Lodní doprava

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Dan.Lestina píše: 04 srp 2018, 20:40 Argument s přínosem "vodní nádrže" tedy neakceptuji, to je podle mě dost hloupý způsob zaržování vody. Zadrží jí to málo a ještě se spousta odpaří... Naopak přirozená meandrující koryta, periodicky zaplavované nivy, to by bylo třeba pro lepší vodní režim co se toků týče; a hlavně změny v krajině.
S poznámkou o nesmyslnosti "hladových zdí" souhlasím bezezbytku.
Myslel jsem to samozřejmě vzhledem ke stavbě velkých vodních nádrží, které taky ničí původní území a o nichž se teď hodně mluví. Jasně, že se hodně vody taky odpaří. Srovnávat jakoukoliv naši stavbu s přirozeným zdravým stavem logicky ani moc nejde. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Dan.Lestina

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2674
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 3686 poděkování
Dostal poděkování: 3788 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Dan.Lestina »

fyi Ministr Brabec se zřejmě kvůli jezům na Labi chystá odvolat ředitele NP České Švýcarsko... prej...
http://denikreferendum.cz/clanek/28071- ... tele-parku
Naposledy upravil(a) Dan.Lestina dne 06 srp 2018, 16:06, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Dan.Lestina za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Zbynek.Janoska

Nerad se hlásím k nějakým proudům, ale i proto rozhodně podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Hezký no. Takhle se to řeší v podání ANO...

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Idaho
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 448
Registrován: 06 lis 2012, 15:02
Profese: právník
Dal poděkování: 64 poděkování
Dostal poděkování: 723 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Idaho »

ondrej.kalis píše: 03 srp 2018, 14:10 Tak samozřejmě, že je důležité, aby každá taková studie byla maximálně objektivní a ne účelově vychýlená. Ale to snad není argument pro to nedělat žádnou studii. Třeba na základě té aktuálně zpracovávané studie vláda rozhodne, že koridor pro D-O-L se už nebude chránit a projekt se v podstatě navždy zruší. I když i ten stávající koridor je v mnoha úsecích v dnešní době zcela nesmyslný nebo i nereálný, takže jakákoliv varianta by už dnes vyžadovala změnu koridoru. Jenže pokud nevznikne relevantní studie proveditelnosti, nemůžeme říct, co by taková stavba vlastně vyžadovala, a tedy jak moc je reálná nebo nesmyslná.

Pokud jde o přínos stavby samotné, tak lze podle mě akceptovat snad jediný argument, a to zadržení vody v krajině, protože kanál by se do jisté míry choval jako jakási dlouhá vodní nádrž. Ale argumentovat tím, aby stavební firmy měly co dělat, to je obzvlášť v dnešní době, kdy jsou rády, že zvládají to málo, co se realizuje, poněkud absurdní. ;)
Snad není potřeba vždy vyfukovat tabákový kouř do umyvadla, abychom zjistili, že zlato nevznikne ;)

Asi to mám nastavené jinak, ale mě přijde i zbytečné dát desítky milionů za tu studii proveditelnosti. Tam by stačil rámcový odhad návratnosti a fakticky jen konstatovat, že doba lodní dopravy je u nás už minulostí. Taky by se asi nemusela dělat studie na to, jestli náhodou nemá smysl dobudovat pohraniční opevnění, když se to za té první republiky nestihlo.

Hladové zdi stavět nechci, jen jsem to myslel jako argument proti tomu, když někteří lidé občas mluví o tom, že by budování plavebního stupně přineslo do regionu práci, tak to myslím tak, že když už, tak je tady spousta důležitějších staveb. A myslím, že nic z toho, co jsem uvedl by nebyla hladová zeď, protože dopravně tento region trpí. Turistický ruch by byl mnohem výraznější (rozhodně proti D-O-L), kdyby se člověk mohl kolem příhraničních hor pohybovat rychleji od Chebu až po Liberec.

Ale hlavně kolem celého D-O-L se musí brát v úvahu to, že ten odhad ceny je asi třikrát vyšší, než VRT Praha-Brno-Ostrava. Tedy kvůli plavbě pár lodí (nebo spíš lodiček) by se vynaložilo tolik prostředků, jako by stálo vybudování VRT tratí v podstatě na všech důležitých trasách v rámci ČR, tedy Německo-Plzeň-Praha, Německo-Ústí-Praha, Praha-Brno-Vídeň a Ostrava (https://www.euro.cz/politika/vysokorych ... nu-1349467). Je to prostě od pohledu nesrovnatelná užitečnost a to i o té VRT můžeme polemizovat, jestli by to nebyla pro tak malý stát blbost, když by opravdu měla asi jen smysluplných 5 stanic (Praha, Ústí, Brno, Plzeň a Ostrava).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Idaho za příspěvek:
Dan.Lestina
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Tak pokud tu existují hlasité skupiny těch, kdo stavbu D-O-L prosazují (narozdíl od pohraničního opevnění), není lepší varianta než získat jednoznačné podklady, zda (nikoliv proč) je ta stavba neopodstatněná a podle toho se zachovat. Opravdu si nemyslím, že by bylo správné rozhodovat se jen podle pocitů bez konkrétních podkladů, mimoto, takové rozhodování se často politikům právem vytýká.

Problém je, že i když roky nebyl D-O-L podporován a nebyl požadován za reálný, pořád existuje nějaká územní rezerva a MD má povinnost tuto rezervu chránit tak, aby nebyla znemožněna realizace kanálu, a této povinnosti ho může zbavit jedině vláda. Nemůže si nějaký pracovník říct, že už se mu D-O-L nelíbí, tak ho nebude řešit a hotovo. Vtipné je, když D-O-L takto komplikuje dokonce i dopravní liniové stavby jako D35. Takže od té studie si můžeme slibovat i to, že se najde varianta, která bude aspoň z technického hlediska trochu reálná (protože ta dosavadní fakt není) a nebude zásadně komplikovat jiné stavby.

No a samozřejmě se může stát, že vláda pak na základě studie nechá myšlenku D-O-L zahodit a dále neřešit, i když tomu bych teď spíše nevěřil. Pochopitelně pokud by se nějaký takový kanál měl realizovat, tak by se měl taky pokud možno sám uživit a ne že ho bude stát ještě dotovat. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Dan.Lestina

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

ondrej.kalis píše: 06 srp 2018, 13:43 Vtipné je, když D-O-L takto komplikuje dokonce i dopravní liniové stavby jako D35. Takže od té studie si můžeme slibovat i to, že se najde varianta, která bude aspoň z technického hlediska trochu reálná (protože ta dosavadní fakt není) a nebude zásadně komplikovat jiné stavby.
Toto je dost zásadní. Na Olomoucku je třeba dost potenciální plochy pro stavbu domů, průmyslových staveb apod., investoři by o to měli i zájem, ale kvůli D-O-L je tam stavební uzávěra už několik desetiletí a ty pozemky jsou v podstatě nevyužitelné.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvek:
Dan.Lestina
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Podle mých informací by to nemělo být až tak drastické, neboť co se ke mně tak dostalo, MD snad dává s vědomím ,,reálnosti" D-O-L na stavby v této územní rezervě povolení pro stavby dočasné snad až na 50 let. Jistě, je to i tak riziko pro investora, že za 50 let někdo přijde, že tam chce stavět kanál, a dočasnost nebude prodloužena. Určitě tam není možné umisťovat trvalé stavby, protože to už by realizaci D-O-L opravdu mohlo navždy podstatně ztížit nebo znemožnit. Problém u D35 nastal v tom, že se některým lidem moc nelíbilo stavět dálnici jako dočasnou. :) Ale samozřejmě, že když mám projekt stavby, o které vím, že ji opravdu nikdy nebude mít smysl realizovat, natož pak v takovéto trase, je lepší území uvolnit a odstranit tyto komplikace. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Zbynek.Janoska

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Takže Zeman by se spokojil s tím, že by se spojení s Labem vyškrtlo a zůstala by pouze větev Dunaj - Odra (jak navrhuje MD)
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_cfr

Neví @Ondrej.Polansky, jestli se při aktualizaci Politiky územního rozvoje počítá se změnou rezervy?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvek:
Ondrej.Kalis
OKubicek
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 84
Registrován: 10 říj 2017, 16:36
Profese: molekulární mikrobiolog
Bydliště: 66404 Hostěnice 126
Dal poděkování: 12 poděkování
Dostal poděkování: 110 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od OKubicek »

Při diskuzi o kanálu DOL hodně se mluví o obrovských nákladech. Nikdo tady nenapsal kolik by stálo postavit jednu plavební komoru. Kolik by stálo vykopat kilometr kanálu. Pamatuji si že nedlouho po revoluci proběhla v médiích zpráva, že nějaká firma nabídla, že zdarma vybuduje kanál od Dunaje do Hodonína, kanál zaplatí tak že zpeněží vytěžené štěrkopísky. Nabídka byla zamítnuta, protože by se firma obohatila na úkor státu. Mluvíte tady o enormních nákladech, ale zadarmo není zas tak moc. Na druhou stranu do toho nevidím o co tady šlo.
Domnívám se, že by se vyplatilo uvažovat o dílčích stavbách jako je zesplavnění Odry do Mošnova, o Labi nebo Moravy do Hodonína a podobně. Proti plavebním stupňům Já však rozhodně jsem. Nemám rád betonová monstra v přírodě. Lze to však řešit i poměrně ekologicky bez betonových hrází. Bez betonových zdymadel se to však asi neobejde. Mluvíte o enormních ekologických škodách, ale žádnou konkrétní studii o těchto škodách nepřikládáte.
Oldřich Kubíček
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Michal.Stepan »

Dlouholetým váháním se stavbou plavebního stupně Děčin byla vodní doprava v Čechách prakticky zlikvidována a těžko se někdy obnoví. Diskuse o DOL jsou proto z úplně jiného světa, přípravy DOL jsou jen tunelem do kapes daňových poplatníků.Lodní doprava je vpodstatě minulostí, někomu se to líbí, někomu ne ale to nic nemění na tom ,že tomu tak je.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Zbynek.Janoska
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“