Rozpočet hlavního města Prahy
Moderátoři: KoKS Praha, Komunální zastupitelé, Krajští zastupitelé, Zastupitele - HMP
- Jan.Louzek
- Technický odbor
- Příspěvky: 918
- Registrován: 30 bře 2012, 21:49
- Profese: zveřejňovač Zastupitelského klubu Pirátů
- Dal poděkování: 13 poděkování
- Dostal poděkování: 366 poděkování
Rozpočet hlavního města Prahy
Hlavní město Praha v současné době hospodaří s provizorním rozpočtem, který má být velmi brzy nahrazen rozpočtem finálním. Ten máme v současné době vytištěn tady v kanceláři (má krásných 324 stran). Jednotliví zastupitelé si ho aktuálně prochzejí a docela se tím baví. Mimo jiné, je přiložen, pokud by Vás zajímal.
Rada hlavního města Prahy o něm bude rozhodovat zítra.
BTW. Ten rozpočet je obyčejné .pdf, nikoliv e-book, nicméně jistou praxí skutečnost pro vypovídající je, že se na MHMP říká e-book každému pdf-ku...
- Přílohy
-
- TiskR-16609-Materiál do Rady HMP - PDF eBook-Tisk č R-16609 (NEVEŘEJNÉ) TED (2).pdf
- (3.96 MiB) Staženo 795 x
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 323
- Registrován: 10 zář 2013, 22:42
- Profese: profese
- Dal poděkování: 131 poděkování
- Dostal poděkování: 272 poděkování
Re: Rozpočet hlavního města Prahy
Jinak je to fakt tlusté na detailní čtení do druhého dne. Mě třeba zaujala věta na str. 170 "Nezanedbatelnou položku ve výdajích tvoří platby za soudní
exekuce". Jelikož je to ve výdajích za služby, tak by mě třeba zajímalo, zda tím myslí nějaké kolky, nebo snad dokonce externí právníky? Jakékoliv náklady na exekuce mi přijdou vůbec divné z toho důvodu, že "normálně" by se s vykonatelným titulem (pokutou) mělo jít za exekutorem a ten to udělá zadarmo, případně úřady to mohou někdy řešit přes celníky, nebo svými silami (což by mělo být v jiné položce), takže mi to přijde nějaké divné - stálo by za to zjistit, jak moc je tato položka "nezanedbatelná" v Kč. Detailnější pohled tam v tomto ohledu na tuto položku není. Ono by teoreticky bylo i možné, že do této položky prostě schovávají vyplacené exekuce na sebe?
Obecně ten rozpočet nepůsobí jako moc detailní.
- Jakub.Michalek
- Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
- Příspěvky: 12343
- Registrován: 22 čer 2009, 14:54
- Profese: poslanec
- Bydliště: Žižkov - Praha 3
- Dal poděkování: 5385 poděkování
- Dostal poděkování: 20706 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rozpočet hlavního města Prahy
Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem.
- Jakub.Michalek
- Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
- Příspěvky: 12343
- Registrován: 22 čer 2009, 14:54
- Profese: poslanec
- Bydliště: Žižkov - Praha 3
- Dal poděkování: 5385 poděkování
- Dostal poděkování: 20706 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rozpočet hlavního města Prahy
Jednání klubu o návrhu rozpočtu hl. m. Prahy
Rozpočtový proces
----------------
* Clověk nemá možnost cokoliv ovlivnit, pokud neovlivní příslušného radního
* Rozpočtový proces začíná definováním kritérií a priorit, čímž vznikne zadání rozpočtu, příští rok je třeba se do tohoto zapojit
* Veřejnost, resp. odborníci, by měli mít možnost vyjádřit se ke smysluplnosti výdajů ve své oblasti
* Není zveřejnovaný aktuální (tzv. upravený) rozpočet
Základní parametry rozpočtu
--------------------------
* není jasné, jak vysoký je čistý schodek (po zahrnutí státního transferu na školství a všech podobných takřka jistých budoucích příjmů rozpočtu, které nejsou zahrnuty z metodických důvodů)
* z příjmů nepokryjeme ani běžné výdaje, ale po dotaci zbývá cca 5 mld., jak vysoké má v optimálním případě být
* narostly běžné výdaje o 2 mld. oproti roku 2013 (1 mld. na MHD)
* poznámka: změnila se metodika, finanční vztahy vůči městským částem jsou ve výdajích
Příjmy
------
* Praha má obrovský majetek, ale minimální příjmy z majetku
* Chybí koncepce, na čem vydělávat tržní peníze a co dotovat a jaké jsou výkonostní parametry pro posouzení kvality správy a možnost srovnání (záleží na povaze spravovaného majetku)
### Příjmy ze správy majetku
* Správcovské společnosti - Liga servis prodělává, prodělávají také správci pozemků, naprosto chybí údaje o spravovaném majetku a tedy i údaje pro posouzení efektivity správy
* Praha má nevyužité nebytové prostory, ale vyžadovaly by investice - lze je prodat anebo dočasně využívat pro neziskové účely (na analýze pracuje IPR)
* Do té doby, dokud nebude zprůhledněno, tak nemá smysl řešit
* Není jasné, proč je placena dan z příjmů
### Danové příjmy
* Návrh na zvýšení daně z nemovitosti - není aktuální, jednak to řeší Fiskální analýza
* Koefient daně z příjmu je závislý pouze na velikosti pozemku, a tedy lidé s domy do šířky
* Konsensus přítomných na zvýšení koeficientu daně z nemovitosti, aby bylo méně nevyužitých a vybydlených staveb (viz programový bod)
### Bankovní účty
* Příjmy a financování bankovních účtů - řeší senátor Libor Michálek
Výdaje
------
### Finančí vztahy
* definovat parametry rozdělení kompetencí podle zásady subsidiarity (kdo co má udržovat
* městské části: údržba malých silnic, chodníků,
* hlavní město: městská doprava, dálnice apod.
* odpovídajícím způsobem zvýšit obnos vyplývající z finančních vztahů
### Proč se zvýšily běžné výdaje
Rozpočet na rok 2014
http://www.praha.eu/public/c5/d1/d/1634 ... ydajum.pdf
* Koncept běžných výdajů je takový, že by dlouhodobě měly být vyrovnané a případné změny by měly odrážet politický program nebo priority. Tyto změny nejsou libovolné, ale v rozpočtovém procesu je zkoumá zastupitelstvo.
* V důvodové zprávě chybí zdůvodnění navýšení běžných v jednotlivých kapitolách, je pouze povšechně uvedeno u běžných výdajů.
Následují zvýšení bez převodů
* Kapitola 01 - ušetřeno cca 100 mil. Kč na IPR
* Kapitola 02 - vyšší náklady 100 mil. Kč (patrně svoz odpadu cca 30 mil., viz dotaz níže)
* Kapitola 03 - vyšší náklady 1 mld. Dopravní podnik
* Kapitola 04 - vyšší o 380 mil. Kč, z toho zvýšení cca 50 mil. z 280 na 328 mil. granty na sport - personálně problematické složení komise Rady - příjemci viz http://granty.praha.eu/GrantyPublicInfo/, opravy škol navýšení o 25 mil. Kč, navýšení rezervy na provoz o 50 mil. Kč na 130 mil. Kč, o 200 mil. navýšení na obecní školství
* Kapitola 05 - vyšší náklady o 167 mil. Kč - největší navýšení o 206 862 Kč 600 je pro příspěvkové organizace, převážně Domy pro seniory a Záchraná služba. Navyšení je rovnoměrné mezi všechny instituce. Naopak šetřeno je v sekretariátech radních a v odboru.
* Kapitola 06 - vyšší o 30 mil. - 20 mil. příspěvkové organizace (divadla), 10 mil. zahraniční vztahy (navýšení rozpočtu na granty a partnerství o 12 mil. - i když byla vypuštěna kongresová turistika), ušetřeno cca 20 mil. za opravu Karlova mostu v 2014) a navýšení 10 mil. Kč odbor památkové péče (granty pro vlastníky staveb včetně církví, kancelář památky světového dědictví)
* Kapitola 07 - vyšší o 190 mil., hlavně Městská policie (180 mil., z toho 60 mil. navýšení rizikového příplatku strážníků v průměru o 2 000,- Kč na strážníka, 126 mil. fond zaměstnavatele)
* Kapitola 08 - nižší o 230 mil., odbor Odbor evidence, správy a využití majetku nižší rozpočet o 220 mil. (z 628 mil. na 405 mil. Kč), což pokrývá převod z minulého roku, zejména opravy (cca 30 mil.) a cena za elektrickou energii (110 mil. Kč)
* Kapitola 09 - zvýšení o 480 mil. Kč, z toho 130 mil. na odbor služeb (nový pronájem Bussiness Centra Vyšehrad 50 mil. - navzdory vlastnictví majetku), 10 mil. nový odbor informační bezpečnosti, 7 mil. Jan Hus, rozšíření odbor DSC 10 mil, opravy magistrátního majetku 50 mil., nové posudky 5 mil.), zvýšení platů podle nařízení vlády 40 mil., 43 mil. fond zaměstnavatele, 150 mil. navýšení rozpočtu informatiky (podpora systémů, přechod MS Windows, 112 převod Opencard na odbor rozvoje a financování dopravy, řízení projektu ICT) - odbor informatiky 668 mil. Kč (co se z toho všechno platí?).
* Kapitola 10 - nižší o 210 mil., neúčelová rezerva nižší o 100 mil., rezerva na spolufinancování projektů EU vyšší o 100 mil., finanční deriváty nižší o 150 mil., vydané platby na úroky nižší o 90 mil., rezerva na podíl z odvodů z automatů vyšší o 30 mil. (zrušení automatů nebude tak rychlé)
### Proč se zvýšily kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje http://www.praha.eu/public/c/50/ef/1634 ... vydaje.pdf
* Kapitola 01 - Expozice info centra (14,4M), Soft pro Metropolitní plán (10,6 M), Kolektor Václavák (1,6 M), Koletkor Hlávkův most (99 M), Zaokrouhlování výtlačného řadu Praha-Východ (9 M), Park u Čeňků 27M, Maniny - snížení niveleta Karlín 96 M, JM I - Ukončení Centrálního Parku (31,8 M), Rokytka - Území rozvoj (18,5 M), Náplavky 12,4 M, Rekonstrukce Šlechtovy restaurace (29 M), Komunikace U Sloupu (16 M),
* Kapitola 02 - přestavba a rozšíření ústřední čističky vod na Císařském ostrově 560 mil., protipovodňová opatření 135 mil.
* Kapitola 03 - Komplexní bezpečnostní systém metra 200 mil., rozvoj tramvajové trati 150 mil., 1. provozní úsek metra D 625 mil., Blanka 2100 mil., zóny placeného stání 160 mil., protihluková opatření 110 mil., řízení městského silničního provozu 310 mil., veřejný prostor 46 mil., Praha bez bariér 45 mil.
* Kapitola 04 - rekonstrukce škol, dostavba skleníku botanické zahrady na střední odborné škole na Praze 9
* Kapitola 05 - běžné výdaje, nejzajímavější je ZZS
* Kapitola 06 - běžné věci v kultuře, opravy divadel, soch, základní vybavení
* Kapitola 07 - zvláštní jsou výdaje pro městskou policii, které nejsou problém věcně, ale zato jejich nadpis a popis není příliš intuitivní
* Kapitola 08 - Bytové objekty (30 M), Statek Malešice (30 M), Hřbitovy (22 M), Plavecký areál Šutka (11 M), Nebytové objekty a stavby (178 M), Osvětlení (59M), Výkup pozemků, budov a staveb (110 M), Kafkův dům (20 M), Brandejsův statek (20 M), Stánky Václavák (2 M)
* Kapitola 09 - velmi zarážející je Rozvoj a obnova JBS, 350 mil. investiční rezerva informatiky, 350 mil. Chodovec
* Kapitola 10 - investiční rezervy na MČ (150 mil.) a neúčelová investiční rezerva 130 mil.
Možnosti ovlivnění rozpočtu
----------------------------
* Není možné škrtnout výdaje na již zesmluvněné činnosti, ale je třeba najít věcné řešení
* Možnost ovlivnit je v současné době např. uložením úkolu ušetřit v konkrétní oblasti
* Je možné vznášet dotazy, pozměnovací návrhy (granty na sport)
granty na sport se v roce 2013 skokově zvýšily nejspíše kvůli změně přelozdělování peněz z hazardu, viz http://www.praha8.cz/financovani-sporto ... -2012.html
### Dotazy
* Proč není zveřejnovaný upravený rozpočet za rok 2014 v rozporu s přílohou vyhlášky č. 442/2006 Sb.?
* Jaký má být poměr kapitálových a běžných výdajů, má Praha v tomto ohledu nějakou strategii, např. v návaznosti na Fiskální analýzu zpracovávanou Institutem plánování a rozvoje (IPR)?
* Jaký je očekávaný skutečný schodek (po započtení přijatého transferu na školství z MŠMT apod.), tedy rozpočet neplní svoji funkci.
* Jakým způsobem je zahrnuto zlevněné roční předplatné? Jak se promítl slib Trojkoalice, že Praha na zlevnění ročního kuponu ještě vydělá.
* Proč se navýšily náklady na běžné výdaje na městskou infastrukturu (kap. 2)?
* Proč je navýšen rozpočet Odbor kultury a zahraničních vztahů (OZV MHMP) na granty a partnerství o 12 mil. Kč z 10 mil. (schválený rozpočet 2014) na 22 mil. (návrh rozpočtu 2015)?
* Proč je odbor informatiky veden pod odpa 6171 "činnost místní správy" ve výši 668 mil. Kč. Není konkrétnější rozpis podle rozpočtové skladby?
* Proč není v důvodové zprávě k běžným výdajům odboru informatiky uvedeno konkrétní využití peněz? (Je uveden pouze rozpis 150 mil., o které byl rozpočet navýšen. Konkrétní čísla nejsou napsána ani v návrhu rozpočtu na rok 2014. U naprosté většiny ostatních řádků je uveden dílčí rozpis).
* Odbor informatiky počítá s investiční rezervou 350 mil. Kč (kap. 09, akce 0041669). V odůvodnění je napsána jedna věta, že jde o rezervu na řešení kritických požadavků v rámci realizace koncepce informačních systémů MHMP. Koncepci informačních systémů má schvalovat zastupitelstvo, dosud se tak nestalo. Náklady akce celkem jsou předepsány 40 mil. Kč a nelze tedy vydat vyšší částku! Není navíc vůbec jasné, na co jsou ty peníze alokovány, nejsou popsány žádné kritické požadavky, na které by mohly být použity. Svědčí o naprosto laxním přístupu odboru informatiky a absenci dozoru ze strany řízení sekce.
* Zda pod položkou investičních výdajů, MHMP - SLU, akce 0000000, rozvoj a obnova JBS, se skrývají turnikety pro vstup do budovy Nové radnice?
* Dotazy Auto*mat
### Pozměnovací návrhy
1. Snížení grantů na sport o 40 mil. Kč a započtení vůči schodku.
2. Doplnění bodu do schvalovaného rozpočtu s textem "Zastupitelstvo hl. m. Prahy ukládá Radě hl. m. Prahy zpracovat nahrazení části rozdělování grantů participativním rozpočtem, ve kterém se budou lidé přímo podílet na rozdělení části rozpočtových prostředků, a předložit ho zastupitelstvu hl. m. Prahy do jeho červnového zasedání včetně odpovídajícího návrhu na změnu rozpočtu."
3. Snížení kap. 06, kultura a cestovní ruch, odpa 003322, zachování a obnova kulturních památek, MHMP - OPP, o 5 milionů - převést na úhradu schodku - zvýšil se rozpočet na granty na opravu, z toho část církevní objekty, ačkoliv církve dostaly restituce.
4. Snížení kap. 06, kultura a cestovní ruch, odpa 002143, cestovní ruch, MHMP - OZV, o 12 mil. - převést na úhradu schodku.
5. Snížení rozpočtu odboru informatiky - částečný přechod na MS Windows - převedení 20 mil. z běžných výdajů MHMP INF, kap. 09, odpa 6171 do investičních výdajů, kap. 09, MHMP INF, "rozvoj open-source"
6. Snížit investiční položku kap. 09, INF MHMP, akce 0041669, o 270 mil. Kč a přesunout je na investiční akci kap. 09, MHMP INF, "rozvoj open-source" ve výši 30 mil. a o zbytek snížit schodek
7. Nezavádět vstupní turnikety na radnici, snížit akci MHMP - SLU, akce 0000000, rozvoj a obnova JBS, o 20 mil. Kč, přesunout na schodek
8. Inkorporovat jednotlivé pozměnovací návrhy sdružení Auto*mat (každý návrh zvlášt)
- Přílohy
-
- Otázky na výbor dopravy.docx
- (21.59 KiB) Staženo 75 x
Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem.
- Roman.Kucera
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 15254
- Registrován: 14 zář 2010, 10:04
- Profese: IT
- Bydliště: Praha, Letná
- Dal poděkování: 9815 poděkování
- Dostal poděkování: 18113 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
- Ondrej.Profant
- Technický odbor
- Příspěvky: 7963
- Registrován: 22 dub 2009, 23:55
- Profese: Náměstek člena vlády
- Bydliště: Praha 8
- Dal poděkování: 15008 poděkování
- Dostal poděkování: 8368 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rozpočet hlavního města Prahy
Institut plánování a rozvoje. Dříve mj. kancelář městského architekta.Roman Kucera píše:Co je IPR?
profant.eu
náměstek vicepremiéra pro digitalizaci
vedoucí resortních týmů Informatika
- Jakub.Michalek
- Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
- Příspěvky: 12343
- Registrován: 22 čer 2009, 14:54
- Profese: poslanec
- Bydliště: Žižkov - Praha 3
- Dal poděkování: 5385 poděkování
- Dostal poděkování: 20706 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rozpočet hlavního města Prahy
Dále jsme navrhli: „Návrh na uložení úkolu participativního rozpočtu“„Granty na sport“
„Památkové dotace pro církve“
„Výdaje na kongresovou turistiku“
„Nerozklíčované běžné výdaje informatiky“
„Investiční rezerva informatiky“
„Turnikety na radnici“
„Podchod Partyzánská“
Odůvodnění viz příloha. Žádný z předložených pozměňovacích návrhů nebyl přijat (dokonce ani návrh na snížení nic neříkajícího programu na informatiku). Finanční odbor doporučil schválit návrh tak, jak byl předložen (s Piráty hlasovala příležitostně TOP09, proti ODS a koalice).
- Přílohy
-
- pm_rozpocet.docx
- (31.71 KiB) Staženo 67 x
Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem.
- Jakub.Michalek
- Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
- Příspěvky: 12343
- Registrován: 22 čer 2009, 14:54
- Profese: poslanec
- Bydliště: Žižkov - Praha 3
- Dal poděkování: 5385 poděkování
- Dostal poděkování: 20706 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Rozpočet hlavního města Prahy
Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem.