...)
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

YjM
Příznivec Pirátů – Karlovarský kraj
Příspěvky: 156
Registrován: 12 dub 2014, 23:09
Profese: geomatik
Bydliště: divoký západ východního bloku
Dal poděkování: 1309 poděkování
Dostal poděkování: 133 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od YjM » 07 bře 2019, 15:08

Antonino píše:
07 bře 2019, 02:11
Je také třeba stát připravit na pokles příjmů a připravit se na to rozpočtově (děláme opak).
Jako ekonomickému nevzdělanci mi toto jediné dává selským rozumem smysl. Když je nějaký rok dobrá úroda, mají se naplnit sýpky a ne pořádat bakchanálie, aby bylo co žrát až přijde hubený rok. Zaměňte obilí za peníze a omlaťte to premiérovi o hlavu. Každý den až do zblbnutí.
Tito uživatelé poděkovali autorovi YjM za příspěvky (celkem 4):
Antonino, Ivan Sirko, Jenda, Josef.Kadlecek
Hlídací pes Pirátů.
Tůten: https://www.linkedin.com/in/jmacura/

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 926
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 771 poděkování
Dostal poděkování: 996 poděkování

Re: Brainstorming - příprava na krizi

Příspěvek od Antonino » 07 bře 2019, 15:54

Michael.xChaos.Polak píše:
07 bře 2019, 14:53
...
Já naproti tomu tvrdím, že pokud krize např. donutí Škodovku uspíšit výrobu elektromobilů, i když kvůli tomu bude krátkodobě ve ztrátě, pak je to civilizačně dobře. Samozřejmě, ekonomicky může dojít k tomu, že protože nějaké takové aktivity nebudou vydělávat hned, ale až za nějaký čas, tak si někdo třeba spekulativně nekoupí pár další bytů, které by si jinak koupil. I tohle ale nakonec může být dobře v tom smyslu, že se zvýší dostupnost bydlení. Může jít o tak prosté věci, že nevypllatí byty držet spekulativně a zvýší se tlak na jejich užívání.
...
Myslím, že se v mnohém shodujeme, ale vidím i určitý rozdíl. Jestli to čtu správně, tak ty vnímáš svět více organicky a možná si ho idealizuješ. Žádná firma neřeší dilema ekonomické ztráty vs. civilizačně dobře. Není žádné moudré "My", žijeme v hustém řetězci partikulárních sobeckých zájmů "Já". Bohužel, ale je to tak. V krizi se nestanou ti "zlí" lepšími. Budou přinejlepším stejní (ale spíše horší). Krize nechceme.
A já opakuji, že krize (i ty dlouhodobé trendy) a jejich chybné zvládání může znamenat, že to nebude Škodovka, kdo bude dodávat ty elektromobily, ale nějaká čínská automobilka, o které teď ani netušíme, že existuje. Tohle vnímám jako velmi silné aktuální riziko.
Michael.xChaos.Polak píše:
07 bře 2019, 14:53
Nazývejme to krizí cyklickou a krizí dlouhodobou nebo trendem. Ty cyklické jsou přirozené, byť je naše vlády zbytečně přifukují (ať už aktivitou v jedněch věcech nebo pasivitou ve věcech jiných). Ekonomická krize není jen na papíře, dochází k reálnému problému s poptávkou, výrobou, zaměstnaností atd. a to se ve spirále prohlubuje než to padne na dno, o kterém se předem neví, kde je. Krize má reálné dopady na obyčejné lidi, které (opakuji) nechceme. Každá taková iterace obvykle pootevře více sociální nůžky.

Základní generická příčina krize je, že se za běžných podmínek lidé nechtějí udržitelně rozvíjet. Proto musí přijít korekce - krize. Někdy díky tomu dojde k nějakým změnám, ale po čase se to vrátí do stejných kolejí. Alternativa cyklů a krizí je aktivní dlouhodobý udržitelný rozvoj. Na to ale nejsme nastaveni, takto nefunguje naše společnost, ekonomika, politika, hospodářství a koneckonců, ani ne většina lidí.

Proto jedna z odpovědí na Mikulášovu otázku je, že teď už je v podstatě pozdě na krizi připravovat. Ty změny musí být dlouhodobé a trvalé a ne pouze reagovat, když něco přijde (když stojí manželka ve dveřích s kufry, je pozdě přemýšlet, jestli bych neměl dělat něco jinak).

Ohledně léčby ekonomiky zbrojením. To není recept současné Evropy (proto ta neochota dostát závazkům NATO). Ale s dalšími sociálními otřesy mohou přijít větší politické výměny a pak kdo ví.

Spekulanti budou vždycky. Na tom je (bohužel) založen náš kapitalismus a je obrovský přebytek kapitálu (s další krizí bude růst). Kapitál nezmizí, jen se přestěhuje,

Nejsou jednoduchá řešení, je to velmi složité soukolí, kde zásahy častěji škodí než pomáhají. Ne všemu rozumíme. Piráti mají velkou příležitost a moc se vymanit z tradičního pravo-levého spektra a razit úplně jinou cestu, kde bude fungovat v dnešním pojetí ambivalentní principy jako je udržitelná ekonomika, sociální soudržnost a svobodné podnikání.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvky (celkem 3):
YjM, Vit.Jurasek, Lenka.Kozlova

Odpovědět

Zpět na „Vnitrostranická diskuse“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host