Program finance
V důsledku technologického vývoje se mění i společenská realita. Zcela zásadně se mění finanční toky mezi ekonomickými subjekty a státem. Současný daňový a finanční systém vychází z technologické situace poloviny minulého století. Tehdy byl růst produkce zcela závislý na zvyšování potřeby pracovní síly. Dnes už ve velkém množství odvětví roste produkce zcela nezávisle na potřebě pracovní síly. Pilířem ekonomiky rozvinutých zemí už přestala být průmyslová výroba, ale staly se jí telekomunikační a informační služby. Nejrychleji bohatnou firmy podnikající na Internetu. Tento trend bude pokračovat, a lze předpokládat, že automatizace povede k významnému poklesu potřeby lidské pracovní síly a zániku mnoha profesí.
Změna finančních toků se při automatizaci projevuje výrazným poklesem mzdových výdajů a s nimi souvisejících odvodů (daň z příjmu, sociální a zdravotní pojištění), které jsou nahrazeny splátkami úvěrů a úroků, které firmy splácejí v souvislosti s financováním investic do nových technologií.
Významnou změnou je také globalizace trhů. Společensky se globalizace projevuje zejména zvětšováním sociálních rozdílů mezi státy z hlediska jejich vzájemné kapitálové pozice. Kapitálově silné země ekonomicky zotročují ekonomiky slabších států. Finanční instituce získaly a získávají stále větší moc. Vlády jednotlivých států jsou nuceny podřizovat se zájmům nadnárodního kapitálu, který finanční instituce ovládá.
Česká republika se stala zdrojem nadstandartních zisků pro zahraniční společnosti. I když občané české republiky pracují v porovnání s jinými zeměmi EU intenzivněji, je pro ně dostupnost zdrojů i násobně horší (např. platy a ceny v sousedním Německu).
Jak z toho ven?
Daňový systém se musí postupně přizpůsobovat změnám ve finančních tocích. V dlouhodobém horizontu je nutné dosáhnout výnosů z daňového systému zcela nezávisle na dani z příjmu fyzických osob (na zdanění práce).
V dlouhodobém horizontu je také nutné zabezpečit lidem přístup ke zdrojům zcela nezávisle na výkonu práce. Roboti produkují, ale spotřebovávají pouze energie. Nesmíme zapomínat, že celá ekonomika a průmysl existuje kvůli zvyšování dostupnosti zdrojů pro lidi. Současný trend nadřazování ekonomických zájmů nad zájmy občanů vede k růstu sociálních nerovností a nespokojenosti obyvatel.
Neustále musíme připomínat, že peníze a ekonomika jsou prostředkem k usnadnění života lidí. Nikdy nesmíme připustit, aby se cílem naší existence stalo zvyšování zisků a hromadění peněz.
Zdanění musí být postupně přenášeno na zdanění spotřeby a kapitálu. Zdanění lidské práce musíme postupně snižovat.
Stát musí směrovat k fungování na základě vyrovnaných rozpočtů. Dluhopisové financování lze považovat za skrytou formu privatizace státu. Daňoví poplatníci se prostřednictvím zadlužování státu stávají zdrojem kapitálových výnosů pro investory.
Co navrhujeme? - konkrétní řešení ve volebním období (zde očekávám další návrhy a dopřesnění)
Pro zvýšení podílu místního obyvatelstva na podílu z produkovaných zdrojů je nutné zavést nové formy zdanění:
• Variabilní zdanění těžby surovin v závislosti na světových cenách komodit. Současný stav mnohdy nepokrývá ani sekundárně vyvolané náklady státu na kompenzaci dopadů plynoucích z dobývání surovin. Prosím o pomoc s konkretizací. - v příloze stav
Inspirace - http://www.hnutiduha.cz/sites/default/f ... urovin.pdf
• Zdanění rozsáhlého užití trhu v ČR (monopolní daň). Subjekty, které mají na českém trhu vyšší obrat než 10 miliard Kč, zaplatí daň 3,5% ze svých tržeb v ČR. Subjekty s obratem nad 200mil. Kč zaplatí daň 2% ze svých tržeb v ČR.
• Zdanění finančních spekulací a zdanění kapitálu musíme řešit v koordinaci s celou EU. Přesto lze realizovat dílčí úpravy zdanění kapitálových výnosů. Prosím o pomoc s konkretizací.
• Navrhujeme zpětné zdanění nedaněných kapitálových výnosů uskutečněných na základě chyby v zákonech. (nulová daň z korunových dluhopisů – Babiš je jen špička ledovce)
• Další nápadyProsím navrhujte.
Pro stabilizaci domácího trhu a zlepšení sociální situace navrhujeme státem zaručený příjem pro všechny občany ČR. Státem zaručený příjem nahradí většinu sociálních dávek a umožní významné úspory v administraci sociální a pracovní agendy. Zrušení úřadů práce a sociální administrativy přinese další prostředky pro financování SZP. Konkrétní návrh je součástí programového bodu sociální systém.
Při financování jednotlivých resortů posílíme financování vzdělávání, vědy a výzkumu.
Zde doplníme v závislosti na ostatních programových bodech.
Komu ubrat, komu přidat (např. obrana, dopravní infrastruktura atp.) - doplníme zjednodušenou strukturu-grafiku - rozdělení financí pro jednotlivé resorty dle schváleného rozpočtu na 2017 a v tom navrhované změny.
V důsledku technologického vývoje se mění i společenská realita. Zcela zásadně se mění finanční toky mezi ekonomickými subjekty a státem. Současný daňový a finanční systém vychází z technologické situace poloviny minulého století. Tehdy byl růst produkce zcela závislý na zvyšování potřeby pracovní síly. Dnes už ve velkém množství odvětví roste produkce zcela nezávisle na potřebě pracovní síly. Pilířem ekonomiky rozvinutých zemí už přestala být průmyslová výroba, ale staly se jí telekomunikační a informační služby. Nejrychleji bohatnou firmy podnikající na Internetu. Tento trend bude pokračovat, a lze předpokládat, že automatizace povede k významnému poklesu potřeby lidské pracovní síly a zániku mnoha profesí.
Změna finančních toků se při automatizaci projevuje výrazným poklesem mzdových výdajů a s nimi souvisejících odvodů (daň z příjmu, sociální a zdravotní pojištění), které jsou nahrazeny splátkami úvěrů a úroků, které firmy splácejí v souvislosti s financováním investic do nových technologií.
Významnou změnou je také globalizace trhů. Společensky se globalizace projevuje zejména zvětšováním sociálních rozdílů mezi státy z hlediska jejich vzájemné kapitálové pozice. Kapitálově silné země ekonomicky zotročují ekonomiky slabších států. Finanční instituce získaly a získávají stále větší moc. Vlády jednotlivých států jsou nuceny podřizovat se zájmům nadnárodního kapitálu, který finanční instituce ovládá.
Česká republika se stala zdrojem nadstandartních zisků pro zahraniční společnosti. I když občané české republiky pracují v porovnání s jinými zeměmi EU intenzivněji, je pro ně dostupnost zdrojů i násobně horší (např. platy a ceny v sousedním Německu).
Jak z toho ven?
Daňový systém se musí postupně přizpůsobovat změnám ve finančních tocích. V dlouhodobém horizontu je nutné dosáhnout výnosů z daňového systému zcela nezávisle na dani z příjmu fyzických osob (na zdanění práce).
V dlouhodobém horizontu je také nutné zabezpečit lidem přístup ke zdrojům zcela nezávisle na výkonu práce. Roboti produkují, ale spotřebovávají pouze energie. Nesmíme zapomínat, že celá ekonomika a průmysl existuje kvůli zvyšování dostupnosti zdrojů pro lidi. Současný trend nadřazování ekonomických zájmů nad zájmy občanů vede k růstu sociálních nerovností a nespokojenosti obyvatel.
Neustále musíme připomínat, že peníze a ekonomika jsou prostředkem k usnadnění života lidí. Nikdy nesmíme připustit, aby se cílem naší existence stalo zvyšování zisků a hromadění peněz.
Zdanění musí být postupně přenášeno na zdanění spotřeby a kapitálu. Zdanění lidské práce musíme postupně snižovat.
Stát musí směrovat k fungování na základě vyrovnaných rozpočtů. Dluhopisové financování lze považovat za skrytou formu privatizace státu. Daňoví poplatníci se prostřednictvím zadlužování státu stávají zdrojem kapitálových výnosů pro investory.
Co navrhujeme? - konkrétní řešení ve volebním období (zde očekávám další návrhy a dopřesnění)
Pro zvýšení podílu místního obyvatelstva na podílu z produkovaných zdrojů je nutné zavést nové formy zdanění:
• Variabilní zdanění těžby surovin v závislosti na světových cenách komodit. Současný stav mnohdy nepokrývá ani sekundárně vyvolané náklady státu na kompenzaci dopadů plynoucích z dobývání surovin. Prosím o pomoc s konkretizací. - v příloze stav
Inspirace - http://www.hnutiduha.cz/sites/default/f ... urovin.pdf
• Zdanění rozsáhlého užití trhu v ČR (monopolní daň). Subjekty, které mají na českém trhu vyšší obrat než 10 miliard Kč, zaplatí daň 3,5% ze svých tržeb v ČR. Subjekty s obratem nad 200mil. Kč zaplatí daň 2% ze svých tržeb v ČR.
• Zdanění finančních spekulací a zdanění kapitálu musíme řešit v koordinaci s celou EU. Přesto lze realizovat dílčí úpravy zdanění kapitálových výnosů. Prosím o pomoc s konkretizací.
• Navrhujeme zpětné zdanění nedaněných kapitálových výnosů uskutečněných na základě chyby v zákonech. (nulová daň z korunových dluhopisů – Babiš je jen špička ledovce)
• Další nápadyProsím navrhujte.
Pro stabilizaci domácího trhu a zlepšení sociální situace navrhujeme státem zaručený příjem pro všechny občany ČR. Státem zaručený příjem nahradí většinu sociálních dávek a umožní významné úspory v administraci sociální a pracovní agendy. Zrušení úřadů práce a sociální administrativy přinese další prostředky pro financování SZP. Konkrétní návrh je součástí programového bodu sociální systém.
Při financování jednotlivých resortů posílíme financování vzdělávání, vědy a výzkumu.
Zde doplníme v závislosti na ostatních programových bodech.
Komu ubrat, komu přidat (např. obrana, dopravní infrastruktura atp.) - doplníme zjednodušenou strukturu-grafiku - rozdělení financí pro jednotlivé resorty dle schváleného rozpočtu na 2017 a v tom navrhované změny.