spádovost škol

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
barahol
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 5
Registrován: 13 bře 2017, 18:34
Profese: pedagožka
Dostal poděkování: 4 poděkování

spádovost škol

Příspěvek od barahol »

Ráda bych se zeptala Pirátů na jejich přístup k otázce spádovosti škol.
Nenašla jsem to nyní ve vašem programu (možná jen špatně hledám), ale Ivan Bartoš se několikrát vyjadřoval ve smyslu, že by si každý měl možnost vybrat, kam jeho děti budou chodit do školy.
Na první pohled to zní dobře liberálně, ale otvírá se tím velký problém, a to vytváření velkých rozdílů mezi školami. Pokud si rodiče budou moci svobodně volit, kam poslat děti do školy, plyne z toho, že ti akčnější/ambicióznější rodiče vyberou svým dětem lepší školy, které se tím pádem budou dále zlepšovat, naopak jiné školy budou čím dál více zaostávat. Jde tedy o velké téma, nakolik mají rodiče zásadně ovlivňovat budoucnost svých dětí. Domnívám se, že pokud Piráti deklarují, že jsou pro odstraňování bariér ve vzdělávání, měli by v logice věci prosazovat i spádovost škol a nenechat tak rodiče výrazně ovlivnit život svých dětí.
Kromě toho je tu druhá velká otázka: funkce školního systému jakožto nástroje socializace. Tedy zda je dobré, aby se už děti pohybovaly v úzké sociální skupině podobně vychovávaných dětí, oproti setkávání se s širokým spektrem společnosti, tedy například dětmi z rodin sociálně slabších či jinak znevýhodněných nebo zkrátka jen odlišných.
Naposledy upravil(a) barahol dne 20 zář 2017, 20:01, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi barahol za příspěvky (celkem 2):
Marek.Necada, Daniel.Mazur
Vaclav.Fortik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2094
Registrován: 02 črc 2009, 22:39
Profese: manager
Dal poděkování: 4026 poděkování
Dostal poděkování: 3796 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od Vaclav.Fortik »

Čtete a chápete současný program Pirátů správně - ano v následujících několika letech bude pokračovat současný trend rozevírání nůžek v kvalitě škol. Tento trend bude bez ohledu na aktivitu Pirátů nebo kohokoli jiného. Pokud stát postaví bariéry (bezpodmínečnou spádovost např.), jen se zvýší transakční náklady na zápisovou turistiku, množství komunitních a alternativních škol (tedy pokud i ty nechcete rušit - my ne, naopak je podporujeme)...
Řešením je změna motivace jednotlivých prvků systému (rodičů, dětí, pedagogů, politické reprezentace), bez které k žádnému pozitivnímu obratu ve vzdělávání nedojde - mluvím-li za sebe, nehodlám vést marný boj s větrnými mlýny, hodlám větrné mlýny nahradit funkčnějším systémem a to v řádu několika let a po důkladné veřejné debatě (ne opravdu si nemyslím, že mám právo vnucovat jiným lidem, jak má vypadat škola pro jejich děti a docela se minelíbí, že někteří mají snahu vymezit mým dětem, jak má vypadat jejich škola - děti mám 3 a každé je jiné a pro každé je vhodný jiný systém výuky, jiná náročnost, jiné zaměření), přičemž mou vstupní diskusní pozicí je možnost volby (což determinuje pozitivní vztah k soukromým i státním alternativám, víceletým gymnáziím atd.).
V dlouhodobějším horizontu prosazujeme úplné opuštění politiky povinné školní docházky a přechod na povinné vzdělávání.
Jde o to, že my (a nyní mluvím za osoby tvořící pirátský vzdělávací program a nikoli za stranu) si opravdu myslíme, že je věcí rodičů (a dětí) co, kdy, kde a jak budou dělat (obecně). Stát by měl nabízet možnosti - jak socializovat nesocializované, jak vyplnit propast mezi motivovaným a nemotivovaným prostředím, jak sociálně slabým umožnit studovat na Harvardu ... Rozhodně by neměl motivovaným dětem motivovaných rodičů uměle zamezovat ve vzdělávání (což se dnes hustě děje pro rodiče od střední třídy níže - od střední třídy výše už jsou rodiče schopni vyjednat exkluzivní podmínky pro své děti jak na soukromých školách, tak na školách státních).
Před volbami plánujeme minikonferenci, kde budou naše pozice a plány konkretizovány, ale směrem, kterým naznačujete, že se máme ubírat, rozhodně nejdeme (byť jsou ve straně lidé Vám názorově blízcí ...)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Fortik za příspěvky (celkem 6):
Marek.Necada, Vit.Fux, Wlada, Daniel.Mazur, lubos.lisner, Martin.Smida
vitekb
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1
Registrován: 27 říj 2017, 09:55
Profese: vyšetřovatel, trest., správ. právo
Dostal poděkování: 1 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od vitekb »

Osobně bych byl naopak pro úplné zrušení povinné spádovosti škol. Rodiče by měli mít právo vybrat pro své dítě takovou školu, jakou pro něj považují za nejlepší a to bez zmiňované spádové turistiky, která je čím dál běžnější. Navíc to, že by se obnažily rozdíly mezi kvalitou jednotlivých škol by celé věci mohlo spíše prospět. Zřizovatelé a personál těch méně žádaných a tedy "horších" škol by byli nuceni se nad situací zamýšlet a snažit se o nápravu, což by jistě bylo ku prospěchu všech stran.
Tito uživatelé poděkovali autorovi vitekb za příspěvek:
Lenka.Wagnerova
DavidSmigura
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3
Registrován: 28 říj 2017, 20:54
Profese: xy
Dal poděkování: 103 poděkování
Dostal poděkování: 3 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od DavidSmigura »

Asi by jsem vždy už nechal rozhodování na svých dětech, kolem 15 věku by už měly být zralé nato se rozhodnout co dále ze svým životem...
barahol
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 5
Registrován: 13 bře 2017, 18:34
Profese: pedagožka
Dostal poděkování: 4 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od barahol »

Doporučuji k tomuto tématu studii Rovný přístup ke vzdělávání v České republice: situace a doporučení, vydanou Českou školní inspekcí v roce 2014, která mimo jiné zprostředkovává stanovisko OECD k problému. K nalezení je zde: http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1432571599.pdf

Tady několik úryvků:

Rovný přístup ke vzdělávání všech dětí je v ČR garantován Ústavou ČR, Úmluvou o právech dítěte, zákony a činností odpovědných orgánů a institucí. (s. 8)

Jedním ze tří cílů Strategie [vzdělávací politiky České republiky do roku 2020] je zvýšení spravedlivosti ve vzdělávání. (s. 12)

Vzdělávací systémy, které si v rámci OECD vedou nejlépe, podporují rovnost a poskytují všem dětem kvalitní vzdělání. Rovnost a kvalita ve vzdělávání představují dvě vzájemně spojené charakteristiky vysoce výkonných vzdělávacích systémů. (s. 18)

Investice do rovnosti ve vzdělávání se ekonomicky vyplácí, rozvíjení potenciálu jednotlivců zvyšuje jejich zaměstnatelnost a produktivitu. (s. 18)

Na úrovni systému se doporučuje [...] - Vyhnout se předčasné změně vzdělávacího směru a pozdržet výběr až do vyššího středního vzdělávání (dále také VSV). - Řídit výběr školy a vyhnout se segregaci a zvyšování nerovnosti. (s. 18)

[OECD] Zároveň upozorňuje na rizika předčasného rozdělování dětí do různých vzdělávacích směrů a neomezené volby školy. (s. 20)

OECD doporučuje vyhnout se segregaci a zvyšování nerovností. Volný výběr školy umožňuje volbu, ale zároveň také seskupování žáků do škol podle socioekonomického statusu rodiny, tedy segregaci. (s. 23)

Víceletá gymnázia jsou z hlediska vzdělávacího systému výběrové školy, které umožňují žákům získat kvalitní vzdělání za cenu vzniku segregovaných skupin, a to jak podle jejich studijních schopností, tak podle sociálně-ekonomického zázemí žáků. Tento systém má v sobě riziko snižování kvality vzdělání, které se odráží v mezinárodních šetřeních i v národních zjišťováních výsledků žáků. (s. 27)

O to důležitější je zjištění, že téměř 80 % rodičů si myslí, že by škola měla rozvíjet výjimečné nadání jedince v rámci širšího kolektivu běžné třídy, že by měla pomáhat znevýhodněným dětem překonávat překážky a vycházet vstříc jejich individuálním potřebám (ČŠI, 2013c). (s. 36)
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od Karel666 »

barahol
No vidíš, já abych se vyhnul té "spádovosti", tak mám trvelej pobyt jinde než manželka a tak nám "zůstává" právo volby alespoň ze dvou míst pro školku... A přiznám se že to je úmysl a doporučila mi to sestra, protože kvalita školek, děti co tam chodí atd.

Můžeš psát o rovnosit, ale já dávám přednsot, když mám možnost dát dítě tam kde dostanu více a nebudeme si říkat, že to funguje všude stejně, vžd yplatilo pravidlo, že třída se musí přizpůsobyt nejslabším a tak dát dítě tam kde je moc inkluze, horších žáků atd. je proti tomu co pro své dítě chci.
Takže rovný přístup ke vzdělání kombinovat s tím, že mi ně+kdo bude přikazovat dávat dítě do školy co nemá výsledky apod. budu obcházet právě přehlašovaním a plně s epřiznám, že to doporučuju každému...
barahol
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 5
Registrován: 13 bře 2017, 18:34
Profese: pedagožka
Dostal poděkování: 4 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od barahol »

Karle, já chápu, že ve vztahu ke svému dítěti děláte to, co pro ně považujete za nejlepší. Politikové by ale měli řešit společenské problémy koncepčně, a to dle mého názoru tak, aby z nich měli prospěch všichni, nejen úzká skupina.
(Kromě toho si osobně myslím, že to, že se i velmi nadané dítě vzdělává s dětmi intelektově průměrnými, je velkým obohacením i pro něj, protože má představu o společnosti a nežije ve slonovinové věži. A důsledky tohoto sociálního rozkolu pro společnost jsou pak fatální...)
Vaclav.Fortik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2094
Registrován: 02 črc 2009, 22:39
Profese: manager
Dal poděkování: 4026 poděkování
Dostal poděkování: 3796 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od Vaclav.Fortik »

Opravdu jsem rád, že Váš příspěvek zde zazněl a byl zveřejněn. Vámi uvedené odkazy znám a obecně vidím i do útrob Inkluze - důvody, toky financí atd. nehodlám polemizovat o ideální podobě vzdělávání v souvislosti se společností, hodlám argumentovat a prosazovat jak v rámci Pirátů, tak i klidně mimo ně, právo volby vzdělávací cesty a domnívám se, že to tak mají i voiliči Pirátů (v dominantním množství). Ano i mezi Piráty jsou jedinci hodlající omezovat osmiletá gymnázia, brutálně podporovat Inkluzi v současné podobě, omezování alternativ (včetně komunitních a svobodných škol) ..., může přijít doba, že tito budou ve většině nebo budou mít dominantní vliv na určování vzdělávací politiky Pirátů, ale zatím nepřišla :) .
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Fortik za příspěvek:
Ondrej.dj-bobr.Ulehla
barahol
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 5
Registrován: 13 bře 2017, 18:34
Profese: pedagožka
Dostal poděkování: 4 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od barahol »

Můžete prosím tedy napsat nějaké z těch argumentů na obranu volby vzdělávací cesty? Zároveň nechápu, proč, když už o tom diskutujeme, nechcete „polemizovat o ideální podobě vzdělávání v souvislosti se společností“? Opravdu si nemyslíte, že právě tím by se politika měla zabývat? Domnívám se, že pokud bude řešit témata pouze parciálně, vytržena z kontextu, nemůže obstát.
Tito uživatelé poděkovali autorovi barahol za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
Marek.Necada
Administrativní odbor
Příspěvky: 3425
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 9678 poděkování
Dostal poděkování: 6754 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: spádovost škol

Příspěvek od Marek.Necada »

barahol píše:Karle, já chápu, že ve vztahu ke svému dítěti děláte to, co pro ně považujete za nejlepší. Politikové by ale měli řešit společenské problémy koncepčně, a to dle mého názoru tak, aby z nich měli prospěch všichni, nejen úzká skupina.
To ano.
Kromě toho si osobně myslím, že to, že se i velmi nadané dítě vzdělává s dětmi intelektově průměrnými, je velkým obohacením i pro něj, protože má představu o společnosti a nežije ve slonovinové věži.
To by mohlo platit, kdyby s tím BČU (běžný český učitel) uměl pracovat. Což neumí, díky čemuž je přínos školní docházky pro nadané dítě záporný. Zadruhé nadané dítě se s „běžnými lidmi“ setkává i mimo školu, takže by ani tak ve slonovinové věži nežilo.
Čili prvotní nutností je zvednout kvalitu škol všeobecně.
A důsledky tohoto sociálního rozkolu pro společnost jsou pak fatální...)
Ten potenciálně fatální rozkol se ovšem vede někde úplně jinde než mezi nadanými a průměrnými dětmi.
Místopředseda finských Pirátů
Долой царя!
Odpovědět

Zpět na „Školství“