Doplňuji průvodní dopis CEO DvojKlikového účetnictví, pana Pokorného.
Vážení obchodní přátelé,
Velice Vám děkuji za možnost, ve které se nyní nacházíme. Nacházíme se na prahu spolupráce, při které naplníme naše společné cíle. Je lepší podnikat s lidmi, které znáte a víte co od nich očekávat. Dovolte mi tedy, abych svůj přístup a projekt více představil. Ani ne z pohledu funkcí, ale spíše z pohledu jeho historie a faktů, která se k tomu vážou.
S mým projektem - DvojKlikové účetnictví- jsem začal v roce 2015. V této době jsem již 3 roky pracoval jako vedoucí pro malou účetní kancelář Jana Nekováře (tehdy ARWENSIS s. r. o., nyní P&N Holding s. r. o.). Sbíral jsem zkušenosti s účetnictvím a zkoumal jsem, jak ho automatizovat a zjednodušit. Díky nápadům na software řešící automatizaci, digitalizaci a zjednodušování účetnictví nám v roce 2015 investor - Karel Janeček - skrze svou firmu UP21 s. r. o. uvěřil, že dokážeme naplnit naši vizi jednoduchého účetnictví a reportingu. Tuto důvěru stvrdil investicí do vývoje softwaru v řádu jednotek milionů Kč. Podmínkou však bylo oddělení firmy od účetní kanceláře, a tak vznikla SPIEW s. r. o., která vlastní software 2K a UP21 v ní má svůj investiční podíl. Je to jeden z důvodů, proč máme náš produkt takto rozdělený na dvě s. r. o. Druhým důvodem je, abychom dokázali dodávat jen software a investor z jeho výnosů a nákladů mohl vycházet. Nechtěli jsme do investice zahrnovat náklady výnosy z účetní činnosti.
Získali jsme dost prostředků na to, abychom začali programovat a tvořit první verzi online systému 2K. Ten, po dlouhém vývoji, spatřil světlo světa až na konci roku 2016. Byla to verze, o které jsme si my mysleli, že to je ono. Samotná idea na zjednodušování a přehlednost byla správná, avšak funkce nebyly úplně šťastně zvolené. Zákazníci nám začali během roku 2017 říkat, co je špatně a jak to má vypadat, aby jim 2K systém skutečně pomáhal. Nešlo o špatně naprogramované funkce, ale spíše o to, že funkce byli různé od těch, které by opravdu vyřešily zákazníkovu potíž. Prodeje 2017 nám nešly a my jsme museli přijmout změny.
Nevzdali jsme se, a celý rok 2017 jsme ladili systém tak, jak říkali naši zákazníci. V tomto období jsme nevymysleli skoro nic sami. Vše nám říkali naši zákazníci, pro které jsme zpracovávali účetnictví a my jsme se jim snažili vyhovět. Tímto otevřeným přístupem jsme dokázali to, že zákazníci začali být se systémem spokojeni a následně - nyní v roce 2018 - již úspěšně prodáváme zákazníkům to, co nám ještě před rokem sami pomáhali vytvořit. A líbí se jim to, jak by taky ne, konec konců byly to jejich nápady. Všechno to klaplo ještě díky jedné věci - společný cíl. Jen díky tomu, jsme byli schopni dodat zákazníkovi smysluplnou službu, protože jsme takovou službu sami chtěli. Nechovali jsme se povýšeně nebo jako přetížený IT dodavatel či interní programátor, který může mít cíle zcela odlišné. Chovali jsme se jako partner a měli jsme upřímný zájem na dokonalosti a funkčnosti, ne pouze na IT dodávce.
V současné době dodáváme více než 50ti českým firmám (účetnictví spolu s 2K softwarem), mezi nimi jsou firmy s desítkami i stovkami zaměstnanců a také firmy patřící investorovi Karlu Janečkovi. Z pohledu 2K softwaru jim dodáváme zejména funkce jako jsou fakturační systém, pokladní systém, automatické párování úhrad faktur s bankou (KB, RB, ČSOB, FIO), foto šanon pro rychlý sběr dokladů a digitalizaci účetnictví, kategorizované rozpočty a reporting ziskovosti, cash-flow vč. reportingu plnění rozpočtů. Tyto funkce jsme sestavili společně se zákazníky a nyní je více než 50 zákazníků úspěšně používá k řízení interních procesů a získání informací o finanční situaci jejich firmy.
V roce 2018 jsme se zapojili do výběrového řízení České pirátské strany. Je to pro mě čest - pracovat pro vládní stranu. A jsem opravdu velice vděčný za to, že se Vám projekt natolik líbil, že jsme zvítězili nad ostatními dodavateli. Je to pro nás signál, že děláme správnou věc. Přišli jste s návrhem, zda by bylo možné systém upravit pro Vaše potřeby. A my řekli ANO - protože právě tento přístup postavil v roce 2017 náš současný produkt a zařídil nám dobré renomé - jak píši výše. Je to vlastně obdobná situace, kterou jsme si již v roce 2017 prošli se soukromým sektorem. Akorát nyní definujeme nové funkce pro sektor veřejný. Nevěříme tedy, že by tato spolupráce, jejíž typy a způsoby máme ověřené historicky, nějakým způsobem nevyšla. Už jen pro to, že zde opět máme shodný cíl - funkční produkt pro veřejný sektor. Naše vize a podnikatelská strategie nám tedy nedovolí selhat. Chceme, aby se Vám software líbil, pomáhal Vám. My pak z takové situace vyjdeme jako kvalitní dodavatel a budeme na trhu veřejného sektoru získávat dobré renomé. Nechceme, aby si na nás ostatní ukazovali: „to jsou ti, co to nezvládli". Takový postoj si nemůžeme dovolit vůči současným klientům a investorovi.
Jsme nyní malá firma, ale zároveň nám to umožňuje variabilitu a diskusi o podobě produktu, smlouvách, jejich podmínkách, cenách apod. To vše navíc v rámci upřímného partnerství a se společným záměrem. Velké firmy toto neumožňují a buď přistoupíte na jejich podmínky nebo je problém. Musí jít o opravdu velikou zakázku, aby ohnuly své procesy. A když se rozhodnete dělat to na vlastní pěst, objevuje se riziko neochotného IT dodavatele, který má jiný cíl než Vy, nebo riziko časového deficitu u Vašich lidí, kteří musí v rámci naplňování Vaší strategie řešit mnohem důležitější otázky, než je účetnictví a procesy kolem něj. Mnoho korporací dnes inovuje tak, že spolupracují s malými firmami, nebo je dokonce zaimplementují do sebe. Proč? Jednoduše protože je to rychlejší než vyvíjet své oddělení inovací a vývoje a navíc nepřetíží své důležité interní lidi. Mladí lidé jsou dnes motivováni a v rámci svých malých firem inovují sami od sebe, aby vynikli. Tak proč k tomu přesvědčovat a vytěžovat interní zaměstnance. Strategie naší firmy je mít jí jako naši obživu. Přeci jen v této branži děláme již od roku 2013 a chceme se tomu věnovat dlouhodobě, inovovat a rozvíjet naše zkušenosti v nové a lepší služby. Neplánujeme prodej řídícího podílu či jinak obdobně se vzdávat vedení firmy.
Upřímně se tedy těším, na situaci, do které společně vstupujeme, protože nám otevírá nové obzory. Můžeme společně nejen inspirovat další subjekty k transparentnosti, ale také jim to pomoci zrealizovat bez velkého časového vytížení na Vaší straně. Šiřte dále vizi transparentnosti a myto procesně zajistíme. Budete připraveni na praktické otázky typu: „Jak jednoduše transparentnost zajistit?".
V rámci tohoto dopisu jsem se pokusil naznačit s jakým postojem, člověkem a projektem se v rámci naší spolupráce setkáváte. Věřím, že nám dáte důvěru tak, jako i my důvěřujeme Vašim záměrům na politické scéně, a že naše spolupráce přinese inspiraci v rámci transparentního účetnictví pro mnoho další subjektů.
Jarda Pokorný
CEO, DvojKlikové účetnictví