Tyto postřehy jsou naprosto relevantní. Pokud bude SVJ rozhodovat o tom, kdo smí co dělat s vlastním majetkem, vracíme se do 50. let, do dob pouličních výborů. Navíc běžná 4 členná rodina, která bude v bytě trvale bydlet, bude víc svítit na chodbě a opotřebovávat zámek vstupních dveří než hosté, kteří jednou společně přijdou po dni stráveném ve městě a pak zas odjedou pryč.Návštěvník píše: ↑28 zář 2018, 23:51 Nedokážu posoudit relevanci, protože za otázkami na Air bnb na FB stojí dost často ODS se svými hypotetickými storkami, ale dávám sem pro zajímavost.
Michal Horský
Michal
"Povinnost oznámit SVJ, záměr využít byt k podnikání"
Byty jsou snad zkolaudované k bydlení a k tomu také snad slouží, a je jedno přece, jestli jestli pronajímán tak či onak. SVJ takový záměr zakázat nemůže a doufám, že to tak i zůstane. Nevidím jediný důvod k tomu aby kdokoliv rozhodoval o tom, koho si v bytě kdo ubytuje a koho ne.
"Zahrnutí ubytovaných osob do rozúčtování"
V našem SVJ nerozúčtováváme podle osob vůbec nic a nevidím důvod proč by nám mělo být zákonem nařizováno měnit něco co funguje na něco co nefunguje. Máme měřidla, máme svá schválená pravidla. Neumím si představit jak budu chodit kontrolovat do bytů, kolik tam bydlí osob. Když mi to majitel nesdělí tak bude co? Dostane pokutu? Ta bude kolik? Kdo ji bude vymáhat?
"Zvýšené náklady na služby a energie pro ostatní obyvatele domu"
Toto byste mohli trošku víc rozepsat jak to myslíte, protože pravidla pro rozúčtování služeb jsou ve spoustě případů ošetřeny legislativně a ty které nejsou si mají SVJ určit tak, aby k takovým případům nedocházelo. O jaké služby se tedy jedná?
Nutnost zkolaudovat prostory pro ubytování podle pirátského návrhu je faktickou likvidací Airbnb v Čechách. Obávám se, že jde o typické vylévání dítěte i s vaničkou. Protože někteří šidí, postihneme pro jistotu všechny a pořádně. Pronajímatelé jsou ale často lidé, kterým pronájem bytu v žádané lokalitě pomáhá financovat vlastní bydlení někde jinde. A odpovězme si na otázku, jaká je skutečná občanská vybavenost v centrech měst? Opravdu chceme předělávat historická centra měst na bydlení vhodná pro rodiny s malými dětmi, s dobrou dostupností k nákupním střediskům, lékařské péči, různých typ školských zařízení apod.?
-------------------
Byt nelze zkolaudovat SÚ, protože:
Podle ustanovení § 2 vyhlášky č. 501/2006 Sb. platí, že „stavbou pro bydlení [je] bytový dům, ve kterém více než polovina podlahové plochy odpovídá požadavkům na trvalé bydlení a je k tomuto účelu určena“. Dále vyhláška výslovně stanoví, že „stavbou ubytovacího zařízení není bytový a rodinný dům“.
Podle judikátu NSS není využívání části domu ke krátkodobému pronájmu v rozporu s účelem, pro který byl byt zkolaudován:
Rozsudek Nejvyššího správního soudu 30 Ca 180/2001 – 30: „Je-li proto rodinný dům stavbou pro bydlení, nemůže být tento účel užívání porušen tím, že v něm určitý omezený počet osob bydlí či je ubytován, byť jen dočasně a za úplatu. Využívání části rodinného domu k ubytovacím službám tak ještě nemění jeho stanovený účel užívání, resp. není s ním v rozporu.“
Podle pirátského návrhu (3 smlouvy, 30 tis. ročně) by se podnikatelem musel stát prakticky každý, jenže podle zákonů ČR by nemohl podnikat legálně, protože by si nemohl nechat schválit provozovnu. Uvědomte si, že mezi "jedu na dovolenou, pronajmu jen na tu dobu byt" a "chci pronajímat svůj penzión jako sdílené ubytování" je ještě celá řada lidí, kteří nespadají ani do jedné kategorie. Pronajímají třeba jen jeden byt v žádané lokalitě, který jim řízením osudu patří. Proč by nemohli zhodnocovat svůj majetek a podporovat svou rodinu krátkodobými pronájmy? Samozřejmě zdaněnými, byť si podle § 7. Je zjevné, že jde o negarantovanou službu (na rozdíl od hotelů a penzionů) - pokud se ale pro ni zákazník dobrovolně rozhodne, proč by mu měl někdo bránit?