CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Celostátní fórum tvoří všichni členové a je nejvyšším orgánem Pirátské strany.

Moderátor: Predsedajici

Pravidla fóra
Na celostátním fóru se vyjadřujte slušně a k věci, na ostatní se obracejte jen prostřednictvím předsedajícího. Nepřístojnosti budou vykázány do samostatného vlákna. Než napíšete nový příspěvek, zamyslete se, zda má takovou hodnotu, aby ho musely číst stovky lidí.
Zamčeno
Uživatelský avatar
Jan.Hora
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 1052
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 1621 poděkování
Dostal poděkování: 1872 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Jan.Hora » 25 čer 2018, 10:53

Počkejte na úvodní slovo od Míry, než se do toho tématu znova pustíme. Rozprava je dost dlouhá, abychom to stihli znova rozebrat.
PMS Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido
Původní username honza.hora (alias starého mailu ještě funguje, ale zvykejte si prosím na nový)

Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Vedoucí administrativního odboru
Příspěvky: 13242
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2158 poděkování
Dostal poděkování: 18378 poděkování

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Martin.Kucera » 25 čer 2018, 11:03

Uvodni slovo ma navrhovatel, tj. ja jako zastupce navrhujici skupiny clenu. Jiz jsem uvedl ze rozprava muze klidne bezet neb Standa sem napsal znacnou cast toho co bych napsal i ja.

Edit: Mozna jsi myslel pockat na reakci od Miry. Mas nejakeindicie ze sem behem dneska napise?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Kucera za příspěvky (celkem 2):
Ivan.Mikolas, Rostislav.Reha
tel.: +420 778 702 711; (NEPIŠTE MI NA FACEBOOKU, TÉMĚŘ TAM NECHODÍM)
Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Uživatelský avatar
Ivo.Vasicek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 6839
Registrován: 02 úno 2010, 22:50
Profese: manažer
Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
Dal poděkování: 10567 poděkování
Dostal poděkování: 11108 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Ivo.Vasicek » 25 čer 2018, 11:11

Domnívám se, že většina členů, kteří mají problém s "reklamovaným" postupem, chápe potřebu vytvoření nadstavby nad účetnictví. Problém je však nedůvěra v úspěšnost schváleného řešení (např. za mne). Ta vyplývá z nedostatečné smluvní dokumentace (zejména příloh, které by měly rozsah, funkce a parametry obsahovat). Proto si myslím, že bychom měli nezávisle na tomto jednání (neztrácet čas) pracovat na vytvoření funkční specifikace.
Zjednodušeně: jedná se o databázi spárovanou s účetnictvím, nad kterou běží logika rozpočtů a několik workflow (návrhy, schvalování atp). Aby byl dodavatel schopen práce naplánovat a ocenit, potřebuje celkem nutně vědět, kolik těch workflow bude a jaká je jejich složitost (optimálně mít ty procesy popsané včetně všech interakcí s požadovaným systémem). Referenci na vybraného dodavatele jsem si ověřoval a kamarád kterému důvěřuji mi p. Jaroslava Pokorného doporučil, nicméně nevím jak se postaví k upřesněné specifikaci.
Já jsem si to tak trochu načrtl, a vychází mi, že vývoj takové aplikace jde o práci cca tří lidí na 9-12 měsíců (architekt+DB, analytik+tester, programátor) tedy náklady cca 3mil. u firmy potom cca 2x tolik (režie, zisk). Využije-li se předpřipravené řešení, kterých je na trhu spousta (stačí vygooglit workflow schvalování faktur) a firma je pouze customizuje mohou být náklady i pod jeden milion korun.
Velice rád s přípravou funkční specifikace pomohu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vasicek za příspěvky (celkem 6):
Ivan.Mikolas, Zbynek.Janoska, Ondrej.Kotas, Petr.Kapounek, Hynek.Polasek, Dalibor.Zahora
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)

Uživatelský avatar
Jan.Hora
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 1052
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 1621 poděkování
Dostal poděkování: 1872 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Jan.Hora » 25 čer 2018, 11:24

Martin.Kucera píše:
25 čer 2018, 11:03
Edit: Mozna jsi myslel pockat na reakci od Miry. Mas nejakeindicie ze sem behem dneska napise?
Přesně tak, přijde mi to vhodné, aby mohl zareagovat jako druhý. Měl jsem dneska schůzku s ním a Jakubem, Míra sem dá reakci na úvodní slovo během odpoledne.

Já už sepisuju výstupy, ale nechci to sem dávat dřív, než tu budete mít vyjádření oba dva. Bude toho hodně a nechci mu krást prostor.
PMS Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido
Původní username honza.hora (alias starého mailu ještě funguje, ale zvykejte si prosím na nový)

Uživatelský avatar
Ivo.Vlasaty
Člen KS Jihočeský kraj
Příspěvky: 1857
Registrován: 31 led 2012, 09:15
Bydliště: České Budějovice/Praha 4
Dal poděkování: 6913 poděkování
Dostal poděkování: 2681 poděkování

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Ivo.Vlasaty » 25 čer 2018, 12:16

Takže jsme na rozcestí ohledně toho, jak dál postupovat.
1) Ať už přezkum dopadne jakkoliv, znamená odklad podpisu a zároveň čas vychytat některé další mouchy. Tedy zůstává RP možnost dál se snažit dokončit projekt, jak ho zamýšlelo.
2) Základ aplikace, kterou dodal Martin Rejman, řeší ty nejpalčivější problémy a tím nám dává možnost přehodnotit projekt celý. A buď si nadstavbu nad 2kúčetnictvím udělat vlastními silami nebo aspoň udělat výběrko na tuhle část znovu a správně a nemuset mhouřit oči.

Otázka na Martina Rejmana: Ty si tedy myslíš, že tvá aplikace může eventuálně umět všechno, co čekáme od té dojednávané? A že to TO nesebere kapacitu řešit jiné zanedbané potřeby strany (a že jich je spousta...)? Můžu jako člen RV udělat něco, co by pomohlo rychlému nasazení tvojí aplikace, nebo i tomu, aby byl její rozvoj brán jako vážná alternativa?

Otázka na Míru Beránka: Když bys pominul všechen čas strávený s přípravou projektu (což chápu, je těžké, na druhou stranu část z toho užitečná bude tak jako tak, třeba specifikace se určitě nezahodí, že?), připadá ti Martinova aplikace jako možná cesta, nebo bys složil funkci na protest, kdyby se vybrala jiná cesta?
Díky za všechen čas, který straně a AO dáváš!

S ohledem na to, kolik lidí je pro přezkum (tedy to považují za vážný problém), a kolik lidí hlasovalo proti němu jen proto, že tu zakázku považují za nutné menší zlo (stejně jako já při hlasování v RV), opravdu vážně zvažuju, že přezkum v závěrečním hlasování podpořím taky.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vlasaty za příspěvky (celkem 6):
Vit.Jurasek, Hynek.Polasek, Ondrej.Kotas, Jan.Kochert, Dalibor.Zahora, Jiri.Koudelka
Ivo Vlasatý
toho času řadový člen :)
ivojr@seznam.cz
733224619

Uživatelský avatar
Honza.Dvorak
Vedoucí krajského odboru
Příspěvky: 978
Registrován: 08 říj 2016, 16:26
Profese: Specialista řízení provozu
Bydliště: Olomouc (Praha 4)
Dal poděkování: 272 poděkování
Dostal poděkování: 908 poděkování

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Honza.Dvorak » 25 čer 2018, 12:27

Martin.Kucera píše:
25 čer 2018, 08:31
Marcel.Kolaja píše:
25 čer 2018, 07:04
Rostislav.Reha píše:
24 čer 2018, 23:13
1. Byva zvykem nechat predkladajicimu prvni slovo.
No jo, když času není mnoho.
Úvodní slovo dnes dodám, patrně sepíšu během cesty na školení. Mnoho toho již zaznělo v onom podnětu.
Jelikož podnět byl již uzamčen, jsem srozuměn s tím, že diskuse již pokračuje zde (jen pak poprosím předsedajícího, aby na konec prvního příspěvku přidal odkaz na to mé úvodní slovo).
Souhlasím a tímto prosím navrhovatele o úvodní slovo. Odkaz na úvodní slovo umístím následně do úvodního postu.
Ing. Jan Dvořák
Člen AO, předsedající CF, člen KS OLK, vedoucí AO OLK
Chci každý den udělat něco, aby Země byla lepším místem k životu.

Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Vedoucí administrativního odboru
Příspěvky: 13242
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2158 poděkování
Dostal poděkování: 18378 poděkování

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Martin.Kucera » 25 čer 2018, 14:31

Vážení členové, na začátku bych ocitoval předmětné usnesení republikového předsednictva, jehož se tento přezkum týká:
Republikové předsednictvo:
  1. souhlasí se záměrem dodávky služby účetního software (SaaS) na dobu 8 let a s náklady na tento záměr ve výši 1.390.000 Kč + DPH (tj. částka 14.480 Kč/měsíc + DPH), které budou podle dojednané smlouvy splatné ve třech splátkách do konce roku 2018 oproti dodání jednotlivých etap díla,
  2. bere na vědomí návrh textu smlouvy s obchodní společností SPIEW s. r. o., za kterou jedná Jaroslav Pokorný, jednatel,
  3. schvaluje rozpočtové opatření v rozpočtu centrály na rok 2018 spočívající ve zkrácení některých výdajových rozpočtových položek a přesunutí rezerv podle přílohy k tomuto usnesení, přičemž toto rozpočtové opatření nemá dopad na saldo rozpočtu,
  4. ukládá finančnímu odboru zahrnout snížení výdajů v následujícím roce v důsledku záměru do návrhu rozpočtu na příští rok a do rozpočtového výhledu,
  5. ukládá místopředsedovi Jakubu Michálkovi zastupovat republikové předsednictvo v běžícím řízení u kontrolní a rozhodčí komise v této věci a pověřuje ho jednáním za předsednictvo ve věci smíru,
  6. ukládá vedoucímu finančního odboru Jaromíru Beránkovi dokončit jednání s dodavatelem a podepsat příslušnou smlouvu.
Už zde je první háček, a to v označení "služba účetního software". Jedná se totiž o customizaci produktu "2Kúčetnictví", přičemž tento produkt jakožto nadstavba nad účetním software Flexibee sice lze označit jako "účetní software", ovšem my ve skutečnosti "účetní software" nepotřebujeme. Ten potřebuje účetní firma (s níž je už několik týdnů podepsaná smlouva), která naše účetnictví povede (za což jí budeme platit měsíčně 18500 plus DPH). My potřebujeme jen takovou nadstavbu, která pomůže řešit naše interní procesy a postupy v souladu s našimi předpisy a která si dokáže vyměňovat data s tím účetním SW zmíněné firmy.
Tj. potřebujeme jen to, co je popsáno jako customizace ve specifikaci našich požadavků.

Dále se v odúvodnění dočítáme:
Usnesením RV 41/2018 republikový výbor schválil záměr na účetní systém:
Republikový výbor souhlasí se záměrem dodávky služby účetního software (SaaS) na dobu 8 let a s náklady na tento záměr ve výši 1.390.000 Kč + DPH (tj. částka 14.480 Kč/měsíc + DPH), které budou podle dojednané smlouvy splatné ve třech splátkách do konce roku 2018 oproti dodání jednotlivých etap díla.
V tomto úkole je dokumentováno otevřené výběrové řízení a aktuální stav projektu. Nyní zbývá odsouhlasit záměr ze strany republikového předsednictva, kterému je předkládán návrh smlouvy, který zasíláme dodavateli a do kterého jsme zapracovali všechny podstatné připomínky probrané na republikovém výboru, přičemž tyto připomínky byly probrány na jednání 14.6.2018 s dodavatelem a podařilo se nám je zdárně vypořádat, nyní už jen ladíme text smlouvy a obdobně pak doladíme specifikaci. Harmonogram je přílohou č. 3 smlouvy. Zejména bylo dohodnuto, že dodavatel uloží zdrojové kódy pro případ úpadku a neplnění povinností u advokáta, že uloží svoje výkazy do obchodního rejstříku, její součástí je SLA, že systém bude navázán na naše identity (ohledně rozsahu a ceny této části budeme dále jednat). Smlouva obsahuje pojistky pro případ přechodu, např. povinnost vydat vyexportovaná data, poskytnout nezbytnou součinnost v režimu Souvisejících služeb. Ujistili jsme se, že poplatky za Flexibee jsou zahrnuty v ceně a že Flexibee API pro čtení bude dostupné. Vzhledem k tomu, že dodavatel nabízí tuto službu více zákazníkům, musíme se na případných budoucích změnách systému dohodnout ohledně každé změny zvlášť - nejde o to, že by nám nechtěli vyhovět, ale nechtějí se předem zavazovat k tomu, aby museli implementovat i nevhodné požadavky z hlediska vývoje systému.
Dodavatel své výkazy do rejstříku dosud nevložil, takže o něm stále víme jen to, že má úvěr ve výši cca 3,5 milionu, který byl na začátku května snížen o 2 miliony, za což získal poskytovatel úvěru podíl ve firmě (čili jen trik s čísly). Nevíme, kdo by tu customizaci prováděl, ani jaké má reference. Nevíme nic ani o kvalitě zmíněného 2Kúčetnictví (tj. např. kolik spokojených zákazníků ho používá).
Dále se zde dovídáme, že základní specifikace nepočítá s navázáním na naše identity (což je ovšem prvek, bez nějž bychom aplikaci nemohli vůbec používat) a že za tento prvek si budeme muset dodatečně připlatit.
Též se dovídáme, že není zaručeno, že dodavatel bude implementovat změny, které po něm případně budeme v budoucnu požadovat. Což je absurdní, protože za 8 let, na které bychom se uvázali, se mohou naše předpisy několikrát změnit, z těch změn mohou vyplynout požadavky na úpravy, a je přece nesmysl tvořit naše předpisy nikoli tak, aby nám umožňovaly co nejefektivnější každodenní činnost, ale podle toho, co bude dodavatel SW ochoten implementovat.
V harmonogramu (https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0) pak vidíme, že předání 1. fáze do zkušebního provozu má být 3. 10. (tedy až těsně před koncem volební kampaně), do rutinního v půlce října (tedy až po volbách), tím pádem naše akutní potřeby tato zakázka rozhodně nevyřeší.

Čili když to shrnu, měli bychom na 8 let dopředu zaplatit skoro 1,7 milionu (včetně DPH), za softwarové řešení
- které z velké části (vlastní účetní SW) nepotřebujeme, protože účetnictví nám povede externí dodavatel se svým účetním SW
- od něhož nebudeme mít zdrojové kódy (leda v případě úpadku dodavatele)
- za jehož budoucí úpravy (a ty během 8 let zřejmě potřeba budou) budeme muset platit nemalé částky
- jehož aktuální specifikace trpí závažnými nedostatky (např. neprovázáním s našimi identitami)
- které bude v lepším případě fungovat od začátku října, takže v letošní volební kampani nám stejně žádný čas neušetří

Oproti tomu se ukazuje, že Martin Rejman je schopen dopracovat řešení, které v první fázi pokryje tu část specifikace, jež se týká našich akutních problémů (rozpočty, záměry, proplácení), přičemž k použití by mělo být připraveno během několika málo týdnů (což znamená o 3 měsíce dřív než to, na které bychom uzavřeli smlouvu). Ozkoušet si ho můžete na https://piroplaceni.kouzelnakrabicka.cz/ (obsahuje zatím testovací data, ale je již napojeno na naše identity). V další fázi pak může pokrýt i zbytek specifikace (tj. napojení na banku, zpracovávání darů a členských příspěvků, komunikace s účetním SW přes jeho API, atd.).
Tedy bude fungovat mnohem dříve, budeme mít k dispozici zdrojové kódy a případné budoucí potřebné úpravy bude tedy možné rovněž zvládnout v rámci TO (ať už je bude dělat Martin nebo někdo jiný).

Není to tedy tak, že bychom byli v situaci, kdy nemáme na vybranou (tj. pokud smlouvu tak jak je teď navržena nepodepíšeme, neznamená to, že se budeme stále plácat v problémech). Naopak se ukazuje, že existuje minimálně jedna alternativní cesta s příznivějšími podmínkami. (A je možné, že v případě vypsání regulérního výběrka čistě na tu nadstavbu by se objevily i další alternativy.)

Proto navrhuji zrušit předmětné rozhodnutí RP ukládající vedoucímu FO podepsat navrženou smlouvu.
tel.: +420 778 702 711; (NEPIŠTE MI NA FACEBOOKU, TÉMĚŘ TAM NECHODÍM)
Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Uživatelský avatar
Honza.Dvorak
Vedoucí krajského odboru
Příspěvky: 978
Registrován: 08 říj 2016, 16:26
Profese: Specialista řízení provozu
Bydliště: Olomouc (Praha 4)
Dal poděkování: 272 poděkování
Dostal poděkování: 908 poděkování

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Honza.Dvorak » 25 čer 2018, 20:17

Děkuji navrhovateli za úvodní slovo, odkaz přidán na úvodní post.
Ing. Jan Dvořák
Člen AO, předsedající CF, člen KS OLK, vedoucí AO OLK
Chci každý den udělat něco, aby Země byla lepším místem k životu.

Uživatelský avatar
Petr.Kapounek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 1414
Registrován: 13 črc 2009, 23:30
Profese: manažer, zastupitel
Bydliště: Prostějov
Dal poděkování: 441 poděkování
Dostal poděkování: 837 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Petr.Kapounek » 25 čer 2018, 21:28

Děkuji Standovi Štiplovi, že mi vysvětlil souvislosti. Zjevně jsem původně špatně pochopil, o čem je řeč. Z nádstavbu uzavřeného řešení workflow nad FlexiBee mi to také nepřijde adekvátní.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kapounek za příspěvky (celkem 6):
Stanislav.Stipl, Rostislav.Reha, Martin.Rejman, Ivo.Vasicek, Jiri.Koudelka, Ivan.Mikolas
zastupitel města Prostějova, 1. místopředseda KS Olomoucký kraj, člen komise pro informatiku Olomouckého kraje
mail: petr.kapounek@sprintel.cz
tel: 774 444 725

Uživatelský avatar
Jaromir.Beranek
Příspěvky: 112
Registrován: 25 dub 2016, 17:37
Profese: ekonom, právník
Bydliště: Praha 6 - Bubeneč
Dal poděkování: 182 poděkování
Dostal poděkování: 324 poděkování

Re: CF 12/2018 Mimořádný přezkum - usnesení RP o smlouvě na dodávku SW

Příspěvek od Jaromir.Beranek » 26 čer 2018, 00:26

Vážení členové a příznivci,

mrzí mě, do jaké podoby se vyvinula diskuse o novém účetním systému, mrzí mě, že demokraticky zvolené vedení nemá ve svých krocích podporu části členské základny, ale ještě více mě mrzí, že namísto klidné a věcné argumentace se tu odehrává debata připomínající souboj dvou disharmonických skupin, třebaže všichni máme nepochybně společný zájem. Jakkoli mě těší, že po dvou letech trápení s neúspěšnými pokusy o zavedení nového systému se podařilo napříč členskou základnou probudit upřímný zájem o jeden ze základních pilířů fungování administrativy, přál bych si, abychom stejné množství energie, zápalu a volného času dokázali věnovat i programovým otázkám a práci pro veřejnost, která může pozitivně ovlivnit životy našich voličů. Pokusím se tedy o stručné a pokud možno co nejméně zaujaté shrnutí situace, aby si každý mohl udělat vlastní představu.

Dosavadní systém na wiki programoval Jakub Michálek někdy v roce 2010 s vidinou toho, že bude fungovat jako roční provizorium. Díky své jednoduchosti a přehlednosti (a také kvůli omezeným zdrojům) nakonec v provozu vydržel mnohem déle, ale zejména v loňském roce se spolu se skokovým nárůstem počtu požadavků naplno projevily jeho limity. Myslím, že panuje všeobecná shoda na tom, že wiki je nevyhovující platforma, kterou je třeba nahradit systémem od začátku koncipovaným pro účely zpracování účetních dat, tedy novým transparentním účetnictvím, které máme v programu.

V lednu 2018 bylo po doplacení posledních restů ze sněmovních voleb vyhlášeno řádné výběrové řízení na nového dodavatele účetních služeb a součástí specifikace byl požadavek na zahrnutí funkcionalit pro zadávání rozpočtů, záměrů, žádostí o proplacení, interních převodů, párování darů a jejich rozúčtování, průběžné sledování plnění, přiřazování členských příspěvků, tvorbu seznamů dárců a výkazů dle zákona, vizualizace transparentního účetnictví, schvalovací postupy, napojení na banku pomocí API, správu oprávnění včetně delegace práv, kde to předpisy dovolují, zálohování, otevřená data, vystavování faktur (pro 1. Pirátskou s.r.o.) atd. Od začátku jsme počítali s tím, že dodavatel by měl pokrýt jak vedení běžné účetní agendy, tak i implementaci výše zmíněných požadavků, protože FO ani RP nedisponuje potřebnými kapacitami a znalostmi pro řízení vývojových prací (ať už externě nebo interně). Naopak jsme byli přesvědčeni, že jedině dodavatel, který zastřeší obojí najednou, nám bude schopný zajistit plně funkční a dlouhodobě spolehlivý systém. Přihlášky do VŘ mohli uchazeči podávat v průběhu celého ledna, opakovaně ho na svém FB profilu promoval Ivan Bartoš, informaci jsme zveřejnili rovněž na pirátské homepage v sekci aktualit a obeslali více než 10 vytipovaných dodavatelů z řad menších i středně velkých společností. Přihlásili se dva uchazeči, z toho jeden na doporučení člena (za které dodatečně ještě jednou děkuji), druhý se o běžícím VŘ dozvěděl z našeho webu (vítězný dodavatel).

Během hodnoticí fáze jsme se s oběma potenciálními dodavateli opakovaně sešli, protože se ukázalo, že žádný existující systém na trhu námi požadovanými funkcionalitami nedisponuje a vybraný produkt bude třeba vytvořit, resp. upravit na míru pro naše potřeby. Na schůzce hodnoticí komise 19. 3. 2018 jsme se nakonec přiklonili k volbě řešení “DvojKlikové účetnictví”, zajišťovanému společnostmi P&N Holding s.r.o. (účetní služby) a SPIEW s.r.o. (softwarová část) z portfolia akcelerátoru UP21, spoluvlastněného Karlem Janečkem, a to zejména na základě výhodnější cenové nabídky za dodávku potřebné nadstavby, modernějšího jádra systému, existující webové aplikace s širší nabídkou funkcí a v neposlední řadě i z důvodu snazšího přechodu a zálohy historických dat, protože Dvojklikové účetnictví pracuje se systémem ABRA FlexiBee, ve kterém jsme účtovali až doposud.

Po potvrzení vítězné nabídky proběhla další schůzka, kde jsme se seznámili s vedením společností P&N Holding i SPIEW a nastínili naše představy o budoucí spolupráci. Dodavatel nám opakovaně potvrdil, že nabídku za daných podmínek podal zejména s vidinou získání referencí a budoucích zákazníků z řad dalších subjektů řešících v účetnictví podobné otázky jako Piráti. Následně jsme se dvakrát sešli k sepsání návrhu specifikace (i za účasti Martina Rejmana), abychom si potvrdili realističnost našich očekávání a časový rámec pro dodání celého systému. V několika iteracích jsme se pak snažili obě smlouvy (smlouvu o zajištění účetních služeb i licenční smlouvu) v co nejkratším horizontu připravit k podpisu, protože bylo zřejmé, že vývojářské práce a testování potrvá 3 - 4 měsíce a bylo pro nás klíčové, abychom systém spustili ještě v horké fázi kampaně před volbami. Další vývoj událostí je, myslím, dostatečně znám a není třeba se o něm detailně rozepisovat.

Co je podstatné - RP i FO jsou přesvědčeni, že je třeba dokončit rozdělanou práci, nikoli začínat od začátku bez jakéhokoli plánu. Na zajištění systému pracujeme kontinuálně od ledna, proběhlo řádné a široce komunikované výběrové řízení, akceptovali jsme valnou většinu odborných připomínek a související otázky již třikrát projednával republikový výbor, který se vyslovil pro podpoření záměru. Vysoutěžená nabídka má jasně definované smluvní záruky, že bude reálně fungovat; pro případ jakýchkoli obtíží nebo zpoždění s dodávkou jsou zahrnuty tisícové smluvní pokuty. Jakkoli se cena za licenci ve výši cca 15.000 Kč měsíčně (bez DPH) může zdát vysoká, zahrnuje celý balík specifikací, SLA, aktualizace legislativy a servisu aplikace. Považujeme ji proto za adekvátní a z dosavadního vyjednávání s dodavatelem vyplynulo, že s touto nabídkou bude realizovat minimální zisk a má tedy maximální zájem postavit kvalitní systém tak, aby jej mohl dále prodávat dalším zájemcům. Navzdory názvu DvojKlikové účetnictví se nejedná jen o “klikátko”, ale o komplexní a dospělý systém. Doba 8 let trvání smlouvy je potom sledována s ohledem na předpokládanou životnost systému (dosavadní systém máme také 8 let), a kalkulaci ceny je proto třeba nahlížet z pohledu TCO (total costs of ownership) za celé období. Podpis smlouvy na období 8 let považujeme paradoxně za výhodnější - smlouvy na software podobného rozsahu se mají uzavírat na celou dobu životnosti projektu. Snižuje to náklady a nepřináší žádná nová, doposud nezohledněná rizika.

Konečně věřím, že předkládaná varianta představuje jediné schůdné řešení, které povede v rozumné době k požadovaným výsledkům. Jak vůči členské základně, tak vůči voličům máme povinnost představit co nejdříve funkční a stabilní systém. Nebylo by proto odpovědné a ani správné dílčí části projektu zadávat jednomu privilegovanému zájemci, třebaže ho známe a máme k sobě navzájem důvěru. Pokud bychom se od navrhovaného řešení chtěli odchýlit, museli bychom vypsat nové výběrové řízení, protože Martin Rejman je najatý jako L2 podpora, nikoli jako programátor rozpočtového systému navázaného na účetní systém, a vzhledem k rozsahu projektu není reálné očekávat, že by byl schopný celý systém postavit sám ve svém volném čase. Nic to nemění na tom, že Martinem navržené zjednodušení zadávání žádostí jako vedoucí FO rád podpořím k implementaci, protože sice neušetří mnoho práce samotnému FO, ale slibuje významnou časovou úsporu při zadávání žádostí o proplacení, což je problém, který členskou základnu nyní trápí ze všech nejvíc.

Děkuji za pozornost, pokud jste dočetli až sem. A prosím, abyste se v další diskusi pokusili o maximálně věcný a konstruktivní přístup a dali přednost argumentům před emocemi, které do účetnictví na rozdíl od politiky nepatří. Znovu bych rád zopakoval, že všichni máme společný zájem.

Mirek
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jaromir.Beranek za příspěvky (celkem 8):
Tomas.Martinek, Jan.Hora, Jan.Korbel, Dalibor.Zahora, Zbynek.Janoska, Ivo.Vlasaty, Vojtech.Pikal, Dan.Lestina
Jaromír Beránek
předseda výboru ZHMP, předseda KS Praha
tel: 720 761 616
Profil | FB | LinkedIn

Zamčeno

Zpět na „Celostátní fórum“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů