Nominace Marka Nečady do primárních voleb do Evropského parlamentu

Do tohoto fóra se přesouvají uzamčené a zpracované členské podněty.


Moderátor: Předsedající

Podporujete nominaci Marka Nečady do primárních voleb do Evropského parlamentu?

Pro.
37
62%
Proti.
14
23%
Zdržuji se.
9
15%
 
Celkem hlasujících: 60 - Celkem hlasů: 60

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Administrativní odbor
Příspěvky: 3425
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 9678 poděkování
Dostal poděkování: 6754 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nominace Marka Nečady do primárních voleb do Evropského parlamentu

Příspěvek od Marek.Necada »

Honza.Hora píše: 23 pro 2018, 12:06 Já samozřejmě položím stejný dotaz, který kladu všem - co soudíš o "protizbraňové" směrnici?
Tak jsem si proletěl onu směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/853, a mohu říci, že tak, jak je, bych byl pro ni zcela určitě nehlasoval. Hned na začátku preambule se směrnice odvolává na „nedávné teroristické činy“, což je typické pro omezování svobod při nedostatku racionálních argumentů. Takové žvásty v preambuli jsem zatím asi v žádném jiném předpise EU ještě neviděl. Dost to celé působí dojmem „musíme něco udělat a tohle je něco – tudíž to musíme udělat“.

K samotnému obsahu směrnice – nechci tvrdit, že používání zbraní nezákonně přeměněných na automatické k násilné trestné činnosti není problém. Taky mi nevadí přiměřená evidenční povinnost. Nicméně předmětná direktiva podle mého názoru vytváří nepřiměřená omezení a byrokratický moloch, ale přitom toho moc neřeší. Je zjevné, že směrnice zasáhne zejména ty, kteří mají zbraně v držení zcela legálně dle dosavadních pravidel a nyní jim mají být zabaveny. Přitom jen ve Finsku jsou podle odhadů policie v rukách civilistů desítky tisíc nelegálních automatických zbraní, o dalších součástech nemluvě (a mnohé z nich se vesele pašují zejména do Ruska, což je problém hlavně v Rusku, avšak tato směrnice na to bude mít pramalý vliv). Už vidím, jak se dotyční pohrnou je v důsledku směrnice vracet... OFFTOPICNedivil bych se, kdyby pro některé byla předmětná směrnice popudem k tomu, aby se naopak vyzbrojili dostatečným množstvím nikde neevidovaných zbraní.

Co se terrorismu týče – kdo má patřičné odhodlání a špetku vynalézavosti, může usmrtit vyšší desítky až stovky lidí bez použití střelné zbraně kupříkladu šikovnou sabotáží. Kdo má patřičné odhodlání a neoplývá vynalézavostí, zvládne usmrtit jednotky až nižší desítky lidí třeba automobilem. Odhodlanému jednotlivci lze jen velmi těžko v něčem takovém zabránit. Správnou cestou ve fungující liberálně demokratické společnosti je nastavit systém tak, aby lidi neměli motivaci se k takovým věcem uchylovat. Včas řešit sociálně-ekonomické, kulturní, zdravotní či jiné problémy, které k tomu vedou. To, že v Belgii či ve Francii špatně fungující sociální politika vytváří frustrované jedince páchající takovéto činy, se nemá řešit celoevropskými zákazy, nýbrž zaměřením se na původní příčiny, které vytvářejí jedince schopné páchat něco takového (a jsem si naprosto jist, že řešením těchto systémových příčin lze účinně dosáhnout mnohem většího přínosu než jen omezení kriminality). To je přístup, kterým bychom se podle mého názoru jako Piráti měli řídit a který bychom měli prosazovat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvky (celkem 6):
Dalibor.Zahora, Vit.Fux, Jan.Hora, Vojtech.Pikal, Jiri.Ulip, Jiri.Koudelka
Místopředseda finských Pirátů
Долой царя!
Uživatelský avatar
Marek.Necada
Administrativní odbor
Příspěvky: 3425
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 9678 poděkování
Dostal poděkování: 6754 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nominace Marka Nečady do primárních voleb do Evropského parlamentu

Příspěvek od Marek.Necada »

Filip.Krska píše: 25 pro 2018, 14:57 Jaké jsou tvé postoje/vize ohledně

* software
* kultury
* vynálezů
* vědy a vzdělávání
* soukromí občanů

? Dík
Budu to brát postupně, protože jsou to dost široké oblasti a o každé z nich bych mohl napsat několikastránkový pamflet, ne-li tlustou knihu (kdybych měl na to čas).

A vzhledem k tomu, že jsem si dnes zase přečetl nějaké věci týkající se nákupů software ve veřejném sektoru (a adekvátně jsem se dopálil), začnu právě tím.

Je mi vcelku fuk, co si kdo používá za software za svoje peníze doma nebo v soukromé firmě, která není významným dodavatelem pro veřejnou správu. Ale situace v drtivé většině veřejného sektoru v celé EU je naprosto žalostná. Všude uzavřený software, vendor lock-in, Microsoft, kam se podíváš. Problém je to mj. z těchto důvodů:
  • Je to zcela v rozporu s veškerým zdravým pojetím o tom, jak mají probíhat veřejné zakázky, zejména že nesmějí být šity na míru konkrétnímu (sub)dodavateli. Ve většině oblastí, když už se šije výběrové řízení na míru uchazeči, odpovědný úředník se to alespoň snaží udělat výčtem požadovaných parametrů, kterým projde jen produkt daného uchazeče. Málokdy napíše výslovně něco ve smyslu „poptáváme dodavatele 20 vozů Volkswagen Passat Variant Highline 2,0 TDI 4wd DSG“, nicméně v oblasti nákupu software je to (nejen v ČR) bohužel úplně běžné. (Těžko říci, zda jsou dotyční podplacení, nebo jenom tak strašně nekompetentní.) Ve výsledku se vyhazují peníze daňových poplatníků. Hodně peněz.
  • Všudypřítomná výuka na uzavřeném software jedné konkrétní firmy ve školách nepřijatelným způsobem dělá reklamu této konkrétní firmě (a ještě jí za to platíme z našich daní na licencích).
  • Donekonečna se tím prodlužuje vendor lock-in a tedy vydíratelnost dodavatelem. Vede to k situacím, kdy veřejný sektor platí miliony za naprosto triviální úpravy kódu.
  • Představuje to strategickou hrozbu pro národní bezpečnost. Mnozí úředníci, politici a komentátoři se teď předhánějí v tom, kdo vykreslí nasazení síťových prvků od Huawei jako nejstrašnější ohrožení, ale zcela ignorují fakt, že má státní správa na téměř všech koncových stanicích nainstalový backdoor z dílny cizí mocnosti, což jí teoreticky poskytuje téměř neomezený přístup k datům. (Síťové prvky přenášejí data, která mají být šifrovaná; koncové stanice mají přístup k datům v nešifrované podobě.)
    Nabízí se malý myšlenkový experiment: Myslíte si, že by v USA tolerovali obrácenou situaci, tedy že by měli v USA na téměř všech vládních počítačích instalovaný uzavřený operační systém s obskurními aktualisacemi vyvíjený například ve Francii? Těžko. (To opravdu jako Evropané nemáme v tomhle ohledu ani špetku sebeúcty?)
Snad jediný aspekt, u nějž jsem za dlouhá léta pozoroval určité postupné zlepšení, je možnost komunikace se státní správou, aniž bych si sám musel instalovat proprietární software třetí strany – ale i tam to mnohdy není ani tak zásluhou státní správy, nýbrž tím, že se na to někdo nemohl dívat a vyvinul vlastní otevřenou alternativu (typickým příkladem je multiplatformní aplikace Datovka od CZ.NIC pro přístup k datové schránce). Rozhodně by mělo být standardem, že pokud veřejná instituce něco od občana (či podnikatele, sdružení, ...) vyžaduje (typicky nějaká oznamovací povinnost – například EET), měla by k plnění dané povinnosti automaticky poskytnout referenční multiplatformní klientský software s otevřeným zdrojovým kodem, bez proprietárních závislostí a se svobodnou licencí. Nutit soukromé subjekty, aby si instalovaly uzavřený software ke splnění státem uložené povinnosti, by mělo být naprosto nemyslitelné. Tam bohužel ještě zdaleka nejsme, nicméně tohle je zrovna věc, která by se podle mého názoru dala docela dobře nařídit evropskou směrnicí, podobně jako další věci, které uvádím níže:

Co s tím?

Je potřeba přijetí legislativy, která uloží veřejnému sektoru povinnost používat otevřené standardy a protokoly. Na těchto otevřených základech lze pak spravedlivě soutěžit dodavatele jednotlivých řešení pro specifické potřeby nebo jejich vývoj určitým způsobem insourcovat (nejlépe společně v rámci veřejného sektoru, ať se tisíckrát nevynalézá kolo). Základní podmínkou musí být to, že zadavatel dostane zdrojový kód s patřičnou dokumentací a veškerá práva k němu, aby se zamezilo závislosti na konkrétním dodavateli. Nastavit a nekompromisně vymáhat antimonopolní předpisy a předpisy v oblasti veřejných zakázek tak, aby byla zajištěna spravedlivá soutěž při dodávkách software pro veřejný sektor.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvky (celkem 8):
Vit.Fux, Josef.Kadlecek, Ales.Jakl, Vaclav.Fortik, Dalibor.Zahora, Jakub.Nepejchal, Filip.Krska, Jiri.Ulip
Místopředseda finských Pirátů
Долой царя!
Uživatelský avatar
Jan.Hora
Kontrolní komise
Příspěvky: 3070
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 4841 poděkování
Dostal poděkování: 6419 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nominace Marka Nečady do primárních voleb do Evropského parlamentu

Příspěvek od Jan.Hora »

Děkuji za detailní odpověď a velmi povedené shrnutí :)

Jan Hora
KS Praha
PMS Praha 4
zastupitel MČ Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido

Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Kontrolní komise
Příspěvky: 18636
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2165 poděkování
Dostal poděkování: 33830 poděkování

Re: Nominace Marka Nečady do primárních voleb do Evropského parlamentu

Příspěvek od Martin.Kucera »

Nominace byla doručena a zpracována, takže další diskuse prosím v jednacím vlákně.

Zároveň žádám nominovaného, aby tamtéž sdělil, o jakou pozici se hodlá ucházet.

Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Zamčeno

Zpět na „[Archív] Ukončené členské podněty“