Vzhledem k tomu, že se touto věcí zabýval na svém jednání kontrolní výbor, jehož jsem členem, přikládám svůj zápis z tohoto jednání týkající se předmětného bodu. Má snaha vyjasnit, zdali byl proces zákonný, či nikoli, vzbudila po jednání kontrolního výboru mezi našimi zastupiteli, z níže uvedených důvodů, bouřlivou reakci, při které, žel, došlo i na osobní útoky a útoky na mou rodinu. Byl jsem obviněn ze selfproma, založeného na autistické opozici, což, připouštím, ani nevím, co vlastně je. V každém případě plně respektuji právo našeho zastupitelského klubu zvolit si do kontrolního výboru zástupce, který bude lépe odpovídat jeho požadavkům, jelikož já neuznávám představu, že kontrolní výbor je orgán oposice, zejména, máme-li v něm jakožto koalice většinu 6 z 11 hlasů.
Zde tedy text zápisu z jednání kontrolního výboru ze dne 19. 2., včetně osvětlení předmětného právního problému:
Městskou policii v Jablonci nad Nisou vede od začátku února přímo primátor Bc. Milan Kroupa (ANO) a to poté, co odešel předchozí ředitel a výběrové řízení na nového nebylo ještě ukončeno (mělo by být zhruba v polovině března). V tom by nebylo nic zvláštního a jedná se nejen o situaci zákonem č. 553/1991 Sb., o obecní policii, předvídanou, ale i o celkem běžnou praxi. Nejistotu vzbudilo až pověření zastupitele Mgr. Michala Švarce (SPD) dočasným zastupováním ředitele městské policie. V tomto ohledu totiž panuje nejednotnost právního názoru, zdali primátor zvolil procesně bezvadný postup, a nebo nikoli. Zákon o obecní policii totiž ve svém § 3 říká:
V praxi to tedy znamená, že zákon počítá jen s 3 možnostmi řízení městské policie:
- Obecní policii řídí starosta nebo jiný člen zastupitelstva obce pověřený zastupitelstvem obce.
- Na návrh osoby podle odstavce 1 zastupitelstvo obce může pověřit plněním některých úkolů při řízení obecní policie určeného strážníka. Podmínkou pověření určeného strážníka je předložení negativního lustračního osvědčení podle zákona upravujícího některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích.
- policii řídí přímo primátor,
- policii řídí člen zastupitelstva pověřený zastupitelstvem,
- policii řídí primátor nebo člen zastupitelstva pověřený zastupitelstvem a některé úkoly při řízení obecní policie plní strážník, pověřený zastupitelstvem.
Tento bod podle mě jasně ukazuje odlišný přístup Pirátů k politice. Mgr. Pavel Žur (Nová budoucnost pro Jablonec), člen kontrolního výboru, se žertem zeptal, proč na tuto procesní nejasnost upozorňuji já Pirát, když jsme jako strana v Radě. Odpověď je jednoduchá: Pokud je nejasnost o správnosti postupu ať už našeho nebo koaličního zastupitele, Piráti mají být první, kteří se budou snažit věc otevřeně vyjasnit a případný nedostatek napravit. Nikdo není neomylný a každý, kdo měl kdy co dočinění s jakýmkoli zákonem ví, že co právník, to jiný názor (a jako právník to mohu z vlastní zkušenosti potvrdit). To však není důvod pro to, abychom věc zametli pod koberec. Jako Piráti hlásáme transparentnost a vždy s ní začínáme sami u sebe.
Současný zastupující ředitel bude ve funkci jen cca do poloviny března, kdy by mělo být ukončeno výběrové řízení na pozici ředitele městské policie. Mgr. Švarc se do tohoto výběrového řízení nepřihlásil. Mohl jsem se tedy rozhodnout věc smést ze stolu s tím, že za chvíli přejde. Tomu je ale důležité říci jasné ne! Nejen kvůli současnému zastupujícímu řediteli z SPD, ale také do budoucna, abychom věděli, zdali je takovýto postup v pořádku, či nikoli. Pokud jsme někde jako koalice procesně pochybili, tak se k tomu, podle mého názoru, musíme postavit čelem a nedostatek napravit. Nesmíme se vymlouvat, že Mgr. Švarce pověřil primátor z koaliční strany, a ne Rada jako celek. Je to primátor, který je z naší koalice a jako koalice máme společnou odpovědnost.
A v tom je pro mě další rozdíl mezi Piráty a jinými politickými stranami. Každý si pamatujeme, že kdykoli nějaká vládní koaliční strana v něčem pochybila, její koaliční partneři se na ni vrhli jako supi, místo toho, aby se snažili společně věc vyřešit a problém ku prospěchu občanů vyřešit. Piráti ale dělají politiku nikoli proto, aby se mohli hádat s jinými stranami a navzájem se s nimi okopávat, ale aby přispěli ke změně k lepšímu, aby konečně byl slyšet hlas i těch, kteří jsou ostatními ignorování, aby politika nesloužila politikům, ale občanům. Možná to zní jako idealistická vize, ale já věřím, že společnost potřebuje vizi, ke které může směřovat a nepodlehnout politikům, kteří ji přesvědčují, že by se měla spokojit s každodenní dřinou a nespravedlností.
Z výše uvedených důvodů jsem nemohl jinak, než se k věci postavit čelem a skrze kontrolní výbor iniciovat podnět k právnímu oddělení magistrátu, aby kontrolnímu výboru na celou věc sdělit svůj oficiální názor a abychom se jako výbor případně mohli obrátit na Ministerstvo vnitra, jakožto dozorový orgán nad obcemi, s žádostí o metodický výklad celého procesu jmenování, abychom nejen měli jistotu, že celý proces byl bez jakýchkoliv právních vad a nedostatků, ale že v budoucnu se těmto právním nejasnostem při výkladu zákona vyhneme. Tento můj krok podpořilo 9 členů z 11 (počítaje i mě) kontrolního výboru, včetně všech zástupců koaličních partnerů ANO a Společně pro Jablonec.
Na závěr je třeba přidat ještě vyjasňující doušku:
Celá věc týkající se městské policie byla hojně diskutována mezi Piráty, avšak nebylo k ní přijato ze strany Místního sdružení Jablonec nad Nisou žádné oficiální usnesení.
O mém úmyslu věc projednat v rámci kontrolního výboru, který je k tomuto určen zákonem, byl s více než týdenním předstihem informován člen našeho zastupitelského klubu, žel se to prý nedostalo k dalším jeho členům.
Ze strany několika členů Pirátské strany, zejména pak předsedy místního sdružení, byla vyjádřena potřeba věc na kontrolním výboru probrat a vyjasnit. A to s podmínkou, že o tom bude zastupitelský klub vědět. Žel se zdá, že z důvodů mně nejasných, k žádné komunikaci mezi předsednictvem místního sdružení a zastupitelským klubem nedošlo.
V noci po jednání kontrolního výboru jsem byl předsedou místního sdružení, po jeho dohodě se zastupitelským klubem, vyzván, abych “to vnitro stopnul” a “oznámil panu Oklamčákovi (tajemník kontrolního výboru), že to bylo zbytečné a unáhlené a že všechny informace už máme”. Přímo zde cituji, aby nedošlo k nějakému nedorozumění či desinterpretaci.
Přání předsedy a zastupitelského klubu splnit nedokáži, a nechci. Prvně proto, že demokratická kontrola je Pirátské straně vlastní a vyjasnění si, jestli došlo k nezákonnému postupu, nebo ne, není otázkou koalice vs oposice, za druhé nemohu splnit nesplnitelné - na Ministerstvo vnitra se kontrolní výbor zatím neobrátil, pouze požádal právní oddělení Magistrátu statutárního města Jablonec nad Nisou o jeho právní názor.