Howgh. Nelze vycházet ze stavu Teď, kdy jsou pravidla hry nastavená na silniční dopravu (od nesrovnatelných nákladů za použití dopravní cesty po různé překážky typu rušení železničních vleček, pravidelné změny v homologaci drážních vozidel, zabezpečovací systémy atd.). Pokud by existovala páteřní síť VRT s dostatečnou propustností i pro nákladní přepravu po Evropě, daly by se ušetřit miliardy na středních a delších vzdálenostech, náklady za opravu silnic roztlučených kamiony, o zdravotních a ekologických přínosech nemluvě.Lukas.Lev.Cervinka píše: ↑20 zář 2018, 08:46 Tady musím rozporovat. Ani Švédsko, ani Brusel-Praha není vzdálenost na letadlo. Např v Itálii nebo Francii se běžně jezdí vlakem ze severu na jih (a obráceně) a je to pohodlnější, levnější a zhruba stejně rychlé jako letadlem (plus mínus 1-2 hodiny). Lidé totiž neberou v potaz, že k času cesty letadlem musíš připočíst bezpečnostní prohlídky a odbavení, čas cesty na letiště, které bývá na kraji města /za městem a ne v centru jako vlakové nádraží atp. V důsledku, pokud vybuduješ vysokorychlostní železnice, tak to bude rozdíl časový minimální.
Máš pravdu, že spojení Brusel-Praha je prostě peklo, ale je to tím, že je to celé obsluhované vlaky IC a ICE. A to říkám vše z vlastních zkušeností - třeba teď měsíc cestuji po Evropě v kuse vlakem a ano, některé části jsou pro zatím za trest. Ale řešením není přejít na letadlo, ale vybudovat kvalitní celoevropskou železniční síť.
Jasně - železnice NENÍ odpověď na všechno a letadla nebo lodě mají v logistice svoje místo; jen říkáme, že stejně jako internet nebo elektrická síť funguje i dopravní síť v nediskriminačním, rovném prostředí. Které dnes není. Navíc je to systém budovaný z veřejných zdrojů na kterém "běží" státy a tak je potřeba zohlednit i dopad do nich (dopravní obslužnost, náklady údržby z veřejných rozpočtů, otázky bezpečnosti atd.).
PS: Starší, ale dobré porovnání nákladů: http://dopravni.net/zeleznice/10505/kol ... vni-cesty/
PSS: Doporučuji třeba knihu Vlaky a války - Christian Wolmar - kde je vysvětleno pozadí vzniku železniční sítě v Evropě jako primárně vojenského nástroje pro přesun armád a z toho vyplývající dnešní fragmentace a relativní zaostalosti železnic (viz. klasický konflikt rozchodů na východní frontě Wehrmacht vs Rudá armáda).