chtěl bych poděkovat organizátorům akce (zejm. asi Markétě Gregorové) a hostům za podnětnou debatu. Zároveň dávám na fórum krátký souhrn, protože by byla škoda, aby to zapadlo. Pokud je to špatně umístěno, tak se omlouvám a prosím moderátora o přesun. Vlákno na referování o proběhlých akcích jsem zde nenašel.
13:00 - 13:45 Vojtěch Boháč (Voxpot), diskuze ohledně svobody a (auto)cenzury v médiích
14:00 - 15:15 Kateřina Procházková, Filip Jirouš (Sinopsis), přednáška a diskuze na téma tzv. social score v Číně
15:30 - 17:00 Julia Reda (Evropský parlament) a Marcel Kolaja (Česká pirátská strana), panelová diskuze o svobodě Internetu i copyrightu (v angličtině, simultánně tlumočená)
FB událost: https://www.facebook.com/events/553345378468647/
Nejprve vystoupil Vojtěch Boháč z projektu Voxpot. Představil Voxpot jako projekt video reportáží ze zahraničí o délce okolo 20 minut. Proběhla diskuze na téma svobody a (auto)cenzury v médiích, stavu žurnalistiky, médií, nákladného zahraničního zpravodajství.
Dalšími vystupujícími byla Kateřina Procházková a Filip Jirouš za projekt Sinopsis. Řečníci představili projekt, jehož cílem je podávat pravidelný přehled o dění v Číně. Proběhla diskuze nad méně známými skutečnostmi jako je projekt Belt and Road a jeho implikace. Byla vysvětlena situace okolo tzv. social score v Číně a mnoho dalších souvislostí.
Poslední částí byla panelová diskuze s Julií Reda (poslankyně EP za Německé Piráty) a Marcelem Kolajou (lídrem kandidátky do EP) zejm. na téma kontroverzních článků 11 a 13 připravované směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu. V diskuzi byly zmíněné některé důležité souvislosti z legislativního procesu a pirátské pozice ke kauze.
Zajímavé (neúplné, náhodné) poznatky:
- Složitou legislativu je velmi těžké vysvětlit občanům i poslancům, někteří např. en-bloc podporují vše co se týká zpřísnění copyrightu bez ohledu na implikace.
- Pro větší zapojení veřejnosti je třeba kauzu popularizovat, což se u článku 13 povedlo díky poukazu na internetové memy a nahrávací filtry. V Německu jsou díky pozici CDU (která na to téma měla i kampaň) nazývány #merkelfilter a téma rezonuje napříč politickou scénou. U článku 11 (daň z odkazu) je ale popularizace složitá.
- Motivace za článkem 11 může být pomsta velkým hráčům typu Google a Facebook (neplatí daně, jejich algoritmy podporujou populisty a tak), nicméně situace by se měla řešit u zdroje (např. vyřešit problém daňových rájů), ne se snažit na úroveň EU implementovat věc, která nejenže problém neřeší, ale navíc nefunguje v žádné ze zemí, kde byla uzákoněna (Německo a Španělsko)