Volební program - vzdělávání

Diskuse členů a příznivců o věcech přesahujících působnost orgánů, netýkajících se programu nebo o straně jako celku.

Moderátor: Odbor - administrativni

Pravidla fóra
Než napíšete nový příspěvek, zamyslete se, zda má takovou hodnotu, aby ho musely číst stovky lidí.
  • Aktuální politické kauzy lze řešit v příslušné části veřejné diskuze.
  • Části programu, současné či budoucí, diskutujte na fóru Pirátský program.
  • Podání orgánům a jednoduché návrhy čiňte v příslušné podatelně.
  • Pokud chcete něco rozhodnout(usnést, zvolit, odvolat, přijmout), podejte členský podnět. Ale nejdřív zvažte, jestli by na to nestačil třeba republikový výbor.
  • Povídat o čemkoli si můžete v Podpalubí, což je skrytá část fóra otevřená všem zájemcům. (Je třeba se přidat do skupiny "Zobrazit - Podpalubí".)
Dodržujte prosím pravidla fóra.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Zdenek.Hrib
Garant programového bodu
Příspěvky: 1286
Registrován: 03 říj 2013, 09:43
Profese: konzultant
Dal poděkování: 807 poděkování
Dostal poděkování: 2401 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od Zdenek.Hrib » 24 dub 2017, 12:45

nešlo by kromě v programu uvedeného
Navýšíme podporu výuky cizích jazyků
se zmínit v programu o edukaci ještě třeba směrem k zdravému stylu života?

jde mi o to, že aktuálně jsou tu dva programy v tomto smyslu
http://www.skutecnezdravaskola.cz/ - pod záštitou MŽP a MZem
http://www.szu.cz/program-skola-podporujici-zdravi - řízeno MZ přes SZÚ

a částečně se dublují, ale zároveň nemají 100% pokrytí

přiznám se bez mučení, že do programu zdravotnictví to už nenacpu :?

(eventuálně jestli tam nemít zmíněnou nějakou školní edukaci směrem i k finanční gramotnosti a demokracii ...)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zdenek.Hrib za příspěvek:
Vojtech.Pikal

Uživatelský avatar
Lenka.Wagnerova
Příznivec Pirátů – Vysočina
Příspěvky: 2446
Registrován: 09 pro 2011, 15:12
Bydliště: Praha - Vinoř
Dal poděkování: 4760 poděkování
Dostal poděkování: 4214 poděkování

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od Lenka.Wagnerova » 24 dub 2017, 20:24

Zdenek.Hrib píše:nešlo by kromě v programu uvedeného
Navýšíme podporu výuky cizích jazyků
se zmínit v programu o edukaci ještě třeba směrem k zdravému stylu života?

jde mi o to, že aktuálně jsou tu dva programy v tomto smyslu
http://www.skutecnezdravaskola.cz/ - pod záštitou MŽP a MZem
http://www.szu.cz/program-skola-podporujici-zdravi - řízeno MZ přes SZÚ

a částečně se dublují, ale zároveň nemají 100% pokrytí

přiznám se bez mučení, že do programu zdravotnictví to už nenacpu :?

(eventuálně jestli tam nemít zmíněnou nějakou školní edukaci směrem i k finanční gramotnosti a demokracii ...)
Všechno tohle už je dávno součástí RVP.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lenka.Wagnerova za příspěvek:
Ludek.Blaha

Uživatelský avatar
Zdenek.Hrib
Garant programového bodu
Příspěvky: 1286
Registrován: 03 říj 2013, 09:43
Profese: konzultant
Dal poděkování: 807 poděkování
Dostal poděkování: 2401 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od Zdenek.Hrib » 24 dub 2017, 21:30

Lenka.Wagnerova píše:Všechno tohle už je dávno součástí RVP.
aha. no mě to přišlo hned divné, protože na tu stravu jsou přece garantované ty spotřební koše v jídelnách ZŠ i MŠ. takže tohle budou asi jen dva zcela nezávislé (nicméně stejně nesmyslné) tunely pro neziskovky/příspěvkové organizace.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zdenek.Hrib za příspěvek:
Vaclav.Fortik

Uživatelský avatar
Lenka.Wagnerova
Příznivec Pirátů – Vysočina
Příspěvky: 2446
Registrován: 09 pro 2011, 15:12
Bydliště: Praha - Vinoř
Dal poděkování: 4760 poděkování
Dostal poděkování: 4214 poděkování

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od Lenka.Wagnerova » 25 dub 2017, 07:51

Zdenek.Hrib píše:
Lenka.Wagnerova píše:Všechno tohle už je dávno součástí RVP.
aha. no mě to přišlo hned divné, protože na tu stravu jsou přece garantované ty spotřební koše v jídelnách ZŠ i MŠ. takže tohle budou asi jen dva zcela nezávislé (nicméně stejně nesmyslné) tunely pro neziskovky/příspěvkové organizace.
To mícháš 2 věci - stravování v jídelnách a vzdělávací program. Jídelny a spotřební koše bývají terčem kritiky, ale to nevyřešíme. Rozhodně to není žádný průšvih. Naopak v důsledku tlaku aktivistů za zdravé stravování potom vznikají paskvily jako pamlsková vyhláška.
Zrovna tyhle projekty, co zmiňuješ, jsou myslím dobré, škola ať si vybere, nebo nevybere... Ale není to nic, co by bylo hodno pozornosti v programu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lenka.Wagnerova za příspěvky (celkem 3):
Ludek.Blaha, lubos.lisner, Janek.Wagner

Uživatelský avatar
lubos.lisner
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 51
Registrován: 01 lis 2016, 16:10
Profese: ředitel školy
Dal poděkování: 37 poděkování
Dostal poděkování: 46 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od lubos.lisner » 08 kvě 2017, 20:34

Je nějaký vývoj v programovém bodu?
Luboš Lisner

Lidka_c
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 15
Registrován: 24 čer 2013, 16:07
Profese: lektorka
Dal poděkování: 94 poděkování
Dostal poděkování: 52 poděkování

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od Lidka_c » 09 kvě 2017, 16:48

Navrhuji popřemýšlet o snížení počtu vyučovaných hodin na všech typech škol.
Například na střední škole mohou mít žáci až 35 hodin teoretického vyučování, případně až 40 hodin praktického vyučování (konkrétní číslo určuje ŠVP dané školy). Pro srovnání - učitel střední školy má určen základní pedagogický úvazek 21 hodin týdně.
Za současné situace nemají žáci žádný čas na to, aby se mohli odpovědně připravovat na výuku a zároveň si i odpočinuli. Jsou časově vytíženi víc, než průměrní pracující.
Navrhuji tedy, aby žáci na 1. stupni měli max, 20 hodin, na 2. stupni 22 hodin a na střední škole 25 hodin týdně teoretického vyučování a max. 30 hodin týdně praktického vyučování.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lidka_c za příspěvky (celkem 2):
Lenka.Wagnerova, Janek.Wagner

Vaclav.Fortik
Člen KS Praha
Příspěvky: 2025
Registrován: 02 črc 2009, 22:39
Profese: manager
Dal poděkování: 3271 poděkování
Dostal poděkování: 3480 poděkování

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od Vaclav.Fortik » 09 kvě 2017, 17:20

Vše potřebné bylo předáno už 14.3., cokoli mimo je možné diskutovat, ale součástí té A4 by být nemělo neb to není prodiskutované a cpát cokoli na poslední chvíli do ofiko programu můž ebýt dvousečné.

Čekám zda bude vůle a prostor zorganizovat ke vzdělávání Piratecon.

Uživatelský avatar
Lenka.Wagnerova
Příznivec Pirátů – Vysočina
Příspěvky: 2446
Registrován: 09 pro 2011, 15:12
Bydliště: Praha - Vinoř
Dal poděkování: 4760 poděkování
Dostal poděkování: 4214 poděkování

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od Lenka.Wagnerova » 09 kvě 2017, 17:31

Lidka_c píše:Navrhuji popřemýšlet o snížení počtu vyučovaných hodin na všech typech škol.
Například na střední škole mohou mít žáci až 35 hodin teoretického vyučování, případně až 40 hodin praktického vyučování (konkrétní číslo určuje ŠVP dané školy). Pro srovnání - učitel střední školy má určen základní pedagogický úvazek 21 hodin týdně.
Za současné situace nemají žáci žádný čas na to, aby se mohli odpovědně připravovat na výuku a zároveň si i odpočinuli. Jsou časově vytíženi víc, než průměrní pracující.
Navrhuji tedy, aby žáci na 1. stupni měli max, 20 hodin, na 2. stupni 22 hodin a na střední škole 25 hodin týdně teoretického vyučování a max. 30 hodin týdně praktického vyučování.
V rámci tohoto volebního programu už se to určitě nepřidá, ale rozhodně na tom něco je. Já souhlasím ;)
Je samozřejmě nesmysl nahodit snížení časové dotace bez důkladné analýzy. O maličkou analýzku se pokusím.

V programu máme (měli bychom mít) přesunutí důrazu z objemu dat na práci s daty. V tomto smyslu už bylo vytvářen systém RVP (rok 2004).
RVP je pokrokové ve své původní myšlence, což je důraz na to, aby se žáci učili v souvislostech, vazbě na praxi, kontext, cílem mají být kompetence, tedy umět používat to, co se učí. Primární není objem vstřebaných dat, ale právě získání co nejvíce nástrojů pro "ovládnutí" reality, pro život, praxi. Objem dat měl být přirozeně redukován, už proto, že s poměrně prudkým rozvojem vědních oborů a rychlými změnami ve společnosti, způsobech práce apod., je nemožné, ale i zbytečné stíhat doplňovat a měnit obsah výuky.
Jenže nakonec vznikl trochu hybrid, takže objem povinného učiva moc neklesl (možná naopak), přibyly další předpokládané věci, které se mají stíhat. Podle mé zkušennosti je toho strašně moc zbytečného, předčasně zařazeného, potom několikrát opakovaného. Hlavně na 1. stupni ZŠ tím trpí procvičování, důkladné osvojení toho, co je potřeba zvládnout perfektně, zpaměti a na celý život. Hodin je hodně, ale pořád to nestačí. Vyučující se "perou" o hodiny, aby stíhali.
A výsledek? Přetížené, otrávené děti, mnohé mají ještě v osmé třídě problém s malou násobilkou, psaním "íček"... Souhlasím, že by mělo 20 až 22 hodin stačit a ještě by mělo zbýt mnohem víc času na procvičování, komplexní praktické úlohy (projekty - nemám to slovo ráda).
A když dobře zvládnou základ na 1. stupni, tak potom je na čem stavět, není třeba všechno opakovat dokola... K tomu pořádně využívat ICT, skupinovou práci. Hodně času se taky ušetří, když nejsou přecpané třídy. Když není potřeba třetinu hodiny klidnit, krotit... Při osobním kontaktu je efektivita mnohem vyšší, ale nelze být třeba v častém očním kontaktu se 30 dětmi.

Srovnávat počet hodin žáků a učitelů moc nejde, stejně jako hodiny přímého vyučování a délku standardní pracovní doby. Na druhou stranu se od dětí chce, aby se připravovaly, psaly úkoly... K tomu stále víc kroužků a dítě potom klidně "pracuje" v 8 letech 30 hodin denně! To je hrůza.

Základem všeho je, konečně si říct, co od školy chceme. Tím myslím celou společnost. To se pořádně nestalo. Tak se raději do dětí cpe co nejvíc (dat a úkolů, peněz bohužel ne).
Často se naopak ozývají hlasy, že by bylo potřeba přidat hodiny, hlavně na SŠ. Pokud by to bylo podložené, tak bych rozhodně byla spíš pro prodloužení studia na 5 let. Původně to bylo u "učebních oborů s maturitou", dodnes tak dlouho trvá vyučit se a k tomu přidat maturitu. A podle zaměstnavatelů jsou takto studující mnohem lépe připraveni. Jenže se šetří, potom jsou stejně absolventi na pracáku...

Každopádně díky za podnět, bude fajn, když se k tomu rozjede diskuse.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lenka.Wagnerova za příspěvky (celkem 4):
Ludek.Blaha, Vojtech.Pikal, Lidka_c, Janek.Wagner

Uživatelský avatar
Ludek.Blaha
Člen KS Jihočeský kraj
Příspěvky: 1073
Registrován: 23 čer 2014, 00:11
Profese: učitel
Bydliště: Písek
Dal poděkování: 1244 poděkování
Dostal poděkování: 1154 poděkování

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od Ludek.Blaha » 09 kvě 2017, 19:29

Lidka_c píše:Za současné situace nemají žáci žádný čas na to, aby se mohli odpovědně připravovat na výuku...
Děti a mládež se nemají co učit po odpoledních. Leda tak v případě nějakého vzdělávacího problému. Všechno se má stihnout v době výuky, a ne přemíru učiva vzhledem k nedostatečné časové dotaci dohánět všelijakými domácími pracemi a úkoly. Dítě se má odpoledne věnovat svým zálibám, ať už jsou jakékoli.
Každého věc.
Domácí úkoly dávám už jen naprosto mimořádně, zpravidla jen jedná-li se o nějakou tvůrčí činnost, pro kterou nemusí být prostředí učebny právě nejvhodnější.
Každý rok v podstatě ubírám na objemu aktivit. Ony by to dětičky tak jako tak nepostíhaly. Zatím si toho nikdo nevšiml, a ani to nikoho nezajímá, i když se tím nikterak netajím. Jen ti žáci si čím dál tím víc stěžují, že je toho strašně moc...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ludek.Blaha za příspěvky (celkem 3):
Lenka.Wagnerova, Pavel.Nazarsky, Ondrej.Kalis
Aby člověk mohl hlásat pravdu z radnice nebo z parlamentu, musí se tam nejdřív prolhat...

Uživatelský avatar
Lenka.Wagnerova
Příznivec Pirátů – Vysočina
Příspěvky: 2446
Registrován: 09 pro 2011, 15:12
Bydliště: Praha - Vinoř
Dal poděkování: 4760 poděkování
Dostal poděkování: 4214 poděkování

Re: Volební program - vzdělávání

Příspěvek od Lenka.Wagnerova » 09 kvě 2017, 19:45

Ludek.Blaha píše:Domácí úkoly dávám už jen naprosto mimořádně...
Souhlas. Ale na 1. stupni jsou úkoly důležité - pro trénink paměti (co má udělat) a zodpovědnosti. K tomu ale stačí např. vyprávět mamince, co dělali; nasbírat barevné listí... Dohánět doma, co se ve škole nestihlo je nešvar, který se rozmáhá a je přímým důsledkem toho, že se musí učit blbosti.
A taky je to často důsledek blbosti učitelek (specialita 1. st.) - musíme stihnout všechno, co je v učebnici/pracovním sešitě... To bych vraždila!!! Jenže se k tomu přidávají rodiče - když si zaplatili pracovní sešit, jak je možné, že od nich chce úča jen půlku cvičení!
OFFTOPICJá na některé předměty neměla žádné učebnice. Nejlepší učebnice jsem přece já sama a nejlíp vím, co je důležité a na co se můžeme klidně vykašlat :-D
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lenka.Wagnerova za příspěvky (celkem 3):
Ludek.Blaha, Janek.Wagner, Ondrej.Kalis

Odpovědět

Zpět na „Vnitrostranická diskuse“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti