No ano, právě z tohohle důvodu chtěly korporace mít (tuším) v TTIP definované nezávislé arbitry, u kterých by se mohly se státy soudit o škody, které jim rozhodnutí veřejného sektoru způsobí. (podobnou věc jsem kdysi řešil u 11 Ghz pásma, které z roku na rok zdražilo asi 4-násobně, bez varování, což fakticky znehodnotilo naší investici do dané technologie)Petr.Vileta píše:Nevypořádal jsi moji připomínku.
Rok X, zastupitelstvo mění zemědělskou půdu na stavební parcely, vlastnící platí daň.
Rok X + 1 týden, začnou protesty občanů obce, odvolání, soudy. Za celé 4 roky se nepodaří kopnout do země.
Rok X + 4 roky, ve volbách je zvoleno nové zastupitelstvo z řad dosavadní opozice, které staré rozhodnutí zruší a pozemky zařadí zpět do zemědělské půdy.
Vrátí někdo majitelům tu daň?
Takováto daň zaplacená z "momentálního stavu věcí", jehož trvání ale veřejný sektor (z podstaty svého demokratického fungování, či jiné formy svévole/svrchovanosti) není schopen zajistit, je samozřejmě průšvih. Myslím, že fakticky je to řešeno nikoliv jednorázově, ale průběžnou výší daně z nemovitosti (která, předpokládám, by u stavební parcely měla být vyšší, než třeba u té zemědělské půdy?). V ČR jsou daně z nemovitosti oproti EU spíše nízké, tzn. nikdo nevidí návratnost pro stát a obec skrze průběžné zvýšení této daně a proto vymýšlí jednorázovou daň.
Vyšší výběr daně pouze po dobu, kdy je o pozemku rozhodnuto jako o stavební parcele, je poměrně logická odpověď na toto dilema.
Nicméně chápu i motivaci navrhovatele, který chce přesměrovat prostředky, které dnes navrhovatel změny určení pozemku utratí např. na korupční aktivity, spíše do obecních rozpočtů. Fakticky by tím dosáhl toho,že stavět "na zelené louce" by bylo dražší, což je odvážná snaha v situaci, kdy se města většinově obecně bojí spíše toho, že investoři/developeři utečou jinam (neříkám, že s tímhle souhlasím, ale zase ekonomická stagnace se skutečně spoustu měst a jejich obyvatel jeví jako hrozba...)