Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Toto fórum slouží k orientačním průzkumům mezi členy.

Moderátoři: Administrativní odbor, Předsedající

Pravidla fóra
V tomto fóru se zjišťují pomocí anket názory členů na nějakou oblast (např. pokud přijde dotaz zvenku). Odpovídat na otázky zde mohou pouze členové strany.
Chcete-li vyvolat jednání nebo hlasování celostátního fóra, použijte Členské podněty.
Odpovědět

Jaký má být postoj Pirátů k jednotlivým druhům dopravy?

hlavně nijak neomezovat osobní auta
7
4%
podporovat veřejnou dopravu, ale IAD neomezovat
16
9%
podporovat veřejnou dopravu i za cenu omezení IAD
27
15%
nepodporovat veřejnou dopravu
0
Žádná hlasování
podporovat cyklistickou dopravu, ale IAD tím neomezovat
25
14%
podporovat cyklistickou dopravu i za cenu omezení IAD
18
10%
nepodporovat cyklistickou dopravu
2
1%
podporovat pěší dopravu, zasazovat se o nová pěší spojení
37
20%
rozvoj cest pro pěší neřešit, jsou důležitější věci
2
1%
auto na elektřinu je v pohodě, takové neomezovat
22
12%
auta na elektřinu nejsou spása, nároky na prostor nevyřeší
21
12%
zakázat IAD i VHD, chůze a jízda na kole jsou zdravější
1
1%
zdržuji se
4
2%
 
Celkem hlasujících: 49 - Celkem hlasů: 182

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Tomas.Pastircak píše: 01 bře 2019, 09:10 On v Plzni přestupní tarif dost dobře funguje. Jediný, na co není, jsou starý cvakací lístky, což je dost zastaralá technologie (a zůstává imho spíš ze setrvačnosti a kvůli důchodcům, než jako primární způsob odbavení), tento způsob odbavení imho čeká spíše zrušení, než modernizace (protože modernizace by znamenala nové označovače, které v dnešní době nemají důvod.). Právě naopak, v každém voze si můžeš bezkontaktní kartou vybrat z portfolia možností jízdenek nebo si koupit SMS jízdenku, hodinový lístek placený kartou je za dvacku.
Tak je pravda, že Ostrava také uvažuje o zrušení papírových jízdenek. Pokud je možné využít jakoukoliv platební kartu (ne nějakou přiblblou lokální BČK), k tomu SMS jízdenku, aplikaci... Dejme tomu, ale jak budete řešit třeba přestupy na regionální dopravu - předpokládám, že tarifní integrace by měla nastat?

Tarifní nastavení IDP je o hodně víc na pováženou, protože pokud nemám krajskou čipovou kartu, tak pro mě integrovaný přestupní tarif vůbec neplatí (a kartu se spoustě občasných cestujících nevyplatí zařizovat). V regionální dopravě budou papírové jízdenky ještě velmi dlouho důležitou alternativou už kvůli jednoduchosti a přehlednosti. Ale jak budeš bez označovačů nebo tisku jízdenek v MHD (což je jistá alternativa) řešit situaci, kdy někdo jede MHD po Plzni a pak přestupuje na regionální dopravu?

A třeba je to starší člověk, který mobil ani platební kartu nepoužívá.

Co se týče výpočtu nákladů, tak výši dotací zmiňuji proto, že to je rozdíl mezi náklady a tržbami, takže v tom už jsou aspekty jako výběr jízdného a podobně, není v tom třeba organizační zajištění VHD. Kompenzace za státní slevy nepočítám z jednoduchých důvodů - za prvé je hradí stát, který většinou není objednatelem VHD, za druhé je to populistické opatření, nikoliv náklad na provoz VHD, a hlavně, jedná se o skupiny lidí, kteří jsou zpravidla uživateli VHD tak jako tak, tudíž se kvůli nim nemusí výrazně posilovat (pokud kvůli slevě nezačnou jezdit o hodně více). S počty řidičů je samozřejmě aktuálně problém a složité to bude i v budoucnu, ale i tak vyjde VHD jako výrazně efektivnější, a hlavně, nesrovnatelně šetrnější k okolí. A o to jde.

A pokud jde o řidiče, vzhledem k současnému stavu je tím pravděpodobnější, že vznikne tlak na nahrazování lidské síly a jsem přesvědčen, že samořiditelná vozidla širší využití nejprve ve veřejné dopravě. V tu chvíli začne výrazně ztrácet na významu položka nákladů na řidiče (která je jednou z nejvyšších), a efektivita veřejné dopravy ještě výrazně stoupne.

A když mluvíme o zkvalitňování veřejné dopravy, zdaleka se nemusí vždy jednat o prosté posilování, spíš naopak. Kvalitní integrací lze systém často zefektivnit tak, že za srovnatelné náklady i personální náročnost nabídne mnohem lepší služby. V dnešních systémech veřejné dopravy, které nebyly dostatečně integrovány, je mnoho skrytých neefektivit, z nichž lze financovat zajímavé zlepšení nabídky (i posílení bez navýšení výkonů) a také spousta nevyužitého potenciálu (jak samotné zavedení přestupního tarifu, tak různé způsoby koordinace linek, různé přizpůsobení potřebám občanů, které se za posledních 30 změnily atd...).

Ale jo, nebráním se tomu, aby Piráti nechali vypracovat nebo sehnali analýzu, která srovná ekonomickou efektivitu IAD × VHD pro různé případy se všemi souvisejícími aspekty. Bylo by fajn mít takový exaktní podklad.
Naposledy upravil(a) Ondrej.Kalis dne 01 bře 2019, 09:49, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
YjM

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Michael.Polak »

Tesla model 3 nově za 35000 USD. Jistě, to ještě pořád není "lidové vozítko"... ale současně u mě v ulici parkuje řada dražších aut.

Lokální automobilová doprava v historických centrech evropských měst je z řady důvodů nesmysl a elektromobily to zlepší jen částečně. Co se ale venkovského a příměstského života týče, tak lidé se prostě aut nebudou chtít vzdát. A proto si myslím, že nasměrovat je od spalovacích motorů k elektromobilitě je prostě cesta. Ropa vždy způsobí politickou nestabilitu a diktaturu v jakékoliv zemi, ze které ji budeme kupovat. Ty národy nejsou nějak "méně odolné" a historicky přediurčené pro diktaturu - prostě jen mají to prokletí, že mají ropu a/nebo zemní plyn.

Na venkově se lidem vždy vejde na nějakou tu kůlnu či garáž pár solárních panelů, které fakticky většinu energie pro dobíjení elektromobilu dodají. Bude to cool, a zmírní to strach z kolapsu civilizace. Ano, benzínové pumpy, které se nepřizpůsobí na dobíjecí parkoviště zkrachují, a stát bude mít spoustu bolení hlavy s výpadkem spotřební daně. Přesto to je ale vize civilizace, která by mohla být stabilní ne desítky, ale možná i stovky let - a jen by zoufale nečekala, až jí dojde nějaká další surovina...

Navrhuji se zamýšlet spíše nad praktickými hledisky vztahu státu a dopravy. Jistě, stát si dnes může dovolit poměrně velkoryse veřejnou dopravu - ale současně vybírá na spotřební dani z pohonných hmot ohromné částky. Ty ovšem již niž nepůjde dále zvyšovat, jak ukázaly nedávné bouře venkovského obyvatelstva ve Francii. O budoucnosti na bázi elektromobility se nejde bavit, aniž bychom současně nezmínili, že půjde o budouucnost bez spotřební daně na pohonné hmoty (a to právě díky tomu, že baterie elektromobilu je přesně tím nástrojem akumulace, který obyvatelstvu umožní do značné míry vyhnout se zdanění a dodavatelům stíží dosažení zásadního zisku - pružnost poptávky je v tomto případě úpllně jinde, než u uhlovodíkových paliv..)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.Polak za příspěvek:
YjM

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michael.xChaos.Polak píše: 01 bře 2019, 09:47 Lokální automobilová doprava v historických centrech evropských měst je z řady důvodů nesmysl a elektromobily to zlepší jen částečně. Co se ale venkovského a příměstského života týče, tak lidé se prostě aut nebudou chtít vzdát.
Jistě, vzdát se jich asi ani prakticky nemohou (ono když náhodou musíš urgentně někam dojet a bus ti jede o víkendu 3x denně, protože poptávka tam prostě až taková není, tak to auto už pro jistotu mít musíš).

Problém s automobilismem na venkově není až tak v přetížení tamních silniček (i když částečně taky), ale hlavně v tom, že lidé z těch vesnic velmi často dojíždějí do měst. A pokud je to větší město a přijedou Ti autem pracující ze 30 vesnic v jedné oblasti... Ono 30 vesnic už totiž vydá za menší město.

A v tom je ten průšvih a důvod, proč dát slušnou dopravní obslužnost i menším vesnicím. Aby třeba auto měli, ale nemuseli mít v rodině auta čtyři a každý den jimi všichni dojíždět do práce.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
YjM

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

jirkasta
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 19
Registrován: 22 úno 2019, 12:19
Profese: Řidič tramvaje
Dal poděkování: 7 poděkování
Dostal poděkování: 19 poděkování

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od jirkasta »

Petr.Vileta píše: 28 úno 2019, 23:57 Ovšem když se na to podíváš ze strany cestujícího, tak je to přesně naopak. Třeba v Plzni, když jedu z jednoho předměstí na druhé a musím přestupovat, jsou to 4 lístky na MHD = 72 Kč. Ujedu celkem 15 km za cca 2x půl hodiny. Autem jsem tam stejně rychle nebo rychleji za cca 53 Kč.
Musíš si totiž kupovat přestupní jízdenku za 20 nebo 34 Kč dle času. Osobně se však domnívám, že pokud nestačí 60 minut na přejezd skrz Plzeň (tedy za 20 Kč), je špatně nastaven tarif. Obecně jsou jízdenky v Plzni celkem nepřehledné a i já jsem se v nich ztratil, než jsem pochopil, že papírové jízdenky prakticky neexistují.

A při jízdě za Plzní, pokud nevlastním místní plzeňskou kartu a nedojíždím často, IDS nemohu využít a musím nakupovat archaické nepřestupní kilometrické jízdenky, což je systém jak za bolševika. To by bylo vhodné co nejdříve změnit a zrovna ty k tomu máš dobrou příležitost.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirkasta za příspěvky (celkem 3):
Vit.Fux, Ondrej.Kalis, YjM
Uživatelský avatar
Vit.Fux
Příspěvky: 1319
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 9886 poděkování
Dostal poděkování: 2538 poděkování

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Vit.Fux »

Trochu offtopic dotaz: když už tu někdo zmínil problém s nedostatkem řidičů - nevíte někdo jestli někdo zkouší vyvinout tramvaj s autopilotem? Nároky na řízení tramvaje přece musí být řádově menší než na auto, kterému může chybět značení na silnici a které se musí potýkat se složitými křižovatkami apod. Vždyť tramvaje by byly první ideální adepti pro zrušení řidičů. Taky kvůli tomu, že autopilot zcela z principu bude mít lepší přehled o situaci kolem celého vozu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Fux za příspěvky (celkem 2):
Petr.Vileta, YjM
Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4111
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 795 poděkování
Dostal poděkování: 4099 poděkování

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondra.kl »

Ondrej.Kalis píše: 01 bře 2019, 08:45Cíl zvládat všechno současné obyvatelstvo jsem nikde neřekl, reagoval jsem na Tvé tvrzení, že se celé obyvatelstvo rozhodne jet veřejnou dopravou - ne že ho chceme komfortně odvézt, ať jede kdykoliv a kamkoliv. Vypravování autobusu pro 3 lidi v intervalu 20 minut je samozřejmě pitomost a vždycky bude.
Tento cíl byl definovaný v příspěvku na který jsem reagoval . Pokud se chceš bavit o mé reakci v rámci toho na co reaguji - tak ok. Pokud se ale chceš bavit o mé reakci v úplně jiném kontextu, který navíc nezmíníš ... tak promiň ale to nemá smysl.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Ondra.kl píše: 01 bře 2019, 10:45
Ondrej.Kalis píše: 01 bře 2019, 08:45Cíl zvládat všechno současné obyvatelstvo jsem nikde neřekl, reagoval jsem na Tvé tvrzení, že se celé obyvatelstvo rozhodne jet veřejnou dopravou - ne že ho chceme komfortně odvézt, ať jede kdykoliv a kamkoliv. Vypravování autobusu pro 3 lidi v intervalu 20 minut je samozřejmě pitomost a vždycky bude.
Tento cíl byl definovaný v příspěvku na který jsem reagoval . Pokud se chceš bavit o mé reakci v rámci toho na co reaguji - tak ok. Pokud se ale chceš bavit o mé reakci v úplně jiném kontextu, který navíc nezmíníš ... tak promiň ale to nemá smysl.
V pohodě. Problém nastal tím, že i Ty trochu odcházíš od kontextu, který uvedu:
1) Tomáš Pastirčák zde - viewtopic.php?p=609026#p609026 - napsal zmínku o tom, že má rád svoji svobodu jet autem.
2) Na to jsem zde - viewtopic.php?p=609028#p609028 - reagoval mj. tvrzením ,,Pokud bychom se my všichni, kdo jezdíme dobrovolně veřejnou dopravou, rozhodli, že raději pojedeme autem, ve výsledku do cíle nedojedeme nikdo, protože silnice se beznadějně ucpou."
To tvrzení má smysl pouze v kontextu reakce na výrok o podstatě svobody při využití IAD.
3) Nastala další diskuse na toto téma.
4) Reagoval jsi zde - viewtopic.php?p=609316#p609316 - tvrzením ,,úplně stejně by to ovšem dopadlo i s veřejnou dopravou, neboť ta také není nafukovací. Akorát nebudou ucpané ulice, ale boj na zastávkách o to kdo se dostane do autobusu / tramvaje"
Jenže v tu chvíli jsi reagoval na můj výrok zcela vytržený z kontextu a přisoudil jsi mu jiný význam, který jsem původně neřekl ani nezamýšlel.
5) Pak už jsme se začali bavit do značné míry o tvrzeních vytržených z kontextu.

Takže prosím, přijmi mé konstatování, že výrok, který byl na počátku, jsem řekl ve zcela jiném kontextu a nebyl vůbec myšlen tak, jak ho vykládáš. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Vit.Jurasek píše: 01 bře 2019, 10:43 Trochu offtopic dotaz: když už tu někdo zmínil problém s nedostatkem řidičů - nevíte někdo jestli někdo zkouší vyvinout tramvaj s autopilotem? Nároky na řízení tramvaje přece musí být řádově menší než na auto, kterému může chybět značení na silnici a které se musí potýkat se složitými křižovatkami apod. Vždyť tramvaje by byly první ideální adepti pro zrušení řidičů. Taky kvůli tomu, že autopilot zcela z principu bude mít lepší přehled o situaci kolem celého vozu.
Nemyslím si. Tramvaje mají oproti autobusům výhodu, že jezdí po kolejích, ale pořád se pohybují v silničním provozu a mají mnohem náročnější dynamiku jízdy. Z hlediska zajištění bezpečnosti mi autonomní tramvaj přijde ze všech dopravních prostředků nejnáročnější.

Ambice být první mohou mít určitě vlaky a metro, které mají separovaný provoz organizovaný v prostorových oddílech, až na naprosté výjimky nejezdí podle rozhledu, proto je jejich automatizace nejjednodušší.

Dalším adeptem jsou podle mě městské autobusy. Městské ze dvou důvodů - bude potřeba udělat detailní digitální mapu komunikací (což je tím efektivnější, čím více spojů tam jezdí), navíc městské ulice jsou přeci jen komfortnější. V regionální dopravě vidím velmi slabé místo v případě vyhýbání se na úzkých silnicích, objíždění nenadálých překážek atd., což bude mít automat asi ještě hodně dlouho problém samostatně vyřešit. Přesto bude zapotřebí jakýsi dispečer aspoň na několik autobusů, který bude mimořádné situace okamžitě (na dálku) řešit, aby se vozidlo nezaseklo u nějaké překážky.

Ale zase, ať ušetříme řidiče kdekoliv, zbyde víc lidí schopných řídit autobusy a tramvaje na jiných, neautonomních, linkách.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Vit.Fux, YjM

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Michael.Polak »

na
Ondrej.Kalis píše: 01 bře 2019, 09:54 Problém s automobilismem na venkově není až tak v přetížení tamních silniček (i když částečně taky), ale hlavně v tom, že lidé z těch vesnic velmi často dojíždějí do měst. A pokud je to větší město a přijedou Ti autem pracující ze 30 vesnic v jedné oblasti... Ono 30 vesnic už totiž vydá za menší město.
Přesně. A právě tady jsem realista a vidím, že prostě Středočechů rapidně přibývá a že nové developerské vesničky vznikají doslova napoli a žádná MHD nikde poblíž nebude, leda autobus, ale ten by zase do jednotlivých vesniček jezdil většinu dne prázdný. Koleje tam nevedou, takových prodloužení tramvají za město jako se plánuje ve Zdibech by bylo potřeba udělat asi 10, ale pořád by to bylo nic, a geometrie jasně říká, že dalších 20 km od centra by ty konečné tramvají navzájem od sebe byly taky asi tak 20 km (už vnější okruh měří desítky km, a samozřejmě čím dál od města, tím větší plochu je potřeba pokrýt).

Příměstská železnice je super a má význam hlavně z tradičních sídel poblíž měst, kam trať vede a lidi jsou na ten životní styl zvyklý. Ale velká část nové výstavby vzniká dost nahodile, v podstatě většina vesnic poblíž Prahy se tak nějak "zdvojnásobuje" na nejbližším poli. Podle mě je ty lidi fakt potřeba motivovat, aby uvažovali stylem, že mít elektromobil je normální. Pobídky na nákup ale nejsou nejlepší řešení.. jako logičtější vidím pobídky na provoz (městu nijak nepomůže, když s tím elektromobilem bude někdo parkovat na dvorku, že... důležité je snížení podílu spalovacích motorů v provozu). No a plán vybavit P+R parkoviště dobíjecími stáními mi přijde jako rozumná strategie. A další možnost je prostě elektromobily preferovat i v centru, pouštět je do pruhů pro autobusy a taxíky, apod. - prostě vyslat nějaký signál, kdo město obtěžuje méně...

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Udržitelnost osobní dopravy - jaké druhy dopravy Piráti podporují?

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Michael.xChaos.Polak píše: 01 bře 2019, 09:47 Na venkově se lidem vždy vejde na nějakou tu kůlnu či garáž pár solárních panelů, které fakticky většinu energie pro dobíjení elektromobilu dodají.
Celkově souhlas, ale zrovna tohle je sporné: 3 kWp elektrárna na rodinný dům dnes vyrobí ve slunný letní den cca 20 kW (víc mít nemůžeš, pokud chceš dotaci a bez dotace bys mohl mít až 10 kWp, ale to se na střechu běžného domu nevejde). Elektromobily už dnes běžně mají baterku 40 a více kW, tzn. pokud by se chtěl člověk spolehnout na vlastní zdroje, musel by mnohdy i několik dní čekat, než se mu auto nabije. Samozřejmě řada lidí nejezdí tak, že auto úplně vybije a pokud bude tvá běžná denní cesta 20 km do práce a zpět tak věřím tomu, že tohle fungovat i může - ale při intenzivním využívání automobilu to stačit nebude. To bych spíš viděl opačný model: přes noc si auto nabiješ levnou noční elektřinou a pak z toho můžeš tři dny zásobovat celý dům, pokud zrovna nikam nejedeš.
Odpovědět

Zpět na „Zjišťování názorů členů“