Bouře ve sklenici vody...
Ahoj,
no to je zase sranda. V první řadě se všem omlouvám za tento shitstorm, kdybych toto věděl, napsal bych manuál diplomatičtěji (což bohužel plyne z toho, že původně byl manuál určen toliko mým delegátům na Praze 4, u kterých jsem veděl, že nejsou žádnými kverulanty).
Jelikož zcela nevím, jak toto vyjádření chcete použít, nepřidávám k němu standardní oslovovací formule, nicméně na vyžádání jsem schopen text do žádané podoby upravit.
Kdyby někdo měl ještě nějaké dotazy, jsem k dispozici!
S pozdravem
Viktor
----------
Jakožto autor zmíněného manuálu zcela nerozumím rozhořčení pana Korandy. V první řadě upozorňuji, že zmíněná stížnost je právně zcela irelevantní, zmíněný manuál byl vytvořen interně za účelem školení delegátů do OVK za Piráty, přičemž úmyslem nikdy nebylo osobovat si pravomoc veřejných orgánů ČR, tím pádem není dle mého názoru pro vyjadřování se k textu ze strany volebních orgánů prostor.
Věcně k námitkám pana Korandy bych uvedl, že z mé osobní několikaleté zkušenosti člena OVK mohu usoudit, že v praxi k losování funkcionářů OVK až na výjimky nedochází. Důvody pro to plynou zejména z toho, že tyto funkce část členů OVK buďto rovnou vykonávat nechce, nebo je ostatními seznáno, že se určité osoby pro dané funkce nehodí. Připomínám, že zjišťování výsledků voleb je činnost náročná, pročež funkce předsedy OVK je pro minimalizaci chyb a hladký průběh voleb klíčová. Zákon v tomto bohužel neodpovídá situaci, kdy ve většině obcí bývá problém obsadit komise dostatečným počtem kompetentních osob, pročež soudím, že původní úmysl zákonodárce (tj. situace, kdy každá strana nominuje za sebe jednoho delegáta do každé okrskové volební komise, ideálně s náhradníkem) zůstal v praxi nenaplněn, pročež je zmíněné ustanovení o losování přežité a nevyhovující potřebám současného systému správy voleb. Pro ilustraci odkazuji na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu o neplatnosti volby kandidáta ODS Petra Bendla ve Středočeském kraji z podzimu roku 2017, kde Nejvyšší správní soud konstatoval, že v procesu zjišťování výsledků došlo k vážným pochybením (přičemž lze usuzovat, že k těmto problémům nedošlo toliko v případě Středočeského kraje).
Co se týče panem Korandou tvrzeného nevhodného vyjadřování k našim starším spoluobčanům, tak v první řadě se musím ohradit proti tvrzení, že bych podporoval jakoukoliv formu diskriminace. Že je nutné v rámci zjišťování výsledků voleb zajistit, aby členové OVK nepostupovali samostatně (viz Český statistický úřad, Pokyny pro postup okrskových volebních komisí při zjišťování výsledků hlasování ve volebním okrsku, 2018, s. 12), čili se nejedná o diskriminační pokyn nabádající k nějakému snad až vyloučení daných členů OVK z průběhu zjišťování výsledků voleb. Pokud se někoho mé expresivnější výrazy dotkly, pak se za tuto skutečnost omlouvám. Osobně vysoce oceňuji, že jsou i starší občané ochotni se zapojit do veřejného života prostřednictvím záslužné činnosti v OVK, nicméně je nutné míti na zřeteli, že s rostoucím věkem klesá pozornost dané osoby, což je fyziologický jev, který je nutno reflektovat (ostatně v silničním provozu se tak běžně děje, když starší řidiči musí disponovat souhlasem od lékaře). V rámci zjišťování výsledků voleb přitom může v důsledku jedné maličké chyby dojít mnohdy i k nevratným chybám, pročež vážnost této činnosti tím více ospravedlňuje nutnost pečlivé činnosti. OVK nese odpovědnost za řádné zjištění výsledků voleb, přičemž nutnost zohlednění individuálních kognitivních a perceptivních vlastností jednotlivých členů OVK a následný odpovídající postup patří k řádnému výkonu činnosti OVK.
Pobouřilo-li někoho spojení "staré harcovnice v OVK", pak dodávám, že tento výrok nebyl zamýšlen v genderovém ani věkovém smyslu, naopak jsem jím měl na mysli osoby, které se dlouhodobě účastní OVK, a mohou mít léty navyklý uplatňovaný postup, který ovšem mnohdy narušuje plynulost zjišťování výsledků voleb, popř. neodpovídá novým poznatkům z volebního soudnictví (což vůbec nemusí znamenat, že by snad daná osoba měla být vyššího věku). Činnost OVK je výkonem státní správy, přičemž veškerá státní správa vyžaduje určitý řád. Předseda OVK dle dikce zákona kontroluje správnost sčítání hlasů, čemuž odpovídá jistá organizační pravomoc v oblasti zjišťování výsledků voleb, zejména by měl v zájmu minimalizace chyb navrhnout jednotný postup, dle kterého postupuje celá OVK. Tato pasáž byla cílena na přecházení typu jednání, kdy se jakýkoliv člen OVK odmítá podřídit jednotnému postupu zjišťování výsledků voleb, neboť jeho zkušenosti z předchozího působení v OVK jej opravňuje postupovat dle svých zažitých zkušeností.