Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, PKS Praha, Krajske expertni tymy - vedouci, asistenti PKS Praha

hukal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 6
Registrován: 17 dub 2018, 09:20
Profese: konzultant
Dostal poděkování: 4 poděkování

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od hukal »

Ahoj,

dovolím si ještě připojit vklad do diskuse k programu. Někteří z vás již viděli, přesto si myslím, že to sem patří. S textem možno dále pracovat a výstupy využít v materiálu, který je na drive.

P.



Doprava

Pozn. toto je vstup pro programovou diskusi k volbám na MHMP k vašim připomínkám.

Program pro P14 bude dopracován, ale v každém případě by měl být v souladu s finálním schváleným programem pro Velkou Prahu.

Desatero pražské dopravy
Teze
Stolní společnost: Radek Čermák, Petr Hukal, Václav Kříž dne 7. 4. 2018

Dálniční a městský okruh musí být postaven tak, aby odváděl tranzitní dopravu z rezidenčních čtvrtí. Otevření nové kapacity je třeba provázat s regulací dopravy jinde. Přitom je nutné brát ohled na zvýšení rychlosti MHD.

Nejlepší dopravní značka je žádná. Každá ulice má být navržena tak, aby pokud možno nemusela být dále regulována dopravním značením a řidič chápal smysl omezení. Ulice by měla být uspořádána takovým způsobem, aby se řidič choval dobrovolně podle stanovených pravidel.

Plynulost dopravy se zvýší podporou nejméně prostorově náročných druhů dopravy, zejména metra, vlaků a tramvají. Díky tomu se zvýší i počet volných parkovacích míst.

Cestování v MHD by mělo být chytré. Stejně jako řidiči aut by měli i cestující v MHD mít k dispozici navigaci, která přinese online sledování zpoždění a přepočítávání trasy, umožní okamžité placení jízdenek na zvolenou trasu. Informace by měly být přenášeny do mobilních telefonů i na informační stojany u zastávek.

Urychlení výstavby vysokorychlostních tratí v Praze a okolí uvolní kapacitu pro příměstskou dopravu a metro S.

Stavba i provoz nových tramvajových tratí je podstatně rychlejší a levnější než metro.

Převedení péče o vedlejší ulice z velké Prahy na městské části zajistí lepší údržbu pod kontrolou místních obyvatel.

Omezení venkovní reklamy sníží vizuální smog a zvýší bezpečnost dopravy.

Vznik nových cyklistických magistrál v chráněných koridorech umožní bezpečný a rychlý provoz cyklistů bez střetu s auty.

V běžných ulicích je třeba vytvořit vlídné prostředí pro chodce, které nebude vytvářet nebezpečné situace a bariéry.
Tito uživatelé poděkovali autorovi hukal za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Michal.Stepan
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Ahoj,

zní to velice pěkně. Osobně k bodu o podpoře prostorově méně náročných druhů dopravy bych byl nerad, aby to bylo chápáno, že chceme podporovat jen některé druhy veřejné dopravy. Prostorově výrazně největší problémy způsobuje individuální doprava, kterou je v Praze uskutečňováno stále cca 50 % všech cest, takže je důležité zaměřovat se především na celkovou podporu VHD - celé území prostě vlakem nebo metrem obsloužit nelze, stejně jako některé relace. Pokud jednoho dne bude podíl IAD výrazně menší problém, můžeme se bavit o nějakém omezování autobusů. :)

S podporou tramvajových tratí proti metru mám v poměrech Prahy obecně maličko problém. Tramvaje jsou sice levnější, ale nezajistí takovou rychlost ani kapacitu jako metro. Avšak podpora jejich rozvoje je samozřejmě důležitá. :)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od Michal.Stepan »

Nové tramvajové tratě zajistí za stejné peníze obvykle asi dvakrát větší dopravní kapacitu než metro. Tramvajové tratě ve volné krajině podobné TT Slivenec mají nákladyna stavbu jestě mnohem nižší. 170 tunová souprava metra vozí večer z Depa Hostivař každých deset minut průměrně 4 lidi. Je otázka, jestli je v takových chvílích nižší kapacita problém, nebo výhoda. Mezi plánovanými stanicemi Nové Dvory a Nemocnice Krč se předpokládá stejný proud cestujících, jako je na Malostranském náměstí. A to je úsek 1D Pankrác-Nové Dvory nejzatiženějším úsekem z plánovaných tras metra. IPR plánouje postavit ID, IID,IIID, IVD a VD jako horní hranici výstavby metra v Praze. mělo by to stát přes 80 miliard korun a náklady na povoz stanic by měly přesáhnout 1,5 miliardy korun za rok. Náklady na všechy plánováné TT by neměly přesáhnout 20 miliard a obslouží daleko větší část města než nové metro. Přeprava v relaci Dejvická-Anděl trvá tramvají o dvě minuty déle, než metrem, přesto značná část cestujících používá tramvaj. Jedná se přitom o trať v historickém centru města, na moderní TT OKS S49 se dá jezdit rychleji, rozdíl proti metru je nepatrný, proti železnici velmi podstatný. Občane Curychu v referendu metro odmitli, jezdí tramvají a vlakem. Švýcaři jsou totiž takoví šetřilové. Před časem dělali na IPRu srovnání dopravní oblužnosti kolejovou dopravou v různých evropských městech, nejlépe z toho vyšly Drážďany, kde žádné metro nemají.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

To je pravda. Tramvaje samozřejmě mají svůj velký význam. Na druhou stranu v případě některých plánovaných tratí je otázka, zda tramvaj nabídne o tolik větší cestovní rychlost než autobus a nebude pouze pro většinu cestujících znamenat přestup navíc, který vždy odrazuje od využití VHD - takovým špatným příkladem je např. uvažovaná trať k MÚK Zdiby, kde pokud by byly ukončeny busy od OV, Veltrus a Klecan, všichni tito lidé budou nuceni přestoupit na tram a velké procento z nich následně bude stejně přestupovat na metro v Kobylisích, což jim cestu prodlouží a ještě sníží cestovní komfort. Naopak v relacích, kde je slabá poptávka na metro, ale jedná se o trasy, kde tram může převzít velkou část dopravní funkce busů je samozřejmě podpora tramvají důležitá.

Depo Hostivař a Dejvická - Anděl, jsou, to se nezlob, zcela účelové argumenty - DH je stanice v ne moc atraktivním místě, na druhou stranu stavební náklady byly relativně nízké díky využití existujícího kolejiště. V relaci Dejvická - Anděl zanedbáváš fakt, že zde nejezdí metro bez přestupu, nutnost přestupu, nota bene v metru, kde je třeba přejít poměrně dlouhým přelidněným koridorem, je výrazně odrazující, navíc úspora dvou minut je samozřejmě teoretická a pokud někomu metro ujede, může cesta přes Můstek trvat déle než tramvají. Právě takovéto příklady ale také mohou naznačovat, proč je metro vhodné vést přímou trasou, aby jeho efekt vůči povrchové dopravě byl co nejsilnější - pokud cesta metrem ušetří oproti tram jednotky minut, je to poměrně zbytečná investice a nezřídka lidi od cesty metrem odradí i nutnost ,,fárat" do stanice a zpět. Nemluvě o tom, že v některých relacích, kam by bylo nutné přestupovat, je pak využití povrchovky bez přestupu nebo po jiné trase časově výhodnější.

Pokud Piráti chtějí prosazovat koncept podpory tramvají oproti mnohem dražšímu metru, pak mi v kombinaci s ním nedává moc smysl podpora metra D do centra, kde už máme tři trasy metra, chtěli bychom v něm rozšířit tramvajové tratě, které mají výraznou městotvornou funkci a jejich význam je zejména na kratší cesty (např. popojíždění po vnitřním centru) znatelnější. Naopak trasa metra D na hlavák a Nám. Republiky neobslouží žádné nové území kromě okolí zast. Otakarova, ale bude mít stále obrovské stavební i provozní náklady. Naopak metro D na Žižkov a Vysočany dokáže odlehčit přetíženým tratím C a B v oblasti centra a obslouží Vršovice a Žižkov. Navíc ve směru z Nuslí a Žižkova do centra již máme funkční tramvajové tratě, které by bylo dobré oprostit od vlivů IAD a případně ještě doplnit. Naopak v trase Vršovice - Žižkov - Vysočany - Prosek by bylo problematické postavit tramvajovou trať tak, aby byla převážně na povrchu a současně zcela separovaná od IAD, aby mohla zajistit dostatečně rychlé spojení.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od Michal.Stepan »

ondrej.kalis píše: 23 dub 2018, 09:26 , že zde nejezdí metro bez přestupu, nutnost přestupu, nota bene v metru, kde je třeba přejít poměrně dlouhým přelidněným koridorem, je výrazně odrazující,
To je pravda. Na metru je daleko víc přestupů, 25 tramvajových linek obslouží bez přestupu daleko víc lidí, než metro. Ale metro je samzrřejmě dobrá věc, pokud je pro něj dostatek cestujících. V otázce porovnání variant tras metra Náměstí Míru- Naměstí Republiky a Naměstí Míru-Žižkov vypracoval IPR kvalitní studii, jejímž výsledkem je trasa Náměstí Míru- Naměstí Republiky . Studie byla zpracovaná kvalitně a odborně, nemám důvod její výsledky zpochybňovat.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michal.Stepan píše: 02 kvě 2018, 15:00 V otázce porovnání variant tras metra Náměstí Míru- Naměstí Republiky a Naměstí Míru-Žižkov vypracoval IPR kvalitní studii, jejímž výsledkem je trasa Náměstí Míru- Naměstí Republiky . Studie byla zpracovaná kvalitně a odborně, nemám důvod její výsledky zpochybňovat.
Pokud vím, tak pro komplexní studii aktuálně není ani dostatek podkladů, a proto nikdo nemohl zpracovat studii v dostatečné kvalitě. Studie IPR, je-li mi známo, srovnávala pouze varianty metra D na Náměstí Republiky vs. na Nákladové nádraží Žižkov, z čehož vždy musí vyjít lépe varianta, která vede do dalšího dopravního uzlu než ta, která končí uprostřed Žižkova. Studie neřešila žádné další varianty, pokračování ani souvislosti s dalšími druhy MHD. V žádném případě se tedy nejedná o nic jako komplexní studii. Ta zde nebyla zpracována od 80. let.

Taková studie musí zahrnovat metro, městskou železnici, tramvaje, autobusy, a rozhodně se nesmí jednat o posouzení předem daných variant - tyto varianty musí ze studie naopak vyplynout. Musí být zpracována objektivně a bez vazby na jakékoliv politické zadání. Je žádoucí, aby se na ní podíleli odborníci z řady institucí, nejenom IPR, kde nelze zcela odbourat určitý politický vliv, rozhodně bych přizval odborníky z akademické sféry. Studie, kterou vypracoval IPR, v žádném případě nestačí k tomu, abychom si mohli být objektivně jisti, že postavit metro D na náměstí Republiky je nejlepší ze všech existujících možností.

A u stavby za desítky miliard bychom si tím měli být naprosto jisti.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Karel.Kovarik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 9
Registrován: 29 lis 2017, 00:20
Profese: ekonom, právník
Bydliště: PRAHA 1 - Nové Město
Dal poděkování: 37 poděkování
Dostal poděkování: 16 poděkování

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od Karel.Kovarik »

K dnešní schůzce programového okruhu doprava – Komunální volby Praha 2018 – INDIVIDUÁLNÍ DOPRAVA:

NÁVRH ZA PRAHU 1:
v čem se P1 odlišuje od ostatních městských částí (dále MČ) - nejde o objev Ameriky, ale o to, mít výčet před očima:
1. P1 není tranzitní
1.1. magistrála (Wilsonova) vede po hranici
1.2. tranzitní funkci má i Žitná (opět na hranici)
1.3. částečně tranzitní charakter má průjezd Křížovnickým a Malostranským náměstím – jeho přemístění do Strahovského tunelu nebude mít podstatný vliv na jiné MČ
1.4. tranzit mezi jižním vyústěním Letenského tunelu a magistrálou
2. P1 je extrémně zatížena poptávkou po parkování
2.1. existuje velký počet individuálních vozidel opakovaně kroužících dokola ulicemi s cílem „někde“ zaparkovat a zatěžujících tímto životní prostředí na P1
2.2. parkování na chodnících je problémem celého města, v P1 však nejvíce
3. Dosavadní přístup radnice:
3.1. snaha podkopat každé eventuální místo podzemními parkingy
3.1.1. další zatížení příjezdových ulic
3.1.2. potenciální nájezdové rampy hyzdící exponovaná místa s vysokým pohybem pěších (Malostranské náměstí, Václavské náměstí, ...)

Návrh P1: deklarovat, že stávající počet parkovacích míst již dále zvyšovat nelze. Současně navrhujeme, aby jedním z bodů celopražského programu doprava byl PILOTNÍ BOD: EFEKTIVNÍ hospodaření s parkovací kapacitou městské části. Návrh obsahu toho bodu:

4. evidence každého parkovacího místa v ulicích
5. každý resident (fyzická osoba) bude mít právo rezervovat si (v maximální možné míře, nikoli však trvale - diskuzi):
5.1. místo pro své auto
5.2. bude mít určitý kredit, který může čerpat pro auta svých hostů a „své“ řemeslníky
6. dodávky: firmy budou mít kredit NA KONKRÉTNÍ MÍSTA na časově omezenou dobu, dnešní stav, kdy je zásobování předpokládána v rozmezí 06:00 a 08:00 nefunguje
7. poplatek za parkování na „volných“ místech bude mít dynamickou cenu aktuálně reagující na skutečný stav
8. aktuálně volná místa na ulicích P1 budou k dispozici na webu s možností rezervace DOPŘEDU
9. součástí tohoto pilotu bude část osvětová: Po Praze 1 se chodí pěšky, jezdí tram a midibusy
10. součástí osvěty budou i hotely a jiná ubytovací zařízení – povinnost své hosty informovat + zajistit vlastními minibusy dopravu k nejbližšímu P+R.

Jde o běh na delší trať, není jiné cesty, než s parkovací kapacitou efektivně hospodařit.
Výsledky pilotu budou k dispozici dalším MČ, dají odpověď, zda zpoplatňovat vjezd na území P1 ano/ne.

Argument, že rezidentům nabídneme možnost rezervace konkrétního parkovacího místa využít v kampani.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Jen jednu drobnost k aktuálnímu návrhu programu: Opravdu vám přijde dobrý dávat do programu bod ,,Zavedeme modernizaci odbavovacího systému – Odbavit se v metru nebo autobusu by mělo být možné např. jen za pomoci platební karty podobně jako to funguje v Londýně", když se modernizace odbavovacího systému PID právě připravuje, bude spuštěna během letošního roku a má umožňovat využití kdejakých nosičů vč. platebních karet atd.?

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od Michal.Stepan »

KAKO píše: 08 kvě 2018, 15:19 Návrh P1: deklarovat, že stávající počet parkovacích míst již dále zvyšovat nelze. Současně navrhujeme, aby jedním z bodů celopražského programu doprava byl PILOTNÍ BOD: EFEKTIVNÍ hospodaření s parkovací kapacitou městské části. Návrh obsahu toho bodu:
4. evidence každého parkovacího místa v ulicích
5. každý resident (fyzická osoba) bude mít právo rezervovat si (v maximální možné míře, nikoli však trvale - diskuzi):
5.1. místo pro své auto
Argument, že rezidentům nabídneme možnost rezervace konkrétního parkovacího místa využít v kampani.
Stávající počet parkovacích míst lze, a voliči si to žádájí. Není to problém celoplošný, ale v některých lokalitách je nedostatek parkovacích míst pro rezidenty dominantní problém.
Jak by technicky probíhala rezervace parkovacího místa? Funguje to tak někde?
Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“